Logistiek in Zeeland
heeft veel potentie
Perspectief voor 'Blueports'
evenementen
07
Het nieuwe Logistiek Oplei
dingscentrum Zeeland
(LOC) in Temeuzen en de Ka
mer van Koophandel gaan geza
menlijk optrekken om de logistie
ke sector in Zeeland te stimule
ren. Dat bleek al tijdens de offi
ciële opening van het LOC.
door Henk van de Voorde
TERNEUZEN - Uitstel is geen af
stel gebleken. Hoewel de komst van
het LOC lange tijd werd verdaagd,
kon directeur Hans van der Hart van
Zeeland Seaports onlangs de openings
handeling verrichten. Daarmee ging
een lang gekoesterde wens van be
drijfsleven, onderwijs en overheid in
vervulling. Zo'n 250 belangstellenden
uit die sectoren waren daarbij aanwe
zig. Zij waren ook getuige van de
'verbindende' woorden van directeur
Rob van Renterghem van de Kamer
van Koophandel Zuidwest-Neder
land. Om de sterke positie van de lo
gistiek in Zeeland te behouden en ver
der uit te bouwen is de ontwikkeling
van kennis cruciaal. Op de vraag van
de logistieke arbeidsmarkt afgestemde
opleidingen en permanente educatie
van logistieke medewerkers is desge
wenst. Om dit te bevorderen gaan de
Kamer van Koophandel Zuid
west-Nederland en het LOC Zeeland
de krachten bundelen. De samenwer
king op het gebied van onderwijs en
ondernemerschap in de logistiek bete
kent concreet dat er gezamenlijke acti
viteiten worden ontplooid en dat bei
de partijen gebruik maken van eikaars
netwerken en kennis. Tevens worden
er faciliteiten ter beschikking gesteld
zoals educatieruimte in het kader van
seminars. Dat dit geen loze beloften
zijn, bleek al voorafgaand aan de offi-
Het gezelschap wordt toegesproken voor de officiële plechtigheid.
Foto Peter Nicolai
ciële opening waar de KvK samen
met het LOC een seminar rond 'risk-
management in de logistiek' organi
seerde. Hierbij werd vooral ingegaan
op het inschatten en beheersen van ri
sico's bij internationaal ondernemen.
Complexer
De marges in de logistieke sector
staan onder druk door grote concur
rentie,- stijgende brandstofprijzen en
conjuncturele schommelingen. On
danks de grillige (economische) om
standigheden liggen er de komende ja
ren grote kansen voor de logistieke
sector in Zeeland. Deze moeten 'ech
ter wel benut zien te worden.
„Logistieke processen worden com
plexer, technologische ontwikkelin
gen schrijden voort en alleen het ver
voer van A naar B is niet meer vol
doende. Het is dan ook belangrijk dat
we de kennis laten meegroeien met
de ontwikkelingen en dankzij de ken
nis juist nieuwe ontwikkelingen ini
tiëren. Het Logistieke Opleidingscen
trum Zeeland kan in dit kader een be
langrijke rol vervullen. Het LOC is
meer dan alleen een opleidingsinsti
tuut. Het kan de verbindende factor
worden tussen onderwijs, opleidin
gen en bedrijfsleven. Maar bijvoor
beeld ook naar het UWV. Er is veel
potentie voor de logistiek, maar groei
is geen vanzelfsprekendheid. In de
huidige turbulente markt is het be
langrijk dat bedrijven verder professio
naliseren en nadenken over hun on
derscheidend vermogen. Kennis kan
daarbij het verschil maken", aldus
Rob van Renterghem.
Hij benadrukte het economische be
lang van de logistiek voor Zeeland
waar 1.500 bedrijven direct actief zijn
in de logistiek, goed voor 9.000 ar
beidsplaatsen. Het totale belang van
de logistiek is nog veel groter, met na
me door de nauwe verwevenheid
met de industrie.
Structuur
Met het nieuwe centrum wordt er
structuur aangebracht in het woud
van theorie en praktijk in de logistiek
in Zeeland. Via het LOC worden
voorheen her en der versnipperde cur
sussen en trainingen uitgebreid en
naar een hoger plan getild. Initiatief
nemers van het LOC zijn Zeeland
Seaports en Maritiem Instituut de
Ruyter. Het LOC Zeeland stelt leer
lingen in de gelegenheid een oplei
ding te volgen, zoals bijvoorbeeld me
dewerker logistiek, waarbij theorie en
praktijk op één locatie kunnen wor
den verzorgd. Er zijn al diverse cursus
sen in opdracht van het regionale be
drijfsleven gestart zoals recentelijk
een opleiding cargadoor. De havenbe
drijven hebben er baat bij dat goede
(logistieke) opleidingen in de directe
omgeving worden aangeboden en
ook voor het regulier onderwijs biedt
het LOC volop kansen.
Zeeland heeft van oudsher
een wijdvertakt netwerk
van binnenhavens en loswallen.
En de milieuvriendelijke aspecten
van vervoer per binnenvaartschip
zijn genoegzaam bekend. Toch
moet deze vervoersmodaliteit op
zijn tellen passen.
door Henk van de Voorde
MIDDELBURG - Anders kan zelfs
op het gebied van duurzaamheid een
achterstand worden opgelopen. Deze
kritsiche kanttekeningen kwamen
een aantal keren tot uiting op het jaar
congres van de Nederlandse Vereni
ging van Binnenhavens (NVB) in
Middelburg. Hoofdthema was 'Blue-
ports in Europees perspectief. Blue-
port is de moderne naam voor binnen
haven, 'blueroad' voor binnenvaart.
Onder de aanwezigen was een groot
gehalte aan bestuurders, beslissers en
beleidsbepalers van Nederlandse en
Vlaamse overheden en havenbedrij
ven. Plaats van handeling was een
met honderd aanwezigen nagenoeg
volle conferentiezaal in. het nieuwe
Van der Valk hotel aan de Mortiere
te Middelburg. „De binnenvaart is
niet meer vanzelfsprekend de schoon
ste vorm van vervoer. Goederen ver
voeren per spoor is al milieuvriendelij
ker dan met een binnenvaartschip en
in de nabije toekomst zou dat ook zo
maar voor vrachtwagens kunnen gel
den", aldus Menno Menist van het
onderzoeks- en adviesbureau Nea.
Hij deed verslag van een studie naar
Europese binnenhavens. Rob Huy-
ser, directeur maritieme zaken van
het ministerie van Infrastructuur
Milieu, ventileerde de nationale visie
op de binnenhavens.
Het congres werd geopend door Da
vid Molenburgh van Zeeland
Seaports, samen met de Provincie
Zeeland organisator van het congres.
Vervolgens hield Commissaris van de
Koningin een uitgebreide toespraak.
Ze was optimistisch gestemd over de
toekomst van de binnenvaart, mede
door de aanleg van het Seine Nord ka
naal waardoor het achterland van
Noord-Frankrijk, met miljoenen in
woners, rechtstreeks bereikbaar
wordt voor de Zeeuwse havens via
de binnenvaart. „Europa gaat voor
binnenvaart en (zeker zo belangrijk)
is dat Frankrijk voor binnenvaart
gaat. In april van dit jaar is door presi
dent Sarkozy definitief groen licht ge
geven voor de aanleg van het Sei-
ne-Nord Europe kanaal, één van de
prioritaire projecten in het Trans-Eu-
ropese Netwerk voor Transport
(TEN-T). In de laatste dertig jaar zijn
er weinig initiatieven geweest in de
binnenwateren die belangrijker en am
bitieuzer waren dan de aanleg van dit
kanaal.
Ze zal het Seine-bekken, en in het bij
zonder de agglomeratie van Parijs,
ontsluiten voor binnenvaartschepen
en duwkonvooien tot 4.400 ton van
en naar het waterwegennetwerk in
Noordwest Europa. De havens van
Le Havre, Antwerpen, Gent, Rotter
dam en natuurlijk Zeeland Seaports
worden via het binnenwater met el
kaar en met de Parijse regio verbon
den, wat een
ongelooflijk groot nieuw achterland
oplevert. Je hebt het dan zo over 15
tot 20 miljoen
inwoners. Ook de kleinere binnen
vaartschepen profiteren van het Sei-
ne-Scheldeproject, onder andere
door betere verbindingen, sluizen en
nieuwe binnenhavens en overslagcen
tra. Op dit moment omvat het Sei-
ne-Scheldeproject het gebied tussen
de Seine en Gent. In het volgende Ka
derprogramma 2013-2020 zal ook de
nieuwe sluis in Temeuzen onderdeel
gaan vormen van het kemnetwerk,
met de hierbij horende voordelen
voor de havens en waterwegen in
Zeeland", aldus Karla Peijs. Ze sprak
op het congres met 'dubbele pet': als
Karla Peijs in een onderonsje.
gin en als Europees TENT
coördinator voor de binnenvaart.
Zuiderburen
Karla Peijs onderstreepte het belang
van een goede verstandhouding met
onze zuiderburen. „De Kanaalzone
in Nederland en Vlaanderen is niet al
leen nu al een grensoverschrijdende
(Europese)
binnenhaven van formaat, maar heeft
de potentie in zich uit te groeien tot
een Europese
Gold Port. Met de komst van het Sei-
ne-Nord Europe kanaal, de nieuwe
zeesluis en andere investeringen heeft
de Kanaalzone regio 'goud' in han
den." De centrale ligging van de Ka-
biedt volop kansen, met name voor
biobased activiteiten, logistiek, contai-
nerisatie en maintenance. „Door hier
in te investeren en de samenwerking
met onze buren te intensiveren kan
de Kanaalzone zich ontwikkelen als
een logistiek knooppunt en zijn er
nieuwe mogelijkheden voor de werk
gelegenheid en leefbaarheid; van
groot belang voor een regio, die is
aangemerkt als krimpregio. En krimp
dat moeten we niet laten gebeuren,
want de regio heeft alles in zich om te
groeien. Met de Nederlandse investe
ringen in de Sluiskiltunnel en de N62
en Franse en Belgische investeringen
in de Seine-Scheldeverbinding, inves
teren drie landen in de infrastructure-
Zeeuwse comuiissariyjan deKom^- ffsfeMlE 111 4e. buuieuvajacorpdop le.omsluiting van de Kanaalzone..^