doelwit voor spectrum 2 Zaterdag 19 november 2011 De Somalische piraterij betaalt zich uit. Goed drie jaar geleden begonnen met lokale vissersbootjes voor de eigen kust. Inmiddels deinzen de kapers er niet voor terug een tanker te kapen om dat schip te gebruiken als uitvalsbasis voor een aanval ver uit de eigen kust. Ver weg ook van de door marinesche pen permanent beveiligde handelscorridor. De hele Indische Oceaan is één groot risicogebied ge worden", wijst woordvoerder Filip Olde Bijvank van Vroon Shipping in Breskens op de groeiende ernst van het probleem. Olde Bijvank is tevens hoofd juridische zaken bij de Zeeuwse rederij en één van de vier vaste leden van de antipiraterij werkgroep. De wapens waarmee de pira ten de koopvaardij aanvallen, worden steeds geavan ceerder. Machinegeweren, granaatwerpers, antitank- raketten; betaald met losgeld voor gegijzelde beman ningsleden, constateert hij droogjes. De enige manier om die ongebreidelde wildgroei het hoofd te bieden, is de inzet van bewapende particuliere beveiligers op de handelsschepen, vindt Vroon. Andere landen doen dat al en steeds vaker, maar de Nederlandse wet verbiedt het meevoeren van wapens door niet-militairen op schepen waar de nationale driekleur wappert. De verantwoordelijke ministers Hans Hillen (Defen sie), Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) en Uri Ro senthal (Buitenlandse Zaken) zijn niet van plan te wij ken voor de druk van de reders. Het geweldsmonopo lie ligt bij de Nederlandse staat, houden ze staande. Overtreding van dat verbod kan hoge straffen tot ge volg hebben, waarschuwt Opstelten. Ook de Tweede Kamer is beducht voor het ontstaan van 'privéoorlog- jes' op zee en geeft de voorkeur aan uitbreiding van het aantal meevarende mariniers voor bescherming van de koopvaardij, zogeheten Vessel Protection De tachments (VDP). Volgend jaar worden vijftig van de ze teams ingezet voor bescherming van 'kwetsbare transporten'. Indien nodig kunnen dat er meer wor den, heeft Hillen toegezegd. De reders zijn blij met die steun, benadrukt Olde Bij vank, „maar het blijft onvoldoende." Jaarlijks gaan er zeker tweehonderd Nederlandse transporten door de ook de macht gaan overnemen." Olde Bijvank vindt het overheidsbeleid hypocriet. Landgenoten die in een Arabisch of Afrikaans land werken, wonen vaak in spe ciale nederzettingen. Die buitenlandse wijken zijn door muren en hekken afgeschermd van de omgeving en worden bewaakt door bewapende beveiligers. Het verschil is, beseft de zegsman van de Zeeuwse rederij, dat die wijken (in tegenstelling tot de Nederlandse schepen in vreemde wateren) geen eigen grondgebied vormen. Daar gelden dus de wetten van dat land en die staan bewapende bewakers toe. De Vroon-vloot omvat 150 schepen. Daarvan varen er 125 onder buitenlandse vlag. Op die schepen wordt wél met privébewakers ge werkt. „Geen Russen of dat soort cowboys, maar ge woon keurige bedrijven die ex-militairen uit Neder land, Engeland, Australië en Nieuw-Zeeland in dienst hebben." Zestig procent van de West-Europese rede rijen werkt zo, aldus Olde Bijvank. „Die tweespalt maakt de Nederlandse koopvaardij uiterst kwetsbaar. „Voordat piraten tot een aanval overgaan, némen ze altijd eerst even met een skiff een kijkje bij een schip. Is dat een Engelsman, dan laten ze die gaan, omdat ze weten dat daar bewaking op zit. Dan pakken ze de vol gende die er aan komt. Oh, een Fransman... Niet veilig en interessant, want Sarkozy betaalt geen losgeld voor gegijzelden. Een Deen: bewaakt, dus niet doen! En dan komen wij met de Nederlandse vlag in top en Rotter dam in grote letters als thuishaven. Bingo! Ie maakt on ze schepen zo tot een boterzacht doelwit voor die gas ten." Tot dusver heeft Vroon de dans aardig weten te ont springen. Een paar weken geleden was de Brahman Ex press, een veeschip dat vaart onder Filippijnse Vlag, ge tuige van een aanval op een schip in de Rode Zee. Door tussenkomst van de lokale autoriteiten kon een kaping worden voorkomen. Het meest benauwde mo ment beleefde de bemanning van de Nederlandse tan ker Iver Exact november vorig jaar in de Arabische Zee. „Op bijna drieduizend kilometer uit de Somali sche kust werd ons schip aangevallen. Vanaf een Pana mese tanker, met de gekaapte bemanning nog aan Indische Oceaan. „En de huidige praktijk laat zien dat alle schepen kwetsbaar zijn. Ik zie niet gebeuren dat overal mariniers op worden neergezet." Het invliegen van Nederlandse militairen om in het buitenland op schepen te worden ingezet ligt buitengewoon gevoe lig, aldus de zegsman van Vroon, en is bovendien flink duurder dan de inzet van particuliere beveiligers. „Pri vébewakers kunnen in landen als Oman, Zuid-Afrika of Sri Lanka ieder moment op een volledig legale ma nier met een wapenvergunning bij ons aan boord ko men. Maar voor Nederlandse militairen moet tevoren diplomatieke toestemming worden verkregen. Boven dien mogen die mariniers zich alleen maar verplaatsen onder escorte van het lokale gezag. Zodat ze daar zeker weten dat die bewapende Nederlanders niet toevallig door Marcel Modde Vorig jaar onderschepte het Neder landse marineschip Hr. Ms. Tromp drie bootjes met negen vermoede lijke piraten voor de Somalische kust. De mannen hadden onder meer een raketwerper aan boord, foto GPD/Audiovisueie Dienst Marine Boterzacht Scheermesjesdraad rond de tanker Iver Exel van de Zeeuwse rederij Vroon Shipping In de strijd tegen piraterij zetten de meeste zeevarende naties bewapende particuliere beveiligers op hun schepen. Behalve Nederland. De regering wil het recht op geweld niet uit handen geven en kiest voor de inzet van mobiele mariniers. Volstrekt onvoldoende, zegt de Zeeuwse rederij Vroon. Nederland dreigt de strijd tegen de piraterij te verliezen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 106