Online modeshoppen met iets extra's 341 consument woensdag 16 november 2011 door Cintha Rood foto's GPD Uit onderzoek door Thuiswinkel.org blijkt dat het aantal webwinkels de afgelopen drie jaar is verdubbeld. Dat brengt het totaal op zo'n 37.500 stuks, waarvan een aanzienlijk deel modewebwinkels. Het druilerige weer van de afgelopen zomer heeft aardig bijgedragen aan dit succes: tijdens regenbuien kruipt shoppend Nederland massaal achter de lap top of computer om aan de koopdrang toe te geven. Vooral de multibrandwebshops zijn popu lair, dit zijn modewebwinkels met meerdere merken in het assortiment. In 2000 zagen de eerste multibrandwebshops het daglicht: de Britse sites Asos en Net-a-porter. Beide si tes werden direct internationale publiekslie velingen. De kiem van hun succes zit in de manier waarop ze zich onderscheiden van de webwinkels die zonder opvallend con cept hun kleding aan de man proberen te brengen. Asos, een acroniem van As Seen On Screen, richtte zich in de beginperiode op betaalbare varianten van herkenbare cele brity outfits. Net-a-porter verkoopt alleen prijzige designeritems en creëert een digita le wereld van luxe en verwennerij. Natalie Massenet, oprichtster van Net-a-por ter, werd al snel voor gek versleten. Alsof vrouwen óóit het winkelen buitenshuis zou den inruilen voor een paar muisklikken van achter het bureau. Elf jaar later zijn zowel Asos als Net-a-porter nog steeds twee van de meest toonaangevende modewebshops. En elk zichzelf respecterend modelabel heeft inmiddels een eigen webwinkel. Vanaf 2010, maar met name het afgelopen jaar, was er een geboorte-explosie van multi brandwebshops op Nederlandse bodem. Stuk voor stuk proberen ze zich te onder scheiden door iets extra's te bieden. Een van de Nederlandse trendsetters is Fas- hiolista. In samenwerking met studenten van het Amsterdam Fashion Institute werd het vernieuwende onlineconcept vorig jaar opgezet. Eenmaal ingeschreven kunnen be zoekers aangeven wat hun favoriete kleding stukken zijn en deze selectie verschijnt op hun Fashiolista-profiel. Leden kunnen el kaar volgen, inspireren, tips geven en el- kaars favorieten Tiken'. Multibrandwebshop Liz and Vic probeert exclusiviteit en geheimzinnigheid uit te stra len. Sinds de lancering afgelopen jaar is de site alleen nog toegankelijk door middel van persoonlijke uitnodigingen die tijdens spe ciale mode-events als de Amsterdamse fashion week worden uitgedeeld. Eenmaal You re looking for. heels BtSaB ó:-! .- .si Q 1000+ items fovnd sort by towftd j&fëMö' top 0 Modewebwinkels halen steeds meer uit de kast om zich te onderscheiden. Sinds enkele jaren vindt er een geboorte-explo sie plaats van Nederlandse multibrand webshops. Hoe val je op in de massa? r.s :-. i- i' dttBSevceb) binnen maken leden deel uit van de zoge naamde Liz and Vic-community, waar ze onderling tips en ideeën kunnen uitwisse len en een 'vriendinnengroep' vormen. Door middel van het Fashiolista-principe ge ven ze aan wat hun favoriete items zijn in de aangesloten webshops en ieder lid kan op haar beurt weer vijf vriendinnen uitnodi gen. Oude bekende Wehkamp gaat eveneens met de tijd mee en zet BN-er en styliste Dyanne Beekman dit jaar in als geheime wa pen. Via het nieuwe Youtube-kanaal Fashio- ninfocus toont het bedrijf een interactief modeprogramma waarin Beekman advies en tips geeft. Met kledingstukken die - hoe kan het ook anders - te vinden zijn bij de website van Wehkamp. Ook Fashionmash opende dit jaar de web- winkeldeuren en introduceert het begrip 'mashen' in Nederland. Nadat de bezoeker heeft aangegeven wat voor product er ge zocht wordt, selecteert Fashionmash over eenkomstige mode-artikelen bij de aangeslo ten webwinkels. Fashionmash showt deze resultaten in twee tallen, waarvan er telkens eentje wegge stemd of-gemasht kan worden. Een versla vend spelletje, maar het gaat de makers na tuurlijk om het uiteindelijk overgebleven item dat in het winkelwagentje verdwijnt. Dat geldt uiteraard voor alle multibrand webshops. Want onder het mom van een spelletje of vriendinnengroep is elk item di rect gelinkt aan de desbetreffende webshop, klaar om afgerekend te worden. Het lijkt er overigens op dat de originele ideeën opraken. Het gloednieuwe Nelly.com lijkt qua opzet verdacht veel op Asos en ge bruikt voor een groot deel hetzelfde beeld om haar kleding te presenteren. Tegelijkertijd ontstaat er een tegenreactie op de massaliteit in de vorm van klein maar fijn. Multibrandwebshop Stylescout werd in augustus van dit jaar gelanceerd en biedt unieke producten en bijzondere limited edi tions. Toch blijven modelabels het 'offline con cept' trouw: de echte winkel in plaats van het beeldscherm. Ondanks de omzetgroei verliezen bedrijven als Asos namelijk door de economische malaise steeds meer jonge consumenten. Volgens het bedrijf gaat deze groep steeds meer af op de uitverkoopjes in de winkelstraten. Mashen en liken is onder houdend, maar de kracht van een 'real life' koopje is blijkbaar niet te onderschatten. reageren? consument@wegener.nl 'Sprookjesachtige' thee uit een luxe blik De dames van het Parijse thee huis Betjeman and Barton hebben zich voor hun nieuwste melanges laten inspireren door legendes en sprookjes. In elf blikken vind je onder meer bijzondere Japanse ha- nami, Afrikaanse zoulou rooibos en Chinese oolong osmanthus. De thee wordt verpakt in luxe blikken en varieert in prijs van 18,65 euro tot 79,95 euro. www.betjemanandbarton.nl Nieuwe melbatoastjes smaken naar brood Van der Meulen vond het tijd voor nieuwe smaakjes van zijn flinterdunne toastjes. Met de lijn Broodsoorten tilt de melbatoast- bakker zijn product naar een sma kelijk hoog niveau. Er zijn zes nieuwe smaken, verpakt in stijl volle doosjes: sesam, pompoen, 7 granen, maanzaad, maïs en volko renbrood. Een doosje van 100 gram kost 1,19 euro. www.demeesterbakkers.nl Fairtrade koken met ingrediënten uit het oosten Fair Trade Original introduceert een nieuw assortiment met Aziati sche kookproducten met een 'eer lijke prijs'. Onder meer twee wok- sauzen, een rode en een groene curry, sweet chilisaus en ketjap manis. Deze producten bevatten geen smaakversterkers en geen conserveringsmiddelen, met uit zondering van de ketjap. Te koop in supers en wereldwinkels voor prijzen van 1,19 tot 1,59 euro. Eitjes van de kweeksteur ofwel kaviaar voor iedereen Kaviaar is luxe. Een culinair uit stapje tijdens de feestdagen of da gelijkse kost voor de rijke happy few. Dankzij kweeksteur wordt ka viaar voor iedereen toegankelij ker. Asetra kaviaar zijn de eitjes van de ociëtra steur: een tikje ste vige schaal rond de eitjes en een karakteristieke nootachtige smaak. De kaviaar kost 17,50 euro voor een blikje a 10 gram. www.kaviaar.nl Fitnessen met een horloge van Garmin Garmin introduceert een nieuw fitnesshorloge onder de naam FR70. Het polsapparaatje is een lichtgewichthorloge dat allerlei zogeheten 'workout opties' her bergt. Hardlopers, wandelaars, fietsers en fitnessers kunnen er hun gebruikstijd, verbrande calo rieën en hartslag op bijhouden. Er is een mannen- en vrouwenmo del en het horloge kost 139 euro. www.garmin.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 34