binnenland 15 Iedereen is een verkeerscrimineel +15 procent Shoppen met zorgpolis levert geld op NS doet beloftes in ruil voor hoofdspoor zaterdag 19 november 2011 Eén moment van onoplet- tendheid en twee weken la ter ligt de boete op de deur mat. Iedereen krijgt wel eens een bekeuring voor te hard rijden. door Raymond Korse Op het hoofdkantoor van het Team Verkeer van het Landelijk Par ket in Utrecht, stelt hoofdofficier Willebrord Freijsen: de norm moet hard zijn. Zodra je gaat schuiven, is de geest uit de fles. „De grijstinten zitten in de wettelijke correctie. Meer zit er niet in", aldus Freijsen. De vraag was waarom er geen nu ances in de handhaving zijn. Waar om er niet, zoals bij het strafrecht, voor geringe overtredingen - bij voorbeeld 5 of 10 kilometer per uur te hard - wordt gewerkt met voorwaardelijke boetes. Wie bin nen een half jaar nog een keer te hard rijdt, krijgt de boete alsnog opgelegd. Dan ben je toch veel meer bezig met gedragsbeïnvloe ding? Daar gaat het toch om? „Bin nen het Openbaar Ministerie is geen beweging die kant op", zegt Freijsen zuinigjes. Hoewel verkeershandhaving voor al wordt aangestuurd door het Openbaar Ministerie, haalt de poli tie de kastanjes uit het vuur. Een kritisch artikel over de politie le vert steevast een hausse aan nega- tieve reacties op wébsites op, waar bij agenten worden gereduceerd tot incassomedewerkers van het Openbaar Ministerie. De ooit opgelegde bonnenquota droegen ook al niet bij aan het ima go van de politie. Minister Ivo Op stelten (WD) heeft de quota in middels afgeschaft, maar verwacht wel dat er volgend jaar 971 miljoen euro wordt opgehaald met bekeu ringen. Dat is 140 miljoen meer dan in 2010 moest worden geïncas seerd om de begroting rond te krij gen. Snelheidsbekeuringen zijn goed voor bijna de helft daarvan. De Tweede Kamer vindt dat be drag geen probleem. Wel drongen Kamerleden er eerder dit jaar op aan dat vooral asociaal gedrag, reci dive en grote verkeersovertredin gen moeten worden aangepakt. Opstelten wil dat wel, maar laat weten dat desondanks moet wor den verhoogd om aan het gewens te bedrag te komen. De Kamer stelde al vast dat 'de overheid wel een steeds groter fi nancieel belang krijgt bij de hand- Trajectcontrole Op snelwegen waar 130 kilometer per uur mag worden gereden, ko men trajectcontrolesystemen. Op stukken van de A2, A6 (Alme- re-Joure), A7, A16, A17, A58, A32 (Steenwijk-Heerenveen) en de A3 7 mag (soms alleen 's avonds en 's nachts) 130 kilometer per uur worden gereden. Bij trajectcontroles wordt met ca mera's aan het begin van een baan vak en aan het eind van een baan vak een gemiddelde snelheid bere kend. Als de gemiddelde snelheid te hoog is, volgt een boete. Trajectcontrole zou door automobi listen beter worden geaccepteerd dan de bekende flitspalen. De schatkist liep dit jaar miljoe nen mis doordat op veel trajecten geen controle kon worden gehou den vanwege wegwerkzaamheden. having en inning van de sancties'. „De vraag rijst of het de regering gaat om het verkrijgen van extra inkomsten ten behoeve van de overheidsuitgaven, of dat het haar gaat om een extra waarschuwing om zorgvuldig weggedrag te bevor deren en verkeersonveilig gedrag te voorkomen", aldus D66, SP en CDA in oktober. Het zijn politieke kwesties waar aan Freijsen zich niet waagt. Het Team Verkeer van het Landelijk Parket voert uit en gaat niet over beleid. En dat doet Freijsen met overtui ging: „750 keer per jaar moet een agent aanbellen om te vertellen dat iemands vader, moeder, doch ter of zoon is overleden." Neder land heeft het laagste aantal ver keersdoden per ïoo.ooo inwoners van Europa. Tuurlijk, dat komt ook doordat auto's veiliger worden en wegbeheerders zorgen voor vei liger wegen. „Maar snelheid speelt ook een belangrijke rol. Je moet niet onderschatten wat het effect van handhaving is." Bonnen schrijven om het schrij ven is er wat hem betreft niet bij. „We zouden blij zijn als we nul bonnen hoeven uit te schrijven. We willen dat mensen 50 kilome ter per uur rijden waar het mag, omdat het een veilige snelheid is en niet omdat ze dan geen bon krijgen." Freijsen - die toegeeft ook weieens een bon gehad te hebben - vindt het geen probleem dat veel men sen zich juist aan de kleine bekeu ringen ergeren. „Het is een feit van algemene bekendheid dat we een regime hebben dat je 50 mag. Let gewoon op." zie onze website:binnenland De Rekenkamer duikt in de we reld van de snelheidsboetes den haag - De beslissing van mi nister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) om ook na 2015 NS het hoofdspoor in Nederland te laten berijden, is gisteren door veel betrokken positief ontvangen. Ook het plan om de hogesnel heidslijn (hsl) verder te integreren in het kernnet valt in goede aarde. Door het plan blijft NS de belang rijkste reizigersvervoerder op het spoor. Dat bedrijf heeft wel een aantal harde toezeggingen moeten doen. Zo blijven intercity's op avonden in het weekeinde langer rijden, ko men er meer spoorlijnen waar ge garandeerd elke tien minuten een trein rijdt en worden alle treinen uitgerust met een toilet. NS mag dan wel op het zogenoem de hoofdrailnet blijven rijden, dat net blijft niet helemaal intact. In Limburg mogen stoptreinlijnen, die binnen het hoofdspoor vallen, worden aanbesteed. NS kan en zal daar ook op bieden, maar de kans bestaat dat andere bedrijven die diensten gaan aanbieden. In andere delen van het land gaat Schultz onderzoeken of dit scena rio daar ook kan. Overigens zijn nu al decentrale vervoerders actief op lijnen buiten het kernnet. FNV Bondgenoten noemt het op knippen van het hoofdnet 'een his torische blunder'. Volgens de vak bond wordt de reiziger hier de du pe van omdat die te maken zou krijgen met onnodig overstappen, vertragingen en verschillende kaarttarieven. De bond is overigens wel tevreden met de beslissing om de concessie voor het hoofdspoor bij NS te la ten. Reizigersorganisatie Rover is daar ook blij mee. De organisatie is vooral gelukkig met het toevoegen van de hsl aan het kernnet. Die lijn leed verlies. Het reddingsplan van Schultz kost het ministerie 390 miljoen euro. Dat is veel minder dan de 2,4 mil jard die het departement erbij was ingeschoten als de lijn failliet was gegaan. De WD-bewindsvrouw is in haar nopjes met deze oplossing. foto ANP 'We zouden blij zijn als we nul bonnen hoeven uit te schrijven' Hoofdofficier Willebrord Freijsen het tarief van snelheidsboetes gaat in januari opnieuw omhoog PREMIEVERSCHILLEN Veel mensen zijn verzekerd voor zorgkosten die zij nooit zullen maken Prijzen van zorgpolissen verge lijken kan honderden euro's per jaar besparen. Veel 50-plussers hebben flinke aanvullende verzekering van wege zorgkosten. door Ap van den Berg den haag - Het loont zeer om de aanvullende zorgpolissen voor 2012 secuur te vergelijken. In het gunstigste geval scheelt dat maar liefst ruim 800 euro premie per jaar, afhankelijk van de samenstel ling van het huishouden en de wij ze waarop iemand nu is verzekerd. Dit blijkt uit berekeningen van Ver- zekeringssite.nl. De prijsvergelijker heeft aan de hand van diverse profielen uitge zocht hoe groot de premieverschil- len zijn. Voor een alleenstaande man van 25 jaar (geen dekkingen voor fysiotherapie en tandarts) is het verschil tussen de goedkoopste (92,50 euro per maand) en de duurste (109,75 euro) 207 euro op jaarbasis. Een gezin met ouders en twee jonge kinderen (10 en 7 jaar) is spekkoper bij Kiemer Zorgverze keraar (Basis, AV Lieke en AV Tand Lars), CZdirect en De Fries land. Als prijzig kwamen OZF Ach- mea (Basis, plus AV Compact en Tand Royaal), Salland en Menzis uït de bus. De goedkoopste 'gezin spolis' (220 euro per maand) scheelt op jaarbasis liefst 840 euro met de duurste (290 euro per maand). Uitgangspunt hierbij wa ren negen behandelingen fysiothe rapie en 75 procent vergoeding voor de tandartskosten, minimaal 250 euro per" jaar. De meeste 50-plussers hebben een stevige aanvullende verzekering, vanwege de oplopende zorgkosten. Om die reden heeft Verzekeringssite.nl in dit geval gekozen voor een relatief ruime dekking met: 18 keer fysio therapie, 75 procent vergoeding tandarts (minimaal 500 euro), 75 procent vergoeding alternatieve ge neeswijzen (minimaal 350 euro) en 100 euro voor bril en/of lenzen. De Friesland, Stad Holland en Zorg 8c Zekerheid komen als beste uit de bus. Gepeperde tegenhan gers zijn Ohra, ONVZ en Interpo lis Zorgactief. De goedkoopste combinatie (AV Gezin, AV Tand Extra) is ten opzichte van de duur ste variant (Extra Uitgebreid, Tand- enGaaf 500) op jaarbasis 872,52 eu ro goedkoper (maandpremie 287,65 euro tegen 360,36 euro). Erik Hordijk, directeur van Verze- keringssite.nl, benadrukt dat de vergeleken polissen niet exact het zelfde zijn. „De duurdere polissen zijn vaak uitgebreider, maar dan betalen mensen vaak ook voor ver goedingen die ze niet zullen aan spreken. In het voorbeeld van de 50-plussers gaat het onder meer om anticonceptie, flapoorcorrec tie, sterilisatie, besnijdenis voor mannen en een kraampakket." Wie polissen gaat vergelijken, doet dat zijns inziens het best aan de hand van een lijstje met de ge wenste dekkingen, waaronder bij voorbeeld fysiotherapie en (bij kin deren) orthodontie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 5