De magie van SBS moet terug
glisl Zaterdag 19 november 2011
De kijker laat de SBS-zenders (SBS 6, Net 5 en Veronica) in toenemende
mate links liggen. Werk aan de winkel dus voor nieuwe eigenaren Sanoma en
Talpa. Enkele zenderkopstukken geven hun mening over het nieuwe SBS.
door Monique Brandt
TERUGGESPOELD
Jiy niedia@wegener.nl media
|Jg| 024-3650570
door Ivar Hoekstra
GEORGETTE SCHLICK,
algemeen directeur
„Er is door SBS de afgelo
pen jaren heel veel beloofd.
Er is veel waargemaakt,
maar ook veel niet. Wat we
nodig hebben, is tijd, geld
en geluk. Dat laatste
de rest van de avonden gaan
we een bredere doelgroep
aanspreken, met bijvoor
beeld een programma als Pe
king express, dat ook leuk is
voor mannen. De neerwaart
se spiraal is zo'n twee jaar
bezig, de weg terug zal ook
wel twee jaar in beslag ne
men. Gelukkig krijgen we
die tijd."
LAUREN VERSTER,
presentatrice
„Wat ik verwacht? Het moet
allemaal nog een beetje op
gang komen. De afgelopen
tijd is het veel zoeken ge
weest, pas over een half jaar
zal echt meer duidelijk wor
den, denk ik. Bij Veronica
ging het sowieso best goed,
wij draaiden best lekker. Ik
ben druk bezig met het ont
wikkelen van nieuwe idee
ën, zoals een nieuw Lauren
uerslaat-achtig programma.
we afdwingen met het ma
ken van de juiste keuzes.
We zullen ons geld aanwen
den om meer Nederlands
product aan te schaffen, om
de zenders scherper te profi
leren, onze digitale poot een
groeispurt te geven en te in
vesteren in video on de-
mand. We zullen in 2012
veel stappen gaan zetten,
maar dat zal niet meteen re
sultaat opleveren. We gaan
de zenders weer dicht bij de
kijkers brengen. Het moet
goed, al doen we daar mis
schien iets langer over. Ik
mag dan niet kunnen tove
ren, maar ik wil dat de ma
gie van SBS weer terug
komt."
LEO VAN DER GOOT,
directeur televisie totdat
Remko van Wësterloo
'ergens' volgend jaar die
functie overneemt
„SBS was van de rails gelo
pen. De organisatie leed aan
acute anorexia, veroorzaakt
door een combinatie van
budgetbeperkingen, angst
voor vernieuwing, onrea
listische ambities, veel rek
ken en een eendimensio
naal inzicht in de kijker. De
kijker was het geschreeuw
nieuwend, te veel eenheids
worst en er wordt onvol
doende naar de kijker geluis
terd. Die kritiek trekken we
ons zeer aan. Het belangrijk
ste wat ons te doen staat: te
ruggaan naar de wortels en
het vertrouwen terugwin
nen".
BEAU VAN ERVEN DORENS,
produrenr/presemauu
„Ik heb een dikke huid ge
kregen. Vroeger kwam alles
aanwaaien, maar ik heb nu
ook mijn portie nederlagen
gehad. Daar leer je mee om
gaan. Als ik van tegenvallen
de kijkcijfers van program
ma's als Het beste idee van
Nederland mijn leven laat af
hangen, zou ik een heel la
biel figuur worden. Al met
al voelt dit als een nieuw be
gin voor SBS. Een duidelijke
koers, dit gaan we doen. Er
werd steeds zoveel beloofd,
het is oneerlijk om dat niet
zat en ging wat anders kij
ken. SBS geldt nog steeds als
de gezellige buurman, al
heeft hij wat foute manier
tjes gekregen.
Met name op SBS 6 en Vero
nica kwam veel kritiek: te
hard geroepen, te weinig ver
waar te maken. Intussen
ben ik druk bezig met een
nieuwe reeks De wereld van
Beau, daar zit heel mijn hart
en ziel in. Het gaat nu over
rituelen rond de dood. Mor
genochtend sta ik dus weer
een gat te graven op een be
graafplaats. Het nieuwe ta
lentenprogramma The win
ner is... wordt trouwens ook
hartstikke mooi."
ALPHONS MARTENS,
zenderbaas Net 5
„De Net 5-kijker wil duide
lijk dat we ons niet alleen
op vrouwen richten. We
maakten voorheen schema's
voor vrouwen die helemaal
alleen hun eigen program
ma's kijken, maar dat willen
ze eigenlijk maar één avond
in de week. Ze willen ook sa
men met hun geliefde en
met kinderen kijken. De
maandagavond blijft wel de
avond voor de vrouw, maar
foto's GPD
En een programma dat waar
schijnlijk Taxi Bob gaat he
ten, waarin we mensen op
halen en wegbrengen. Het
wordt weer een mooi jaar."
PIET PAULUSMA,
weerman
„SBS heeft een zonnige toe
komst, daar heb ik nooit aan
getwijfeld. Met de tijd mee
gaan, veranderen, de kijker
beslist uiteindelijk wat wel
of niet leuk is. Ik blijf het
weer gewoon doen, ik heb
een nieuw contract gete
kend voor vijfjaar. Ik hoor
bij regen, ik hoor bij
sneeuw, ik hoor bij ijs. Het
weer voor SBS? Ik ga voor
een flink hogedrukgebied
met heel veel zon en een
constante, lekkere tempera
tuur."
tw Reageren?
redactie.media@wegener.nl
In de serie Teruggespoeld staat
wekelijks de spot gericht op
een filmklassieker die op veel
mensen een onuitwisbare
indruk heeft gemaakt.
Nog altijd durf ik niet in open zee
te zwemmen. Daar valt mee te le
ven. Er is een tijd geweest dat ik
mijn teen zelfs niet in open
zwembadwater durfde te steken. Dat viel
toevallig samen met mijn eerste zwemles.
De zwemleraar werd daar niet heel veel
vrolijker van. Panisch van angst op het trap
je van het zwembad staan om - als ik mijn
angst had overwonnen - het baantje school
slag in recordtempo af te werken.
Veroorzaker van dit trauma: 'Jaws'. Of lie
ver gezegd de iconische filmposter: zee
monster duikt op uit de diepte om nietsver
moedend, borstcrawlend meisje op te peu
zelen. Dat zeemonster was een witte haai.
Toen ik als 6-jarige erachter kwam dat er in
het water dus blijkbaar zulke monsters
zwommen, achtte ik water alleen nog ge
schikt om te drinken. Ik ben niet de enige.
'Jaws' heeft een hele generatie opgezadeld
met een watertrauma.
'Jaws' is de ultieme haaienfilm die nooit
meer overtroffen wordt. Dat mag gerust
een mirakel genoemd worden, want het
maken van de film was volgens regisseur
Steven Spielberg een absolute hel. Alles
wat fout kon gaan tijdens het maken, ging
fout. Zo bleek de peperdure, mechanische
haai niet tegen zeewater te kunnen. Dat is
vrij vervelend als je een film wilt maken
over een haai die een badplaats terrori
seert Van de vijf maanden dat de film
werd geschoten, heeft de mechanische haai
het alles bij elkaar ongeveer één week ge
daan. De meest gehoorde zin op de set was
dan ook 'The shark is not working... I re
peat ...the shark is not working'. Daarbij
moesten de bewoners van Martha's Vine
yard, waar de opnames plaatsvonden, niets
De iconische filmposter van Steven Spielbergs
kaskraker Jaws.
hebben van Spielberg en zijn crew en sabo
teerden regelmatig de set. De toen nog jon
ge regisseur (25 jaar!) wilde er halverwege
de brui aan geven. Maar hij besefte dat dat
het einde van zijn carrière zou zijn.
Omdat de haai nauwelijks functioneerde,
was Spielberg genoodzaakt om met veel
suspense te compenseren dat zijn monster
de hele film hooguit tien minuten in beeld
verschijnt. Laat dat nu net de reden zijn dat
'Jaws' een meesterwerk werd: minimaal
aan haai, maximaal aan spanning. De ope
ningsscène waarin het pubermeisje tijdens
een nachtelijk potje naaktzwemmen plots
door 'iets' wat zij en wij niet zien de diepte
in wordt getrokken, is misschien wel de
meest huiveringwekkende filmscène ooit.
Ervan overtuigd dat hij met 'Jaws' de plank
volledig had misgeslagen, ging Spielberg
met lood in de schoenen naar de proefvoor-
stelling van zijn film ergens in een achteraf-
bioscoopje in New York. De regisseur wist
niet wat hij meemaakte. Niet alleen Ameri
ka, heel de wereld ging plat. De zomer van
1975 werd de zomer van de witte haai.
In mijn woonkamer hangt keurig ingelijst
de filmposter van 'Jaws'. Een 4-jarige logee
tje kon zijn ogen niet van de poster afhou
den. Ik heb hem alles moeten vertellen
over de witte haai. Deze week begint hij
met zwemles. Ik vrees het ergste.