auto3
'Kans op aanrijdingen is veerRfeiner'
WINTERBANDENTIJD Wachttijd voor bandenwissel loopt op tot drie, vier weken 'WQ
Winterhand
herkenbaar aan
sneeuwvlok
Top 5 winterbanden (bron:
AutoWeek, nummer 43,2011):
vrijdag 18 november 2011
- - s^5,i>.,lHHiiy»tfii'..ii.<i.jsssssss ssassass J
Profiel zomerband (links) en winterhand (rechts). Het duidelijkste verschil tussen een zomer- en een winterhand is de profrelopbouw. Een winterhand
beschikt over lamellen die zich vastgrijpen in de sneeuw. Door de samenstelling van het rubber is een winterhand bovendien zachter dan een zomerband.
Ook deze eigenschap komt het gripniveau ten goede.
Op beregende wegen liggen de andere bandentest van de Vereni-
remwegen dichter bij elkaar. We ging Vaco ondersteunt het betoog
pakken er weer een test bij. Nu van Stoof Bij een temperatuur
'In winterhanden zitten meer siliconen, waardoor ze bij
lagere temperaturen zachter blijven en betere grip
houden'
Vorig jaar winter legden we met
z'n allen 1,7 miljoen winterrub-
bers onder onze auto's. Banden
specialisten hadden er de han
den vol aan. Ook dit najaar
draait de bandenmachine weer
op volle toeren. „Wachttijden
voor een bandenwissel lopen
soms op tot drie, vier weken."
door Lucas Boot
Wie nu een setje
winterhanden
wil bestellen,
krijgt waar
schijnlijk te ho
ren dat hij wekenlang moet wach
ten of gewoon dikke pech heeft.
Het winterse rubber is in trek. In
het seizoen 2008-2009 joegen 'ban-
denboeren' er een goede 700.000
stuks doorheen, afgelopen winter
dus zo'n 1,7 miljoen. Hoe slechter
het weer, hoe sterker de vraag
naar winterhanden. Ondanks een
warme start van de huidige winter
maken de jongens in de werk
plaats bij Profile Tyrecenter in Bre
da overuren. „We hebben hier
zo'n 14.000 winterhanden liggen,
en die moeten de komende maan
den allemaal worden gewisseld",
vertelt vestigingsdirecteur Pieter
Stoof
„Het seizoen begint bij ons op 1
oktober en loopt door tot en met
januari, begin februari. Daarna is
het even rustig. Vanaf maart
breekt weer een drukke periode
aan. Dan moeten de zomerbanden
er weer onder", aldus Stoof.
Veel van zijn klanten zijn leaserij
ders die een winterbandenclausu-
le in het contract hebben opgeno
men. „Zo'n beetje alle leasemaat
schappijen stellen winterhanden
verplicht. En terecht, winterhan
den zijn onder koude en natte om
standigheden veiliger dan zomer
banden. De kans op aanrijdingen
en glijpartijen wordt aanzienlijk
kleiner."
Wanneer is het tijd om banden te
wisselen?
„Het omslagpunt waarop winter
handen beter presteren dan zomer
banden ligt bij ongeveer 7 graden
Een winterhand herkent u aan
het sneeuwvloksymbool op
de wang van het rubber.
Naast de vlok staat ook de code
ring M+S of M&S op de band. Dit
betekent dat de band geschikt is
om door modder en sneeuw te rij
den.
Echter, deze codering heeft slechts
een juridische betekenis. In de
praktijk presteren banden met al
leen een M&S of M+S-codering aan
zienlijk minder dan banden met
ook een sneeuwvlok. Banden met
een vloklogo voldoen aan Europe
se praktijkproeven voor grip op
aangereden sneeuw. Uiteraard zit
tussen de diverse rubbers met
sneeuwvloksymbool verschil in
kwaliteit.
Bron: Vereniging Vaco
Celsius. Het rubber wordt door de
kou harder, waardoor het gripni
veau lager wordt en de remweg
langer. Winterhanden hebben
meer siliconen in het rubber zit
ten, waardoor ze bij lagere tempe
raturen zachter blijven en betere
grip houden. Uiteraard speelt ook
het profiel hierbij een belangrijke
rol. Winterhanden beschikken
over honderden lamellen die open
gaan tijdens het rijden. Zie ze als
handjes die zich vastklauwen in de
sneeuw."
Dat een auto met winterhanden
op een besneeuwd wegdek een
kortere remweg heeft dan met zo
merbanden, is evident. Uit een
test van de Vereniging Vaco, de
brancheorganisatie voor de ban
den- en wielensector, blijkt de af
stand bij een snelheid van 50
km/h ruim de helft korter dan op
de zomerrubbers - 53 meter voor
zomerbanden, 25 meter op winter
handen. Uiteraard zijn deze getal
len afhankelijk van allerlei variabe
len, zoals het type auto, profiel-
diepte en de reactiesnelheid van
de chauffeur.
van AutoWeek/AutoBild. Wat
blijkt: op een beregende weg is de
remweg van de zomerband bij 100
km/h doorgaans korter. De verkla
ring van de AutoWeek luidt dat zo
merbanden dankzij hun brede pro
fielgroeven meer water kunnen af
voeren. De test van het magazine
maakt echter geen melding van de
temperatuur waarbij de rubbers
op het natte asfalt getest zijn.
„Temperatuur is echter van grote
invloed. Bij een test rond de 7 gra
den zijn de verschillen misschien
niet zo groot, maar zit de tempera
tuur daar een paar graden onder,
dan presteren winterhanden sim
pelweg al beduidend beter." Een
van 5 graden Celsius scheelt de
remweg bij 100 km/h op winter
handen al gauw vier meter.
De hamvraag: is een winter-
band wel echt nodig in
ons land? Stoof: „Is ABS
echt nodig? Is ESP echt nodig? Het
is maar net hoeveel je uit wilt ge
ven aan veiligheid. Kijk, op een set
zomerbanden kun je als het
sneeuwt heus naar de supermarkt
om boodschappen te doen. Maar
moet jij elke dag naar je werk of
lang op de weg zitten, ook als het
hard sneeuwt, dan zijn winterhan
den toch echt veiliger. Kijk de tests
er maar op na."
1. Michelin Alpin A4 91H
2. Bridgestone Blizzak LM-32 91H
3. Dunlop SP Winter Sport 4D 91H
4. Goodyear Ultragrip Performance 2 94 V
5. Uniroyal MS plus 66 91H
Adviesprijs per set: €868
Adviesprijs per set: €844
Adviesprijs per set: €960
Adviesprijs per set: €1020
Adviesprijs per set: €636
Geteste bandenmaat: 225/45 R17 H/V. Uitslag berekend op basis van on
der andere prestaties op sneeuw, nat en droog wegdek, levensduur en
prijsniveau.