Baseballfilms doen het over het algemeen
niet best in de Nederlandse bioscopen,
het is nu eenmaal niet onze sport, wereld
kampioen of niet. Het zou echter buiten
gewoon jammer zijn als het prachtige Moneyball
alleen als een sportfilm werd gezien.
8 luit
Dertigers zijn bang dat
het leven al voorbij is
Horror is niet gebaat bij
een slaafse navolging
filmrecensies
donderdag 17 november 2011
,-r%4
Miranda July in The Future
door Jos van der Burg
In Miranda July's The future
realiseren twee samenwonen
de dertigers zich met een
schok dat het tijd wordt om hun
leven richting te geven. De derti
gers Sophie (Miranda July) en
Jason (Hamish Linklater) leiden
een kalm, routineus bestaan. Zij
geeft les aan kleuters op een dans
school, hij werkt thuis voor een
telefonische computerhelpdesk.
Veel beweging zit er niet in hun
leven.
Dat verandert als ze besluiten om
een asielkat in huis te nemen.
Over een maand kunnen ze het
dier ophalen. Dat ze verantwoor
delijk worden voor een ander le
vend wezen dan zichzelf) vliegt
ze naar de keel.
Eigenlijk is het gedaan met hun
leven, stellen ze somber vast in
een onnavolgbare redenering.
Die komt erop neer dat als de kat
vijfjaar blijft leven zij veertig
zijn, wat eigenlijk vijftig is ('40 is
basically 50'), waarna het toeval
bepaalt of er nog iets resteert van
hun leven. Kortom, het stel heeft
nog één maand om iets van hun
leven te maken. Ze nemen ont
slag en gaan hun dromen waar
maken.
Het pakt anders uit dan gepland
en de twee belanden in een joe
kel van een relatiecrisis: hoe goed
kennen zij elkaar eigenlijk?
Dat The future een film is van
schrijfster, kunstenares, actrice
en filmmaakster Miranda July,
die zes jaar geleden debuteerde
met het sprankelende Me and
you and everyone we know, blijkt
uit de excentrieke personages,
maffe dialogen en magisch-realis-
tische verschijnselen.
Kon in Me and you... een jongetje
de zon laten opgaan, in Thefiit-
ure kan de asielkat praten, geeft
de maan relatieadvies en kan
Jason de tijd stilzetten.
In de mooiste scène ziet Sophie
haar vriendinnen trouwen, kinde
ren krijgen en oud worden, ter
wijl er met haar niets gebeurt -
een prachtige verbeelding van de
angst om stil te blijven staan. Het
is duidelijk: Thefuture gaat over
de moeizame overgang bij veel
dertigers van vrijheid blijheid
naar het dragen van verantwoor
delijkheid, waarbij de adoptiekat
symbool staat voor het krijgen
van kinderen.
Regie Miranda July
Met: Miranda July, Hamish Linklater
Te zien in Vlissingen
door Bart van der Put
Dertig jaar geleden was
het horrorgenre in de
Verenigde Staten onge
kend succesvol, dankzij een lange
stoet films waarin tieners door
monsterlijke boemannen opge
jaagd werden. John Carpenter,
die de trend in 1978 met Hallo-
ween aanzwengelde, gooide het
bij The Thing (1982) over een an
dere boeg. In de film wordt een
groep Amerikaanse kerels in een
wetenschappelijk complex op An-
tartica belaagd door een buiten
aardse indringer, die aardse le-
The Thing
vensvormen perfect kan naboot
sen. De makers van de nieuwe
versie proberen iets vergelijkbaars
te doen. The Thing is geen herver
filming, maar een zogeheten pre-
quel, die de voorgeschiedenis van
Carpenters film belicht en er
naadloos op moet aansluiten.
Dat is debuterend regisseur Mat-
thijs van Heijningen gelukt: zijn
film ontleent de stijl, lokatie, op
bouw en toon aan de voorganger,
en eindigt met een kopie van de
openingscène van Carpenters
meesterwerk, waarbij de oor
spronkelijke muziek van Ennio
Morricone terugkeert.
Helaas: de slaafse navolging resul
teert in een zwakke afspiegeling
van het origineel.
The Thing
Regie: Matthijs van Heijningen
Met: Mary Elizabeth Winstead, Joel
Edgerton, Ulrich Thomsen, Trond
Espen Seim
Te zien in Vlissingen
Brad Pitt
door Mark Moorman
Centraal staat het 2002 seizoen van de Oaklands
Athletics, een low budget team uit de Major League,
dat echter dat seizoen op een haar na de grote jon
gens versloeg en een recordbrekende winning streak
van twintig wedstrijden haalde, ongekend in deze
van statistieken bezeten sport. Maar het is dus geen
film over baseball.
De film van Bennett Miller (van het Oscarwinnende
Capoteis gebaseerd op de gelijknamige non fictie be
stseller van Michael Lewis, die het seizoen beschreef
door de ogen van manager Billy Beane, een man die
de gevestigde orde van het baseball volledig overhoop
gooide door op een andere manier naar spelers te
gaan kijken.
Moneyball, het boek (met de ondertitel The art of win
ning an unfair game), opende niet alleen de ogen van
de baseballwereld en de sportwereld, maar wordt in
middels in wijde kring gezien als een baanbrekend
boek over de manier waarop gevestigde ideeën en in
gesleten patronen kunnen worden aangepakt.
Het scenario werd geschreven door Steve Zallian en
Aaron Sorkin - de laatste was ook verantwoordelijk
voor het briljante script van The social network, een
andere film over een individu dat de gevestigde orde
op zijn kop zet. Sorkin is op zijn best als hij een ka-
VLISS1NGEN
CINECITY
Glamournight: Nova Zembla(3D): wo
19.45 uur; Happy Feet 2(NL-3D): wo
13.45 uur en 16.15 uur; The Artist
(FbtS): di 14.00 uur en 19.30 uur; Sneak:
ma 22.00 uur; Bolshoi Ballet: Sleeping
Beauty: zo 16.00 uur; Kes (FbtS): zo
16.15 uur; The Thing: do t/m wo 22.00
uur; Moneyball: do t/m za en ma t/m wo
16.15 uur en 19.0 uur, zo 11.00 uur,
16.15 uur en 19.00 uur; The Twilight Sa
ga: Breaking Dawn - Part 1: do, vr en
ma 13.45 uur, 16.15 uur, 19.15 uur en
22.00 uur, za, zo, di en wo 16.15 uur,
19.15 uur en 22.00 uur; lmmortals(3D):
do, ma en di 16.30 uur, 19.00 uur en
21.45 uur, vr en za 16.30 uur, 19.15 uur
en 22.00 uur, zo 19.15 uur en 22.00 uur,
wo 19.00 uur en 21.45 uur; Tower
Heist: do, vr en di 13.45 uur, 19.15 uur
en 21.45 uur, za en zo 19.15 uur en
21.45 uur, ma 13.45 uur en 19.15 uur,
wo 19.15 uur; In Time: do, za, ma en di
13.45 uur en 22.00 uur, vr, zo en wo
22.00 uur; I Don't Know How She Does
It: do, vr, ma en di 14.00 uur, za, zo en
wo 16.30 uur; De Heineken Ontvoering:
do, za en zo 16.30 uur, 19.15'uur en
22.00 uur, vr 13.45 uur, 16.15 uur, 19.15
uur en 22.00 uur, ma 13.45 uur, 16.30
uur, 19.15 uur en 22.00 uur, di 13.45
uur, 16.30 uur en 22.00 uur, wo 16.30
uur, 19.00 uur en 22.00 uur; The Adven
tures Of TinTin: The Secret Of The Uni-
com(3D): do, ma en di 13.45 uur en
19.15 uur; vr, za, zo en wo 19.15 uur; De
Avonturen Van Kuifje: Het Geheim Van
De Eenhoorn(3D): do, vr, ma en di 16.15
uur, za 13.45 uur en 16.15 uur, zo 11.00
uur, 13.45 uur en 16.15 uur, wo 13.45
uur en 16.30 uur; The Change-Up: vr, zo
en di 22.00 uur; All Stars 2 Old Stars:
do en ma 16.15 uur en 21.45 uur, za en
wo 21.45 uur, di 16.15 uur; Razend: vr
en zo 14.00 uur, za 16.15 uur en wo
14.00 uur en 16.15 uur; Patatje Oorlog:
za en wo 13.45 uur, zo 11.00 uur en
13.45 uur; Johnny English Reborn: do,
ma en di 16.30 uur en 19.00 uur, vr t/m
zo 19.00 uur; Bennie Stout: vr 14.00 uur
en 16.15 uur za en wo 14.00 uur, zo
11.00 uur en 14.00 uur; Sinterklaas En
Het Raadsel Van 5 December: vr 16.15
uur, za en wo 14.00 uur, zo 11.00 uur en
14.00 uur; Lion King(NL-3D): do t/m za
en ma t/m wo 13.45 uur, zo 11.00 uur en
13.45 uur; De Smurfen(NL-3D): za 13.45
uur en zo 11.00 uur en 13.45 uur.
GOES
DAVINCI CINEMA
All Stars 2 Old Stars: do en za t/m wo
21.15 uur; Body Language: za en zo
16.00 uur; De Heineken Ontvoering: do
en za t/m wo 19.00 uur en 21.45 uur; I
Don't Know How She Does It: do en za
t/m wo 19.00 uur; Johnny English Re
born: do en za t/m wo 19.15 uur en
21.45 uur; Real Steel: do en za t/m wo
21.30 uur; The Adventures Of TinTin:
The Secret Of The Unicorn(OV): za en
zo 15.30 uur; The Twilight Saga:
Breaking Dawn - Part 1: do, ma en di
18.45 uur en 21.30 uur, za, zo en wo
13.00 uur, 15.45 uur, 18.45 uur en 21.30
uur; Bennie Stout: za en zo 13.45 uur;
De Smurfen(NL): za en zo 13.30 u; Hap-