meningen 117 brieven Cor de Jonge zaterdag 19 november 2011 Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl Crisis Door de crisis moeten overheden en burgers fors bezuinigen. Rijk, provincie en gemeenten leggen de lasten bij de burger, die niet meer kan bezuinigen. Zorgverzekering, wegenbelasting en WOZ worden onbetaalbaar. Politici blijven vro lijk zwetsen over het moeten aflos sen van de aflossingsvrije hypo theek. De overheden pakken de heersende graaicultuur niet aan. Er valt genoeg te halen zonder di rect de burger te knippen en te scheren. Van de politiek hebben we niets te verwachten; daar lig gen immers hun toekomstige baan tjes. In het centrum van de macht liggen de bijbaantjes voor het op rapen. Partijpolitieke overwegin gen bij het beoordelen van uitwas sen moeten niet doorslaggevend zijn. Kernvraag is: doet betrokkene zijn/haar werk goed? Is het Kamer lid betrokken bij zijn kiezers? Is de Commissaris een goede ambassa deur voor de Provincie? Hoe ze hun vrije tijd invullen met bijbaan tjes, is hun zaak. Of willen wij on ze vrije tijd ook door anderen la ten invullen? P. L. Brounts Kenau Hasselaarstraat 153, Vlissingen Crisis (2) Doorgaan, want we kunnen niet anders! Volgens Brinkhorst, ex-mi nister en Europarlementariër, moet Nederland zich onderge schikt maken aan de EU. Rijkere landen als Nederland moeten Grie kenland en Italië helpen door sa men geld te lenen. Meer zorgpre mie, meer eigen risico en nu moe ten we ook nog landen overeind houden, waar de pensioenleeftijd aanmerkelijk lager ligt en vrijwel geen belasting betaald wordt. Er is ons niets gevraagd toen de eu ro is ingevoerd. Er wordt door di verse landen nagedacht over de neuro. Ik vind dat, maar om nu straks Italië, Griekenland, Spanje, Portugal, Ierland en waarschijnlijk ook Frankrijk en misschien België overeind te houden, wordt een tik keltje te veel. Brinkhorst denkt dat de Nederlan der zich iets beter voelt dan de buurman. Hij vindt ook dat we niet alleen economisch moeten denken, maar ook politiek. Waar schijnlijk knelt daar de schoen. Europa en een goede baan. A. de Waele H. Dunantstraat 20,' Koewacht Brandweerkazerne Natuurlijk schrijft Kees Bakker wel vaker brieven over de kazerne (12 november) naar de gemeente. Wat zou u doen als ze zo'n zwart kot in uw achtertuin zetten? De gemeen te moest de meningen van alle Ye- senaren eens aanhoren! Waarom moest het oude Trefpunt a la minuut afgebroken worden, nog voordat de vergunning rond was? Waarom zetten ze dat 'ding' wéér op die plaats? Onhandig! Ie dereen moet bezuinigen, maar-hier- voor heeft de gemeenteraad in één avond 100.000 euro extra aan de kant gezet. Als buren heb je niks te willen. Je vecht met je eigen geld, tegen je ei gen geld. Want als de gemeente te kort heeft: gewoon weer wat meer betalen allemaal. A. van Nijen Meulemeesterstraat 5, Yerseke Tunneltol Waarom gebruikt men de op brengst van de Zeeuwse verhoging van de motorrijtuigenbelasting (12 november) niet om aan onze mbo-studenten een gratis OV-jaar- kaart beschikbaar te stellen? De op brengst van die motorrijtuigenbe lastingverhoging wordt nu ge bruikt voor weer nieuwe Wester- scheldetu nnel-tariefgrappen: gelij k- blijvende t-tag tarieven en het aan tal passages om voor veelgebrui- kerskorting in aanmerking te ko men gaat van 200 naar 150 en meer van die vreemde opties. Zou het effect van de stemmenverhou ding in provinciale staten overeen komen met de mening van de Zeeuwse bevolking? Zou de brief naar Den Haag indruk maken en effect sorteren? Hoe zou het er uit gezien hebben als men los van coa litieafspraken zou hebben ge stemd? Hoe zou de uitslag van een Zeeuws referendum over deze kwestie zijn Guus Langeraert 't Schuttebocht 21, Oostburg Tunneltol (2) De Zeeuwse automobilisten gaan meer motorrijtuigenbelasting beta len (gemiddeld 25 euro per jaar) en met de opbrengst ervan worden de tarieven van de Westerscheldetun- nel voor een deel van de gebrui kers verlaagd'. Waarom is dit nodig en heb je een keus? Motorrijtuigenbelasting is een verplicht nummer. Dit moet je als houder van een voertuig beta len. Niet iedere (Zeeuwse) eige naar van een voertuig maakt ge bruik van de tunnel maar moet wel motorrijtuigenbelasting beta len. Op deze wijze betaalt dus iede re Zeeuw mee aan de doorgang van elke gebruiker van de tunnel. Dit is gewoon een ordinaire streek om stabielere inkomsten te gene ren voor deze tunnel. Voor alle Zeeuwen is het dus gewoon slik ken. Ik zie op den duur niet meer het verschil tussen dictatuur en de mocratie. Volgens mij hebben de Russen meer vrijheden dan in dit strak gestructureerde en georgani seerd landje. Eduard de Bree Poolster 82, Oostburg Nieuwe munt In de krant (14 november) wordt melding gemaakt van de mogelijke invoering van een munt voor Noord-Europa: de neuro. Evenzo zou men ook een nieuwe munt kunnen invoeren voor Zuid-Europa; naar analogie van de neuro zou deze dan de zeuro kun nen heten. Dit zal dan in de volksmond alras verbasterd worden tot zero: van nul en generlei waarde. W. A. Stadhouders St. Hubrechtstraat 6, Hoek Weigerambtenaar Het is een kwalijke zaak dat ambte naren (16 november) die om princi piële redenen weigeren een homo huwelijk te sluiten, ontslagen zou den kunnen worden. Homo's in Nederland kunnen im mers trouwen wanneer en waar ze willen; er zijn ambtenaren genoeg die geen bezwaren hebben om daar aan mee te werken. Waarom de zaak op de spits drij ven door te dreigen met ontslag om daardoor mensen in gewetens nood te brengen? We hebben gods dienstvrijheid en daar hoort een vrije meningsuiting bij. Wim van Gilst Boogerdlaan 23, Kortgene Weigerambtenaar (2) Hennis is voor maar stemt tegen. Zo kopt de krant als het om een ethische zaak gaat, waarin de WD basisprincipes verloochent. In coali ties dient men compromissen te sluiten, maar hoe de WD (nog los van de samenwerking met de PW) in ethische zaken nu de oren laat hangen naar de SGP (een par tij met fundamentalistische trek jes) is ongehoord. Thorbecke zou zich in zijn graf omdraaien. Jaap den Hollander Deltaweg 17, Haamstede N 57 Geen extra drukte op de dammen- route door de nieuwe N57 kopt de krant (15 november). Maar op 16 november blijkt uit een artikel over de verkeersmetingen op de oude en nieuwe N57 iets heel an ders. Door Sl Laurens reden ge middeld per werkdag ongeveer 8.000 motorvoertuigen minder dan een jaar geleden. Die 8.000 voertuigen mag je dan natuurlijk op de nieuwe N57 verwachten. Maar daar reden per werkdag onge veer 14.000 voertuigen! De aanzuigende werking van de nieu we weg is dus enorm: 6.000 extra motorvoertuigen per werkdag in één jaar er bij. De tegenstanders van de nieuwe N57 hebben dus he laas gelijk gekregen. Bovendien kan iedereen met eigen ogen zien dat er zeer veel vrachtwagens gebruik maken van de nieuwe route. De leefbaarheid van Serooskerke en Vrouwenpolder is voor altijd opge offerd en het Walchers landschap onherstelbaar aangetast. We weten waarom: Middelburg kreeg gratis een derde kanaalkruising en Veere betaalde 1 miljoen euro mee aan een rijksweg. Peter Louwerse Zandput 21, Serooskerke N57 (2) Wie de tellingen op het oude tracé bij elkaar optelt, komt uit op een totaal van 63047. Tel je vervolgens de autobewegingen die nu nog op het oude tracé geteld zijn op bij die van het nieuwe tracé, dan kom je uit op een totaal van 107944. Een toename van maar liefst 44897 autobewegingen. Natuurlijk zijn in die tellingen auto's die het hele tra ject afleggen twee of drie keer ge teld, maar dat geldt ook voor de oude tellingen. En natuurlijk zijn plaatselijk de verkeersbewegingen afgenomen. St. Laurens is duidelijk spekkoper. Wanneer het deel tussen St. Lau rens en Serooskerke wordt uitge licht, dan waren daar voorheen 14110 autobewegingen. Nu zijn hier hier nog altijd steeds 6121 en op het nieuwe tracé op deze plaats 13949. Opgeteld 19156. Alleen in dit deel van Walcheren zijn dus al 5046 autobewegingen méér dan voorheen. Enige doorvragende en nuancerende journalistiek zou op zijn plaats geweest zijn. Johan Geerse De Meijstraat 6, Serooskerke

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 17