Logistiek in Zeeland heeft veel potentie Perspectief voor 'Blueports' evenementen 07 Het nieuwe Logistiek Oplei dingscentrum Zeeland (LOC) in Temeuzen en de Ka mer van Koophandel gaan geza menlijk optrekken om de logistie ke sector in Zeeland te stimule ren. Dat bleek al tijdens de offi ciële opening van het LOC. door Henk van de Voorde TERNEUZEN - Uitstel is geen af stel gebleken. Hoewel de komst van het LOC lange tijd werd verdaagd, kon directeur Hans van der Hart van Zeeland Seaports onlangs de openings handeling verrichten. Daarmee ging een lang gekoesterde wens van be drijfsleven, onderwijs en overheid in vervulling. Zo'n 250 belangstellenden uit die sectoren waren daarbij aanwe zig. Zij waren ook getuige van de 'verbindende' woorden van directeur Rob van Renterghem van de Kamer van Koophandel Zuidwest-Neder land. Om de sterke positie van de lo gistiek in Zeeland te behouden en ver der uit te bouwen is de ontwikkeling van kennis cruciaal. Op de vraag van de logistieke arbeidsmarkt afgestemde opleidingen en permanente educatie van logistieke medewerkers is desge wenst. Om dit te bevorderen gaan de Kamer van Koophandel Zuid west-Nederland en het LOC Zeeland de krachten bundelen. De samenwer king op het gebied van onderwijs en ondernemerschap in de logistiek bete kent concreet dat er gezamenlijke acti viteiten worden ontplooid en dat bei de partijen gebruik maken van eikaars netwerken en kennis. Tevens worden er faciliteiten ter beschikking gesteld zoals educatieruimte in het kader van seminars. Dat dit geen loze beloften zijn, bleek al voorafgaand aan de offi- Het gezelschap wordt toegesproken voor de officiële plechtigheid. Foto Peter Nicolai ciële opening waar de KvK samen met het LOC een seminar rond 'risk- management in de logistiek' organi seerde. Hierbij werd vooral ingegaan op het inschatten en beheersen van ri sico's bij internationaal ondernemen. Complexer De marges in de logistieke sector staan onder druk door grote concur rentie,- stijgende brandstofprijzen en conjuncturele schommelingen. On danks de grillige (economische) om standigheden liggen er de komende ja ren grote kansen voor de logistieke sector in Zeeland. Deze moeten 'ech ter wel benut zien te worden. „Logistieke processen worden com plexer, technologische ontwikkelin gen schrijden voort en alleen het ver voer van A naar B is niet meer vol doende. Het is dan ook belangrijk dat we de kennis laten meegroeien met de ontwikkelingen en dankzij de ken nis juist nieuwe ontwikkelingen ini tiëren. Het Logistieke Opleidingscen trum Zeeland kan in dit kader een be langrijke rol vervullen. Het LOC is meer dan alleen een opleidingsinsti tuut. Het kan de verbindende factor worden tussen onderwijs, opleidin gen en bedrijfsleven. Maar bijvoor beeld ook naar het UWV. Er is veel potentie voor de logistiek, maar groei is geen vanzelfsprekendheid. In de huidige turbulente markt is het be langrijk dat bedrijven verder professio naliseren en nadenken over hun on derscheidend vermogen. Kennis kan daarbij het verschil maken", aldus Rob van Renterghem. Hij benadrukte het economische be lang van de logistiek voor Zeeland waar 1.500 bedrijven direct actief zijn in de logistiek, goed voor 9.000 ar beidsplaatsen. Het totale belang van de logistiek is nog veel groter, met na me door de nauwe verwevenheid met de industrie. Structuur Met het nieuwe centrum wordt er structuur aangebracht in het woud van theorie en praktijk in de logistiek in Zeeland. Via het LOC worden voorheen her en der versnipperde cur sussen en trainingen uitgebreid en naar een hoger plan getild. Initiatief nemers van het LOC zijn Zeeland Seaports en Maritiem Instituut de Ruyter. Het LOC Zeeland stelt leer lingen in de gelegenheid een oplei ding te volgen, zoals bijvoorbeeld me dewerker logistiek, waarbij theorie en praktijk op één locatie kunnen wor den verzorgd. Er zijn al diverse cursus sen in opdracht van het regionale be drijfsleven gestart zoals recentelijk een opleiding cargadoor. De havenbe drijven hebben er baat bij dat goede (logistieke) opleidingen in de directe omgeving worden aangeboden en ook voor het regulier onderwijs biedt het LOC volop kansen. Zeeland heeft van oudsher een wijdvertakt netwerk van binnenhavens en loswallen. En de milieuvriendelijke aspecten van vervoer per binnenvaartschip zijn genoegzaam bekend. Toch moet deze vervoersmodaliteit op zijn tellen passen. door Henk van de Voorde MIDDELBURG - Anders kan zelfs op het gebied van duurzaamheid een achterstand worden opgelopen. Deze kritsiche kanttekeningen kwamen een aantal keren tot uiting op het jaar congres van de Nederlandse Vereni ging van Binnenhavens (NVB) in Middelburg. Hoofdthema was 'Blue- ports in Europees perspectief. Blue- port is de moderne naam voor binnen haven, 'blueroad' voor binnenvaart. Onder de aanwezigen was een groot gehalte aan bestuurders, beslissers en beleidsbepalers van Nederlandse en Vlaamse overheden en havenbedrij ven. Plaats van handeling was een met honderd aanwezigen nagenoeg volle conferentiezaal in. het nieuwe Van der Valk hotel aan de Mortiere te Middelburg. „De binnenvaart is niet meer vanzelfsprekend de schoon ste vorm van vervoer. Goederen ver voeren per spoor is al milieuvriendelij ker dan met een binnenvaartschip en in de nabije toekomst zou dat ook zo maar voor vrachtwagens kunnen gel den", aldus Menno Menist van het onderzoeks- en adviesbureau Nea. Hij deed verslag van een studie naar Europese binnenhavens. Rob Huy- ser, directeur maritieme zaken van het ministerie van Infrastructuur Milieu, ventileerde de nationale visie op de binnenhavens. Het congres werd geopend door Da vid Molenburgh van Zeeland Seaports, samen met de Provincie Zeeland organisator van het congres. Vervolgens hield Commissaris van de Koningin een uitgebreide toespraak. Ze was optimistisch gestemd over de toekomst van de binnenvaart, mede door de aanleg van het Seine Nord ka naal waardoor het achterland van Noord-Frankrijk, met miljoenen in woners, rechtstreeks bereikbaar wordt voor de Zeeuwse havens via de binnenvaart. „Europa gaat voor binnenvaart en (zeker zo belangrijk) is dat Frankrijk voor binnenvaart gaat. In april van dit jaar is door presi dent Sarkozy definitief groen licht ge geven voor de aanleg van het Sei- ne-Nord Europe kanaal, één van de prioritaire projecten in het Trans-Eu- ropese Netwerk voor Transport (TEN-T). In de laatste dertig jaar zijn er weinig initiatieven geweest in de binnenwateren die belangrijker en am bitieuzer waren dan de aanleg van dit kanaal. Ze zal het Seine-bekken, en in het bij zonder de agglomeratie van Parijs, ontsluiten voor binnenvaartschepen en duwkonvooien tot 4.400 ton van en naar het waterwegennetwerk in Noordwest Europa. De havens van Le Havre, Antwerpen, Gent, Rotter dam en natuurlijk Zeeland Seaports worden via het binnenwater met el kaar en met de Parijse regio verbon den, wat een ongelooflijk groot nieuw achterland oplevert. Je hebt het dan zo over 15 tot 20 miljoen inwoners. Ook de kleinere binnen vaartschepen profiteren van het Sei- ne-Scheldeproject, onder andere door betere verbindingen, sluizen en nieuwe binnenhavens en overslagcen tra. Op dit moment omvat het Sei- ne-Scheldeproject het gebied tussen de Seine en Gent. In het volgende Ka derprogramma 2013-2020 zal ook de nieuwe sluis in Temeuzen onderdeel gaan vormen van het kemnetwerk, met de hierbij horende voordelen voor de havens en waterwegen in Zeeland", aldus Karla Peijs. Ze sprak op het congres met 'dubbele pet': als Karla Peijs in een onderonsje. gin en als Europees TENT coördinator voor de binnenvaart. Zuiderburen Karla Peijs onderstreepte het belang van een goede verstandhouding met onze zuiderburen. „De Kanaalzone in Nederland en Vlaanderen is niet al leen nu al een grensoverschrijdende (Europese) binnenhaven van formaat, maar heeft de potentie in zich uit te groeien tot een Europese Gold Port. Met de komst van het Sei- ne-Nord Europe kanaal, de nieuwe zeesluis en andere investeringen heeft de Kanaalzone regio 'goud' in han den." De centrale ligging van de Ka- biedt volop kansen, met name voor biobased activiteiten, logistiek, contai- nerisatie en maintenance. „Door hier in te investeren en de samenwerking met onze buren te intensiveren kan de Kanaalzone zich ontwikkelen als een logistiek knooppunt en zijn er nieuwe mogelijkheden voor de werk gelegenheid en leefbaarheid; van groot belang voor een regio, die is aangemerkt als krimpregio. En krimp dat moeten we niet laten gebeuren, want de regio heeft alles in zich om te groeien. Met de Nederlandse investe ringen in de Sluiskiltunnel en de N62 en Franse en Belgische investeringen in de Seine-Scheldeverbinding, inves teren drie landen in de infrastructure- Zeeuwse comuiissariyjan deKom^- ffsfeMlE 111 4e. buuieuvajacorpdop le.omsluiting van de Kanaalzone..^

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 135