II 'Iemand die in Rotterdam zoekt naar een restaurant, wil geen zoekresultaten voor een eettent in Groningen zien' Mark Jansen, woordvoerder van Google een tunnelvisie donderdag 17 november 2011 tie die Google hierover aan haar ge bruikers verstrekt 'onvolledig'. „Er heerst veel onduidelijkheid rond Google doordat het bedrijf weinig openheid biedt. Er is weinig in zicht in de gegevens die Google heeft, in hoeverre deze de zoekre sultaten beïnvloeden en wat er al lemaal met deze gegevens ge beurt", zegt Van der Kroft. Het in cident rond Street View, waarbij Google veel meer gegevens verza melde dan het bedrijf eerder toe gaf; zorgt voor wantrouwen bij de belangenvereniging. Bits of Freedom pleit dan ook voor meer inzicht in de gegevens van de internetgigant en duidelijk heid over wat er precies met die ge gevens wordt gedaan. Van der Kroft ziet vooral in het afstemmen van zoekresultaten op gegevens van de gebruiker een grote bedrei ging. „Door Google ontstaat er een gesloten wereld, een soort bubbel, (e ziet alleen nog meningen waar je het mee eens bent en wordt minder geconfronteerd met afwij kende inzichten." Volgens Van der Kroft is moeilijk in te schatten in hoeverre het per soonlijk profiel de zoekresultaten beïnvloedt en is juist dit een van de grootste kritiekpunten. Volgens woordvoerder Mark Jan sen van Google werkt personalisa tie juist erg handig. „Iemand die vanaf zijn mobiele telefoon in Rot terdam zoekt naar een restaurant, wil een eettent in de havenstad vinden en geen zoekresultaten voor een restaurant in Groningen zien." Zoekmachines hoeven volgens de wet ook helemaal geen objectieve resultaten te bieden. „Het bedrijf 'Door Google ontstaat er een gesloten wereld, een soort bubbel' SearchKing dat in 2003 een rechts zaak aanspande tegen een sanctie van Google - het bedrijf werd niet meer meegenomen in de zoekre sultaten na een geschil met de in ternetgigant - kreeg van het Supre me Court in de VS te horen dat zoekresultaten vallen onder de vrij heid van meningsuiting", weet Van Ess. „Google is subjectief; ter wijl ze zelf claimen objectief te zijn. Er wordt een schijnwerkelijk heid gecreëerd van ongeveer 20 procent van alle internetbronnen", zegt Van Ess. De Google-expert stelt dat de zoekresultaten nooit objectief kunnen zijn. Google-woordvoerder Mark Jan sen benadrukt dat gebruikers zelf keuzes moeten maken. „We bie den zowel waar het gaat om inge logde gebruikers als voor mensen die dat niet zijn, de mogelijkheid om af te zien van gepersonaliseer- de zoekresultaten. Als je bij ons in gelogd bent, kun je ons vragen niet langer rekening te houden met je webgeschiedenis." Van der Kroft van Bits of Freedom vindt dat Google niet duidelijk commu niceert welke gegevens aan een Google-account gekoppeld zijn en wat er met de gegevens gebeurt. De webpagina die deze informatie vanuit Google verstrekt, het Goog le Dashboard, noemt ze 'onvolle dig'. Jansen stelt dat gebruikers via het Dashboard wel degelijk alle persoonlijke informatie kunnen vinden. „Via Google Dashboard kan de gebruiker precies zien wel ke informatie wij registreren. En ook een keuze maken - om bij voorbeeld ons niet zijn of haar chat- of zoekgeschiedenis op te la ten slaan", aldus Jansen. Gebruikers van de Google-zoekma- chine doen er goed aan eens te be kijken door welke bril ze het inter net verkennen en wat hierbij de voorkeur heeft. Liever het gemak van snelle relevante informatie of toch liever een vrijere blik over het uitgestrekte internetbos? Krijg meer invloed op zoekresultaten Een overzicht van instellingen van Google om zoekresultaten te contro leren en eventueel aan te passen. Google.com/dashboard Een overzicht van de persoonlijke gegevens die bij Google bekend zijn. Wat weet Google van u? Google.com/ad.s/préferences Instellen of Google advertenties mag tonen die aansluiten bij uw persoonlijke interesses. Google.com/ads/preferences/ html/intl/nl/plugin Verzoek Google geen gebruik te maken van cookies. Cookies zijn stukjes data die websites op com puters achterlaten en een inkijk ge ven in surfgedrag. Zoekresultaten worden beïnvloed door cookies. Goógle.com/history Wie is ingelogd bij Google, kan het bedrijf vragen niet langer rekening te houden met zijn webgeschiede nis, om gepersonaliseerde zoekre sultaten te voorkomen. Google.com/intl/en/privacy/ tools Een overzicht van alle mogelijkhe den die Google biedt om uw priva cy te beschermen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11