181 boeken Terug in de tijd voor JFK D Fantasiewerkelijkheid en dood Schematische gewetensnood boeken kort MOSBY zaterdag 19 november 2011 Veertig jaar geleden wilde Stephen King al een thriller schrijven over de moord op president John F. Kennedy. Nu is er dan eindelijk 22-11-1963. door Theo Hakkert e standaardvraag 'Waar was je toen je hoorde dat..?' werd waarschijnlijk voor het eerst gesteld nadat op 22 no vember 1963 in Dallas de Amerikaan se president John Fitzgerald Kennedy was ver moord. De zaak spreekt nog altijd tot ieders ver beelding. De populaire president, zijn knappe vrouw. De manier waarop de moord plaatshad, neergeschoten in een open limousine, de gru welijke beelden van de Zapruder-film, de dui zend complottheorieën die volgden, de moord op de vermeende dader Lee Harvey Oswald. Er zijn bibliotheken over volgeschreven, Oliver Stone maakte de prachtige film JFK. f In 1972 vatte Stephen King (nu 64) het plan op een thriller te schrijven rond de moord op Ken nedy. Ging niet. Het boek zou te veel research vragen en daar had hij toen als parttime leraar geen tijd voor. Maar vooral, zo schrijft hij in het nawoord bij 22-11-1963, de thriller die hij dan eindelijk toch schreefj was 'de wond te rauw'. Het is het wachten waard geweest. In 22-11-1963 zien we een schrijver op de toppen van zijn kunnen. Dit verhaal vroeg om een doorleefde, ervaren hand. King hangt het verhaal op aan de avondschool leraar Jake Epping. Hij krijgt een ontroerend opstel onder ogen, waarin de volwassen leer ling vertelt over een familiedrama. Een paar da gen later vraagt Al, een bevriende uitbater van een hamburgertent, of Epping even langskomt. Al blijkt terminaal ziek, terwijl hij kort daar voor nog kerngezond leek. Zijn geheim - te vens de reden waarom zijn hamburgers zo goedkoop kunnen zijn - is dat hij terug kan rei zen in de tijd. Naar 1958. Via een onzichtbare trap in de bijkeuken - hoe verzin je het? Stephen King is ervaren genoeg om zelf het ko nijnenhol van Alice in Wonderland te noemen. Hamburgerbakker Al heeft bedacht dat dit een manier zou kunnen zijn om de moord op Ken nedy te voorkomen. En Epping gaat dat probe- ren. 9/11 voorkomen, de verkiezing van George W. Bush, de Eerste Wereldoorlog - ook allemaal goede ideeën, maar de bijkeukentrap leidt nu eenmaal terug naar 1958 - en vijfjaar wachten moet te doen zijn. Oe foto die iedereen kent, gemaakt enkele minuten na de aanslag op president Kennedy. Epping daalt af naar 1958, toen de wereld har der stonk, maar beter smaakte. Eerst probeert hij het familiedrama uit het opstel van zijn leer ling recht te zetten. Dat ingrijpen in het verle den geen sinecure is, had hem toen al moeten opvallen. Hij komt dan wel in het verleden te recht, de vraag is hoe hij daarin past. Elk piete peuterig ingrijpen van hem zou immers gevol gen hebben voor het 'heden'. Epping zou moe ten weten dat de mislukking van zijn missie in de tijd is ingebakken. Stephen King heeft met 22-11-1963 een 'what if?'-roman geschreven, zoals we die eerder lazen van Philip Roth en van K. Schippers Waar was je nou, waarin de hoofdpersoon het verle den van een prentbriefkaart in kan stappen. Het boek is niet zonder feilen. Er staan te veel zinnen tussen haakjes (en die krijgen daardoor de nadruk die ze niet verdienen). Hij herhaalt te vaak hoe Epping verzot raakt op de gazeuse uit 1958. Ook zou hij archieffoto ANP niet moeten uitleggen dat in die tijd de borst- omvang van Jayne Mansfield 'niet gênant maar aantrekkelijk werd gevonden'. Maar daar staat zo veel prikkelends tegenover. Het filosofische spel met de invloed op het ver leden, de heldere stijl, de humor, de uitbundi ge couleur locale van 1958 - roken in de bus - en Stephen Kings bandeloze vertelplezier. Het mooiste aan deze paginadraaier van 879 pa gina's is de Gleufhoedman. Deze dronken 'poortwachter' - Charon uit de Griekse mytho logie - moet Epping telkens betalen om de overtocht te kunnen maken. De 'veer man' is de enige in 1958 die een ver moeden heeft van wat er gaande is. 22-11-1963 is veel, is overvloedig, is niet zonder fouten, maar het is een leesboek zonder weerga. Stephen King: 22-11-1963. Verta ling: Hugo Kuipers. Luitingh, 24,95 euro. Luxe editie: 35 euro (1.000 exemplaren). Seks is een obsessie. Seks brengt vriendschap en liefde in gevaar. Seks verkoopt. En seks is de motor van schoonheid en ellende. In 'De S-machine' het romandebuut van Manon Duin- tjer kunnen we ook lachen om seks, al wordt tijdens het lezen de lach steeds meer gesmoord in onbehagen. Maria groeit op tussen kibbelende ouders on der toeziend oog van een stren ge dominee die haar moeder heeft ingepakt. Als ze thuis komt bij haar vriendinnetje Ali ce gaat een nieuwe wereld voor Maria open. Duintjer schreef onder meer 'Mannen jagen, vrouwen schieten raak'. Manon Duintjer - De S-machine. Anthos, 16,95 euro, 216 pagina's Een profes sor ontvlucht Italië, omdat hij zich schaamt voor zijn land. „Italië is een verloren land, zon der enige verlossing, moreel ge broken", zegt hij. Efrem Parodi gaat naar Argentinië om daar een nieuw leven te beginnen. Zijn eerste colleges zijn een suc ces. Tot hij verliefd wordt op een studente. Zij sleurt hem mee in een draaikolk van emo ties, die te maken hebben met de gewelddadige dood van haar vader. Samen gaan ze op zoek naar de priester die erbij was. Uiteindelijk blijkt dat het nieu we vaderland niet veel beter is dan het oude. Q) Alessandro Perissonotto - Wraak. Vertaling Aafke van der Made, Serena Libri, 294 pagina's De legendarische saxofo nist Abel Kans lijkt klaar met zijn leven, als hij hoort dat hij een vlek op zijn longen heeft. Later blijkt dat zijn gegevens verwisseld zijn met die van een ander. Maar dan is het leed al geschied. Schrijver Willem Jan Otten laat Abels tweelingbroer het verhaal 'De vlek' vertellen in de vorm van een lang proza gedicht. Een verhaal als een lied. Q Willem Jan Otten - De vlek. Van Oorschot, 17,50 euro, 92 pagina's met cd. Steve Mosby - Zwarte bloem Vertaling Erik de Vries Bruna, 17,95 euro door Mieske van Eek Schrijvers zijn baas in ei gen boek. Meedogen loos en/of meelevend trekken zij aan de touwtjes van hun karakters. Maar wat als de fantasie van de schrij ver zijn eigen werkelijkheid schept? Daarover gaat Zwarte bloem van Steve Mosby. Neil Dawson wil net als zijn vader schrijver worden. In een bizar en onwaarschijnlijk verhaal schrijft hij zijn zorgen over zijn aankomend vader schap van zich af Hij mailt het naar zijn vader, maar krijgt geen antwoord. Wat la ter hoort hij dat zijn vader wordt vermist. In zijn ouderlijk huis vindt Dawson de beduimelde ro man Zwarte bloem van Ro bert Wiseman over een meis je dat uit het niets opduikt en een verontrustend verhaal vertelt over haar leven. Zij heeft een zwarte bloem bij zich. Als Dawson hoort dat zijn vader vermoedelijk zelf moord heeft gepleegd door van een rots te springen, gaat hij op onderzoek uit. Kort daarop verdwijnt zijn vrien din en krijgt hij een beangsti gend telefoontje en een op dracht waar hij geen raad mee weet. Ondertussen worstelt Han nah Price, de politievrouw die de dood van de schrijver onderzoekt, met twijfels over haar overleden vader, die ook politieman was. Dawson en Price hebben beiden verschil lende stukjes van de puzzel in handen. Maar hun verha len komen uiteindelijk mooi bij elkaar. Mosby speelt in Zwarte bloem een vernuftig spel met de gril ligheid van de menselijke geest. Het verhaal is weinig ge loofwaardig, maar wel intrige rend en spannend. door Maarten Moll I Tessa de Loo - Verraad me niet De Arbeiderspers, 18,95 euro. Het lezen van Verraad me niet, de nieuwe ro man van Tessa de Loo is niet bepaald een genoegen, om maar meteen met de deur in huis te vallen. In deze zevende, 175 pagina's tellende roman van De Loo ligt het perspectief bij een 13-jarige jongen. Deze Michiel heeft iets heel ergs gezien, waar zijn vijfjaar oudere broer Wolf bij betrokken is. Die broer weet dat, en wil niet dat Michiel praat over wat hij heeft gezien. Waarna Michiel natuurlijk in gewetensnood komt. Tot zover de plot. Wat zich wreekt in deze ro man is de schematische op bouw ervan. Goed en slecht zijn meteen bepaald, en De Loo laat dat zo. Waardoor ze recht op de ontknoping af schrijft, en je als lezer nooit verrast bent wat er gebeurt. Sterker, doordat je het sche ma door het verhaal heen ziet schemeren, is wat Michiel zal beslissen helemaal niet belangrijk meer. De Loo laat zelfs de kans om het ver haal interessanter te maken liggen, door het tijdstip van Michiels 'bekentenis' veel te laat in de roman te plaatsten. Daar komt bij dat De Loo haar taalgebruik dicht bij de belevingswereld van een 13-ja- rige houdt, waardoor Verraad me niet eerder een jeugdro man is. Soms giet ze een qua si literair-filosofisch sausje over de gedachten van Michiel. 'Maar was het niet beter het wel te weten? Dat was de grote vraag die zich aan hem opdrong. Was het beter een waarheid te kennen die je ongelukkig maakte, dan tevreden te leven in een be drieglijke onwetendheid?' Zou een 13-jarige zo denken?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 18