Geen toekomst zonder historie geschiedenis Geen toekomst zonder histo rie. Het B2B evenement van de Junior Kamer Zeeuws-Vlaanderen kan in ieder geval bogen op een rijke historie. De organisator startte in 1993 met de verkiezing van de Beste Ondernemers Visie (BOV), de 'grondlegger' van BOOST. TERNEUZEN - Piet Eijke van fgg ke Hogendoom veroverde in het knusse Mauritshof te IJzendijke de eerste BOV Trofee. Toen gold niet het adagium 'de zaal bepaalt', maar het minder democratische 'de jury be slist'. Piet, inmiddels gepensioneerd, ontving het kleinood uit handen van notaris Seijdlitz, die destijds juryvoor zitter was. Hèt zakelijk trefpunt van Zeeuws-Vlaanderen wordt in feite continu gemodificeerd, in de geest van 'Learning by doing', het wereld wijde Junior Kamer-motto. In acht tien jaar tijd hebben er verschillende forse veranderingen plaatsgevonden bij de Zeeuws-Vlaamse trainingsclub van ondernemende jonge mensen. Rond de eeuwwisseling werden de eerste plannen gesmeed voor een nieuw vooruitstrevend mega-event. Het roer moest om. De veranderin gen waren in het jaar 2000 zelfs zo drastisch dat er geen verkiezing meer werd gehouden. Tien Zeeuws-Vlaam se ondernemers gingen onder het mom van Business On Stage (BOS) letterlijk in de regio op stage bij be drijven in een totaal andere branche. Hun bevindingen werden op het po dium van het Temeuzense Zuidland- theater gepresenteerd. Competitie Het competitie-element werd echter node gemist. De kritische signalen van het ondernemerspubliek werden opgepikt door de Junior Kamer. De nostalgische wens om oude BOV-ele menten te laten terugkeren vond ge hoor. In 2001 werd in een gloed nieuw Scheldetheater in Terneuzen de eerste BOS-verkiezing gelanceerd. AvestaPolarit (Outokumpu Steelness) ging met de hoogste eer strijken. De Voorzitters BOV/BOS/BOOST 1993: Maarten Berings 1994: Stef van der Klok 1995: Paul de Schrijver 1996: Frans van den Hemel 1997: Eric de Ruysscher 1998: Eric van 't Westeinde 1999: Nynke van de Ploeg 2000: Jos Sollie 2001: Brenno de Zwart 2002: Peter Donze 2003: Jean-Paul Heijens 2004: Jeroen van Laar 2005: Martin Thomaes 2006: Maureen den Hamer 2007: Raphael Verbrugge 2008Paul Bouman 2009: Michel de Ruysscher 2010: Alain Werkers 2011: Lino de Jong Het BOOST pubhek in het Scheldetheater. winnaar werd echter niet langer aan gewezen door een driekoppige jury, maar door het publiek. Vanaf 2001 tot 2009 heeft de zaal volledig beslist. De BOS-verkiezing van het eerste uur hield in dat zeven deelnemers op het podium (On Stage) zichzelf pre senteerden, waarop het publiek in de zaal via elektronische stemkastjes de winnaar aanwees. In 2002 werd het BOS-evenement verder verfijnd met drie door hun gemeentesecretaris on dersteunde genomineerden, meerdere stemrondes en een walking dinner. Jos Heijens van Grond-, Gewas- en Milieulaboratorium Zeeuws-Vlaande ren werd, mede door zijn 'oneliners', winnaar van BOS 2002. De onderne mer uit Graauw viel eeuwige roem ten deel. Normaal gesproken zijn im mer ondernemers genomineerd, maar in 2005 werd die vuistregel doorbro ken ten faveure van de drie Zeeuws-Vlaamse burgemeesters. De inmiddels uitgezwaaide Jaap Sala van de gemeente Sluis sleepte de BOS Trofee in de wacht. Een jaar later won Eric van 't Westeinde van Feij- ter Group de laatste BOS verkiezing. Bedrijvigheid Anno 2011 zijn we al toe aan het eer ste lustrum van de BOOST. Vanaf 2007 wordt met de BOOST concreet ingezet op initiatieven voor nieuwe bedrijvigheid in de regio. Het feno meen is specifiek door de JK Zeeuws-Vlaanderen in het leven ge roepen om de economie in de regio letterlijk van een 'boost' te voorzien. Marco Scherbeijn (links) en Ube van der Zee zijn regerend kampioen Daarbij gaat kwaliteit boven kwanti teit en verdieping boven oppervlak kigheid. Jean-Pierre van Wesemael uit Emmadorp won in november 2007 in Golfcomplex De Brugse Vaart te Oostburg met zijn bedrijf Sae- ftinghe Zilt de eerste BOOST Award. De zaal koos de boerenzoon als meest innovatieve (startende) on dernemer. Hij legde voor de eerste keer beslag op de investeringspremie van 50.000 euro. Marijn Regoort van het Temeuzense Transpart BV werd vervolgens met zijn uitvinding van de ProTANKtion, eindwinnaar van BOOST 2008. Marleen Steijaert van KidsKoots Marleen zegevierde in 2009. Zij coacht leerlingen, ouders en leerkrachten om problemen op te lossen, waarbij wordt uitgegaan van Winnaars BOV/BOS/BOOST Eyke-Hogendoom Unitron Pannenschuur/Zeebad Van de Vijver- Cammaert Agrima Loonbedrijf Vincent Gebr. Pladdet Geen winnaar AvestaPolarit Milieulaboratorium Z-Vl Elektra 21 Dr. Binkhorst Eye Center Gemeente Sluis Feijter Group Saeftinghe Zilt Transpart BV Kidskoots Marleen Moio Beach Senatoren Junior Kamer Marco Apers Maarten Berings Eric Beumer Piet de Waal Frans van den Hemel Paul Herman Paul de Schrijver Eric van 't Westeinde Jos Sollie Frank van de Vijver Jan Willem Bartz Peter Donze Job den Hamer Voorzitters Junior Kamer 1993: Daan Balk 1994: Carlos van der Linden 1995: Marco Apers 1996: Peter van de Bilt 1997: Frans van den Hemel 1998: Enk Beumer 1999: Wilbert Thoïhuijsen 2000: Albert Eggermont 2001: Govert van der Peijl 2002: John Vermeersen 2003: Jos Sollie 2004:Jürgen Lemout 2005: Jeroen Verstraeten 2006: Frank van de Vijver 2007: Jan Willem Bartz 2008: Pepijn Nuijten 2009: Stijn Guilliet 2010: Jeroen van Laar 2011: Edwin Eggebeen de kwaliteiten van het kind in plaats van de beperkingen. Marco Scherbeijn en Ube van der Zee van Moio Beach uit Cadzand zijn regerend kampioenen van de BOOST. Het hoofdthema van BOOST 2010 was 'Boost your Fee ling', met als subtitel 'Ondernemen met passie'. Ze ontvingen uiteraard de investeringspremie ter waarde van 50.000 euro. Dat wil zeggen een ren teloze achtergestelde lening met een gematigd aflossingsklimaat. Douceur tjes zijn tenslotte niet aan de Junior Kamer besteed. Het is geen service club, maar een trainingsorganisatie. De premie bestaat per traditie voor 30.000 euro uit liquide middelen en voor 20.000 euro uit advisering op ju ridisch, boekhoudkundig, commer cieel, financieel en fiscaal gebied. Scherbeijn en Van der Zee konden de 'prijs' goed gebruiken want ze heb ben het afgelopen jaar behoorlijk geïn vesteerd in accommodatie, mensen en middelen. Gevoel voor innovatie en vernieu wing is essentieel voor de concurren tiekracht van een bedrijf. Stilstand is achteruitgang. Ondernemen doe je dikwijls vanuit een bepaald gevoel. Zo hebben Marco Scherbeijn en Ube van der Zee vanwege hun liefde voor de buitensport Moio Beach opgestart. Moio Beach is inmiddels uitgegroeid tot een buitensportbedrijf met een uit gebreide waaier aan activiteiten voor een brede doelgroep. Scherbeijn en Van der Zee exploiteren vanaf het vooijaar van 2011 Strandpaviljoen The First Wave en Strandkiosk de Zandgolf. Het oude paviljoen is com pleet vernieuwd en omgedoopt in Moio Beach £jub.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 85