Jubilerend Ballustrada
blijft hechten aan papier
m
Topstukken in Paleis Het Loo
uit 113
1II
mm
donderdag 17 november 2011
De kern van Ballustrada. Vlnr: André van der Veeke, Johan Everaers, Ko de Jonge, Thom Schrijer en Jan J.B. Kuipers. foto Lex de Meester
door Rolf Bosboom
H et is voorwaar een
prestatie: Ballustrada,
het enige literaire tijd
schrift in Zeeland, be
staat 25 jaar. Alle reden dus voor
een groot en voor iedereen toe
gankelijk jubileumprogramma
met uiteenlopende optredens.
Dat vindt morgen plaats in de
Zeeuwse Bibliotheek in Middel
burg, waar ook al enkele weken
een expositie rond het tijd
schrift is te bekijken.
Achteraf gezien was het 'aandoen
lijke huisvlijt', het eerste nummer
van Ballustrada dat in 1987 ver
scheen. Maar dat er bij de initiatief
nemers serieuze ambities leefden,
mocht onder meer blijken uit het
feit dat er een interview met schrij
ver Herman Brusselmans in was
opgenomen.
Ballustrada ontwikkelde zich gelei
delijk tot een tegendraads, met
zorg vormgegeven en landelijk aan
sprekend tijdschrift. De redactie is
Zeeuws, maar de abonnees - rond
de 150 - en de vaste medewerkers
bevinden zich in het gehele Neder
landse taalgebied. „We staan nog
steeds te boek als een Zeeuws tijd
schrift, maar het gaat veel verder
dan dat", zegt redactielid Johan
Everaers.
Het blad is steeds meer gaan wer
ken met thema's en vaste rubrie
ken. „Die thema's zorgen voor ver
dieping", aldus André van der
Veeke, man van het eerste uur.
„Het is niet zomaar het volplem
pen van een tijdschrift. Op die ba
sis waren auteurs ook eerder be
reid tot het leveren van een bijdra
ge-"
Het tegendraadse karakter zit on
der meer in het openstaan voor al
le denkbare genres. „We hebben
ons nooit beperkt tot de literaire
canon", zegt Jan Kuipers. Daar
naast heeft Ballustrada een naam
opgebouwd door over de grenzen
van de literatuur heen te kijken,
met bijvoorbeeld de mailart-projec-
ten van Ko de Jonge. „We hebben
veel dingen gedaan die zich in de
kantlijn van de literatuur en de
beeldende kunst afspelen. Dat is
een bepaalde eigenzinnigheid
waar we altijd veel lol aan hebben
beleefd."
De opvallende vormgeving, vijf
jaar geleden ingevoerd, en het uit
brengen van dubbelnummers heb
ben ervoor gezorgd dat het tijd
schrift steeds meer het uiterlijk
van een boekje heeft gekregen.
„Dat maakt het aangenaam om te
lezen. Ook heeft het daardoor
meer aanzien gekregen. Overigens
gaat de vormgeving nu weer veran
deren. Het jubileumnummer is
daar een opmaat voor."
Voor die bijzondere uitgave heeft
de redactie tientallen medewer
kers uitgenodigd om te reageren
op het thema 'Haaks op'. Dat
heeft 75 bijdragen opgeleverd: 25
gedichten, 25 korte verhalen en 25
'visuele bijdragen'.
De toekomst is niet helemaal zon
der zorgen. De vraag is bijvoor
beeld of de provincie bereid is ook
na 2012 het tijdschrift te subsidië
ren. De redactie hoopt in elk geval
dat de jubileumactiviteiten weer
een aantal nieuwe abonnees ople
veren.
Eén ding staat voor de makers als
een paal boven water: verder gaan
als digitaal tijdschrift - om kosten
te besparen - is niet aan de orde.
„We vinden het niet noodzakelijk
om de stap te maken naar digi
taal", zegt Van der Veeke. Kuipers:
„We zijn echt een papieren tijd
schrift."
Jubileumfeest Ballustrada, morgen in
de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg.
Aanvang: 15.00 uur. Programma
Presentatie eerste exemplaar
jubileumuitgave aan gedeputeerde
Ben de Reu.
Oprichter André van der Veeke
belicht de historie van het blad.
Chretien Breukers (hoofdredacteur
van De Contrabas) spreekt over de
mogelijkheden van het fenomeen
literair tijdschrift anno 2011.
Verder korte optredens van
schrijvers, dichters, muzikanten en
beeldend kunstenaars: Kees Klok, Bert
Bevers, Theo Raats, Anna Schenk, Juul
Kortekaas, Emma Crebolder, De
Mannen van Papier (Wim Hofman, Ko
de Jonge, Jan J.B. Kuipers, Thom
Schrijer, André van der Veeke, Albert
de Vos), Johanna Kruit, Marcel
Koopman, Lou Vleugelhof, Peter van
Druenen, Rien Vroegindeweij, job
Degenaar, Johan Everaers, Hendrik
Carette en Kees Engelhart.
De Ballustrada-expositie in de
Zeeuwse Bibliotheek duurt nog tot en
met 26 november.
Verguld Egyptisch mummiemasker.
door Ellen van Slagmaat
Wat hebben een schilde
rij van Picasso, een ets
van Rembrandt, een ju
weel van Lalique en een paar
blauwwitte tulpenvazen van
Delfts aardewerk gemeenschappe
lijk? Niets. Behalve dat ze alle vier
ooit zijn verhandeld door een lid
van de Vereeniging van Han
delaren in Oude Kunst (VHOK).
Ter gelegenheid van het honderdja
rig bestaan van de organisatie zijn
meer dan honderdtwintig topstuk
ken uit de Nederlandse kunsthan
del te zien in de tentoonstelling
'Uit de kunst! op Paleis Het Loo.
Mieke Zilverberg, John Hoogste-
der en Robert Aronson zijn bij het
grote publiek bekend als experts
uit het tv-programma 'Tussen
kunst en kitsch'. Maar twijfelachti
ge kitsch is uit den boze bij deze
speciale tentoonstelling. Zilver
berg, Hoogsteder en Aronson zijn
prominente leden van de VHOK
en stelden - net als tientallen ande
re leden - topstukken beschikbaar.
Met medewerking van de huidige
bezitters, musea of particuliere ver
zamelaars. Vanwege de grote diver
siteit aan specialisten binnen de
VHOK is het oudste stuk op de
tentoonstelling een Griekse terra
cotta kylix, bijgenaamd een 'cham
pagne cup', uit 1300 v. Chr. Het
jongste stuk is 'Mother and child',
een kleurige polyester sculptuur
van de Franse kunstenares Niki de
Saint Phalle uit 2000.
Omdat er geen thematische of
chronologische lijn zit in de inge
zonden objecten is de tentoonstel
ling op Paleis Het Loo onorthodox
vormgegeven, als een pastiche
van opeenvolgende huiskamers
met chic behang dat verwijst naar
de wandbekleding van Het Loo.
Tussen twee oude Russische ico
nen staat een buste van Napoleon.
Een verguld Egyptisch mummie
masker pronkt op een 1800 jaar
jongere Empire-tafel uit Brussel.
Schilderijen van Picasso en Van
Gogh hangen in de buurt van een
Zigzag-stoel van Rietveld. En
boven een uniek exemplaar van
Blaeu's stedenboek prijkt een ets
van Rembrandt.
Uit de Kunst! is te zien t/m 8 januari
2012 in Paleis Het Loo in Apeldoorn.