Land Rover Defender: Niet voor watjes Lexus LS 600h President: Top of the bill VW Golf Cabriolet: Wederopstanding van icoon onderweg 32 Met zijn hoekige carrosserie- vormen ziet hij er buiten gewoon stoer uit. De Land Rover Defender is met zijn sinds 1948 nauwelijks gewijzigde carrosse rie, een van de stoerste auto's uit het hele wagenpark. door Ad van Bladel Ondernemers kopen hem onder meer vanwege zijn bewezen fantas tische rij eigenschappen in het terrein of vanwege de kloeke uitstraling die hij in karrenvrachten over je ogen uit strooit. Rijden op asfalt brengt echter een aantal niet te onderschatten nade len met zich mee. En hoewel de op volger zich waarschijnlijk pas over een aantal jaren laat zien, is artikel dit een vervroegde afscheidstoumee. Als je eenmaal in de Land Rover De fender bent geklommen merk je hoe hoog je boven andere automobilisten uittorent. Je ontmoet slechts je gelij ken - qua hoogte - in bestelbussen als een Mercedes-Benz Vito en Ford's Transit. De Defender is een van de meest uit gesproken auto's die te koop is. Nooit eerder was het verschil in rij den zó groot als toen ik in een week in een Lexus LSóOOh (elders op deze pagina) en deze Land Rover reed. Op perste verfijning tegenover bullige stoerheid. Dit is geen auto voor wat jes, die haken overigens waarschijn lijk zelf als snel af vanwege het gebrek aan al het moderne comfort (geen cruisecontrol, geen airbags om maar wat toe noemen) wat autorijden te genwoordig zo makkelijk maakt. Ze ker, de Defender is een auto waarmee je in vrijwel elk terrein alle andere au to's de baas bent. Eigenaren van forse landgoederen hebben er doorgaans wel een in hun garage staan, maar hoeveel zijn er die nog in ons land. Neen, een Defender koop je omdat hij zo stoer is en vanwege zijn uitstra ling. Tenminste dat hoop ik, want van zijn rij eigenschappen op de weg moet ie het niet echt hebben. De zit achter het stuur is een wat bij zondere doordat het koppelingspedaal zo ver naar links is geplaatst. Daar door ben je genoodzaakt wat schuin in de auto te zitten. Het went zeker, maar heel plezierig is het niet. Daarbij kom je met je linkerarm in voortdu rend gevecht met het portier. Maar ook dat went. De gewenning wordt al moeilijker met de draaicirkel die ongeveer even groot is als de buiten rand van een stadje als Zutphen. In het dagelijkse verkeer heeft dat echt vergaande consequenties omdat je bij koerswijzigingen soms meerdere ke- renvoor en achteruit moet steken om de geplande richting te vervolgen. Voor diehards waarschijnlijk geen pro bleem. Die genieten waarschijnlijk ook van het luidruchtige dieselblok en de versnellingsbak waarbij je elk verzet echt op zijn plaats moet du wen. Het zal duidelijk zijn: een Land Rover Defender is een stoer geval; een doordouwer die niet gemaakt is voor mannen en vrouwen van suiker goed. Qua uitstraling en offroad ei genschappen is hij onovertroffen, rijei- genschappen op de weg zijn hopelijk bij de opvolger beter voor elkaar. Een Land Rover Defender is lever baar vanaf38.700 euro. Dit is nou echt een auto waar in je jezelf eigenlijk moet laten rijden', vertelt de woordvoerder van Lexus importeur Louwman Parqui. Wie de immense ach terportieren opent, ziet wat hij bedoelt. Deze (verlengde) uitvoering van Lexus' meest prestigieuze limousine ooit0 heeft karrenvrachten ruimte en bergen luxe te bieden, ook - of zelfs juist - achterin. Met deze prachtige li mousine geeft Lexus antwoord op de Duitse hegemonie van toplimousines. Wie veel geld te besteden heeft, zich zelf nog enigszins van zijn/haar mi lieubewuste kant wil laten zien en zich eens wil trakteren op iets anders dan een auto met ster, ringen of blauwwitte propeller kiest wellicht voor deze Japanse topper. De Lexus LS 600h, misschien wel de beste auto ter wereld. Natuurlijk is de vraag of dit de beste auto ter wereld is, in we zen irreëel. In de'prijsklasse van deze auto, boven 150.000 euro is heel veel lekkers en goeds te koop. Echter, de ze reusachtige Lexus, op vrijwel elke parkeerplek steekt ie zowat een meter uit, is naast een buitengewoon krachti ge en stille vijf liter V8 motor, ook eens voorzien van een krachtige elek tromotor. Lexus claimt hiermee de rijeigenschappen van een twaalfcilin der te koppelen aan het verbruik van een achtpitter. Toegegeven, de fluisterstille loop, een van Lexus' kenmerken, en tome loze kracht van beide motoren zijn een herademing. De motor is gekop peld aan een automatische achtversnel- lingsbak die volkomen schokvrij door de verzetten beweegt. Tenzij je het gaspedaal volkomen vloert, hoor je in deze auto vrijwel niets; alleen de wind lispelt wat rond de auto, dat is het. Een bijzonderheid dus, en dat geldt eigenlijk wel voor de hele auto waarover moeiteloos veel grotere arti kelen geschreven kunnen worden. De auto is het waard, ook al door zijn bijzondere techniek waarbij op lagere snelheden helemaal elektrisch gere den kan worden. Maar wanneer de achtcilinder motor erbij springt, merk je dat eigenlijk niet eens. De passa giers worden audiotechnisch in de watten gelegd. Niet alleen door de stilte tijdens het rijden maar ook dooi de fantastische Mark Levinson stereo apparatuur die je laat zwijmelen bij de prachtigste muziek. Maar er is meer bijzonder. Heel veel meer. Zo be schikt de President uitvoering over een verbluffend vierzone klimaatrege lingsysteem waarbij gebruik gemaakt wordt van infrarood techniek om de temperatuur van de passagiers zelf te meten en de temperatuur in die zone daarop aan te passen. Achterin kan op een 9 inch schenn dvd worden geke ken terwijl de passagier rechts achter in de voetsteun van de massagestoel kan (laten) uitklappen en de fauteuil zeifin ligstand kan kantelen. Zoveel verwennerij kost natuurlijk een lieve duit. Een Lexus LS 600h is leverbaar vanaf 139.430 euro, inclu sief belastingen, dat dan weer wel. Negen jaar geleden werd de legendarische Volkswagen Golf cabriolet uit productie geno men. Volkswagen zette er - na verloop van tijd - de Eos voor in de plaats, maar die auto haalde - hoe goed en prettig ook - nooit de verkoopaantallen en de status van de Golfcabrio. door Ad van Bladel Onlangs werd de zesde generatie Golf uitgebreid met een cabriolet. Voor de broodnodige verandering nu zonder ontsierende rolbeugel. De geboorte van een nieuwe icoon. Zelfs als je hem ziet staan met een ge sloten kap, is hij nog prachtig, deze nieuwe Golf. De lijnen zijn groten deels hetzelfde als van de gesloten ver sie, maar de elektrisch bedienbare stof fen kap staat hem zonder meer gewel dig en maakt eerlijk gezegd cabriolets met een stalen klapdak onaantrekke lijk. Binnenin is het allemaal oerver- trouwd gebleven, alles zit op de juiste plek. Alles? Nou eigenlijk niet hele maal want een klein kritiekpunt is lijkt mij op zijn plaats vanwege de plaats waar Volkswagen heeft ge meend de bedienknop van de cabrio letkap te verstoppen. Onder de mid- denamisteun, niet meteen de eerste plek waar je gaat zoeken. In het mid den van die knop zit dan bovendien nog een veel kleiner knopje waarmee je in een vloeiende beweging alle rui ten elektrisch kunt bewegen. Maar de ze knoppen zijn vrij lastig te bedienen vanwege de onorthodoxe plaats in het interieur. Beetje jammer. De stoe len zitten, zoals bij elke Golf, prima en geven veel steun. Het afwerkingni veau en de materiaalkeuze zijn derma te dat het lijkt of alles over dertig jaar nog feilloos moet functioneren. En in het geval van een Golf cabriolet is dat misschien ook wel zo. Weliswaar' wordt voor een cabriolet - ten opzich te van een gesloten driedeurs versie - een behoorlijke meerprijs gevraagd, dat hogere bedrag kotnt grotendeels weer terug wanneer je ooit de auto van de hand wilt doen. Het is een in vestering in het genot van open rij den, een investering in jezelf, want open rijden is werkelijk verrukkelijk en kun je, wanneer het droog is, tot laat in het jaar blijven doen. Volkswagen stelde ons tijdelijk een versie met 1.6 TDI-motor ter beschik king, de basismotor onder de diesels met een vermogen van 105 pk en een handgeschakelde vijfbak. Niets mis mee, al is de motor wat minder soe pel dan je soms zou willen en super snel is hij ook niet. Maar voor wie geen buitensporige wensen heeft op deze gebieden is het voor ons land ze ker voldoende. En een cabriolet koop je doorgaans niet om keihard mee te knallen, en rustig cruisen is tótaal geen probleem. Al met al heeft Volkswagen weer een prachtige Golf Cabriolet ontworpen, die rijdt als een Golf maar er uitziet als een exoot. Een nieuwe icoon is ge boren. Volkswagen Golf Cabriolet is verkrijgbaar vanaf27.290 euro, inclusief belastingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 160