Vroeger en nu in Porto Een wandeling door Porto is als een wandeling door een geschiedenisboek. Alles in de Portugese stad is door de tijd met elkaar verbonden. Jan de Hoon ging op zoek naar de verbindingen. Ail reizen@wegener.nl J reizen 024-3650360 Zaterdag 19 november 2011 Foto's van bovenaf: Livraria Lello, de oudste boekhandel van Portugal; Een tegelwand in oude stijl in de metro; De hal van het Sao Bento treinstation. foto's Jan de Hoon v Vliegen naar Porto kan vanaf Eindhoven met Ryanair en met TAP Air van af Amsterdam. Porto heeft prima metro- en busvervoer. De metro ver bindt de stad met het vliegveld en de kust. Er gaat ook een tram vanaf Ribeira naar het Sea Life park aan de kust. Onderweg kom je langs ver schillende stranden. De toeristeninformatie bevindt zich vlakbij de kathedraal. Hier is veel in formatie te verkrijgen over stadswandelingen, port en riviercruises. Met een Portocard voor 1, 2 of 3 dagen heb je recht op gratis openbaar vervoer en krijg je vrij entree of korting in een aantal musea en korting in een aantal winkels en restaurants. Kijk voor informatie over het Grande Hotel Porto op www.grandehotelporto.com. Felix van Rijn verzorgt stads wandelingen. Hij is te bereiken via e-mail: felix.van.rijn@noach.nl. m www.visitporto.travel (ook in het Nederlands) Als je Porto wil verken nen, moet je op het Sao Bento treinstation beginnen, vindt gids Felix van Rijn. Als je het station binnenwandelt, snap je ook meteen waarom. Veel verwijst naar de geschiedenis van de stad. Het spoor is aangelegd tussen hui zen die aan beide kanten oprijzen. Het geeft je het gevoel van een dorpsstation. In 1895 kwam hier de eerste trein binnenrijden. De hal voor het station van de tweede stad van Portugal werd in 1915 ontworpen door Jorge Co- lago. Hij liet de binnenmuren be kleden met azulejo-tegels die tafe relen van transport, het landleven en historische gebeurtenissen la ten zien. Als je door de stad loopt, zie je dit soort muurtegels op bijna iedere kerk. Een eerste verwijzing naar het verleden? „Nee", zegt van Rijn, „de kerken werden betegeld in dezelfde tijd dat de stationshal gebouwd is." De traditie werd met de bouw van de metro voortgezet. Architect Eduardo Souto de Mou- ra coördineerde de bouw van de metro en ontwierp samen met Al- varo Siza de stations. Hun bouw stijl is sober en de beelden op de muren verwijzen naar bijzonder heden in de stad. Als we door de stad lopen, wijst Van Rijn naar de verschillende bouwstijlen. Art Deco, bombasti sche architectuur uit de jaren der tig en panden die eind negentien de eeuw werden gebouwd. We stoppen bij boekwinkel Livraria Lello, gebouwd in een neogotische stijl. Hier verkopen ze al sinds 1906 boeken. Volgens veel bezoe kers is dit de mooiste boekwinkel ter wereld. In de winkel loopt een rails waarover een treinwagentje boeken kan vervoeren. Toeristen drommen nieuwsgierig binnen om een foto te nemen, maar dat wordt niet echt op prijs gesteld; wie flitst krijgt een reprimande. Temidden van de historische ge bouwen, is het Casa da Musica een geval apart. Het concertgebouw is ontworpen door de Nederlandse architect Rem Koolhaas. Hij zette het als een soort diamant op een kale plek in Porto. In de volks mond werd het muziekhuis al snel de meteoriet genoemd. Het gebouw is met geen ander bouwwerk in de stad te vergelij ken. Eenmaal binnen, blijkt de concertzaal, die centraal in het ge bouw ligt, als een hoekige doos ontworpen met eromheen allerlei ruimtes en niveaus waarin het ge makkelijk verdwalen is. Maar alles staat in het teken van muziek en el ke ruimte is daaraan onderge schikt. Wie door Porto wandelt, kan niet om de typerende bruggen heen, die de twee oevers van de stad ver binden. Ze vormen hét gezicht van de stad. Inmiddels zijn er in de loop van de jaren nieuwe brug gen bijgebouwd, maar de twee ijze ren boogbruggen, ontworpen door de Belg Théophile Seyrig, zijn nog steeds de blikvangers. De twee brugdekken van de Louis 1- brug verbinden de lagergelegen oevers met elkaar en de hogergele- gen stadsdelen. Het bovenste brug dek wordt gebruikt door de metro. Vroeger, toen een flink deel van de inwoners uit de hogergelegen de len van Porto aan de kades werkte, waren er liften aanwezig in de pij lers. Die zijn nu verdwenen. Aan de overkant van de Douro worden tradities nog in ere gehou den in het dorp Afurada. Je hoeft niet over de brug om er te komen. Je kunt ook met een pontje over steken bij tramhalte Gas. Aan de kade staat een nieuw waslokaal, waar de meeste vrouwen nog op traditionele manier met de hand de was doen. We worden met een glimlach ontvangen en het is dui delijk dat de wasvrouwen ons be zoekje uitvoerig met elkaar bespre ken. De was wordt gedroogd aan waslijnen even buiten het waslo kaal. Afurada is een vissersdorp. Dat ver tellen niet alleen de vele boten in het haventje, maar ook de geur van versgegrilde vis. Wat dat be treft is het verleden ook hier dicht bij. SPANJE I Lissabon

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 89