Baseballfilms doen het over het algemeen niet best in de Nederlandse bioscopen, het is nu eenmaal niet onze sport, wereld kampioen of niet. Het zou echter buiten gewoon jammer zijn als het prachtige Moneyball alleen als een sportfilm werd gezien. 8 luit Dertigers zijn bang dat het leven al voorbij is Horror is niet gebaat bij een slaafse navolging filmrecensies donderdag 17 november 2011 ,-r%4 Miranda July in The Future door Jos van der Burg In Miranda July's The future realiseren twee samenwonen de dertigers zich met een schok dat het tijd wordt om hun leven richting te geven. De derti gers Sophie (Miranda July) en Jason (Hamish Linklater) leiden een kalm, routineus bestaan. Zij geeft les aan kleuters op een dans school, hij werkt thuis voor een telefonische computerhelpdesk. Veel beweging zit er niet in hun leven. Dat verandert als ze besluiten om een asielkat in huis te nemen. Over een maand kunnen ze het dier ophalen. Dat ze verantwoor delijk worden voor een ander le vend wezen dan zichzelf) vliegt ze naar de keel. Eigenlijk is het gedaan met hun leven, stellen ze somber vast in een onnavolgbare redenering. Die komt erop neer dat als de kat vijfjaar blijft leven zij veertig zijn, wat eigenlijk vijftig is ('40 is basically 50'), waarna het toeval bepaalt of er nog iets resteert van hun leven. Kortom, het stel heeft nog één maand om iets van hun leven te maken. Ze nemen ont slag en gaan hun dromen waar maken. Het pakt anders uit dan gepland en de twee belanden in een joe kel van een relatiecrisis: hoe goed kennen zij elkaar eigenlijk? Dat The future een film is van schrijfster, kunstenares, actrice en filmmaakster Miranda July, die zes jaar geleden debuteerde met het sprankelende Me and you and everyone we know, blijkt uit de excentrieke personages, maffe dialogen en magisch-realis- tische verschijnselen. Kon in Me and you... een jongetje de zon laten opgaan, in Thefiit- ure kan de asielkat praten, geeft de maan relatieadvies en kan Jason de tijd stilzetten. In de mooiste scène ziet Sophie haar vriendinnen trouwen, kinde ren krijgen en oud worden, ter wijl er met haar niets gebeurt - een prachtige verbeelding van de angst om stil te blijven staan. Het is duidelijk: Thefuture gaat over de moeizame overgang bij veel dertigers van vrijheid blijheid naar het dragen van verantwoor delijkheid, waarbij de adoptiekat symbool staat voor het krijgen van kinderen. Regie Miranda July Met: Miranda July, Hamish Linklater Te zien in Vlissingen door Bart van der Put Dertig jaar geleden was het horrorgenre in de Verenigde Staten onge kend succesvol, dankzij een lange stoet films waarin tieners door monsterlijke boemannen opge jaagd werden. John Carpenter, die de trend in 1978 met Hallo- ween aanzwengelde, gooide het bij The Thing (1982) over een an dere boeg. In de film wordt een groep Amerikaanse kerels in een wetenschappelijk complex op An- tartica belaagd door een buiten aardse indringer, die aardse le- The Thing vensvormen perfect kan naboot sen. De makers van de nieuwe versie proberen iets vergelijkbaars te doen. The Thing is geen herver filming, maar een zogeheten pre- quel, die de voorgeschiedenis van Carpenters film belicht en er naadloos op moet aansluiten. Dat is debuterend regisseur Mat- thijs van Heijningen gelukt: zijn film ontleent de stijl, lokatie, op bouw en toon aan de voorganger, en eindigt met een kopie van de openingscène van Carpenters meesterwerk, waarbij de oor spronkelijke muziek van Ennio Morricone terugkeert. Helaas: de slaafse navolging resul teert in een zwakke afspiegeling van het origineel. The Thing Regie: Matthijs van Heijningen Met: Mary Elizabeth Winstead, Joel Edgerton, Ulrich Thomsen, Trond Espen Seim Te zien in Vlissingen Brad Pitt door Mark Moorman Centraal staat het 2002 seizoen van de Oaklands Athletics, een low budget team uit de Major League, dat echter dat seizoen op een haar na de grote jon gens versloeg en een recordbrekende winning streak van twintig wedstrijden haalde, ongekend in deze van statistieken bezeten sport. Maar het is dus geen film over baseball. De film van Bennett Miller (van het Oscarwinnende Capoteis gebaseerd op de gelijknamige non fictie be stseller van Michael Lewis, die het seizoen beschreef door de ogen van manager Billy Beane, een man die de gevestigde orde van het baseball volledig overhoop gooide door op een andere manier naar spelers te gaan kijken. Moneyball, het boek (met de ondertitel The art of win ning an unfair game), opende niet alleen de ogen van de baseballwereld en de sportwereld, maar wordt in middels in wijde kring gezien als een baanbrekend boek over de manier waarop gevestigde ideeën en in gesleten patronen kunnen worden aangepakt. Het scenario werd geschreven door Steve Zallian en Aaron Sorkin - de laatste was ook verantwoordelijk voor het briljante script van The social network, een andere film over een individu dat de gevestigde orde op zijn kop zet. Sorkin is op zijn best als hij een ka- VLISS1NGEN CINECITY Glamournight: Nova Zembla(3D): wo 19.45 uur; Happy Feet 2(NL-3D): wo 13.45 uur en 16.15 uur; The Artist (FbtS): di 14.00 uur en 19.30 uur; Sneak: ma 22.00 uur; Bolshoi Ballet: Sleeping Beauty: zo 16.00 uur; Kes (FbtS): zo 16.15 uur; The Thing: do t/m wo 22.00 uur; Moneyball: do t/m za en ma t/m wo 16.15 uur en 19.0 uur, zo 11.00 uur, 16.15 uur en 19.00 uur; The Twilight Sa ga: Breaking Dawn - Part 1: do, vr en ma 13.45 uur, 16.15 uur, 19.15 uur en 22.00 uur, za, zo, di en wo 16.15 uur, 19.15 uur en 22.00 uur; lmmortals(3D): do, ma en di 16.30 uur, 19.00 uur en 21.45 uur, vr en za 16.30 uur, 19.15 uur en 22.00 uur, zo 19.15 uur en 22.00 uur, wo 19.00 uur en 21.45 uur; Tower Heist: do, vr en di 13.45 uur, 19.15 uur en 21.45 uur, za en zo 19.15 uur en 21.45 uur, ma 13.45 uur en 19.15 uur, wo 19.15 uur; In Time: do, za, ma en di 13.45 uur en 22.00 uur, vr, zo en wo 22.00 uur; I Don't Know How She Does It: do, vr, ma en di 14.00 uur, za, zo en wo 16.30 uur; De Heineken Ontvoering: do, za en zo 16.30 uur, 19.15'uur en 22.00 uur, vr 13.45 uur, 16.15 uur, 19.15 uur en 22.00 uur, ma 13.45 uur, 16.30 uur, 19.15 uur en 22.00 uur, di 13.45 uur, 16.30 uur en 22.00 uur, wo 16.30 uur, 19.00 uur en 22.00 uur; The Adven tures Of TinTin: The Secret Of The Uni- com(3D): do, ma en di 13.45 uur en 19.15 uur; vr, za, zo en wo 19.15 uur; De Avonturen Van Kuifje: Het Geheim Van De Eenhoorn(3D): do, vr, ma en di 16.15 uur, za 13.45 uur en 16.15 uur, zo 11.00 uur, 13.45 uur en 16.15 uur, wo 13.45 uur en 16.30 uur; The Change-Up: vr, zo en di 22.00 uur; All Stars 2 Old Stars: do en ma 16.15 uur en 21.45 uur, za en wo 21.45 uur, di 16.15 uur; Razend: vr en zo 14.00 uur, za 16.15 uur en wo 14.00 uur en 16.15 uur; Patatje Oorlog: za en wo 13.45 uur, zo 11.00 uur en 13.45 uur; Johnny English Reborn: do, ma en di 16.30 uur en 19.00 uur, vr t/m zo 19.00 uur; Bennie Stout: vr 14.00 uur en 16.15 uur za en wo 14.00 uur, zo 11.00 uur en 14.00 uur; Sinterklaas En Het Raadsel Van 5 December: vr 16.15 uur, za en wo 14.00 uur, zo 11.00 uur en 14.00 uur; Lion King(NL-3D): do t/m za en ma t/m wo 13.45 uur, zo 11.00 uur en 13.45 uur; De Smurfen(NL-3D): za 13.45 uur en zo 11.00 uur en 13.45 uur. GOES DAVINCI CINEMA All Stars 2 Old Stars: do en za t/m wo 21.15 uur; Body Language: za en zo 16.00 uur; De Heineken Ontvoering: do en za t/m wo 19.00 uur en 21.45 uur; I Don't Know How She Does It: do en za t/m wo 19.00 uur; Johnny English Re born: do en za t/m wo 19.15 uur en 21.45 uur; Real Steel: do en za t/m wo 21.30 uur; The Adventures Of TinTin: The Secret Of The Unicorn(OV): za en zo 15.30 uur; The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1: do, ma en di 18.45 uur en 21.30 uur, za, zo en wo 13.00 uur, 15.45 uur, 18.45 uur en 21.30 uur; Bennie Stout: za en zo 13.45 uur; De Smurfen(NL): za en zo 13.30 u; Hap-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 68