meningen 117
brieven
Cor de Jonge
zaterdag 19 november 2011
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
Crisis
Door de crisis moeten overheden
en burgers fors bezuinigen. Rijk,
provincie en gemeenten leggen de
lasten bij de burger, die niet meer
kan bezuinigen. Zorgverzekering,
wegenbelasting en WOZ worden
onbetaalbaar. Politici blijven vro
lijk zwetsen over het moeten aflos
sen van de aflossingsvrije hypo
theek. De overheden pakken de
heersende graaicultuur niet aan.
Er valt genoeg te halen zonder di
rect de burger te knippen en te
scheren. Van de politiek hebben
we niets te verwachten; daar lig
gen immers hun toekomstige baan
tjes. In het centrum van de macht
liggen de bijbaantjes voor het op
rapen. Partijpolitieke overwegin
gen bij het beoordelen van uitwas
sen moeten niet doorslaggevend
zijn.
Kernvraag is: doet betrokkene
zijn/haar werk goed? Is het Kamer
lid betrokken bij zijn kiezers? Is de
Commissaris een goede ambassa
deur voor de Provincie? Hoe ze
hun vrije tijd invullen met bijbaan
tjes, is hun zaak. Of willen wij on
ze vrije tijd ook door anderen la
ten invullen?
P. L. Brounts
Kenau Hasselaarstraat 153, Vlissingen
Crisis (2)
Doorgaan, want we kunnen niet
anders! Volgens Brinkhorst, ex-mi
nister en Europarlementariër,
moet Nederland zich onderge
schikt maken aan de EU. Rijkere
landen als Nederland moeten Grie
kenland en Italië helpen door sa
men geld te lenen. Meer zorgpre
mie, meer eigen risico en nu moe
ten we ook nog landen overeind
houden, waar de pensioenleeftijd
aanmerkelijk lager ligt en vrijwel
geen belasting betaald wordt.
Er is ons niets gevraagd toen de eu
ro is ingevoerd. Er wordt door di
verse landen nagedacht over de
neuro. Ik vind dat, maar om nu
straks Italië, Griekenland, Spanje,
Portugal, Ierland en waarschijnlijk
ook Frankrijk en misschien België
overeind te houden, wordt een tik
keltje te veel.
Brinkhorst denkt dat de Nederlan
der zich iets beter voelt dan de
buurman. Hij vindt ook dat we
niet alleen economisch moeten
denken, maar ook politiek. Waar
schijnlijk knelt daar de schoen.
Europa en een goede baan.
A. de Waele
H. Dunantstraat 20,' Koewacht
Brandweerkazerne
Natuurlijk schrijft Kees Bakker wel
vaker brieven over de kazerne (12
november) naar de gemeente. Wat
zou u doen als ze zo'n zwart kot in
uw achtertuin zetten? De gemeen
te moest de meningen van alle Ye-
senaren eens aanhoren!
Waarom moest het oude Trefpunt
a la minuut afgebroken worden,
nog voordat de vergunning rond
was? Waarom zetten ze dat 'ding'
wéér op die plaats? Onhandig! Ie
dereen moet bezuinigen, maar-hier-
voor heeft de gemeenteraad in één
avond 100.000 euro extra aan de
kant gezet.
Als buren heb je niks te willen. Je
vecht met je eigen geld, tegen je ei
gen geld. Want als de gemeente te
kort heeft: gewoon weer wat meer
betalen allemaal.
A. van Nijen
Meulemeesterstraat 5, Yerseke
Tunneltol
Waarom gebruikt men de op
brengst van de Zeeuwse verhoging
van de motorrijtuigenbelasting (12
november) niet om aan onze
mbo-studenten een gratis OV-jaar-
kaart beschikbaar te stellen? De op
brengst van die motorrijtuigenbe
lastingverhoging wordt nu ge
bruikt voor weer nieuwe Wester-
scheldetu nnel-tariefgrappen: gelij k-
blijvende t-tag tarieven en het aan
tal passages om voor veelgebrui-
kerskorting in aanmerking te ko
men gaat van 200 naar 150 en
meer van die vreemde opties. Zou
het effect van de stemmenverhou
ding in provinciale staten overeen
komen met de mening van de
Zeeuwse bevolking? Zou de brief
naar Den Haag indruk maken en
effect sorteren? Hoe zou het er uit
gezien hebben als men los van coa
litieafspraken zou hebben ge
stemd? Hoe zou de uitslag van een
Zeeuws referendum over deze
kwestie zijn
Guus Langeraert
't Schuttebocht 21, Oostburg
Tunneltol (2)
De Zeeuwse automobilisten gaan
meer motorrijtuigenbelasting beta
len (gemiddeld 25 euro per jaar) en
met de opbrengst ervan worden de
tarieven van de Westerscheldetun-
nel voor een deel van de gebrui
kers verlaagd'.
Waarom is dit nodig en heb je een
keus? Motorrijtuigenbelasting is
een verplicht nummer. Dit moet je
als houder van een voertuig beta
len. Niet iedere (Zeeuwse) eige
naar van een voertuig maakt ge
bruik van de tunnel maar moet
wel motorrijtuigenbelasting beta
len. Op deze wijze betaalt dus iede
re Zeeuw mee aan de doorgang
van elke gebruiker van de tunnel.
Dit is gewoon een ordinaire streek
om stabielere inkomsten te gene
ren voor deze tunnel. Voor alle
Zeeuwen is het dus gewoon slik
ken. Ik zie op den duur niet meer
het verschil tussen dictatuur en de
mocratie. Volgens mij hebben de
Russen meer vrijheden dan in dit
strak gestructureerde en georgani
seerd landje.
Eduard de Bree
Poolster 82, Oostburg
Nieuwe munt
In de krant (14 november) wordt
melding gemaakt van de mogelijke
invoering van een munt voor
Noord-Europa: de neuro.
Evenzo zou men ook een nieuwe
munt kunnen invoeren voor
Zuid-Europa; naar analogie van de
neuro zou deze dan de zeuro kun
nen heten.
Dit zal dan in de volksmond alras
verbasterd worden tot zero: van
nul en generlei waarde.
W. A. Stadhouders
St. Hubrechtstraat 6, Hoek
Weigerambtenaar
Het is een kwalijke zaak dat ambte
naren (16 november) die om princi
piële redenen weigeren een homo
huwelijk te sluiten, ontslagen zou
den kunnen worden.
Homo's in Nederland kunnen im
mers trouwen wanneer en waar ze
willen; er zijn ambtenaren genoeg
die geen bezwaren hebben om
daar aan mee te werken.
Waarom de zaak op de spits drij
ven door te dreigen met ontslag
om daardoor mensen in gewetens
nood te brengen? We hebben gods
dienstvrijheid en daar hoort een
vrije meningsuiting bij.
Wim van Gilst
Boogerdlaan 23, Kortgene
Weigerambtenaar (2)
Hennis is voor maar stemt tegen.
Zo kopt de krant als het om een
ethische zaak gaat, waarin de WD
basisprincipes verloochent. In coali
ties dient men compromissen te
sluiten, maar hoe de WD (nog los
van de samenwerking met de
PW) in ethische zaken nu de oren
laat hangen naar de SGP (een par
tij met fundamentalistische trek
jes) is ongehoord. Thorbecke zou
zich in zijn graf omdraaien.
Jaap den Hollander
Deltaweg 17, Haamstede
N 57
Geen extra drukte op de dammen-
route door de nieuwe N57 kopt de
krant (15 november). Maar op 16
november blijkt uit een artikel
over de verkeersmetingen op de
oude en nieuwe N57 iets heel an
ders. Door Sl Laurens reden ge
middeld per werkdag ongeveer
8.000 motorvoertuigen minder
dan een jaar geleden. Die 8.000
voertuigen mag je dan natuurlijk
op de nieuwe N57 verwachten.
Maar daar reden per werkdag onge
veer 14.000 voertuigen! De
aanzuigende werking van de nieu
we weg is dus enorm: 6.000 extra
motorvoertuigen per werkdag in
één jaar er bij. De tegenstanders
van de nieuwe N57 hebben dus he
laas gelijk gekregen. Bovendien kan
iedereen met eigen ogen zien dat
er zeer veel vrachtwagens gebruik
maken van de nieuwe route. De
leefbaarheid van Serooskerke en
Vrouwenpolder is voor altijd opge
offerd en het Walchers landschap
onherstelbaar aangetast. We weten
waarom: Middelburg kreeg gratis
een derde kanaalkruising en Veere
betaalde 1 miljoen euro mee aan
een rijksweg.
Peter Louwerse
Zandput 21, Serooskerke
N57 (2)
Wie de tellingen op het oude tracé
bij elkaar optelt, komt uit op een
totaal van 63047. Tel je vervolgens
de autobewegingen die nu nog op
het oude tracé geteld zijn op bij
die van het nieuwe tracé, dan kom
je uit op een totaal van 107944.
Een toename van maar liefst 44897
autobewegingen. Natuurlijk zijn in
die tellingen auto's die het hele tra
ject afleggen twee of drie keer ge
teld, maar dat geldt ook voor de
oude tellingen. En natuurlijk zijn
plaatselijk de verkeersbewegingen
afgenomen. St. Laurens is duidelijk
spekkoper.
Wanneer het deel tussen St. Lau
rens en Serooskerke wordt uitge
licht, dan waren daar voorheen
14110 autobewegingen. Nu zijn
hier hier nog altijd steeds 6121 en
op het nieuwe tracé op deze plaats
13949. Opgeteld 19156. Alleen in dit
deel van Walcheren zijn dus al
5046 autobewegingen méér dan
voorheen. Enige doorvragende en
nuancerende journalistiek zou op
zijn plaats geweest zijn.
Johan Geerse
De Meijstraat 6, Serooskerke