61 auto Elk wintersportland heel 'Meer technische schades tijdens de wintermaanden' Alles over sneeuwkettingen vrijdag 18 november 2011 SNEEUW Wetgeving over gebruik van banden en sneeuwkettingen verschi] Directeur Peter Gelok van Autoschadeteam Baarends in Goes. foto Ronald den Dekker Tijdens de winter is het aantal autoschades hoger dan in de zo mer, blijkt uit onderzoek van ver zekeraar Centraal Beheer Ach- mea. Dan is het straks vast gek kenhuis bij de schadebedrijven? „in West-Brabant is een lichte piek in de winter merkbaar, Zee land is een stuk stabieler", con cludeert Peter Gelok, directeur van Autoschadeteam Baarends in Goes. door Lucas Boot Autoschadeteam heeft twaalf vestigingen in Zeeland en West-Bra bant. Het bedrijft kan dus uitstekend een ver gelijking maken tussen de schades in de twee provinciën. Gelok noemt de verhoogde verkeersin tensiteit op de Zeeuwse wegen tij dens de zomermaanden als belang rijkste reden voor de verschillen tussen de twee provinciën. „Door het aantal toeristen is het in Zee land tijdens de zomermaanden drukker op de weg. Hierdoor ko men in deze periode ook relatief veel schadegevallen voor. In de winter neemt het aantal schades in Zeeland ietsjes toe, maar een sig nificant verschil is niet merkbaar. In WesLBrabant is dat verschil dui delijker aanwezig. Ongeveer 5 pro cent meer schadegevallen ten op zichte van de zomer." Gelok merkt dat sterk uiteenlopen de verschillen tussen het aantal zo mer- en winterschades kleiner worden. Een groot contrast met een jaar of tien, vijftien geleden, schetst hij. „Toen zag je een duide lijke piek in de winter. Destijds hadden auto's nog niet de beschik king over moderne veiligheidssys temen en winterhanden waren nog geen gemeengoed. Bovendien wist je niet precies wanneer het weer omsloeg. Wanneer het toen begon te ijzelen kon je de auto's bij ons voor de deur bij wijze van spreken opstapelen, zoveel schade gevallen dat er binnenkwamen. Nu is dat anders. Als tegenwoordig sneeuw of ijzel dreigt, weten we dat al dagen van tevoren. Automo bilisten passen daar hun rijgedrag op aan of laten de auto soms zelfs staan." Nog steeds een duidelijk verschil tussen zomer en winter is de aard van de schade. In de warme perio de ligt de rijsnelheid gemiddeld hoger en daardoor komen flinke klappers frequenter voor. In de koude maanden ontstaan meer schades door glijpartijen, be schrijft Gelok. En die kunnen ver raderlijk zijn. „Op het eerste gezicht lijkt een glij der tegen bijvoorbeeld een stoep rand niets ernstigs. Zo'n schuiver kan echter voor flink problemen zorgen in de wielophanging. Dit is een typisch geval van technische schade die je in de winter vaker ziet." Door het warme en droge herfstweer van de afgelo pen weken zijn glijpartijen nog niet aan de orde bij de Auto schadeteam-vestigingen. Het is ha- gelschade dat de klok slaat. Begin september was het goed raak in Zuidwest-Brabant, maar vooral Zeeland kreeg het flink te verdu ren. Bij het schadebedrijf zijn tiental len werknemers nog steeds dage lijks in de weer om ontelbare put jes in de lak (ontstaan zijn door in slaande hagelstenen) te herstellen. Allemaal handwerk. „Bij onze twaalf vestigingen hebben we te maken met enkele duizenden ge vallen van hagelschade. De intensi teit van de hagelbuien neemt de laatste jaren toe. Dat kan volgens wetenschappers te maken hebben met mogelijke klimaatveranderin gen. Of dat de reden is, weet nie mand. Het is in elk geval opval lend dat hagel steeds vaker schade veroorzaakt." Sneeuwkettingen behoren tot de standaardbagage van de win tersporter. Maar wat voor ijzers neem je mee naar de sneeuw? En wat zijn tips om in de oren te knopen? We vragen het aan Christianne Blondeel van AOC Automaterialen in Vlissingen. door Lucas Boot Wdr voor soorten sneeuwkettingen zijn er verkrijgbaar „De meest gebruikte zijn nog steeds de conventionele stalen ringkettingen. Die heb je in allerlei soorten en maten. Bijvoorbeeld met een zelfspansysteem of met beschermkapjes om beschadiging van de velg tegen te gaan. Je ziet steeds vaker ringkettingen met dunnere schakels, omdat de ruim te tussen het wiel en de veerpoot van de wielophanging bij moder ne auto's beperkter wordt. Naast de ringkettingen zijn er ook de zo geheten snelmontagesystemen. Je monteert een deel van zo'n sys teem aan speciale adapterbouten op het wiel. Vervolgens leg je de ketting over het rijvlak van de band. Als je rijdt, trekt de ketting zich vanzelf strak. Heel simpel." En de sneeuwsok? „Dit is een kunststof hoes die om de band heen gaat. Zo'n sok geldt niet overal als officiële sneeuwket ting. Let daar goed op. Een sneeuwsok slijt daarbij doorgaans sneller dan een sneeuwketting. De steentjes die bijvoorbeeld in Oos tenrijk bij het bestrooien van de wegen worden gebruikt, kunnen snel slijtage veroorzaken. Aan de andere kant is een sneeuwsok lich ter en makkelijker aan te brengen dan een ketting." Onder welke omstandigheden ge bruik je sneeuwkettingen? „Met alleen winterhanden kun je vaak een heel eind komen. Maar zeker als de weg omhoog gaat en er al een laagje platgereden sneeuw op de weg ligt, zijn sneeuwkettingen noodzakelijk. Zo lang je kunt blijven rijden, is er niets aan de hand. Als het druk is Elk 'wintersportland' hanteert z'n eigen wetgeving over het ge bruik van winterhanden en sneeuwkettingen. Wat moet in welk land wel, en wat hoeft waar niet? De regels van de po pulairste winterbestemmingen op een rij. door Lucas Boot Andorra Winterhanden: niet verplicht Sneeuwkettingen: verplicht op we gen met sneeuwkettingenbord België Winterhanden: niet verplicht Sneeuwkettingen: niet verplicht Finland Winterhanden: verplicht Verplicht tussen 1 december en 28 februari Minimale profieldiepte: 3 mm Sneeuwkettingen: niet verplicht Frankrijk Winterhanden: verplicht op wegen met een winterbandenbord Sneeuwkettingen: verplicht op we gen met sneeuwkettingenbord Aanvullende informatie: bij een aanrijding op wegen waar geen winterbandenverplichting geldt, kan toch schuld worden toegekend wanneer de auto geen winterhan den heeft Duitsland Winterhanden: verplicht bij winter se omstandigheden Minimale profieldiepte: minimaal 1,6 mm, aanbevolen wordt mini maal 6 mm Sneeuwkettingen: verplicht op we gen met sneeuwkettingenbord Aanvullende info: in Duitsland geldt geen verplichting voor winter handen voor caravan of aanhanger se omstandigheden Minimale profieldiepte: minimaal 4 mm Sneeuwkettingen: verplicht aan boord Luxemburg Winterhanden: verplicht Verplicht bij: winterse omstandig- Italië Winterhanden: verplicht op wegen met winterbandenbord of regiona le verplichting Wanneer verplicht: Aostadal tus sen 15 oktober en 15 april, Milaan, Zuid-Tirol, Emilia-Romagna en Umbrië tussen 15 november en 31 maart. Sneeuwkettingen: verplicht op we gen met sneeuwkettingenbord Aanvullende informatie: bij een aanrijding op wegen waar geen winterbandenverplichting geldt, kan toch schuld worden toegekend wanneer de auto geen winterhan den heeft Kroatië Winterhanden: verplicht bij winter-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 76