Bijlesbureau 'om de hoek' Het is kwakkelen in alle sectoren De Column pas begonnen Blij 02 Sigfrid de Wit: "Problemen met Engels.' Foto: Marijke Folkertsma Veel middelbare scholieren lopen tegen dezelfde proble men op bij de diverse onderdelen van het vak Engels. Sinds de op richting van bijlesbureau Lexicon Zeeland is dat verleden tijd. door Loes van der Hoeven Lexicon Zeeland is gestoeld op een gedegen fundatie. Eigenaresse Sigrid de Wit (37) beschikt over jarenlange ervaring als volledig bevoegd docent Engels in het middelbaar onderwijs (van vmbo- tot en met vwo-niveau, van brugklas tot en met eindexamen klassen en desgewenst zelfs hbo en universiteit) en het verzorgen van bij lessen. Zij behaalde haar doctoraal examen Engelse Taal en Cultuur aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en haar eerstegraads lesbevoegdheid aan de Universiteit van Leiden. Sigrid heeft er echter voor gekozen, na bijna tien jaar het in klassikaal ver band lesgeven vaarwel te zeggen en zich volledig te concentreren op het leveren van maatwerk bijlessen in een ongedwongen sfeer. Zij doet dat op een locatie buiten de onderwijsinstel ling. Individuele aandacht is bij Lexi con Zeeland, het eerste Zeeuwse bij lesbureau, gegarandeerd. In alle rust oefent Sigrid met een leerling die on derwerpen, waar hij of zij moeite mee heeft en herhaalt dat tot de leer ling ze volledig beheerst. Daarnaast is zij gespecialiseerd in het verzorgen van vertalingen Engels-Nederlands en Nederlands-Engels en in het schrij ven van teksten in beide talen. "Al zou je denken dat het tegenover gestelde het geval was, toch hebben de meeste leerlingen in het voortge zet onderwijs problemen met de En gelse taal. Dat is niet verwonderlijk, gezien de hoge eisen die de regering stelt aan het onderwijs in wereldtaal nummer één. Engels is een verplicht vak voor het middelbaar onderwijs en dat resulteert zonder uitzondering in volle klassen, waardoor veel leerlin gen minder persoonlijke begeleiding krijgen in dat klassikale onderwijs dan zij nodig hebben", zet Sigrid de Wit uiteen. "Zo zijn er (veel) leerlingen die problemen hebben met de Engel se grammatica, voor anderen is juist tekstverklaring een onmogelijke klus, terwijl er weer anderen zijn die luister- toetsen moeilijk vinden. Dit resul teert dan weer in vrees om voor hun examen te zakken of te blijven zitten. Voor al deze leerlingen verzorgt Lexi con Zeeland (meestal) één op één bij lessen in een huiselijke omgeving, waar zij de stress van het klaslokaal vergeten. Vanuit de achtergrond als docent is exact bekend, waaraan mid delbare scholieren behoefte hebben. Hier wordt de leerling getraind in luis teren, lezen, spreken en schijven in het Engels en werken wij daarbij naar een opdracht toe of naar een examen. Daarnaast is er begeleiding voor leer lingen die constant behoefte hebben aan bijles Engels. De voertaal binnen Lexicon Zeeland is Nederlands, tenzij het onderwerp erom vraagt, Engels te spreken. In de korte tijd van ons be staan heeft onze lesmethode zich in middels bewezen. Diverse successen zijn geboekt. Dat geeft veel voldoe ning. Lexicon Zeeland is gevestigd in Kloe- tinge, of fïetsafstand van de diverse Bedrijf: Lexicon Zeeland Eigenaar: Sigrid de Wit Plaats: Kloetinge Begonnen: januari 2011 mail: bijles@lexiconzeeland.nl internet: www.lexiconzeeland.nl middelbare scholen en andere oplei dingscentra die de stad Goes rijk is, en verscheidene buslijnen stoppen hier om de hoek." Ondernemers die hun website toegan kelijk willen maken voor de interna tionale markt of behoefte hebben aan bedrijfsfolders, brochures of handlei dingen in het Engels, zijn bij Lexicon Zeeland eveneens aan het juiste adres. Sigrid de Wit: "Vaak komt de boodschap die deze ondernemers wil len overbrengen, niet goed of niet compleet over, omdat een Engelsspre kend persoon die anders interpre teert, doordat de tekst in net niet doeltreffend genoeg Engels is opge steld. Daarom is het advies: 'Laat uw tekst vertalen door iemand die de taal volledig beheerst en uw website, fol der of brochure het Engels van de En gelsen spreken!' Hetzelfde geldt voor het schrijven of redigeren van een goede Engelse of Nederlandse tekst. Ook voor onder nemers die het moeilijk vinden om hun boodschap duidelijk over te bren gen of de door hen geschreven tekst niet lekker vinden lopen, luidt het de vies: 'Schoenmaker blijf bij je leest'. Laat ons uw tekst verzorgen, dan kunt u zich relaxt bezighouden met het werk waarin u goed bent!" De verwachte dip van de economie komt hard aan in de detailhan del, horeca en de bouw. Waar exporterende sectoren in 2010 flink hebben kunnen profiteren van de aantrekkende wereldhandel, on dervindt de detailhandel de aanhoudende gevolgen van baanonzeker- heid, een dalende koopkracht en hoge inkoopprijzen. Met de volgende recessie voor de deur worstelt ook de bouwsector nog met de gevolgen van de vorige reces sie. Dit stelt het ING Economisch Bu reau in het kwartaalbericht sectoren. Vertrouwensindicatoren in de indus trie en transportsector laten sinds het vooijaar van dit jaar een steeds som berder beeld zien. Wereldwijd zwakt de economische groei af waardoor ook de groei van de Nederlandse uit voer onder druk komt. Naast de in dustrie en de transportsector heeft ook de groothandel hier onder te lij den. Sinds augustus ziet een meerder heid van de ondernemers in de indus trie hun orderpositie afnemen terwijl de voorraden oplopen. Deze combina tie leidt tot een verwachte lichte da ling van de productie in de tweede helft van 2011 en in geheel 2012. Vooral branches die kapitaalgoederen produceren zoals de machine- en transportmiddelenindustrie ondervin den dalende volumes. De detailhandel heeft te lijden onder een verder dalend vertrouwen van consumenten. Ook de horeca onder- ACCOUNTMANAGERS: Verkoopteam Zeeland T: 0118-434070 teamzeeland@bndestem-pzc.nl VORMGEVING: Angela van Eek vindt in 2012 de gevolgen van de da lende koopkracht. De beperkte groei zal in deze sector vooral moeten ko men van buitenlandse toeristen. De verwachte groei' voor de produc tie in de bouw in 2011 is sterk verte kend door weerseffecten eind 2010 en begin 2011. Hierdoor was zowel de krimp in 2010 als het herstel in 2011 groter. Aannemers zijn nog steeds zeer nega tief gestemd. De dreigende recessie maakt potentiële huizenkopers extra onzeker. ADRESGEGEVENS: Postbus 914330 AB Middelburg E: info@deondernemerzwn.nl de Ondernemer' is een uitgave van BN DeStem I PZC de Ondernemer' verschijnt in een oplage van 184.000 exemplaren UITGEVER: Adelinde Harms BLADMANAGER: Johan van den Kieboom REDACTIE: Ron Gregoor Als iemand mij intens geluk kig wil maken, dan moet hij iets voor mij repareren. Dat komt door mijn twee linker handen, mijn totale onvermo gen om de techniek van wat dan ook te doorgronden en mijn weerzin tegen alles wat in een gereedschapskist zit. De meest eenvoudige klusjes kosten mij jaren van mijn le ven. Is er een lamp kapot, dan zit ik dagen moed te ver zamelen om de trap te pak ken en daar uiteindelijk op te klimmen, de ene lamp eruit te draaien en er een nieuwe in te zetten. Als mijn vrouw dan thuis komt, jubel ik trots: kijk, hij doet het weer. Intens blij dat ik niet van de trap ku kelde, niet onder stroom kwam te staan of de lamp liet vallen. Als er een batterij opgeladen moet worden, ren ik zenuw achtig door het huis op zoek naar de juiste oplader en het bijpassende snoertje. Ik ben mensen intens dank baar als ze spullen voor mij re pareren. Al5-ze voor mij een schilderij ophangen, dat niet meteen naar beneden komt en ook nog eens recht hangt, kan ik ze wel zoenen. Ik ben dagenlang op de meest vreemde uren de badkamer in gerend om te voelen aan het handdoekenrekje, dat we kenlang los hing en door de benedenbuurman was vast gedraaid. Ik moet straks naar de gara ge om de monteurs daar dankbaar de hand te schud den. Vorige week weigerde mijn iPhone contact te ma ken met mijn auto. Gevolg: ik kon niet meer handsfree bellen en, erger nog, de mu ziek op de iPod niet beluiste ren. Alles geprobeerd, maar helaas. De garage dus ge beld. Ik kon donderdagoch tend terecht 'maar reken er op dat we daar wel een hele dag mee bezig zijn', waar schuwde de garagechef me al. Twee uur later belde hij op. Hij doet het weer. In tra nen van geluk vroeg ik hem wat het probleem was ge weest. 'U was vergeten de bluetooth aan te zetten.' Ron Gregoor Aleer columns kunt u lezen op: touw. deondemenierzwn.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 130