V-
Renault en BMW beste zaferiauto's
auto j 9
Zuinigheid is troef bij
de BMW 520d EDE
Nieuwe BMW 5-serie en Renault Master strijken met de eer
Wie stimuleert de zakelijke rijder?
ZAKENAUTO 2012
vrijdag 18 november 2011
Recent werden de winnaars
bekend gemaakt van de
jaarlijkse Zakenauto titel.
De nieuwe BMW 5-serie
overwon bij de personen
auto's, terwijl Renault voor
het tweede achtereenvol
gende jaar met de bestelau-
toprijs naar huis ging.
door Willem de Volder
Wij zijn zeer ver
heugd met de ver
kiezing van de
BMW 5-serie tot
Zakenauto van het
Jaar. Het is voor BMW een eer om
deze prijs voor de vijfde keer in
ontvangst te mogen nemen. Dit is
een record dat wij beschouwen als
een groot compliment van de voor
ons zo belangrijke zakelijke markt.
Wij zien dit terug in het feit dat de
nummer 1 marktpositie van de
BMW 5-serie sinds de verkiezing
nog verder verstevigd is." Volgens
Mark Loojenga van BMW Neder
land past het ook in de rij succes
sen met EfficientDynamics. „Au
to's met EfficientDynamics zijn
duidelijk schonet en zuiniger,
maar bieden tegelijkertijd meer rij
plezier; een belangrijk voordeel."
Het beeldje dat behoort bij de titel
Bestelauto van het Jaar 2012 gaat
bij Renault de kast in en schaart
zich bij de prijs van 2011. De
Renault Master neemt namelijk de
titel over van de Renault Trafic.
„Dit is het bewijs dat de Master
voldoet aan de hoge eisen van on
dernemers", zegt Léan Verstoep,
verkoopdirecteur van Renault Ne
derland. Specifiek aan de Master is
de verlengde en verhoogde uitvoe
ring. De jury spreekt van een uit
stekende kilometerkostprijs en een
professionele dealerorganisatie.
BMW heeft een 520d EfficientDynamics Edition in het gamma.
foto's Automedi?
Volgens Nationaal Zakenauto
Onderzoek 2011 stimuleren
ondernemingen hun mede
werkers met een lease-auto niet
om zuiniger en schoner te rijden.
Verder laat het onderzoek zien dat
de groep lease-rijders die hun auto
buiten de zakelijke bijtelling wil
houden groeit en dat kilometerre
gistratie alleen acceptabel wordt ge
vonden als de bijtelling vermin
dert.
Juryvoorzitter Peter Brouwer (I) overhandigt Léan Verstoep van Renault de onderscheiding Bestelauto van het Jaar.
BMW focust zich hele
maal op EfficientDyna
mics. Ook het gros van
de versies van de nieuwe
5-serie, onlangs uitgeroe
pen tot Zakenauto van het Jaar
2012, heeft die onderhuidse tech
niek, die staat voor een reeks in
spanningen om het brandstofver
bruik te verlagen. Net nieuw in
het 5-serie-assortiment is de 52od
EfficientDynamics Edition
(EDE).
Menig autoliefhebber verklaart
ons wellicht voor gek, maar we
verkozen tijdens de presentatie
van BMW in eerste instantie de
52od EDE boven de gloednieuwe
M5.
We mogen immers de realiteit
niet uit het oog verliezen. De in-
stapprijs van de 52od EDE be
draagt 48.200 euro en dat is 1.320
euro lager dan die van de regulie
re BMW 520d.
Het verschil tussen beide uitvoe
ringen vertaalt zich in minder
C02-uitstoot en een gunstiger
brandstofverbruik. Daarvoor
heeft BMW de 52od EDE voor
zien van een langere eindover-
brenging van de versnellingsbak,
een wat lagere ligging op het weg
dek, 17 inch wielen met een lage
rolweerstand en aerowheels - en
die genereren minder luchtweer-
stand.
De 52od EDE loopt als een
zonnetje en verbaast tijdens het
rijden door het glooiende land
schap door zijn dadendrang. Niet
vreemd als je weet dat de auto
een vermogen heeft van 184 pk>
Het koppel van de tweeliter vierci-
linder dieselmotor bedraagt 380
Nm en dat is beschikbaar tussen
1.900 en 2.750 tr/min.
Heeft de 'normale' 52od een
C02-uitstoot van 125 g/km, de
EDE-versie stoot 119 g/km uit.
Het verbruik komt uit op zo'n 4,5
l/ioo km en dat betekent ten op
zichte van de 52od een winst van
drietiende liter.
Overigens zijn beide verbruiks-
waarden gunstig en EfficientDy
namics ligt daaraan ten gronde
slag.
Tevens is het mogelijk om door
middel van een druk op de knop
de ECO PRO-modus in te schake
len. Dat helpt de bestuurder in
het nog efficiënter rijden en het
omlaag brengen van het brand
stofverbruik. De schakelindicator
past z'n adviezen aan en de airco
gaat op een lager pitje.
De vraag is of de BMW-rijder
zich hierdoor laat leiden. Voor de
fiscale bijtelling van twintig pro
cent ligt 119 g/km net iets te
hoog.
Verwacht van de BMW 52od
EDE overigens geen hoogwaardi
ge sportieve prestaties. De auto
mobilist die voor deze zakelijke
koets kiest zal vooral genieteg,
van het bekende BMW-comfort.
Ook ervaart hij de voordelen in
zijn portemonnee, maar dan
moet er met regelmaat op de
ECO PRO-knop worden gedrukt*