binnenland 15
Iedereen is een
verkeerscrimineel
+15 procent
Shoppen met zorgpolis levert geld op
NS doet
beloftes in
ruil voor
hoofdspoor
zaterdag 19 november 2011
Eén moment van onoplet-
tendheid en twee weken la
ter ligt de boete op de deur
mat. Iedereen krijgt wel
eens een bekeuring voor te
hard rijden.
door Raymond Korse
Op het hoofdkantoor
van het Team Verkeer
van het Landelijk Par
ket in Utrecht, stelt
hoofdofficier Willebrord Freijsen:
de norm moet hard zijn. Zodra je
gaat schuiven, is de geest uit de
fles. „De grijstinten zitten in de
wettelijke correctie. Meer zit er
niet in", aldus Freijsen.
De vraag was waarom er geen nu
ances in de handhaving zijn. Waar
om er niet, zoals bij het strafrecht,
voor geringe overtredingen - bij
voorbeeld 5 of 10 kilometer per
uur te hard - wordt gewerkt met
voorwaardelijke boetes. Wie bin
nen een half jaar nog een keer te
hard rijdt, krijgt de boete alsnog
opgelegd. Dan ben je toch veel
meer bezig met gedragsbeïnvloe
ding? Daar gaat het toch om? „Bin
nen het Openbaar Ministerie is
geen beweging die kant op", zegt
Freijsen zuinigjes.
Hoewel verkeershandhaving voor
al wordt aangestuurd door het
Openbaar Ministerie, haalt de poli
tie de kastanjes uit het vuur. Een
kritisch artikel over de politie le
vert steevast een hausse aan nega-
tieve reacties op wébsites op, waar
bij agenten worden gereduceerd
tot incassomedewerkers van het
Openbaar Ministerie.
De ooit opgelegde bonnenquota
droegen ook al niet bij aan het ima
go van de politie. Minister Ivo Op
stelten (WD) heeft de quota in
middels afgeschaft, maar verwacht
wel dat er volgend jaar 971 miljoen
euro wordt opgehaald met bekeu
ringen. Dat is 140 miljoen meer
dan in 2010 moest worden geïncas
seerd om de begroting rond te krij
gen. Snelheidsbekeuringen zijn
goed voor bijna de helft daarvan.
De Tweede Kamer vindt dat be
drag geen probleem. Wel drongen
Kamerleden er eerder dit jaar op
aan dat vooral asociaal gedrag, reci
dive en grote verkeersovertredin
gen moeten worden aangepakt.
Opstelten wil dat wel, maar laat
weten dat desondanks moet wor
den verhoogd om aan het gewens
te bedrag te komen.
De Kamer stelde al vast dat 'de
overheid wel een steeds groter fi
nancieel belang krijgt bij de hand-
Trajectcontrole
Op snelwegen waar 130 kilometer
per uur mag worden gereden, ko
men trajectcontrolesystemen.
Op stukken van de A2, A6 (Alme-
re-Joure), A7, A16, A17, A58, A32
(Steenwijk-Heerenveen) en de A3 7
mag (soms alleen 's avonds en
's nachts) 130 kilometer per uur
worden gereden.
Bij trajectcontroles wordt met ca
mera's aan het begin van een baan
vak en aan het eind van een baan
vak een gemiddelde snelheid bere
kend. Als de gemiddelde snelheid
te hoog is, volgt een boete.
Trajectcontrole zou door automobi
listen beter worden geaccepteerd
dan de bekende flitspalen.
De schatkist liep dit jaar miljoe
nen mis doordat op veel trajecten
geen controle kon worden gehou
den vanwege wegwerkzaamheden.
having en inning van de sancties'.
„De vraag rijst of het de regering
gaat om het verkrijgen van extra
inkomsten ten behoeve van de
overheidsuitgaven, of dat het haar
gaat om een extra waarschuwing
om zorgvuldig weggedrag te bevor
deren en verkeersonveilig gedrag
te voorkomen", aldus D66, SP en
CDA in oktober.
Het zijn politieke kwesties waar
aan Freijsen zich niet waagt. Het
Team Verkeer van het Landelijk
Parket voert uit en gaat niet over
beleid.
En dat doet Freijsen met overtui
ging: „750 keer per jaar moet een
agent aanbellen om te vertellen
dat iemands vader, moeder, doch
ter of zoon is overleden." Neder
land heeft het laagste aantal ver
keersdoden per ïoo.ooo inwoners
van Europa. Tuurlijk, dat komt
ook doordat auto's veiliger worden
en wegbeheerders zorgen voor vei
liger wegen. „Maar snelheid speelt
ook een belangrijke rol. Je moet
niet onderschatten wat het effect
van handhaving is."
Bonnen schrijven om het schrij
ven is er wat hem betreft niet bij.
„We zouden blij zijn als we nul
bonnen hoeven uit te schrijven.
We willen dat mensen 50 kilome
ter per uur rijden waar het mag,
omdat het een veilige snelheid is
en niet omdat ze dan geen bon
krijgen."
Freijsen - die toegeeft ook weieens
een bon gehad te hebben - vindt
het geen probleem dat veel men
sen zich juist aan de kleine bekeu
ringen ergeren. „Het is een feit van
algemene bekendheid dat we een
regime hebben dat je 50 mag. Let
gewoon op."
zie onze website:binnenland
De Rekenkamer duikt in de we
reld van de snelheidsboetes
den haag - De beslissing van mi
nister Melanie Schultz van Haegen
(Infrastructuur) om ook na 2015
NS het hoofdspoor in Nederland
te laten berijden, is gisteren door
veel betrokken positief ontvangen.
Ook het plan om de hogesnel
heidslijn (hsl) verder te integreren
in het kernnet valt in goede aarde.
Door het plan blijft NS de belang
rijkste reizigersvervoerder op het
spoor. Dat bedrijf heeft wel een
aantal harde toezeggingen moeten
doen.
Zo blijven intercity's op avonden
in het weekeinde langer rijden, ko
men er meer spoorlijnen waar ge
garandeerd elke tien minuten een
trein rijdt en worden alle treinen
uitgerust met een toilet.
NS mag dan wel op het zogenoem
de hoofdrailnet blijven rijden, dat
net blijft niet helemaal intact. In
Limburg mogen stoptreinlijnen,
die binnen het hoofdspoor vallen,
worden aanbesteed. NS kan en zal
daar ook op bieden, maar de kans
bestaat dat andere bedrijven die
diensten gaan aanbieden.
In andere delen van het land gaat
Schultz onderzoeken of dit scena
rio daar ook kan. Overigens zijn
nu al decentrale vervoerders actief
op lijnen buiten het kernnet.
FNV Bondgenoten noemt het op
knippen van het hoofdnet 'een his
torische blunder'. Volgens de vak
bond wordt de reiziger hier de du
pe van omdat die te maken zou
krijgen met onnodig overstappen,
vertragingen en verschillende
kaarttarieven.
De bond is overigens wel tevreden
met de beslissing om de concessie
voor het hoofdspoor bij NS te la
ten.
Reizigersorganisatie Rover is daar
ook blij mee. De organisatie is
vooral gelukkig met het toevoegen
van de hsl aan het kernnet. Die
lijn leed verlies.
Het reddingsplan van Schultz kost
het ministerie 390 miljoen euro.
Dat is veel minder dan de 2,4 mil
jard die het departement erbij was
ingeschoten als de lijn failliet was
gegaan.
De WD-bewindsvrouw is in haar
nopjes met deze oplossing.
foto ANP
'We zouden blij zijn als
we nul bonnen
hoeven uit te schrijven'
Hoofdofficier Willebrord Freijsen
het tarief van snelheidsboetes gaat
in januari opnieuw omhoog
PREMIEVERSCHILLEN Veel mensen zijn verzekerd voor zorgkosten die zij nooit zullen maken
Prijzen van zorgpolissen verge
lijken kan honderden euro's
per jaar besparen.
Veel 50-plussers hebben flinke
aanvullende verzekering van
wege zorgkosten.
door Ap van den Berg
den haag - Het loont zeer om de
aanvullende zorgpolissen voor
2012 secuur te vergelijken. In het
gunstigste geval scheelt dat maar
liefst ruim 800 euro premie per
jaar, afhankelijk van de samenstel
ling van het huishouden en de wij
ze waarop iemand nu is verzekerd.
Dit blijkt uit berekeningen van Ver-
zekeringssite.nl.
De prijsvergelijker heeft aan de
hand van diverse profielen uitge
zocht hoe groot de premieverschil-
len zijn. Voor een alleenstaande
man van 25 jaar (geen dekkingen
voor fysiotherapie en tandarts) is
het verschil tussen de goedkoopste
(92,50 euro per maand) en de
duurste (109,75 euro) 207 euro op
jaarbasis. Een gezin met ouders en
twee jonge kinderen (10 en 7 jaar)
is spekkoper bij Kiemer Zorgverze
keraar (Basis, AV Lieke en AV
Tand Lars), CZdirect en De Fries
land. Als prijzig kwamen OZF Ach-
mea (Basis, plus AV Compact en
Tand Royaal), Salland en Menzis
uït de bus. De goedkoopste 'gezin
spolis' (220 euro per maand)
scheelt op jaarbasis liefst 840 euro
met de duurste (290 euro per
maand). Uitgangspunt hierbij wa
ren negen behandelingen fysiothe
rapie en 75 procent vergoeding
voor de tandartskosten, minimaal
250 euro per" jaar. De meeste
50-plussers hebben een stevige
aanvullende verzekering, vanwege
de oplopende zorgkosten. Om die
reden heeft Verzekeringssite.nl in
dit geval gekozen voor een relatief
ruime dekking met: 18 keer fysio
therapie, 75 procent vergoeding
tandarts (minimaal 500 euro), 75
procent vergoeding alternatieve ge
neeswijzen (minimaal 350 euro)
en 100 euro voor bril en/of lenzen.
De Friesland, Stad Holland en
Zorg 8c Zekerheid komen als beste
uit de bus. Gepeperde tegenhan
gers zijn Ohra, ONVZ en Interpo
lis Zorgactief. De goedkoopste
combinatie (AV Gezin, AV Tand
Extra) is ten opzichte van de duur
ste variant (Extra Uitgebreid, Tand-
enGaaf 500) op jaarbasis 872,52 eu
ro goedkoper (maandpremie
287,65 euro tegen 360,36 euro).
Erik Hordijk, directeur van Verze-
keringssite.nl, benadrukt dat de
vergeleken polissen niet exact het
zelfde zijn. „De duurdere polissen
zijn vaak uitgebreider, maar dan
betalen mensen vaak ook voor ver
goedingen die ze niet zullen aan
spreken. In het voorbeeld van de
50-plussers gaat het onder meer
om anticonceptie, flapoorcorrec
tie, sterilisatie, besnijdenis voor
mannen en een kraampakket."
Wie polissen gaat vergelijken, doet
dat zijns inziens het best aan de
hand van een lijstje met de ge
wenste dekkingen, waaronder bij
voorbeeld fysiotherapie en (bij kin
deren) orthodontie.