Biografie haalt Zangeres van voetstuk Correspondentie auteur online MARY SERVAES Zucht naar erkenning en angst voor nieuwe armoede drijfveren in haar leven Mary Servaes-Bey, alias De Zangeres zonder Naam (Lei den, 5 augustus 1919 - Horn, 23 oktober 1998) was zeker niet de heilige waar haar fans haar nog immer voor houden. De onthullende biografie die Ben Holthuis over haar schreef, mag wat hem betreft worden be schouwd als 'ontheiliging'. „Die toont dat ze een méns was. Het beeld van haar is met dit boek eindelijk com pleet." door Monique Brandt Oké, haar abortus en de daardoor - ver moedelijk - veroor zaakte kinderloos heid, krijgt nu al de nodige aandacht. Dat het destijds weggemaakte kind van een jonge Duitse soldaat was, zal er bij een deel van de hondstrouwe fans van de Zangeres zonder Naam nog wel harder inslaan. Maar Ben Holt huis, auteur van de biografie 'De Zangeres zonder Naam - het com plete verhaal', hoopt dat het groot ste drama uit haar leven niet de overhand houdt in de publiciteit die het boek, en de daarop geba seerde musical - volgende week in première - omgeeft. Holthuis behandelt het pijnlijke onderwerp in het boek dan ook haast terloops. Zoals hij ook de passages over de jonge, straatarme zangeres in Maastricht die, uit nood gedreven naar bed gaat met taxichauffeurs en cafébazen voor een optreden of een gratis taxirit, heel kort hield. „Zelf vond ik ze al pijnlijk. Maar ik had haar beloofd de hele waarheid te vertellen. En wat je haar beloofde, dat deed je. Zij was de koningin." En die konin gin staat, veertien jaar na haar dood, weer volledig in de aan dacht. Naast de biografie en de musical zijn een speelfilm van Steven de Jong met Willeke van Ammelrooy in de hoofdrol en een tv-serie (om roep Max) in de maak. De biografie is een nauwgezet ver slag van het zware leven van de straatarme Rietje uit de Leidse We verstraat, dat tien jaar - veelal in gips gehuld - in bed lag met een al tijd onduidelijk gebleven heupaan doening. Vader zwaar aan de drank, moeder werd geslagen, geld voor eten was er meestal niet: toch wist dit meisje zich te ont worstelen aan haar kansloze mi lieu. Rietje, later Mary Bey, en nog later de Zangeres zonder Naam, bouwde gestaag een carrière op als smartlappenzangeres en onbe twist icoon van de homobeweging met hulp van 'ontdekker' Johnny Hoes, die rijk van haar werd ter wijl ze zelf nog lange tijd met moeite de eindjes aan elkaar moest knopen. Tot ze met hem brak en haar loopbaan afgelopen leek. De twee onbetwiste drijfveren in haar leven waren de zucht naar er kenning omdat er ook lang nadat ze bekend was, op haar werd neer gekeken en de angst voor armoe de. Holthuis: „Mensen zeiden dat ze een geldwolf was en enorm op de centen, maar haar drijfveer was altijd: nooit meer arm worden. Ze had vroeger vreselijke dingen mee gemaakt en dat wilde ze niet meer. Nooit meer. Ik moet ook zeggen, daar heb ik respect voor. Als je haar achtergrond kent is dat te begrijpen." Het boek is een levensverhaal zon der opsmuk, over haar zware jeugd, de oorlog, haar verhouding met een Duitse soldaat die haar en haar familie eten toestopte. Met als gevolg: een zwangerschap die onder erbarmelijke omstandighe den werd afgebroken. Daarna kwam Jack, de getrouwde Canadese soldaat waar ze, ook Ben Holthuis, auteur van de spraakmakende biografie over de Zangeres zonder Naam, wil alle correspondentie die hij voerde tijdens de totstand koming ervan, online zetten bij een digitale versie van het boek. De biografie 'De Zangeres zonder Naam, het complete verhaal' die deze week in de winkels ligt, geeft een onthullend beeld van de zan geres die door vele fans haast als heilige wordt vereerd. Volgende toen ze al getrouwd was met Sjo Servaes, nog van droomde. Haar beroepsleven begon in Maastricht, waar ze aanvankelijk bij broer Ma- nus introk, werkte als dienstbode totdat ze echtgenoot Sjo tegen kwam. Van hem mócht ze niet werken, maar uiteindelijk trad ze als Mary Bey toch af en toe op. Sjo werd overladen met dure cadeaus om te voorkomen dat hij klaagde. De jonge, mooie zangeres werd naar optredens gere den door een taxichauf feur, die zich, net als sommige café bazen, in natura liet uitbetalen. In het Maastrichtse werd over haar so wieso volop geroddeld, op straat werd ze zelfs weieens voor hoer uitgemaakt. Holthuis: „Ik weet niet hoe vaak het is gebeurd, dat heeft ze me niet verteld. Ik vond het misschien wel pijnlijker dan zij. Ze praatte er vrij nuchter over. week gaat ook een musical in pre mière die op dit boek is gebaseerd. Vorig jaar bracht Holthuis samen met coauteur Frank Wouters het laatste deel van deze biografie zelf standig uit onder de titel Sterven zonder Naam. Hierin worden de trieste laatste tien jaar uit het le ven van Mary Servaes-Bey beschre ven. Het boek leidde zelfs tot Ka mervragen. Door alle correspondentie die Holthuis daarover voerde open- Ze zei dat ze in die situaties haar moeder herkende die dat ook wei eens had gedaan. Maar voor haar was het toen echt een kwestie van overleven. Elke dag draaide om de vraag: hoe kan ik eten, hoe krijg ik geld, hoe kan ik de kruidenier beta len?" De spraakmakende biografie is in feite het derde boek dat Holthuis schreef over de zangeres met wie hij een jarenlange vriendschap on derhield sinds hij met haar kennis maakte toen hij nog voor Story schreef over het veelbesproken pro ces tegen Johnny Hoes. Waar zijn fascinatie vandaan komt? „Ik kwam door haar in een bijzonder wereldje terecht. Ze was de konin gin van het levenslied en zo voel de ze zich ook. Haar huis was haar paleis. Ik kreeg er vaak het gevoel dat ik in mijn eigen film zat. Als ik te laat kwam kreeg ik een standje, ik moest gaan zitten en luisteren. baar te maken, wil hij duidelijk heid scheppen voor mensen die nog steeds dachten dat hij het gesjoemel rond de bezittingen van Mary Servaes zou hebben verzon nen. Holthuis: „Nu kan iedereen zien wat ik heb geprobeerd om te ach terhalen wat er met haar en haar spullen is gebeurd." Volgens hem zijn miljoenen euro's verdwenen, evenals schilderijen, gouden pla ten en onderscheidingen. Zij was de vorstin, haar hofhou ding had zich naar haar te schik ken." Het boek schildert de zange res af als een behoorlijk berekenen de, soms kille vrouw. Holthuis: „Dat klopt, ze had een kille kant: optellen en aftrekken. Dat wil ik en niet minder. Maar aan de ande re kant' als we gingen eten en ze dronk haar wijntje, dan was ze bin nen tien minuten vergeten dat ze De Zangeres was. Ze hield van smerige moppen, van enorm la chen, kon fantastisch verhalen ver tellen, dan hing iedereen aan haar lippen." Drie jaar geleden begon Hol- thaus aan dit boek, waar van de oorsprong ligt in een reis naar Lourdes die hij sa men met de zangeres ondernam. „Voordat we gingen had ze zich niet gerealiseerd dat ze daar ook zou worden herkend. Ze stond daar op dat plein bij de Lour- des-grot. Opeens werd ze omringd door mensen, bijna alsof zij de hei lige was. Dat zette haar aan het denken, ze heeft me daarna vaak gezegd dat ze dat zo vervelend vond, haar imago ging haar tegen staan door alle geheimen die ze met zich mee droeg. Ze zei me: 'Er is nog heel veel dat ik je moet ver tellen'." Aanvankelijk zou deze bio grafie vorig jaar uitkomen, maar de uitgever besloot eerst het laat ste deel ervan zelfstandig uit te brengen onder de titel Sterven zon der Naam. Dit boek over de laat ste, ontluisterende tien jaar van haar leven beschrijft hoe de bejaar de zangeres verwaarloosd werd door haar dienstbode, steeds ver der geïsoleerd raakte van haar vrienden, hoe haar boekhouder al le zeggenschap over haar kreeg, waarna ze, zonder officiële verkla ring van dementie, werd opgeslo ten in een geriatrische inrichting. Daar stierf ze, zelfs de grootse be grafenis die ze zo graag wilde, werd haar onthouden. Veel geld en bezittingen verdwenen spoor loos. Het boek leidde tot Kamer vragen en een voorlopige voorzie ning voor bejaarden die hetzelfde dreigde te overkomen. Holthuis beseft dat fans het boek als 'ontheiliging' zullen beschou wen. Maar zo is het ook bedoeld. „Mary realiseerde zich dat ook, maar ze zei: 'Mijn fans zullen zien dat ik ook een mens ben, ze ne men me dat niet kwalijk'." Holt huis is naar eigen zeggen geen 'zwever', maar voor hem voelt het alsof de zangeres zelf de hand heeft gehad in de publicatie. „Ik be loofde haar alles op te schrijven, maar het kwam er niet van. Toen ze tien jaar dood was, ging ik een bloemetje leggen op haar graf Ik stond daar en het was alsof ik op mijn schouder werd getikt: 'Wordt het niet eens tijd dat je aan het werk gaat?' En toen ben ik begon nen. Zoals ze ook altijd voorspelde dat er een film of een serie over haar zou worden gemaakt. Dan zei den wij: 'Mary, hou toch op!' Maar ze heeft verdorie toch gelijk gekre gen." De Zangeres Zonder Naam, het com plete verhaal' door Ben Holthuis, Prijs: 19.95 euro. De musical Zangeres zon der Naam met Ellen Pieters in de hoofd rol gaat op 21 november in première in het DeLaMar Theater in Amsterdam, en reist daarna het hele iand door. Mary Servaes. Haar imago ging haar steeds meer tegenstaan door alle geheimen die ze met zich meedroeg. foto uit de biografie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 14