Denderende bonkig brute strijdwagen autoii 'Als ik start kijkt iedereen om' Alternatief: BMW 525D Touring Alternatief: Volvo V70 D5 vrijdag 18 november 2011 KLASSIEKER Cristel Priemus en haarTrabant door Lucas Boot De foto van Cristel Prie mus en haar Trabant is genomen voor een frag ment uit de Berlijnse Muur. Het stukje DDR-historie staat op het terrein van een sloopbedrijf in Breda. Toepasselijk, de Muur viel in 1989 en deze Trabant stamt ook uit die tijd. Op het kentekenbewijs staat officieel 1990, maar gezien de twee cilinder tweetakt onder het motor kapje is dit hoogstwaarschijnlijk een exemplaar uit 1989, die een jaar later pas op kenteken gezet is. Hoe weten we dat? Omdat later in '89 modernere motortjes van Volkswagen in het vooronder van de Trabantjes kwamen te liggen. Afijn, het tweetaktje van Priemus' 601 loopt - net als een brommer - op mengsmering. En dat vraagt om de nodige handelingen bij het tanken. „In mijn auto ligt een ta bel waarop de hoeveelheid olie ver meld staat die ik aan een bepaald aantal liters benzine moet toevoe gen. Voordat ik kan tanken, meet ik eerst de overgebleven hoeveel heid benzine in de tank op met een speciaal liniaaltje." De brand stoftank zit onder de motorkap, dus die moet altijd open aan de pomp. „Bij tankstations heb ik daarom vaak aanspraak. Sowieso maken veel mensen een praatje met je als zo'n auto rijdt. Hij trekt de aandacht." Z'n koddige uiterlijk speelt daarin natuurlijk een grote rol. Maar zeker ook het typerende tweetaktgeluid, voor Priemus een van de grootste attracties van de Trabi. „Als ik start, kijkt iedereen om; hij maakt een hoop herrie." De eenvoud en het vindingrijke concept achter de Trabant spreken haar ook aan. Vanwege een tekort aan staal in de Sovjet-Unie werd namelijk besloten om de meeste carrosserieonderdelen te maken van Duroplast, een gebakken kunststof van katoenvezels en hars. „Een slimme oplossing die tot en met 1991 werd toegepast. Toen kwam een einde aan de pro ductie van de Trabantjes." Ruim drie miljoen exemplaren rol den sinds 1957 uit de fabriek. „Een populair wagentje dat je in het oostblok nog steeds geregeld ziet. In Nederland herkennen niet veel mensen 'm. Ze verwarren de Tra bant vaak met een Daf." Heeft u ook een bijzondere au to? Laat het ons weten en vul het contactformulier van de le zersredactie in op onze website. OCCASION Ghrysler 300C Touring uit 2008 Elke week testen we een occasion. Hoe goed rijdt hij nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er in de zelfde prijsklasse nog meer te koop? We zoeken het voor u uit. Deze week een Chrysler 300C Touring. door Lucas Boot Mijn vriendin weet van de meeste au to's merk en ty- penaam op te dreunen wanneer ze passeren. Moordwijf Ze had tot voor kort moeite met het herken nen van de Chrysler 300C. „Is dat nou een Bentley, Boot?". Inmiddels weet ze beter, maar ik kan me de verwarring voorstellen. Zeker als de Chrysler in kwestie over een op tionele Bentley-look grille beschikt, zoals deze bullebak: een 300C Tou ring. Persoonlijk vind ik dit een van de meest indrukwekkende wagens op de weg. Die lengte, die breedte; zo bonkig bruut. Zeker in de SRT-trim waarin deze Amerikaan is uitge voerd. SRT staat voor Street Racing Team, de huistuning van Chrysler. Vergelijk het label met bijvoorbeeld AMG van Mercedes-Benz. Het SRT-pakket omvat onder meer een verlaagd onderstel, 20-inch lichtme talen glimmers en riante sportstoe len in het interieur. Verder heeft de ze Chrysler zo'n beetje alle opties aan boord die voor het model te krijgen zijn. Van pareleffectlak en elektrisch verstelbare pedalen tot een stemgestuurd multimediasys teem met harde schijf en navigatie. U baadt in luxe. Amerikaans luxe, dat wel. In vergelijking met zijn concullega's uit Europa mist de 300C raffinement. Het leer op de Stoelen bijvoorbeeld voelt net wat minder kwalitatief aan dan bij zijn segmentgenoten uit Zweden en Duitsland. Maar goed, dat merk je ook in de prijs. Probeer eens een concurrent te vin den met dezelfde opties, motorise ring en kilometerstand voor een vergelijkbaar bedrag. Dit apparaat Chrysler Touring Chrysler 300C Touring 3.0 CRD Prijs: 29.950 euro Bouwjaar: 10-2008 Km-stand: 144.507 (NAP) Transmissie: vijftraps automaat Motor: 3,0 liter zescilinder turbo, diesel Vermogen: standaard 218 pk en 220 Nm, getuned >250 pk en >570 Nm 0-100 km/u: 7,9 sec* Topsnelheid: 227 km/h (begrensd)* Gecombineerd verbruik: 1 op 12,0* Afleverkosten: diverse afleverpak- ketten mogelijk, variërend van 395 tot 1295 euro Bijzonderheden: SRT-pak- ket, getunede motor, auto nieuw gele verd door Jan Hop Verkooppunt: Jan Hop, Goes Website: www.janhop.nl *fabrieksopgave Historie: Chrysler zet de 300C in 2005 op de markt en moet concurre ren in het segment van de Merce des-Benz E-klasse en BMW 5-serie. Van wege zijn gunstige prijs-kwaliteitstel- ling is de Amerikaan een aantrekkelijk alternatief. Wanneer Chrysler en Lancia samengaan, verandert in Europa de naam 300C in Lancia Thema. Prijs: 31.100 euro Bouwjaar: 4-2007 Km-stand: 119.982 (NAP) Transmissie: zestraps automaat Motor: 2,5 liter zescilinder turbo, diesel Vermogen: 197 pk, 400 Nm Afleverkosten: prijs is inclusief APK, grote beurt, 6 maanden garantie en 12 maanden mobiliteitsgarantie Bijzonderheden: importauto, dealeronderhouden Verkooppunt: Huijsmans Auto's Volvospecialist, Steen bergen Website: www.huijsmansautos.nl Alternatief: Volvo V70 D5 Prijs: 29.950 euro Bouwjaar: 1-2008 Km-stand: 99.076 (NAP) Transmissie: zestraps automaat Motor: 2,4 liter vijfcilinder turbo, diesel Vermogen: 184 pk, 400 Nm Afleverkosten: prijs is inclusief af- levercontrole, nieuwe APK en 6 maanden garantie Bijzonderheden: naviga tiesysteem, voormalige leaseauto Verkooppunt: Used Cars Centre (ING Car Lease), Breda Website: www.usedcarscentre.nl rijdt zoals hij eruit ziet. Dankzij het surplus aan koppel uit de getunede 3.0 V6 diesel dender je onstuimig en lomp hard als een Romeinse strijdwagen over de weg. Standaard levert de zescilinder - een blok uit de rekken van Mercedes-Benz, ove rigens - 218 pk en 510 Nm koppel. Dat vond de vorige eigenaar niet ge noeg. Hij liet de motor tunen tot ruim 250 pk en een draaivermogen van een dikke 570 Nm. Beroer het gaspedaal op rotondes of krappe bochten daarom met mate, want de Touring wil bij enthousiast 'trap pen' soms een heupdansje maken. Deze mate van overstuur blijft dankzij het ESP binnen de perken. Met de beschermengelen uit veran dert het slagschip daarentegen in een sumoworstelaar op speed. Maar hij is bovenal een comfortabe le reiswagen met een zee aan interi eurruimte en laadvolume. foto's Lucas Boot De Chrysler 300C Touring: indrukwekkend en bonkig bruut. Cristel Priemus bij haar Trabant (en een stuk van de Muur), foto Lucas Boot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 81