Een Hofman is io luit selectie Ria van Santen Marinus van Dijke Oscar Lourens Hans Dolieslager Lars Vilks donderdag 17 november 2011 Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wot Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Coccie van Duijn, KanCoeroe. Van Gremberghe (1941) werkt vaak met driehoekige stukken glas plaat. Door er tientallen 'tegen el kaar te plakken' - elk stuk iets gro ter dan het vorige - ontplooit de vorm zich in de ruimte. Deze beel den zijn voorspelbaarder dan bij voorbeeld een object als Transfor matie I. Dat bestaat uit een vrucht achtige vorm waarvan de onder ste, bronzen helft in een glazen ku bus hangt en het bovenste kristal len deel er boven uitsteekt. Een mooie verbeelding van groei en op lossen in het licht. Er zijn meer exposanten in de gale rie. De sieraden van Annette Ho- genboom en Lenie van Nes zijn in ventief Van Nes gebruikt bijvoor beeld rubber samen met traditio nele Zeeuwse elementen. Hogen- boom combineert metalen, kunst stof, half-edelstenen, textiel en na tuurlijke materialen als zaaddozen en gedroogde paddenstoelen. Wil de Velde (1948) krijgt de mees te ruimte. Zij was docent geschie denis en b'ezocht van 1996 tot 2000 Academie Sint Joost te Bre da. Galerie 45 toont 29 werken met de 'Great War' als onderwerp en de menselijke kwetsbaarheid tot thema. De Velde schildert vaardig, sugge reert haar vormen losjes, raak en zonder opsmuk. We zien soldaten in beeld komen, jongens en man nen in lange jassen of uniformen, samen verdwaasd op wacht, alleen met een wanhopige blik in de ogen, naakt in een kader dat een gat in de aarde kan zijn: de loop graaf, het graf of beiden. Het werk is ook door de heldere compositie meestal sterk genoeg om aangrijpend te zijn. Waar zij strakker werkt of meer wil vertel len oogt het werk minder boeiend. Dat is het geval in Mod der, een schilderij met een tever geefs wachtende bruid op een zwart-wit vloer met een ongenuan ceerd grijs als dreigende achter grond. De Velde onderzoekt haar thema zowel inhoudelijk als schil derkunst grondig en weet mij in enkele werken echt te raken. Coccie van Duijn (1959) viert in Pand 3 een feestje. Zij verbindt in haar linosne den en keramiek via woordspelin gen de mensenwereld met die van de dieren en presenteert een vro lijk gekleurd universum. Daarin viert de fantasie hoogtij, zodat Wim Hofman (1941) is dit jaar 70 geworden en vaste exposant in Gale rie de Vier Gemeten, die bij deze gelegenheid flink uitpakt. In de be scheiden ruimte staan en hangen tientallen vooral kleine werken. Van achter hun glas kijken door werkt getekende vissen je aan als of je hen persoonlijk bezoekt. Lek ker pasteus geschilderde zeege- A1 doe je er niets mee, glas is een fascine rend materiaal. De glans en de weerspie geling geven samen met de transparantie het licht de ruim te zich steeds anders te verto nen. Josée Bastiaenen en Carlo van Gremberghe maken glasob jecten en exposeren in Galerie 45 in Westdorpe. Bastiaenen (1948) begint met brok ken kristalglas die zij via een pro ces van hakken, slijpen, schuren en polijsten transformeert tot ab stracte sculpturen. De scherp ge sneden rondingen bieden steeds andere aanzichten. Bastiaenen speelt ook met combinaties van twee objecten. Ze gaan een actieve relatie aan met de omgeving die zich in het beeld vervormd ver toont. Door als toeschouwer een steeds ander gezichtspunt te kie zen verandert het beeld meer dan Glasobject van José Bastiaenen. een gewone sculptuur. Pure gecon centreerde schoonheid, een lust voor het oog en juist door de een voud overtuigend. Wim Hofman, Nachtgedicht. mossels een conversatie beginnen en een pelikaan terechtkomt in een culinaire hemel. Van Duijn neemt je mee en verleidt je keer op keer tot een glimlach, vooral in de lino's, die zij inkleurt en waar van zij ook de lijsten stuk voor stuk passend beschildert. Door een beheerste uitvoering is haar werk ook artistiek de moeite waard. Zij hanteert twee stijlen: in haar borden en schalen van kera miek komt zij kleurig en gestileerd voor de dag, in haar linosneden krijgen beschrijving en detaillering een kans. Soms, zoals in Tuin slang, gaat het uitsluitend om het spelen met beeld en taal, soms zo als in KanGoeroe, etaleert Van Duijn via het dier milde kritiek op het verschijnsel mens. Ria van Santen verbeeldt haar vi sie op leven in gelaagde collages, et sen, tekeningen en kleine kastjes. Het zijn visuele beschouwingen over kwetsbaarheid, leven en dood, hoop en onzekerheid, ver tangen en balans. Daarin verwerkt Van Santen inventief beelden uit de cultuurgeschiedenis en diverse materialen en objets trouvés. T/m 19/11. Jan Eikenaar, Zuidstr 16, B-Haamstede, do. t/m za. 12-17 uur. Marinus van Dijke is sinds zijn jeugd verbonden met de Schouw- se duinen. Als kunstenaar ordent hij zijn ervaringen met het duin landschap. Met een reconstructie van een in 1911 gemaakte wande ling als uitgangspunt verbeeldt hij met foto's, tekeningen, video en een installatie de voortdurende transformatie van het gebied. T/m 11/12. Kabinetten Vleeshal, Zus- terstr. 7, Mburg. Di. t/m zo. 13-17 uur. Oscar Lourens heeft de Bewaer- schole nagebouwd en terugge bracht tot een hanteerbare schaal. In de ruimte is een deel van het ge bouw 1 op 1 en op schaal te zien. Zo transformeert hij architectuur in beeldende kunst. Door zich te richten op de essentie neemt hij zijn publiek mee in het anders zien van wat ons omringt. T/m 24/12. Bewaerschole, Weststr 18, B-Haamstede. Wo. t/m zo. 14-17 uur. Het hoofdthema in het werk van Hans Dolieslager is het landschap van Goeree-Overflakkee. De na tuurgebieden en de polders zijn al ruim 25 jaar onderwerp van zijn schilderijen, pastels en grafiek. Als een eigentijdse impressionist roept hij vooral de steeds wisselende at mosfeer op en schildert die sub tiel, nevelig en omfloerst T/m 26/11. Galerie T, Turfkaai 25, Middelburg. Do. t/m zo. 11-16 uur. Lars Vilks is een Zweedse kunste naar die religieuze taboes aan de kaak stelt en zich de woede van fundamentalisten op de hals haal de. Inmiddels wordt hij niet alleen zelf bedreigd maar ook zijn land- artproject aan de Zweedse kust. Documenten om dat project te red den zijn nu te zien. T/m 30/11. Kunstwerkplaats KipVis, Dreesstraat 2, Vlissingen. Alleen op afspraak: 06-10282308.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 70