auto3 'Kans op aanrijdingen is veerRfeiner' WINTERBANDENTIJD Wachttijd voor bandenwissel loopt op tot drie, vier weken 'WQ Winterhand herkenbaar aan sneeuwvlok Top 5 winterbanden (bron: AutoWeek, nummer 43,2011): vrijdag 18 november 2011 - - s^5,i>.,lHHiiy»tfii'..ii.<i.jsssssss ssassass J Profiel zomerband (links) en winterhand (rechts). Het duidelijkste verschil tussen een zomer- en een winterhand is de profrelopbouw. Een winterhand beschikt over lamellen die zich vastgrijpen in de sneeuw. Door de samenstelling van het rubber is een winterhand bovendien zachter dan een zomerband. Ook deze eigenschap komt het gripniveau ten goede. Op beregende wegen liggen de andere bandentest van de Vereni- remwegen dichter bij elkaar. We ging Vaco ondersteunt het betoog pakken er weer een test bij. Nu van Stoof Bij een temperatuur 'In winterhanden zitten meer siliconen, waardoor ze bij lagere temperaturen zachter blijven en betere grip houden' Vorig jaar winter legden we met z'n allen 1,7 miljoen winterrub- bers onder onze auto's. Banden specialisten hadden er de han den vol aan. Ook dit najaar draait de bandenmachine weer op volle toeren. „Wachttijden voor een bandenwissel lopen soms op tot drie, vier weken." door Lucas Boot Wie nu een setje winterhanden wil bestellen, krijgt waar schijnlijk te ho ren dat hij wekenlang moet wach ten of gewoon dikke pech heeft. Het winterse rubber is in trek. In het seizoen 2008-2009 joegen 'ban- denboeren' er een goede 700.000 stuks doorheen, afgelopen winter dus zo'n 1,7 miljoen. Hoe slechter het weer, hoe sterker de vraag naar winterhanden. Ondanks een warme start van de huidige winter maken de jongens in de werk plaats bij Profile Tyrecenter in Bre da overuren. „We hebben hier zo'n 14.000 winterhanden liggen, en die moeten de komende maan den allemaal worden gewisseld", vertelt vestigingsdirecteur Pieter Stoof „Het seizoen begint bij ons op 1 oktober en loopt door tot en met januari, begin februari. Daarna is het even rustig. Vanaf maart breekt weer een drukke periode aan. Dan moeten de zomerbanden er weer onder", aldus Stoof. Veel van zijn klanten zijn leaserij ders die een winterbandenclausu- le in het contract hebben opgeno men. „Zo'n beetje alle leasemaat schappijen stellen winterhanden verplicht. En terecht, winterhan den zijn onder koude en natte om standigheden veiliger dan zomer banden. De kans op aanrijdingen en glijpartijen wordt aanzienlijk kleiner." Wanneer is het tijd om banden te wisselen? „Het omslagpunt waarop winter handen beter presteren dan zomer banden ligt bij ongeveer 7 graden Een winterhand herkent u aan het sneeuwvloksymbool op de wang van het rubber. Naast de vlok staat ook de code ring M+S of M&S op de band. Dit betekent dat de band geschikt is om door modder en sneeuw te rij den. Echter, deze codering heeft slechts een juridische betekenis. In de praktijk presteren banden met al leen een M&S of M+S-codering aan zienlijk minder dan banden met ook een sneeuwvlok. Banden met een vloklogo voldoen aan Europe se praktijkproeven voor grip op aangereden sneeuw. Uiteraard zit tussen de diverse rubbers met sneeuwvloksymbool verschil in kwaliteit. Bron: Vereniging Vaco Celsius. Het rubber wordt door de kou harder, waardoor het gripni veau lager wordt en de remweg langer. Winterhanden hebben meer siliconen in het rubber zit ten, waardoor ze bij lagere tempe raturen zachter blijven en betere grip houden. Uiteraard speelt ook het profiel hierbij een belangrijke rol. Winterhanden beschikken over honderden lamellen die open gaan tijdens het rijden. Zie ze als handjes die zich vastklauwen in de sneeuw." Dat een auto met winterhanden op een besneeuwd wegdek een kortere remweg heeft dan met zo merbanden, is evident. Uit een test van de Vereniging Vaco, de brancheorganisatie voor de ban den- en wielensector, blijkt de af stand bij een snelheid van 50 km/h ruim de helft korter dan op de zomerrubbers - 53 meter voor zomerbanden, 25 meter op winter handen. Uiteraard zijn deze getal len afhankelijk van allerlei variabe len, zoals het type auto, profiel- diepte en de reactiesnelheid van de chauffeur. van AutoWeek/AutoBild. Wat blijkt: op een beregende weg is de remweg van de zomerband bij 100 km/h doorgaans korter. De verkla ring van de AutoWeek luidt dat zo merbanden dankzij hun brede pro fielgroeven meer water kunnen af voeren. De test van het magazine maakt echter geen melding van de temperatuur waarbij de rubbers op het natte asfalt getest zijn. „Temperatuur is echter van grote invloed. Bij een test rond de 7 gra den zijn de verschillen misschien niet zo groot, maar zit de tempera tuur daar een paar graden onder, dan presteren winterhanden sim pelweg al beduidend beter." Een van 5 graden Celsius scheelt de remweg bij 100 km/h op winter handen al gauw vier meter. De hamvraag: is een winter- band wel echt nodig in ons land? Stoof: „Is ABS echt nodig? Is ESP echt nodig? Het is maar net hoeveel je uit wilt ge ven aan veiligheid. Kijk, op een set zomerbanden kun je als het sneeuwt heus naar de supermarkt om boodschappen te doen. Maar moet jij elke dag naar je werk of lang op de weg zitten, ook als het hard sneeuwt, dan zijn winterhan den toch echt veiliger. Kijk de tests er maar op na." 1. Michelin Alpin A4 91H 2. Bridgestone Blizzak LM-32 91H 3. Dunlop SP Winter Sport 4D 91H 4. Goodyear Ultragrip Performance 2 94 V 5. Uniroyal MS plus 66 91H Adviesprijs per set: €868 Adviesprijs per set: €844 Adviesprijs per set: €960 Adviesprijs per set: €1020 Adviesprijs per set: €636 Geteste bandenmaat: 225/45 R17 H/V. Uitslag berekend op basis van on der andere prestaties op sneeuw, nat en droog wegdek, levensduur en prijsniveau.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 73