De magie van SBS moet terug glisl Zaterdag 19 november 2011 De kijker laat de SBS-zenders (SBS 6, Net 5 en Veronica) in toenemende mate links liggen. Werk aan de winkel dus voor nieuwe eigenaren Sanoma en Talpa. Enkele zenderkopstukken geven hun mening over het nieuwe SBS. door Monique Brandt TERUGGESPOELD Jiy niedia@wegener.nl media |Jg| 024-3650570 door Ivar Hoekstra GEORGETTE SCHLICK, algemeen directeur „Er is door SBS de afgelo pen jaren heel veel beloofd. Er is veel waargemaakt, maar ook veel niet. Wat we nodig hebben, is tijd, geld en geluk. Dat laatste de rest van de avonden gaan we een bredere doelgroep aanspreken, met bijvoor beeld een programma als Pe king express, dat ook leuk is voor mannen. De neerwaart se spiraal is zo'n twee jaar bezig, de weg terug zal ook wel twee jaar in beslag ne men. Gelukkig krijgen we die tijd." LAUREN VERSTER, presentatrice „Wat ik verwacht? Het moet allemaal nog een beetje op gang komen. De afgelopen tijd is het veel zoeken ge weest, pas over een half jaar zal echt meer duidelijk wor den, denk ik. Bij Veronica ging het sowieso best goed, wij draaiden best lekker. Ik ben druk bezig met het ont wikkelen van nieuwe idee ën, zoals een nieuw Lauren uerslaat-achtig programma. we afdwingen met het ma ken van de juiste keuzes. We zullen ons geld aanwen den om meer Nederlands product aan te schaffen, om de zenders scherper te profi leren, onze digitale poot een groeispurt te geven en te in vesteren in video on de- mand. We zullen in 2012 veel stappen gaan zetten, maar dat zal niet meteen re sultaat opleveren. We gaan de zenders weer dicht bij de kijkers brengen. Het moet goed, al doen we daar mis schien iets langer over. Ik mag dan niet kunnen tove ren, maar ik wil dat de ma gie van SBS weer terug komt." LEO VAN DER GOOT, directeur televisie totdat Remko van Wësterloo 'ergens' volgend jaar die functie overneemt „SBS was van de rails gelo pen. De organisatie leed aan acute anorexia, veroorzaakt door een combinatie van budgetbeperkingen, angst voor vernieuwing, onrea listische ambities, veel rek ken en een eendimensio naal inzicht in de kijker. De kijker was het geschreeuw nieuwend, te veel eenheids worst en er wordt onvol doende naar de kijker geluis terd. Die kritiek trekken we ons zeer aan. Het belangrijk ste wat ons te doen staat: te ruggaan naar de wortels en het vertrouwen terugwin nen". BEAU VAN ERVEN DORENS, produrenr/presemauu „Ik heb een dikke huid ge kregen. Vroeger kwam alles aanwaaien, maar ik heb nu ook mijn portie nederlagen gehad. Daar leer je mee om gaan. Als ik van tegenvallen de kijkcijfers van program ma's als Het beste idee van Nederland mijn leven laat af hangen, zou ik een heel la biel figuur worden. Al met al voelt dit als een nieuw be gin voor SBS. Een duidelijke koers, dit gaan we doen. Er werd steeds zoveel beloofd, het is oneerlijk om dat niet zat en ging wat anders kij ken. SBS geldt nog steeds als de gezellige buurman, al heeft hij wat foute manier tjes gekregen. Met name op SBS 6 en Vero nica kwam veel kritiek: te hard geroepen, te weinig ver waar te maken. Intussen ben ik druk bezig met een nieuwe reeks De wereld van Beau, daar zit heel mijn hart en ziel in. Het gaat nu over rituelen rond de dood. Mor genochtend sta ik dus weer een gat te graven op een be graafplaats. Het nieuwe ta lentenprogramma The win ner is... wordt trouwens ook hartstikke mooi." ALPHONS MARTENS, zenderbaas Net 5 „De Net 5-kijker wil duide lijk dat we ons niet alleen op vrouwen richten. We maakten voorheen schema's voor vrouwen die helemaal alleen hun eigen program ma's kijken, maar dat willen ze eigenlijk maar één avond in de week. Ze willen ook sa men met hun geliefde en met kinderen kijken. De maandagavond blijft wel de avond voor de vrouw, maar foto's GPD En een programma dat waar schijnlijk Taxi Bob gaat he ten, waarin we mensen op halen en wegbrengen. Het wordt weer een mooi jaar." PIET PAULUSMA, weerman „SBS heeft een zonnige toe komst, daar heb ik nooit aan getwijfeld. Met de tijd mee gaan, veranderen, de kijker beslist uiteindelijk wat wel of niet leuk is. Ik blijf het weer gewoon doen, ik heb een nieuw contract gete kend voor vijfjaar. Ik hoor bij regen, ik hoor bij sneeuw, ik hoor bij ijs. Het weer voor SBS? Ik ga voor een flink hogedrukgebied met heel veel zon en een constante, lekkere tempera tuur." tw Reageren? redactie.media@wegener.nl In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Nog altijd durf ik niet in open zee te zwemmen. Daar valt mee te le ven. Er is een tijd geweest dat ik mijn teen zelfs niet in open zwembadwater durfde te steken. Dat viel toevallig samen met mijn eerste zwemles. De zwemleraar werd daar niet heel veel vrolijker van. Panisch van angst op het trap je van het zwembad staan om - als ik mijn angst had overwonnen - het baantje school slag in recordtempo af te werken. Veroorzaker van dit trauma: 'Jaws'. Of lie ver gezegd de iconische filmposter: zee monster duikt op uit de diepte om nietsver moedend, borstcrawlend meisje op te peu zelen. Dat zeemonster was een witte haai. Toen ik als 6-jarige erachter kwam dat er in het water dus blijkbaar zulke monsters zwommen, achtte ik water alleen nog ge schikt om te drinken. Ik ben niet de enige. 'Jaws' heeft een hele generatie opgezadeld met een watertrauma. 'Jaws' is de ultieme haaienfilm die nooit meer overtroffen wordt. Dat mag gerust een mirakel genoemd worden, want het maken van de film was volgens regisseur Steven Spielberg een absolute hel. Alles wat fout kon gaan tijdens het maken, ging fout. Zo bleek de peperdure, mechanische haai niet tegen zeewater te kunnen. Dat is vrij vervelend als je een film wilt maken over een haai die een badplaats terrori seert Van de vijf maanden dat de film werd geschoten, heeft de mechanische haai het alles bij elkaar ongeveer één week ge daan. De meest gehoorde zin op de set was dan ook 'The shark is not working... I re peat ...the shark is not working'. Daarbij moesten de bewoners van Martha's Vine yard, waar de opnames plaatsvonden, niets De iconische filmposter van Steven Spielbergs kaskraker Jaws. hebben van Spielberg en zijn crew en sabo teerden regelmatig de set. De toen nog jon ge regisseur (25 jaar!) wilde er halverwege de brui aan geven. Maar hij besefte dat dat het einde van zijn carrière zou zijn. Omdat de haai nauwelijks functioneerde, was Spielberg genoodzaakt om met veel suspense te compenseren dat zijn monster de hele film hooguit tien minuten in beeld verschijnt. Laat dat nu net de reden zijn dat 'Jaws' een meesterwerk werd: minimaal aan haai, maximaal aan spanning. De ope ningsscène waarin het pubermeisje tijdens een nachtelijk potje naaktzwemmen plots door 'iets' wat zij en wij niet zien de diepte in wordt getrokken, is misschien wel de meest huiveringwekkende filmscène ooit. Ervan overtuigd dat hij met 'Jaws' de plank volledig had misgeslagen, ging Spielberg met lood in de schoenen naar de proefvoor- stelling van zijn film ergens in een achteraf- bioscoopje in New York. De regisseur wist niet wat hij meemaakte. Niet alleen Ameri ka, heel de wereld ging plat. De zomer van 1975 werd de zomer van de witte haai. In mijn woonkamer hangt keurig ingelijst de filmposter van 'Jaws'. Een 4-jarige logee tje kon zijn ogen niet van de poster afhou den. Ik heb hem alles moeten vertellen over de witte haai. Deze week begint hij met zwemles. Ik vrees het ergste.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 119