Sociale media steeds belangrijker I social media Zieke werknemer HAANS 05 Organisaties kunnen op di verse manieren met elkaar en de klant communiceren. Dit gebeurt steeds vaker via de nieu we (sociale) media. De meeste so ciale media zijn gratis; erg verlei delijk om snel met Twitter en Facebook te starten. Maar is dat zo verstandig? Erik Jan Koedijk, inwoner van Middelburg en ma- naging partner van Y-People uit Arnhem: "Een grondige voorbe reiding van de implementatie van sociale media binnen de bedrijfs voering is zeer belangrijk." door Loes van der Hoeven MIDDELBURG - Van der Valk Ho tel Middelburg is een van de organisa ties, die sociale media in de bedrijfs voering heeft geïntegreerd. In de twee maanden dat bijvoorbeeld Face book daar actief is, heeft het medium al meer dan 700 vrienden en fans op geleverd. Dit aantal groeit nog steeds dagelijks. "Dat succes is mede te danken aan het feit dat het hotel niet over één nacht ijs is gegaan bij de totstandko ming van het concept", vertelt Erik Jan Koedijk. In nauwe samenwerking met marketing manager Marlies Wig more en general manager Maarten Akerboom van Van der Valk Hotel Middelburg heeft hij binnen het hotel de sociale media Twitter, Facebook en Foursquare geïntegreerd in de communicatiestrategie van de onder neming. Duidelijke doelen zijn ge steld en vertaald op een manier dat het personeel met alle gasten kan com municeren via bestaande en nieuwe media. "Het concept is stapsgewijs opge bouwd. Begin 2011 zijn wij gestart met het verzorgen van een workshop voor personeel. Begripsvorming stond centraal. De wens werd uitge sproken, te faciliteren dat gasten via sociale media direct met het hotel kunnen communiceren en ook direct beloond kunnen worden. Om te kun nen ingaan op vragen van gasten, heb ben wij in januari een Twitter ac count aangemaakt dat een kwartaal Tweede Y-lnspiration Event Op 25 januari 2012 organiseert Y-People op verzoek van on dernemers die er in juni 2011 niet bij konden zijn, wederom het Y-Inspiration Event in Van der Valk Hotel Middelburg. Toegang voor MKB-ondeme- mers is gratis, aanmelding uit sluitend via http://www.social- mediaquickscan.nl/. VOL=VOL Erik Jan Koedijk en Marlies Wïgmor< door het personeel is gebruikt om er aan te wennen. Ook hebben wij in deze periode het personeel actief be trokken bij het omgaan met de ver schillende sociale media conform ge definieerde criteria. En wat zo leuk is: dit alles is tot stand gekomen door een in juni 2011 door Y-People geor ganiseerd event voor ondernemers uit Zeeland. Onder de ruim 170 gasten bevond zich Maarten Akerboom. Hij was zo enthousiast over het resultaat dat met eerrcombinatie van de sociale media en de reguliere communicatie kan worden bereikt, dat hij besloot, deze zo snel mogelijk binnen Van der Valk Hotel Middelburg te laten imple menteren. Sociale media en de hore ca passen perfect bij elkaar, gastheer schap staat immers nergens centraler. Het aanleggen van een 'warm' net werk is echter cruciaal, want dat zet de ondernemer met behulp van socia le media in om gasten hun verhaal te laten vertellen. Gasten worden daar mee 'ambassadeurs'. Twitter- en Face- bookberichten zijn openbaar en ver spreiden zich in een mum van tijd we reldwijd." Complimenten Erik Jan Koedijk is het Van der Valk traject gestart met een 0-meting van de gebruikte communicatie. Aan alle medewerkers heeft hij gevraagd, wel ke communicatiemiddelen zij ge bruikten voor welke doelgroep en hoe de interne processen werken. Al lereerst is veel aandacht besteed aan de interne communicatie en vervol gens aan de externe. Pas als de interne communicatie goed is, kan de exter ne communicatie dat ook worden. Berichten via alle sociale media waar mee het hotel werkt, komen op één scherm binnen bij de hotelreceptie en worden ook echt door de receptionis ten beantwoord. Alle medewerkers 3. Foto: Marijke Folkertsma mogen sociale media gebruiken con form de opgestelde richtlijnen. Zorg vuldigheid is daarbij geboden, want als het bericht eenmaal geplaatst is, mogen zij dat nooit verwijderen van Erik Jan Koedijk. Ook feedback van gasten wordt nauwlettend in de gaten gehouden. Komt er een compliment binnen wordt er direct gereageerd en hetzelfde geldt voor verbeterpunten. Spelletjes Erik Jan Koedijk: "Steeds vaker wor den er mobiel spelletjes gespeeld. Zo gebruikt Van der Valk Hotel Middel burg het onder smartphone gebrui kers bekende Foursquare om extraa tjes weg te geven op het moment dat de ontvanger fysiek aanwezig is. Zo krijgt een gast die het meeste aanwe zig is binnen dit spel en via Foursqua re heeft 'ingecheckt', een gratis upgra de van zijn kamer of een dessert bij het hoofdgerecht. Ook zijn er specia le Facebook fan parkeerplaatsen. Is een gast Facebook fan, dan parkeert hij tegenover de hoofdingang. Dat soort voordelen delen veel gasten met hun Twitter en Facebook vrienden, wat positieve publiciteit genereert. Gasten, die het vaakst op verschillen de dagen via Foursquare hebben inge checkt, krijgen de titel 'Mayor' en hebben net zo lang recht op een ei-- gen parkeerplaats tot een ander hem overtreft qua aantal check-ins. Van der Valk Hotel Middelburg atten deert de bezoeker overal op de aanwe zigheid van sociale media, maar doet dat subtiel met blauwe 'like' bordjes die bij hun identiteit passen of door middel van onderzetters in het restau rant. Binnen deze bordjes zijn 'NFC tags' verwerkt, zodat ook de nieuwste smartphones met één klik voordelen kunnen bemachtigen. Vanaf half 2012 kunnen al deze nieuwe tele foons dit aan." - mr. C.A.F. Haans (Caroline) advocaat Haans Advocaten Bergen op zoom Het is een wijdverbreid misverstand dat men een zieke werknemer niet zou kunnen ontslaan. Weliswaar geldt er een opzegverbod tijdens ziekte, dat het onmogelijk maakt de arbeidsovereenkomst op te zeggen, doch een ontbin ding van de arbeidsovereenkomst via de kantonrechter is wel mogelijk. U kunt ontbinding verzoeken op grond van diverse bedrijfseconomische redenen of vanwege het feit dat uw werknemer weigert passende arbeid te verrichten. Ook ontslag op staande voet blijft tijdens ziekte mogelijk, bijvoorbeeld in geval van werkweigering. Wilt u uw werknemer ontslaan vanwege werkwei- gering? Doe dit dan pas nadat het UWV Werkbedrijf een "second opinion" heeft gegeven over de gesteldheid van uw werknemer. Ga dus niet meteen af op het oordeel van de Arbo-arts. Wel kan men na voorafgaande schrifte lijke waarschuwing het loon opschorten, in afwachting van de uitkomst van de second opinion van het UWV Werkbedrijf. Dit is iets anders dan het loon stopzetten. Opschorten houdt in dat de werkgever het loon tijdelijk mag inhouden, namelijk zo lang als de werknemer in overtreding is, maar dat als naderhand blijkt dat een werknemer wel recht op loon had, de werkgever het loon met terugwerkende kracht alsnog moet betalen zonder de verhoging van artikel 7:625 BW of vertragingsrente verschuldigd te zijn. De werkgever kan naast opschorting van het loon ook andere sancties stellen op overtreding van de vereuimregels (in ruime zin). Een voorbeeld zou zijn dat de overtreder gedurende zekere tijd zijn recht op bovenwettelijk ziekengeld verspeelt en al leen nog het minimum van ar tikel 7:629 aan loon ontvangt. Ook zou denkbaar zijn een boete te stellen op overtreding van de verzuimregels. Daarbij dient dan wel de beperkingen van artikel 7-650 in acht wor den genomen. ADVOCATEN BERGEN OP ZOOM EN ROOSENDAAL WWW. HAANSADVOCATENNL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 133