Land Rover Defender: Niet voor watjes
Lexus LS 600h President: Top of the bill
VW Golf Cabriolet: Wederopstanding van icoon
onderweg
32
Met zijn hoekige carrosserie-
vormen ziet hij er buiten
gewoon stoer uit. De Land Rover
Defender is met zijn sinds 1948
nauwelijks gewijzigde carrosse
rie, een van de stoerste auto's uit
het hele wagenpark.
door Ad van Bladel
Ondernemers kopen hem onder
meer vanwege zijn bewezen fantas
tische rij eigenschappen in het terrein
of vanwege de kloeke uitstraling die
hij in karrenvrachten over je ogen uit
strooit. Rijden op asfalt brengt echter
een aantal niet te onderschatten nade
len met zich mee. En hoewel de op
volger zich waarschijnlijk pas over
een aantal jaren laat zien, is artikel dit
een vervroegde afscheidstoumee.
Als je eenmaal in de Land Rover De
fender bent geklommen merk je hoe
hoog je boven andere automobilisten
uittorent. Je ontmoet slechts je gelij
ken - qua hoogte - in bestelbussen als
een Mercedes-Benz Vito en Ford's
Transit.
De Defender is een van de meest uit
gesproken auto's die te koop is.
Nooit eerder was het verschil in rij
den zó groot als toen ik in een week
in een Lexus LSóOOh (elders op deze
pagina) en deze Land Rover reed. Op
perste verfijning tegenover bullige
stoerheid. Dit is geen auto voor wat
jes, die haken overigens waarschijn
lijk zelf als snel af vanwege het gebrek
aan al het moderne comfort (geen
cruisecontrol, geen airbags om maar
wat toe noemen) wat autorijden te
genwoordig zo makkelijk maakt. Ze
ker, de Defender is een auto waarmee
je in vrijwel elk terrein alle andere au
to's de baas bent. Eigenaren van forse
landgoederen hebben er doorgaans
wel een in hun garage staan, maar
hoeveel zijn er die nog in ons land.
Neen, een Defender koop je omdat
hij zo stoer is en vanwege zijn uitstra
ling. Tenminste dat hoop ik, want
van zijn rij eigenschappen op de weg
moet ie het niet echt hebben.
De zit achter het stuur is een wat bij
zondere doordat het koppelingspedaal
zo ver naar links is geplaatst. Daar
door ben je genoodzaakt wat schuin
in de auto te zitten. Het went zeker,
maar heel plezierig is het niet. Daarbij
kom je met je linkerarm in voortdu
rend gevecht met het portier. Maar
ook dat went. De gewenning wordt
al moeilijker met de draaicirkel die
ongeveer even groot is als de buiten
rand van een stadje als Zutphen. In
het dagelijkse verkeer heeft dat echt
vergaande consequenties omdat je bij
koerswijzigingen soms meerdere ke-
renvoor en achteruit moet steken om
de geplande richting te vervolgen.
Voor diehards waarschijnlijk geen pro
bleem. Die genieten waarschijnlijk
ook van het luidruchtige dieselblok
en de versnellingsbak waarbij je elk
verzet echt op zijn plaats moet du
wen. Het zal duidelijk zijn: een Land
Rover Defender is een stoer geval;
een doordouwer die niet gemaakt is
voor mannen en vrouwen van suiker
goed. Qua uitstraling en offroad ei
genschappen is hij onovertroffen, rijei-
genschappen op de weg zijn hopelijk
bij de opvolger beter voor elkaar.
Een Land Rover Defender is lever
baar vanaf38.700 euro.
Dit is nou echt een auto waar
in je jezelf eigenlijk moet laten
rijden', vertelt de woordvoerder
van Lexus importeur Louwman
Parqui. Wie de immense ach
terportieren opent, ziet wat hij
bedoelt.
Deze (verlengde) uitvoering van
Lexus' meest prestigieuze limousine
ooit0 heeft karrenvrachten ruimte en
bergen luxe te bieden, ook - of zelfs
juist - achterin. Met deze prachtige li
mousine geeft Lexus antwoord op de
Duitse hegemonie van toplimousines.
Wie veel geld te besteden heeft, zich
zelf nog enigszins van zijn/haar mi
lieubewuste kant wil laten zien en
zich eens wil trakteren op iets anders
dan een auto met ster, ringen of
blauwwitte propeller kiest wellicht
voor deze Japanse topper. De Lexus
LS 600h, misschien wel de beste auto
ter wereld. Natuurlijk is de vraag of
dit de beste auto ter wereld is, in we
zen irreëel. In de'prijsklasse van deze
auto, boven 150.000 euro is heel veel
lekkers en goeds te koop. Echter, de
ze reusachtige Lexus, op vrijwel elke
parkeerplek steekt ie zowat een meter
uit, is naast een buitengewoon krachti
ge en stille vijf liter V8 motor, ook
eens voorzien van een krachtige elek
tromotor. Lexus claimt hiermee de
rijeigenschappen van een twaalfcilin
der te koppelen aan het verbruik van
een achtpitter.
Toegegeven, de fluisterstille loop,
een van Lexus' kenmerken, en tome
loze kracht van beide motoren zijn
een herademing. De motor is gekop
peld aan een automatische achtversnel-
lingsbak die volkomen schokvrij door
de verzetten beweegt. Tenzij je het
gaspedaal volkomen vloert, hoor je in
deze auto vrijwel niets; alleen de
wind lispelt wat rond de auto, dat is
het. Een bijzonderheid dus, en dat
geldt eigenlijk wel voor de hele auto
waarover moeiteloos veel grotere arti
kelen geschreven kunnen worden.
De auto is het waard, ook al door zijn
bijzondere techniek waarbij op lagere
snelheden helemaal elektrisch gere
den kan worden. Maar wanneer de
achtcilinder motor erbij springt, merk
je dat eigenlijk niet eens. De passa
giers worden audiotechnisch in de
watten gelegd. Niet alleen door de
stilte tijdens het rijden maar ook dooi
de fantastische Mark Levinson stereo
apparatuur die je laat zwijmelen bij de
prachtigste muziek. Maar er is meer
bijzonder. Heel veel meer. Zo be
schikt de President uitvoering over
een verbluffend vierzone klimaatrege
lingsysteem waarbij gebruik gemaakt
wordt van infrarood techniek om de
temperatuur van de passagiers zelf te
meten en de temperatuur in die zone
daarop aan te passen. Achterin kan op
een 9 inch schenn dvd worden geke
ken terwijl de passagier rechts achter
in de voetsteun van de massagestoel
kan (laten) uitklappen en de fauteuil
zeifin ligstand kan kantelen.
Zoveel verwennerij kost natuurlijk
een lieve duit. Een Lexus LS 600h is
leverbaar vanaf 139.430 euro, inclu
sief belastingen, dat dan weer wel.
Negen jaar geleden werd de
legendarische Volkswagen
Golf cabriolet uit productie geno
men. Volkswagen zette er - na
verloop van tijd - de Eos voor in
de plaats, maar die auto haalde -
hoe goed en prettig ook - nooit
de verkoopaantallen en de status
van de Golfcabrio.
door Ad van Bladel
Onlangs werd de zesde generatie Golf
uitgebreid met een cabriolet. Voor de
broodnodige verandering nu zonder
ontsierende rolbeugel. De geboorte
van een nieuwe icoon.
Zelfs als je hem ziet staan met een ge
sloten kap, is hij nog prachtig, deze
nieuwe Golf. De lijnen zijn groten
deels hetzelfde als van de gesloten ver
sie, maar de elektrisch bedienbare stof
fen kap staat hem zonder meer gewel
dig en maakt eerlijk gezegd cabriolets
met een stalen klapdak onaantrekke
lijk. Binnenin is het allemaal oerver-
trouwd gebleven, alles zit op de juiste
plek. Alles? Nou eigenlijk niet hele
maal want een klein kritiekpunt is
lijkt mij op zijn plaats vanwege de
plaats waar Volkswagen heeft ge
meend de bedienknop van de cabrio
letkap te verstoppen. Onder de mid-
denamisteun, niet meteen de eerste
plek waar je gaat zoeken. In het mid
den van die knop zit dan bovendien
nog een veel kleiner knopje waarmee
je in een vloeiende beweging alle rui
ten elektrisch kunt bewegen. Maar de
ze knoppen zijn vrij lastig te bedienen
vanwege de onorthodoxe plaats in
het interieur. Beetje jammer. De stoe
len zitten, zoals bij elke Golf, prima
en geven veel steun. Het afwerkingni
veau en de materiaalkeuze zijn derma
te dat het lijkt of alles over dertig jaar
nog feilloos moet functioneren. En in
het geval van een Golf cabriolet is dat
misschien ook wel zo. Weliswaar'
wordt voor een cabriolet - ten opzich
te van een gesloten driedeurs versie -
een behoorlijke meerprijs gevraagd,
dat hogere bedrag kotnt grotendeels
weer terug wanneer je ooit de auto
van de hand wilt doen. Het is een in
vestering in het genot van open rij
den, een investering in jezelf, want
open rijden is werkelijk verrukkelijk
en kun je, wanneer het droog is, tot
laat in het jaar blijven doen.
Volkswagen stelde ons tijdelijk een
versie met 1.6 TDI-motor ter beschik
king, de basismotor onder de diesels
met een vermogen van 105 pk en een
handgeschakelde vijfbak. Niets mis
mee, al is de motor wat minder soe
pel dan je soms zou willen en super
snel is hij ook niet. Maar voor wie
geen buitensporige wensen heeft op
deze gebieden is het voor ons land ze
ker voldoende. En een cabriolet koop
je doorgaans niet om keihard mee te
knallen, en rustig cruisen is tótaal
geen probleem.
Al met al heeft Volkswagen weer een
prachtige Golf Cabriolet ontworpen,
die rijdt als een Golf maar er uitziet
als een exoot. Een nieuwe icoon is ge
boren.
Volkswagen Golf Cabriolet is verkrijgbaar
vanaf27.290 euro, inclusief belastingen