7989
door Sint Laurens
1.750.000
zeeland 123
Serooskerke eind van
volgende week verlost
van doorgaande drukte
Nooit meer jankend terug na een
bedelrondje om wat strooigoed
TROUWMODESHOW
ZEELAND
woensdag 16 november 2011
Afgelopen zomer reden er op een gemiddelde werkdag bijna 8000
motorvoertuigen minder door Sint Laurens dan in 2010.
Dat betekent dat het niet eens meer half zo druk is in het dorp.
Schoolkinderen bij het tunneltje onder de Noordweg in Sint Laurens.
Rouaansekaai van invloed zijn ge
weest.
Tellingen buiten de gemeente Mid
delburg maken duidelijk dat door
de N57 de verkeersstromen zijn
verlegd. Zo rijden mensen vanaf
Grijpskerke niet meer via Buttinge
naar Middelburg, maar slaan ze
linksaf om via de Hondegemseweg
naar Serooskerke te rijden en daar
via de N57 richting Middelburg te
gaan. Verkeer vanaf de A58 rich
ting Domburg kiest er ook voor
om de de bruggen in Middelburg
en de Walcherseweg te mijden en
neemt de route Serooskerke-Oost-
kapelle. Op die weg werden gemid
deld 1.100 auto's per etmaal meer
geteld.
De vrees dat de nieuwe N57 zou lei
den tot meer verkeer van buiten is
niet uitgekomen. Op de A58 en in
de Westerscheldetunnel was er
geen toename van verkeer en de
weg over de Stormvloedkering was
zelfs minder druk. Volgens de tel
lingen nam het vrachtverkeer op
deze wegen ook niet noemens
waardige toe.
Terug naar Sint Laurens: Voor de
w
foto Ruben Oreel
herinrichting van de Noordweg
ligt al een plan klaar - Belvedère ge
heten - maar voor de uitvoering
daarvan is voorlopig nog geen
geld. Dat wil niet zeggen dat er he
lemaal geen centen zijn om alvast
iets te gaan doen.
Wanneer hangt af van de onder
handelingen met Rijkswaterstaat
over de overdracht van de weg
naar de gemeente. Die gesprekken
gaan vooral over geld en verlopen
moeizaam, valt uit woorden van
Middelburgs wethouder Johan Aal-
berts op te maken.
De 1 kilometer lange nieuwe rondweg om Serooskerke
heeft 1,75 miljoen euro gekost. De kosten komen
geheel voor rekening van de provincie Zeeland.
De fietsoversteekplaats aan het begin van de rondweg, foto Lex de Meester
door Annemarie Zevenbergen
SEROOSKERKE - De noordelijke
rondweg Serooskerke gaat eind vol
gende week open. Nu wordt de
laatste hand gelegd aan bermen en
asfaltering van de laatste delen van
de vrijliggende fietspaden.
Met de rondweg wordt Seroosker
ke verlost van het doorgaand ver
keer, dat tot nu toe door het dorp
over de Traverse (de Wilgenhoek-
weg en de Oostkapelseweg) reed.
Tellingen wezen uit dat het ver
keer er met 1.100 auto's per dag is
toegenomen als gevolg van de ope
ning van de nieuwe N57.
Het is de bedoeling dat landbouw-
verkeer voorlopig ook over de
nieuwe rondweg rijdt. Over ander
half tot twee jaar wordt bekeken
of dat voor wat betreft de verkeers
veiligheid een goede oplossing is.
De Traverse wordt 'afgewaardeerd'
van doorgaande weg tot een
woonstraat met een snelheidsli
miet van 30 kilometer. Als de Veer-
se gemeenteraad daar mee ak
koord gaat, kan de herinrichting
volgend voorjaar beginnen.
De aanleg van de rondweg rond
om het dorp was voor de gemeen
te Veere een van de voorwaarden
om akkoord te gaan met de aanleg
van de nieuwe N57 tussen de Veer-
sedam en de A58 bij Nieuw- en
Sint Joosland. Als tegenprestatie
voor de financiële bijdrage van
Veere (negen ton) aan de N57, leg
de de provincie de rondweg aan.
De kosten van de één kilometer
lange rondweg, zo'n 1,75 miljoen
euro, komen dus ook voor reke
ning van de provincie.
Begin maart dit jaar begon de pro
vincie met de aanleg. Het had ech
ter nogal wat voeten in de aarde
voor daadwerkelijk begonnen kon
worden, omdat een deel van de be
nodigde grond niet in handen van
de provincie was. Dat ging om de
percelen tussen de N57 vlakbij mo
len De Jonge Johannes - voorheen
De Hoop - en de Oostkapelseweg.
Het was aanvankelijk de bedoeling
dat rondweg en N57 gelijktijdig ge
opend zouden worden. De provin
cie stelde de planning voor de
rondweg vorig jaar echter al bij
van begin oktober naar half no
vember. Overigens ging de N57
veel eerder open dan verwacht.
Volgens Kees Steur van de provin
cie gaat de weg volgende week vrij
dag aan het eind van de middag
open voor het verkeer, mits 'het
weer net zo goed meewerkt als tot
nu toe het geval is geweest'.
door Wendy van den Hurk
VLISSINGEN - De VOC keert terug
in Vlissingen. Zonder vloot welis
waar, maar met ondernemerszin.
De Vlissingse Ondernemers Cen
trale moet de ouderwetse winke
liersvereniging doen vergeten.
De nieuwe constructie, in de vorm
van een fonds voor zowel horeca
als detailhandel, draait om ver
plichte bijdrage van alle onderne
mers - dus ook de doorgaans wei
gerende grootwinkelbedrijven. Zo
valt jaarlijks 135.000 euro te beste
den aan publiekstrekkers in het
centrum van Vlissingen. De laatste
jaren bleef dat bedrag steken rond
de 30.000 euro en moest men met
de pet rond als er iets werd georga
niseerd. Maar ook dat bleek eindig.
„Vorig jaar kwam diegene bijna
jankend terug, toen wij geen geld
meer hadden voor strooigoed", al
dus voorzitter Pim Kraan van de
winkeliersvereniging. „Dat gebeurt
straks niet meer. Integendeel, we
kunnen veel meer doen."
De jaarlijkse bijdrage hangt af van
de WOZ-waarde van het pand dat
de ondernemer heeft of huurt.
Dat komt neer op enkele honder
den euro's per jaar. Maar wat nou
als iemand het écht niet kan mis
sen? „Dan valt wellicht iets te rege
len met de pandeigenaar. Die be
taalt ook als de winkel leeg staat.
Wat wel scheelt, is dat contributie
voor zowel de winkeliersvereni
ging als Stichting Vlissingen Pro
motie komt te vervallen."
Ook in Souburg is zo'n fonds in
oprichting ter vervanging van on
dernemersvereniging Nemidso. In
Vlissingen gaan vijftien ambassa
deurs op pad om ondernemers
van het nut te overtuigen. In janua
ri wordt namelijk gestemd over in
stelling van het fonds. Wanneer
minimaal vijftig procent van de
stemkaarten ingevuld terugkeert
en tweederde is akkoord, komt het
fonds er. En anders niet. Maar dat
geldt ook voor de pepernoten.
Zaamslag vanwesten.com
Oostburg/bruidshuisellen.nl
Grote Kerk Terneuzen
Kaarten 10 euro
VAN WESTEN
MANNENMODE
12 december