Denderende bonkig brute strijdwagen
autoii
'Als ik start kijkt iedereen om'
Alternatief: BMW 525D Touring Alternatief: Volvo V70 D5
vrijdag 18 november 2011
KLASSIEKER Cristel Priemus en haarTrabant
door Lucas Boot
De foto van Cristel Prie
mus en haar Trabant is
genomen voor een frag
ment uit de Berlijnse
Muur. Het stukje
DDR-historie staat op het terrein
van een sloopbedrijf in Breda.
Toepasselijk, de Muur viel in 1989
en deze Trabant stamt ook uit die
tijd. Op het kentekenbewijs staat
officieel 1990, maar gezien de twee
cilinder tweetakt onder het motor
kapje is dit hoogstwaarschijnlijk
een exemplaar uit 1989, die een
jaar later pas op kenteken gezet is.
Hoe weten we dat? Omdat later in
'89 modernere motortjes van
Volkswagen in het vooronder van
de Trabantjes kwamen te liggen.
Afijn, het tweetaktje van Priemus'
601 loopt - net als een brommer -
op mengsmering. En dat vraagt
om de nodige handelingen bij het
tanken. „In mijn auto ligt een ta
bel waarop de hoeveelheid olie ver
meld staat die ik aan een bepaald
aantal liters benzine moet toevoe
gen. Voordat ik kan tanken, meet
ik eerst de overgebleven hoeveel
heid benzine in de tank op met
een speciaal liniaaltje." De brand
stoftank zit onder de motorkap,
dus die moet altijd open aan de
pomp. „Bij tankstations heb ik
daarom vaak aanspraak. Sowieso
maken veel mensen een praatje
met je als zo'n auto rijdt. Hij trekt
de aandacht." Z'n koddige uiterlijk
speelt daarin natuurlijk een grote
rol. Maar zeker ook het typerende
tweetaktgeluid, voor Priemus een
van de grootste attracties van de
Trabi. „Als ik start, kijkt iedereen
om; hij maakt een hoop herrie."
De eenvoud en het vindingrijke
concept achter de Trabant spreken
haar ook aan. Vanwege een tekort
aan staal in de Sovjet-Unie werd
namelijk besloten om de meeste
carrosserieonderdelen te maken
van Duroplast, een gebakken
kunststof van katoenvezels en
hars. „Een slimme oplossing die
tot en met 1991 werd toegepast.
Toen kwam een einde aan de pro
ductie van de Trabantjes."
Ruim drie miljoen exemplaren rol
den sinds 1957 uit de fabriek. „Een
populair wagentje dat je in het
oostblok nog steeds geregeld ziet.
In Nederland herkennen niet veel
mensen 'm. Ze verwarren de Tra
bant vaak met een Daf."
Heeft u ook een bijzondere au
to? Laat het ons weten en vul
het contactformulier van de le
zersredactie in op onze website.
OCCASION Ghrysler 300C Touring uit 2008
Elke week testen we een
occasion. Hoe goed rijdt hij
nog? Wat zit er allemaal op
en aan? En wat is er in de
zelfde prijsklasse nog meer
te koop? We zoeken het
voor u uit. Deze week een
Chrysler 300C Touring.
door Lucas Boot
Mijn vriendin weet
van de meeste au
to's merk en ty-
penaam op te
dreunen wanneer
ze passeren. Moordwijf Ze had tot
voor kort moeite met het herken
nen van de Chrysler 300C. „Is dat
nou een Bentley, Boot?". Inmiddels
weet ze beter, maar ik kan me de
verwarring voorstellen. Zeker als
de Chrysler in kwestie over een op
tionele Bentley-look grille beschikt,
zoals deze bullebak: een 300C Tou
ring.
Persoonlijk vind ik dit een van de
meest indrukwekkende wagens op
de weg. Die lengte, die breedte; zo
bonkig bruut. Zeker in de SRT-trim
waarin deze Amerikaan is uitge
voerd. SRT staat voor Street Racing
Team, de huistuning van Chrysler.
Vergelijk het label met bijvoorbeeld
AMG van Mercedes-Benz. Het
SRT-pakket omvat onder meer een
verlaagd onderstel, 20-inch lichtme
talen glimmers en riante sportstoe
len in het interieur. Verder heeft de
ze Chrysler zo'n beetje alle opties
aan boord die voor het model te
krijgen zijn. Van pareleffectlak en
elektrisch verstelbare pedalen tot
een stemgestuurd multimediasys
teem met harde schijf en navigatie.
U baadt in luxe. Amerikaans luxe,
dat wel. In vergelijking met zijn
concullega's uit Europa mist de
300C raffinement.
Het leer op de Stoelen bijvoorbeeld
voelt net wat minder kwalitatief
aan dan bij zijn segmentgenoten
uit Zweden en Duitsland. Maar
goed, dat merk je ook in de prijs.
Probeer eens een concurrent te vin
den met dezelfde opties, motorise
ring en kilometerstand voor een
vergelijkbaar bedrag. Dit apparaat
Chrysler Touring
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD
Prijs: 29.950 euro
Bouwjaar: 10-2008
Km-stand: 144.507 (NAP)
Transmissie: vijftraps automaat
Motor: 3,0 liter zescilinder turbo,
diesel
Vermogen: standaard 218 pk en
220 Nm, getuned >250 pk en >570
Nm
0-100 km/u: 7,9 sec*
Topsnelheid: 227 km/h (begrensd)*
Gecombineerd verbruik: 1 op
12,0*
Afleverkosten: diverse afleverpak-
ketten mogelijk, variërend van 395 tot
1295 euro Bijzonderheden: SRT-pak-
ket, getunede motor, auto nieuw gele
verd door Jan Hop
Verkooppunt: Jan Hop, Goes
Website: www.janhop.nl
*fabrieksopgave
Historie: Chrysler zet de 300C in
2005 op de markt en moet concurre
ren in het segment van de Merce
des-Benz E-klasse en BMW 5-serie. Van
wege zijn gunstige prijs-kwaliteitstel-
ling is de Amerikaan een aantrekkelijk
alternatief. Wanneer Chrysler en Lancia
samengaan, verandert in Europa de
naam 300C in Lancia Thema.
Prijs: 31.100 euro Bouwjaar: 4-2007 Km-stand: 119.982 (NAP) Transmissie:
zestraps automaat Motor: 2,5 liter zescilinder turbo, diesel Vermogen: 197
pk, 400 Nm Afleverkosten: prijs is inclusief APK, grote beurt, 6 maanden
garantie en 12 maanden mobiliteitsgarantie Bijzonderheden: importauto,
dealeronderhouden Verkooppunt: Huijsmans Auto's Volvospecialist, Steen
bergen Website: www.huijsmansautos.nl
Alternatief: Volvo V70 D5 Prijs: 29.950 euro Bouwjaar: 1-2008 Km-stand:
99.076 (NAP) Transmissie: zestraps automaat Motor: 2,4 liter vijfcilinder
turbo, diesel Vermogen: 184 pk, 400 Nm Afleverkosten: prijs is inclusief af-
levercontrole, nieuwe APK en 6 maanden garantie Bijzonderheden: naviga
tiesysteem, voormalige leaseauto Verkooppunt: Used Cars Centre (ING
Car Lease), Breda Website: www.usedcarscentre.nl
rijdt zoals hij eruit ziet. Dankzij het
surplus aan koppel uit de getunede
3.0 V6 diesel dender je onstuimig
en lomp hard als een Romeinse
strijdwagen over de weg. Standaard
levert de zescilinder - een blok uit
de rekken van Mercedes-Benz, ove
rigens - 218 pk en 510 Nm koppel.
Dat vond de vorige eigenaar niet ge
noeg. Hij liet de motor tunen tot
ruim 250 pk en een draaivermogen
van een dikke 570 Nm. Beroer het
gaspedaal op rotondes of krappe
bochten daarom met mate, want
de Touring wil bij enthousiast 'trap
pen' soms een heupdansje maken.
Deze mate van overstuur blijft
dankzij het ESP binnen de perken.
Met de beschermengelen uit veran
dert het slagschip daarentegen in
een sumoworstelaar op speed.
Maar hij is bovenal een comfortabe
le reiswagen met een zee aan interi
eurruimte en laadvolume.
foto's Lucas Boot
De Chrysler 300C Touring: indrukwekkend en bonkig bruut.
Cristel Priemus bij haar Trabant (en een stuk van de Muur), foto Lucas Boot