Een Hofman is
io luit
selectie
Ria van Santen
Marinus van Dijke
Oscar Lourens
Hans Dolieslager
Lars Vilks
donderdag 17 november 2011
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wot
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.
Coccie van Duijn, KanCoeroe.
Van Gremberghe (1941) werkt
vaak met driehoekige stukken glas
plaat. Door er tientallen 'tegen el
kaar te plakken' - elk stuk iets gro
ter dan het vorige - ontplooit de
vorm zich in de ruimte. Deze beel
den zijn voorspelbaarder dan bij
voorbeeld een object als Transfor
matie I. Dat bestaat uit een vrucht
achtige vorm waarvan de onder
ste, bronzen helft in een glazen ku
bus hangt en het bovenste kristal
len deel er boven uitsteekt. Een
mooie verbeelding van groei en op
lossen in het licht.
Er zijn meer exposanten in de gale
rie. De sieraden van Annette Ho-
genboom en Lenie van Nes zijn in
ventief Van Nes gebruikt bijvoor
beeld rubber samen met traditio
nele Zeeuwse elementen. Hogen-
boom combineert metalen, kunst
stof, half-edelstenen, textiel en na
tuurlijke materialen als zaaddozen
en gedroogde paddenstoelen.
Wil de Velde (1948) krijgt de mees
te ruimte. Zij was docent geschie
denis en b'ezocht van 1996 tot
2000 Academie Sint Joost te Bre
da. Galerie 45 toont 29 werken
met de 'Great War' als onderwerp
en de menselijke kwetsbaarheid
tot thema.
De Velde schildert vaardig, sugge
reert haar vormen losjes, raak en
zonder opsmuk. We zien soldaten
in beeld komen, jongens en man
nen in lange jassen of uniformen,
samen verdwaasd op wacht, alleen
met een wanhopige blik in de
ogen, naakt in een kader dat een
gat in de aarde kan zijn: de loop
graaf, het graf of beiden.
Het werk is ook door de heldere
compositie meestal sterk genoeg
om aangrijpend te zijn. Waar zij
strakker werkt of meer wil vertel
len oogt het werk minder
boeiend. Dat is het geval in Mod
der, een schilderij met een tever
geefs wachtende bruid op een
zwart-wit vloer met een ongenuan
ceerd grijs als dreigende achter
grond. De Velde onderzoekt haar
thema zowel inhoudelijk als schil
derkunst grondig en weet mij in
enkele werken echt te raken.
Coccie van Duijn (1959)
viert in Pand 3 een feestje.
Zij verbindt in haar linosne
den en keramiek via woordspelin
gen de mensenwereld met die van
de dieren en presenteert een vro
lijk gekleurd universum. Daarin
viert de fantasie hoogtij, zodat
Wim Hofman (1941) is dit
jaar 70 geworden en
vaste exposant in Gale
rie de Vier Gemeten, die bij deze
gelegenheid flink uitpakt. In de be
scheiden ruimte staan en hangen
tientallen vooral kleine werken.
Van achter hun glas kijken door
werkt getekende vissen je aan als
of je hen persoonlijk bezoekt. Lek
ker pasteus geschilderde zeege-
A1 doe je er niets mee,
glas is een fascine
rend materiaal. De
glans en de weerspie
geling geven samen met de
transparantie het licht de ruim
te zich steeds anders te verto
nen. Josée Bastiaenen en Carlo
van Gremberghe maken glasob
jecten en exposeren in Galerie
45 in Westdorpe.
Bastiaenen (1948) begint met brok
ken kristalglas die zij via een pro
ces van hakken, slijpen, schuren
en polijsten transformeert tot ab
stracte sculpturen. De scherp ge
sneden rondingen bieden steeds
andere aanzichten. Bastiaenen
speelt ook met combinaties van
twee objecten. Ze gaan een actieve
relatie aan met de omgeving die
zich in het beeld vervormd ver
toont. Door als toeschouwer een
steeds ander gezichtspunt te kie
zen verandert het beeld meer dan
Glasobject van José Bastiaenen.
een gewone sculptuur. Pure gecon
centreerde schoonheid, een lust
voor het oog en juist door de een
voud overtuigend.
Wim Hofman, Nachtgedicht.
mossels een conversatie beginnen
en een pelikaan terechtkomt in
een culinaire hemel. Van Duijn
neemt je mee en verleidt je keer
op keer tot een glimlach, vooral in
de lino's, die zij inkleurt en waar
van zij ook de lijsten stuk voor
stuk passend beschildert.
Door een beheerste uitvoering is
haar werk ook artistiek de moeite
waard. Zij hanteert twee stijlen: in
haar borden en schalen van kera
miek komt zij kleurig en gestileerd
voor de dag, in haar linosneden
krijgen beschrijving en detaillering
een kans. Soms, zoals in Tuin
slang, gaat het uitsluitend om het
spelen met beeld en taal, soms zo
als in KanGoeroe, etaleert Van
Duijn via het dier milde kritiek op
het verschijnsel mens.
Ria van Santen verbeeldt haar vi
sie op leven in gelaagde collages, et
sen, tekeningen en kleine kastjes.
Het zijn visuele beschouwingen
over kwetsbaarheid, leven en
dood, hoop en onzekerheid, ver
tangen en balans. Daarin verwerkt
Van Santen inventief beelden uit
de cultuurgeschiedenis en diverse
materialen en objets trouvés.
T/m 19/11. Jan Eikenaar, Zuidstr 16,
B-Haamstede, do. t/m za. 12-17 uur.
Marinus van Dijke is sinds zijn
jeugd verbonden met de Schouw-
se duinen. Als kunstenaar ordent
hij zijn ervaringen met het duin
landschap. Met een reconstructie
van een in 1911 gemaakte wande
ling als uitgangspunt verbeeldt hij
met foto's, tekeningen, video en
een installatie de voortdurende
transformatie van het gebied.
T/m 11/12. Kabinetten Vleeshal, Zus-
terstr. 7, Mburg. Di. t/m zo. 13-17 uur.
Oscar Lourens heeft de Bewaer-
schole nagebouwd en terugge
bracht tot een hanteerbare schaal.
In de ruimte is een deel van het ge
bouw 1 op 1 en op schaal te zien.
Zo transformeert hij architectuur
in beeldende kunst. Door zich te
richten op de essentie neemt hij
zijn publiek mee in het anders
zien van wat ons omringt.
T/m 24/12. Bewaerschole, Weststr 18,
B-Haamstede. Wo. t/m zo. 14-17 uur.
Het hoofdthema in het werk van
Hans Dolieslager is het landschap
van Goeree-Overflakkee. De na
tuurgebieden en de polders zijn al
ruim 25 jaar onderwerp van zijn
schilderijen, pastels en grafiek. Als
een eigentijdse impressionist roept
hij vooral de steeds wisselende at
mosfeer op en schildert die sub
tiel, nevelig en omfloerst
T/m 26/11. Galerie T, Turfkaai 25,
Middelburg. Do. t/m zo. 11-16 uur.
Lars Vilks is een Zweedse kunste
naar die religieuze taboes aan de
kaak stelt en zich de woede van
fundamentalisten op de hals haal
de. Inmiddels wordt hij niet alleen
zelf bedreigd maar ook zijn land-
artproject aan de Zweedse kust.
Documenten om dat project te red
den zijn nu te zien.
T/m 30/11. Kunstwerkplaats KipVis,
Dreesstraat 2, Vlissingen. Alleen op
afspraak: 06-10282308.