Modern pakketje in logixbox «starter 22 Koen Verhelst (links) en Martin Hollestelle. Foto: Mark Neellemans Martin Hollestelle (45) en zijn compagnon Koen Ver- helst (44) zijn recentelijk van start gegaan met hun eigen bedrijf Lo gixbox by Verholst Vof, gespecia liseerd in het bieden van oplossin gen voor het ontvangen van goe deren, met name via de zoge naamde logixbox. door Henk van de Voorde NIEUW NAMEN - Ze behoren tot de top tien van Nederland in de cate gorie 'Beste ondememersidee'. Dit se lecte gezelschap was afgelopen maan dagavond uitgenodigd in de zaal bij Pauw Witteman in Amsterdam. Onder de handelsnaam Logixbox wordt een adequate oplossing gebo den voor particulieren en bedrijven om pakketten te ontvangen in een ontvangstunit. De eerste zending boxen is inmiddels binnen en de nieu we website www.logixbox.nl is sinds twee weken in de lucht. Dit is met de mensen die vanaf het eerste uur be trokken waren bij de totstandkoming van het nieuwe bedrijf, onder het ge not van een glaasje champagne in klei ne kring gevierd. Bij de introductie van Logixbox op de Nederlandse markt worden de speerpunten van beleid onderstreept: efficiency, kostenbesparing, gemak, vrijheid, veiligheid en milieu. De fir ma wil zich profileren als nuchter en eerlijk waarmee het prettig zaken doen is. Dit zal ook van de producten en service moeten afstralen: degelijk en prettig. De klant moet het gevoel hebben een product te hebben aange schaft wat hem of haar jarenlang zor geloos gemak biedt. In de visie van de beide startend ondernemers is op het gebied van logistiek nog veel ter rein te winnen qua efficiency en mi lieubesparing. „Huidige oplossingen zijn vaak 'suboptimaal' en wij willen het dan ook anders aanpakken. De pakketboxen zullen onder de naam Logixbox worden aangeboden via een webwinkel. Wij willen onze klan ten een product aanbieden dat helpt kosten te verlagen en drempels weg te nemen en zo de verkopen van de aanbieders en transporteurs te verho gen. Naast het genereren van business is er met ons nieuwe product een maatschappelijk (milieuvriendelijk) doel gemoeid: minder gereden kilo meters, dus minder C02 uitstoot. Bo vendien wordt de servicegraad voor de consumenten aanzienlijk ver hoogd doordat de bestellingen sneller in huis zijn zonder zorgen over het le vermoment; en geen gedoe van zelf afhalen van de pakketten. Ontvangen in de Logixbox is ook veiliger voor de ontvanger en er kunnen in princi pe 24 uur per dag leveringen plaats vinden", aldus Martin Hollestelle en Koen Verhelst. Marktgebied Het marktgebied van Logixbox is dankzij de digitale snelweg onbe grensd. Uitgaande van alleen al het enorme aantal huishoudens en bedrij ven in Nederland en België ligt er een enomi potentieel in het ver schiet. „Diverse ontwikkelingen ver sterken de kansen in de markt zoals de groeiende omzet van webwinkels en het feit dat de gemiddelde waarde van een pakket steeds lager wordt doordat men steeds meer alledaagse goederen via internet bestelt. Tegelij kertijd biedt de sterke toename van het aantal eenpersoons huishoudens extra mogelijkheden. Daarnaast spe len aspecten van veiligheid en privacy ons in de kaart. Door stijgende crimi naliteit en vandalisme voelen mensen voelen zich steeds onveiliger. Met de Logixbox hoeft de deur niet meer ge opend te worden voor het aannemen van een pakket. Tot dusverre worden pakketten ook (vaak ongewild) bij de buren afgegeven. De Logixbox gaat inbreuk op de privacy tegen." Een bezorger treft in slechts in twee derde van de gevallen de consument thuis aan, zo blijkt uit steekproeven. In een klein deel daarvan (ongeveer 13 procent) kan de bezorger het pak- kelje alsnog kwijt bij de buren, in de andere gevallen moet de bezorger la ter nog eens langs komen. Dit levert, ook in geval van het afleveren bij de buren, altijd extra kosten op. Daar naast blijkt uit onderzoeken dat de helft van de webshoppers speciaal thuis blijft om het pakketje te kunnen ontvangen. Een aantal 'thuisblijfsmoe- zen': ziekte (28 procent), afspraak bij de dokter (25 procent), thuis werken (23 procent), persoonlijke problemen (12 procent). Ook dit kost erg veel geld, in dit geval voor de werkgevers. Productie De nieuwe onderneming start met vier verschillende type boxen, allen verkrijgbaar in twee kleuren. Ze wor den tot dusverre geproduceerd in En geland. Logixbox heeft het verkoop recht voor het Europese vasteland in een contract vastgelegd. Bij een suc cesvolle lancering op de markt wordt de productie wellicht overgeheveld naar lage lonenlanden in Oost-Euro pa of het Verre Oosten. Hollestelle en Verhelst moeten bij het opstarten van hun bedrijf stevig investeren in opslagruimte, inkoop en promotie van hun producten. De boxen zijn nieuw op de Nederlandse markt en dus zullen er in principe forse inspan ningen in marketing en communica tie nodig zijn. www.logixbox.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 150