Appeltelers wacht grote uitdaging fruittelers 21 De Jonge: 'Het is topsport om continu bezig te zijn om tot een goed product te komen.1 Foto: Denvon Media Voor lunch, diner of alleen koffie... Geopend vanaf 11 uur, dinsdag gesloten. Sluisplateau 30 4424 BK Wcmcldingc 0113 626100 info@bomdia.nl www.bomdia.nl Appels, ze zijn onlosmakelijk verbonden met Kapelle. Het dorp herbergt niet alleen vele boomgaarden, diverse fruittelers, maar ook het fruitteeltmuseum, appelmoesgigant Coroos, een appelchipsfa briek en een complete wijk met appelstraatnamen. Ja, de gemeente profileert zich zelfs als 'de Bloesem van Zeeland', verwijzend naar het jaargetijde waarin de boomgaarden in bloei staan. De appelsector, een wereldwijde bedrijfstak waarin Kapelle zich staande probeert te hou den. En dat vergt innovatie, zegt fruitteler Domus de Jonge. Smederij Sanderse door Dennis Rijsbergen KAPELLE - De fruitteeltsector is be langrijk voor Kapelle, zegt de Jonge. "Sowieso qua uitstraling. Maar de sec tor levert ook werk aan fruitverwer- kende bedrijven en bedrijven in de mechanisatie." De sector heeft boven dien een aanzuigende werking op par ticulieren, zegt hij. Zo worden nieuw bouwwijken als de Zuidhoek gepro moot met termen als 'wonen aan de appelboomgaarden'. "Het uitzicht is mooi, maar er wordt wel eens verge ten dat het niet alleen maar idyllische plaatjes zijn. De bloesem is mooi, maar er klinkt ook wel eens een hagel- kanon." Van oudsher is de appelteelt verwe ven met het dorp.- "Die binding was vroeger nog groter toen de veiling er nog was", zegt de Jonge. Maar Kapel le telt vandaag de dag nog steeds vele telers. Er is geen mooier beroep denk baar dan fruitteler, zweert Domus de Jonge. "Ik vind het prachtig. Het is ei genlijk topsport om continu bezig te zijn om tot een goed product te ko men." Er ligt anno 2011 echter wel een gevaar op de loer. "De investeringen worden steeds gro ter en dat terwijl het steeds sneller met de ontwikkelingen gaat. Er ko men steeds weer nieuwe soorten ap pels op de markt. En we werken in een wereldsector waarin we moeten concurreren met wereldspelers. Het is dus erg belangrijk dat je je als bedrijf en als sector onderscheidt. Mensen moeten de Nederlandse appel ken nen. En daarin is nog een wereld te winnen", vindt De Jonge. Trends De .consument wil veel keuze en hij is gevoelig voor trends. "Kijk maar in de supermarkt. Wil je een potje jam kopen, dan kun je kiezen uit 35 soor ten. Voor melk is een hele koelvitrine ingericht. Het is met appels net zo. Er komen steeds meer soorten. En dat maakt het voor ons telers best moei lijk. Je moet de juiste beslissingen ne men. Welke partners kies je, welke ap pels. Elke nieuwe soort kan misluk ken, en daar moetje dus niet bij zit ten. Het hoge risicogehalte is kenmer kend voor de appelsector." Het is juist daarom tijd om te innove ren, vindt De Jonge. Hij doet dat door zich te richten op de teelt van een in Nederland onbekende vrucht, de kiwibes. Deze zomer heeft De Jon ge de eerste duizend kilo geoogst. De actinidia arguta, zoals de wetenschap pelijke naam van de kiwibes luidt, is een neefje van de kiwi. Je hoeft hem niet te schillen en hij is zoet van Domus de Jonge voelt of zijn appels goed zijn. smaak. "Wij hebben de teelt van de kiwibes opgezet om minder afhanke lijk te zijn van andere partijen. Wij willen een bredere basis voor ons be drijf creëren. We hebben gekeken naar het gedrag van de consument. Die heeft het steeds drukker. Boven dien komen er steeds meer eenper soonshuishoudens. Mensen willen hun appel niet meer schillen. Ze wil len hun fruit hapklaar hebben. Die mensen willen ook hun sla en andij vie voorgesneden hebben en hun krieltjes voorgekookt. Nu is Zeeland nog een agrarische provincie, maar ga eens in de Randstad kijken. Daar we ten ze bij wijze van spreken niet eens waar een appel vandaan komt." Kiwibes De Jonge biedt met de kiwibes een lekkere en makkelijk weg te happen vrucht. De eerste resultaten met de ki wibes zijn hoopgevend, zegt hij. "De verkoop heeft als een tierelier gelo pen. En consumenten komen er voor terug. Maar één zwaluw maakt nog geen zomer", blijft de Kapelse teler nuchter. "Wij zijn nu samen met de Hogeschool Zeeland en de Hoge school Gent het concept verder aan het ontwikkelen. We zijn de verpak- Foto: Denvon Media kingsvormen aan het bekijken en een pr-strategie aan het ontwikkelen." Dat laatste is belangrijk, heeft De Jon ge in de appelsector wel gezien. Een appel is met langer meer een appel, maar een breabum, een pinklady, een jazz of een kanzi. "Een appel is een merk geworden, een concept." En dat heeft grote consequenties voor de prijzen. "We hebben een fantastisch jaar achter de rug. De oogstopbrengst van appels en peren was nog nooit zo groot. Alles zat mee, qua weer en qua kwaliteit. Maar de prijs is op dit mo ment pet. En dus zie je een trendap pel als pink lady voor 2,49 euro per ki lo in de supermarkt liggen en de élstar voor maar een euro." Het is volgens de Jonge de toekomst waarmee ook de Kapelse telers mee moeten leren omgaan. "Volgens mij gaan telers steeds conceptmatiger produceren. Dat is aan de ene kant mooi, maar ze stellen zich daarmee wel verschrikke lijk afhankelijk op. Want een mode gril is ook zo weer voorbij. In mijn ogen is het dan ook slim om je als te ler breder te oriënteren. Dat is de gro te uitdaging die de sector wacht." Uw vertrouwde adres voor al uw wensen en ideeën sinds 3 generaties Onder andere hekwerken, schoorsteenkappen openhaarden smederijsand@live.nl 0113 - 344 587 Schore

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 149