io I zoekmachine Kamer: Google moet stoppen met wifïdata Wie met Google zoekt, krijgt resulta ten die zijn afge stemd op persoonlij ke voorkeuren en zoekgeschiedenis. Handig, of wordt onze wereld daar door steeds kleiner? donderdag 17 november 2011 Zoeken met AMSTERDAM - Een aantal frac ties in de Tweede Kamer vindt dat internetbedrijf Google di rect moet stoppen met het ver zamelen van wifigegevens. Daarnaast wil de Kamer ophel dering over de regeling die Google en het College Bescher ming Persoonsgegevens (CBP) zijn overeengekomen. Gisteren maakte Google be kend dat mensen die niet wil len dat de gegevens van hun draadloze netwerk door het be drijf worden opgevangen en ge bruikt voor commerciële dien sten, de naam van hun wifiver- binding moeten veranderen. Een groot deel van de Tweede Kamer vindt dat de omgekeer de wereld. CDA en PvdA berei den een motie voor waarin wordt opgeroepen Google te verbieden de gegevens te verza melen, tenzij gebruikers daar voor vooraf toestemming heb ben gegeven. Nu is de situatie precies omge keerd: gebruikers moeten zelf aangeven dat ze niet gediend zijn van de handelwijze van Google. Daartoe moeten ze de naam van hun draadloze net werken veranderen door er '_noname' achter te zetten. De maatregel is afgedwongen door privacywaakhond CBP, op straffe van een dwangsom van een miljoen euro. Volgens CBP-voorzitter Jacob Kohn- stam is het exact zo geregeld in de wet. „In het geval van niet-ingrijpende persoonsgege vens, zoals de naam en de loca tie van een wifmetwerk, is bij wet geregeld dat er een zogehe ten opt-outmogelijkheid moet zijn." De Tweede Kamer heeft daar volgens Kohnstam in het verleden juist mee ingestemd, omdat technologische vooruit gang anders wordt belemmerd doordat mensen voortdurend vooraf toestemming moeten geven. Hij raadt de Kamer dan ook af de wet te wijzigen. „Een opt-inmogelijkheid zou een gi gantische rem betekenen op technologische ontwikkelin gen. Je bevriest dan de vooruit gang-" Wel begeeft Google zich vol gens hem op 'dun, glad ijs' met de wijze waarop de maatregel is doorgevoerd. „Daarover is het laatste woord nog niet ge zegd. We zouden tegen Google kunnen zeggen dat ze het an ders moeten doen. Maar het plaatsen van advertenties en het bieden van deze mogelijk heid is op zich rechtmatig. Opt-out betekent nu eenmaal enige actie van mensen." Kohnstam kan zich de ophef goed voorstellen. „Dit is ook niet iets dat ik makkelijk in het café zou kunnen uitleggen. Maar de naam en de plek van een wifi-netwerk is geen in dringend persoonsgegeven." De Consumentenbond vindt de 'opt-outmogelijkheid' die Google aanbiedt aan gebrui kers te ingewikkeld. De organi satie wil een gebruiksvriendelij ker systeem. Volgens de bond hebben consumenten weinig ervaring met het wijzigen van hun wifï-kastje (router). „De meeste internetaanbieders leve ren een kant-en-klaar exem plaar of laten de router installe ren door een monteur." door Herman Bluemink Zoeken via Google le vert nog wel eens verbaasde reacties op. 'Hoe weet Goog le nou precies vanaf welke plaats ik zoek?' of'krijg ik nou weer dezelf de sites te zien?' zijn uitspraken die met steeds grotere regelmaat te horen zijn achter de computer. De zoekmachine lijkt de zoekende consument steeds beter te 'ken nen' en lijkt zich meer en meer aan te passen aan de gebruiker. Worden zoekresultaten steeds per soonlijker? Eén van de factoren die het zoe ken persoonlijker maakt is de nieu we netwerksite Google Plus. Het is nu mogelijk een persoonlijk pro fiel bij Google aan te maken, verge lijkbaar met die van netwerksite Facebook, en vrienden en contac ten toe te voegen. „Google Plus houdt bij welke web sites door je contacten worden be zocht en plaatst deze hoger in de zoekresultaten", schetst internetex pert Henk van Ess. „Door een site aan te raden aan vrienden, door middel van de zogenaamd +i-knop, verschijnt de site nog ho ger bij de contacten die de gebrui ker heeft in Google Plus." Ook zonder gebruik te maken van Google Plus zijn er meerdere per soonlijke factoren die de zoekresul taten van de Google-zoekers beïn vloeden. Een factor die grote in vloed kan hebben op de zoekresul taten is het persoonlijke profiel van de gebruiker. „Google stemt de zoekresultaten af op voorgaan de zoekwoorden en andere bij Google bekende gegevens van de gebruiker zoals de plaats waar van af wordt gezocht", vertelt Daphne van der Kroft van de digitale belan genvereniging Bits of Freedom. De organisatie komt op voor vrijheid en privacy op het internet. Van der Kroft noemt de informa-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10