V- Renault en BMW beste zaferiauto's auto j 9 Zuinigheid is troef bij de BMW 520d EDE Nieuwe BMW 5-serie en Renault Master strijken met de eer Wie stimuleert de zakelijke rijder? ZAKENAUTO 2012 vrijdag 18 november 2011 Recent werden de winnaars bekend gemaakt van de jaarlijkse Zakenauto titel. De nieuwe BMW 5-serie overwon bij de personen auto's, terwijl Renault voor het tweede achtereenvol gende jaar met de bestelau- toprijs naar huis ging. door Willem de Volder Wij zijn zeer ver heugd met de ver kiezing van de BMW 5-serie tot Zakenauto van het Jaar. Het is voor BMW een eer om deze prijs voor de vijfde keer in ontvangst te mogen nemen. Dit is een record dat wij beschouwen als een groot compliment van de voor ons zo belangrijke zakelijke markt. Wij zien dit terug in het feit dat de nummer 1 marktpositie van de BMW 5-serie sinds de verkiezing nog verder verstevigd is." Volgens Mark Loojenga van BMW Neder land past het ook in de rij succes sen met EfficientDynamics. „Au to's met EfficientDynamics zijn duidelijk schonet en zuiniger, maar bieden tegelijkertijd meer rij plezier; een belangrijk voordeel." Het beeldje dat behoort bij de titel Bestelauto van het Jaar 2012 gaat bij Renault de kast in en schaart zich bij de prijs van 2011. De Renault Master neemt namelijk de titel over van de Renault Trafic. „Dit is het bewijs dat de Master voldoet aan de hoge eisen van on dernemers", zegt Léan Verstoep, verkoopdirecteur van Renault Ne derland. Specifiek aan de Master is de verlengde en verhoogde uitvoe ring. De jury spreekt van een uit stekende kilometerkostprijs en een professionele dealerorganisatie. BMW heeft een 520d EfficientDynamics Edition in het gamma. foto's Automedi? Volgens Nationaal Zakenauto Onderzoek 2011 stimuleren ondernemingen hun mede werkers met een lease-auto niet om zuiniger en schoner te rijden. Verder laat het onderzoek zien dat de groep lease-rijders die hun auto buiten de zakelijke bijtelling wil houden groeit en dat kilometerre gistratie alleen acceptabel wordt ge vonden als de bijtelling vermin dert. Juryvoorzitter Peter Brouwer (I) overhandigt Léan Verstoep van Renault de onderscheiding Bestelauto van het Jaar. BMW focust zich hele maal op EfficientDyna mics. Ook het gros van de versies van de nieuwe 5-serie, onlangs uitgeroe pen tot Zakenauto van het Jaar 2012, heeft die onderhuidse tech niek, die staat voor een reeks in spanningen om het brandstofver bruik te verlagen. Net nieuw in het 5-serie-assortiment is de 52od EfficientDynamics Edition (EDE). Menig autoliefhebber verklaart ons wellicht voor gek, maar we verkozen tijdens de presentatie van BMW in eerste instantie de 52od EDE boven de gloednieuwe M5. We mogen immers de realiteit niet uit het oog verliezen. De in- stapprijs van de 52od EDE be draagt 48.200 euro en dat is 1.320 euro lager dan die van de regulie re BMW 520d. Het verschil tussen beide uitvoe ringen vertaalt zich in minder C02-uitstoot en een gunstiger brandstofverbruik. Daarvoor heeft BMW de 52od EDE voor zien van een langere eindover- brenging van de versnellingsbak, een wat lagere ligging op het weg dek, 17 inch wielen met een lage rolweerstand en aerowheels - en die genereren minder luchtweer- stand. De 52od EDE loopt als een zonnetje en verbaast tijdens het rijden door het glooiende land schap door zijn dadendrang. Niet vreemd als je weet dat de auto een vermogen heeft van 184 pk> Het koppel van de tweeliter vierci- linder dieselmotor bedraagt 380 Nm en dat is beschikbaar tussen 1.900 en 2.750 tr/min. Heeft de 'normale' 52od een C02-uitstoot van 125 g/km, de EDE-versie stoot 119 g/km uit. Het verbruik komt uit op zo'n 4,5 l/ioo km en dat betekent ten op zichte van de 52od een winst van drietiende liter. Overigens zijn beide verbruiks- waarden gunstig en EfficientDy namics ligt daaraan ten gronde slag. Tevens is het mogelijk om door middel van een druk op de knop de ECO PRO-modus in te schake len. Dat helpt de bestuurder in het nog efficiënter rijden en het omlaag brengen van het brand stofverbruik. De schakelindicator past z'n adviezen aan en de airco gaat op een lager pitje. De vraag is of de BMW-rijder zich hierdoor laat leiden. Voor de fiscale bijtelling van twintig pro cent ligt 119 g/km net iets te hoog. Verwacht van de BMW 52od EDE overigens geen hoogwaardi ge sportieve prestaties. De auto mobilist die voor deze zakelijke koets kiest zal vooral genieteg, van het bekende BMW-comfort. Ook ervaart hij de voordelen in zijn portemonnee, maar dan moet er met regelmaat op de ECO PRO-knop worden gedrukt*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 79