61 auto
Elk wintersportland heel
'Meer technische
schades tijdens de
wintermaanden'
Alles over sneeuwkettingen
vrijdag 18 november 2011
SNEEUW Wetgeving over gebruik van banden en sneeuwkettingen verschi]
Directeur Peter Gelok van Autoschadeteam Baarends in Goes.
foto Ronald den Dekker
Tijdens de winter is het aantal
autoschades hoger dan in de zo
mer, blijkt uit onderzoek van ver
zekeraar Centraal Beheer Ach-
mea. Dan is het straks vast gek
kenhuis bij de schadebedrijven?
„in West-Brabant is een lichte
piek in de winter merkbaar, Zee
land is een stuk stabieler", con
cludeert Peter Gelok, directeur
van Autoschadeteam Baarends
in Goes.
door Lucas Boot
Autoschadeteam heeft
twaalf vestigingen in
Zeeland en West-Bra
bant. Het bedrijft kan
dus uitstekend een ver
gelijking maken tussen de schades
in de twee provinciën. Gelok
noemt de verhoogde verkeersin
tensiteit op de Zeeuwse wegen tij
dens de zomermaanden als belang
rijkste reden voor de verschillen
tussen de twee provinciën. „Door
het aantal toeristen is het in Zee
land tijdens de zomermaanden
drukker op de weg. Hierdoor ko
men in deze periode ook relatief
veel schadegevallen voor. In de
winter neemt het aantal schades
in Zeeland ietsjes toe, maar een sig
nificant verschil is niet merkbaar.
In WesLBrabant is dat verschil dui
delijker aanwezig. Ongeveer 5 pro
cent meer schadegevallen ten op
zichte van de zomer."
Gelok merkt dat sterk uiteenlopen
de verschillen tussen het aantal zo
mer- en winterschades kleiner
worden. Een groot contrast met
een jaar of tien, vijftien geleden,
schetst hij. „Toen zag je een duide
lijke piek in de winter. Destijds
hadden auto's nog niet de beschik
king over moderne veiligheidssys
temen en winterhanden waren
nog geen gemeengoed. Bovendien
wist je niet precies wanneer het
weer omsloeg. Wanneer het toen
begon te ijzelen kon je de auto's
bij ons voor de deur bij wijze van
spreken opstapelen, zoveel schade
gevallen dat er binnenkwamen.
Nu is dat anders. Als tegenwoordig
sneeuw of ijzel dreigt, weten we
dat al dagen van tevoren. Automo
bilisten passen daar hun rijgedrag
op aan of laten de auto soms zelfs
staan."
Nog steeds een duidelijk verschil
tussen zomer en winter is de aard
van de schade. In de warme perio
de ligt de rijsnelheid gemiddeld
hoger en daardoor komen flinke
klappers frequenter voor. In de
koude maanden ontstaan meer
schades door glijpartijen, be
schrijft Gelok. En die kunnen ver
raderlijk zijn.
„Op het eerste gezicht lijkt een glij
der tegen bijvoorbeeld een stoep
rand niets ernstigs. Zo'n schuiver
kan echter voor flink problemen
zorgen in de wielophanging. Dit is
een typisch geval van technische
schade die je in de winter vaker
ziet."
Door het warme en droge
herfstweer van de afgelo
pen weken zijn glijpartijen
nog niet aan de orde bij de Auto
schadeteam-vestigingen. Het is ha-
gelschade dat de klok slaat. Begin
september was het goed raak in
Zuidwest-Brabant, maar vooral
Zeeland kreeg het flink te verdu
ren.
Bij het schadebedrijf zijn tiental
len werknemers nog steeds dage
lijks in de weer om ontelbare put
jes in de lak (ontstaan zijn door in
slaande hagelstenen) te herstellen.
Allemaal handwerk. „Bij onze
twaalf vestigingen hebben we te
maken met enkele duizenden ge
vallen van hagelschade. De intensi
teit van de hagelbuien neemt de
laatste jaren toe. Dat kan volgens
wetenschappers te maken hebben
met mogelijke klimaatveranderin
gen. Of dat de reden is, weet nie
mand. Het is in elk geval opval
lend dat hagel steeds vaker schade
veroorzaakt."
Sneeuwkettingen behoren tot
de standaardbagage van de win
tersporter. Maar wat voor ijzers
neem je mee naar de sneeuw?
En wat zijn tips om in de oren te
knopen? We vragen het aan
Christianne Blondeel van AOC
Automaterialen in Vlissingen.
door Lucas Boot
Wdr voor soorten sneeuwkettingen
zijn er verkrijgbaar
„De meest gebruikte zijn nog
steeds de conventionele stalen
ringkettingen. Die heb je in allerlei
soorten en maten. Bijvoorbeeld
met een zelfspansysteem of met
beschermkapjes om beschadiging
van de velg tegen te gaan. Je ziet
steeds vaker ringkettingen met
dunnere schakels, omdat de ruim
te tussen het wiel en de veerpoot
van de wielophanging bij moder
ne auto's beperkter wordt. Naast
de ringkettingen zijn er ook de zo
geheten snelmontagesystemen. Je
monteert een deel van zo'n sys
teem aan speciale adapterbouten
op het wiel. Vervolgens leg je de
ketting over het rijvlak van de
band. Als je rijdt, trekt de ketting
zich vanzelf strak. Heel simpel."
En de sneeuwsok?
„Dit is een kunststof hoes die om
de band heen gaat. Zo'n sok geldt
niet overal als officiële sneeuwket
ting. Let daar goed op. Een
sneeuwsok slijt daarbij doorgaans
sneller dan een sneeuwketting. De
steentjes die bijvoorbeeld in Oos
tenrijk bij het bestrooien van de
wegen worden gebruikt, kunnen
snel slijtage veroorzaken. Aan de
andere kant is een sneeuwsok lich
ter en makkelijker aan te brengen
dan een ketting."
Onder welke omstandigheden ge
bruik je sneeuwkettingen?
„Met alleen winterhanden kun je
vaak een heel eind komen. Maar
zeker als de weg omhoog gaat en
er al een laagje platgereden
sneeuw op de weg ligt, zijn
sneeuwkettingen noodzakelijk. Zo
lang je kunt blijven rijden, is er
niets aan de hand. Als het druk is
Elk 'wintersportland' hanteert
z'n eigen wetgeving over het ge
bruik van winterhanden en
sneeuwkettingen. Wat moet in
welk land wel, en wat hoeft
waar niet? De regels van de po
pulairste winterbestemmingen
op een rij.
door Lucas Boot
Andorra
Winterhanden: niet verplicht
Sneeuwkettingen: verplicht op we
gen met sneeuwkettingenbord
België
Winterhanden: niet verplicht
Sneeuwkettingen: niet verplicht
Finland
Winterhanden: verplicht
Verplicht tussen 1 december en 28
februari
Minimale profieldiepte: 3 mm
Sneeuwkettingen: niet verplicht
Frankrijk
Winterhanden: verplicht op wegen
met een winterbandenbord
Sneeuwkettingen: verplicht op we
gen met sneeuwkettingenbord
Aanvullende informatie: bij een
aanrijding op wegen waar geen
winterbandenverplichting geldt,
kan toch schuld worden toegekend
wanneer de auto geen winterhan
den heeft
Duitsland
Winterhanden: verplicht bij winter
se omstandigheden
Minimale profieldiepte: minimaal
1,6 mm, aanbevolen wordt mini
maal 6 mm
Sneeuwkettingen: verplicht op we
gen met sneeuwkettingenbord
Aanvullende info: in Duitsland
geldt geen verplichting voor winter
handen voor caravan of aanhanger
se omstandigheden
Minimale profieldiepte: minimaal
4 mm
Sneeuwkettingen: verplicht aan
boord
Luxemburg
Winterhanden: verplicht
Verplicht bij: winterse omstandig-
Italië
Winterhanden: verplicht op wegen
met winterbandenbord of regiona
le verplichting
Wanneer verplicht: Aostadal tus
sen 15 oktober en 15 april, Milaan,
Zuid-Tirol, Emilia-Romagna en
Umbrië tussen 15 november en 31
maart.
Sneeuwkettingen: verplicht op we
gen met sneeuwkettingenbord
Aanvullende informatie: bij een
aanrijding op wegen waar geen
winterbandenverplichting geldt,
kan toch schuld worden toegekend
wanneer de auto geen winterhan
den heeft
Kroatië
Winterhanden: verplicht bij winter-