maar ook doen 1? i i 1 1 1 'Door de aandacht op de radio en op sociale media weten de dj's in het Glazen Huis enorm veel mensen te mohiliseren' Serious Request '11 UI lil 11 III af lis g--s-s dinsdag 15 november 2011 Pamala Wiepking, universitair docent sociologie Deze vrouw uit Sudan is al sinds 2003 op de vlucht. Eerst Vanwege het conflict in Darfur, daarna vanwe ge de onrust in Libië. Hier zit ze in een opvanglocatie in Noord-Sudan. De actie Serious Request van 3FM en het Rode Kruis zet zich dit jaar in voor moeders in oorlogs- en conflict situaties. archieffoto EPA Het Glazen Huis staat dit jaar in Lei den, van 18 tot 24 december. De drie dj's in het huis eten die da gen niet, wel drinken ze speciaal sa mengestelde fruit- en groentesap pen. De opbrengst gaat, in samenwer king met het Rode Kruis, naar moe ders die door oorlog in hun eentje voor hun gezin moeten zorgen. De M vaders zijn niet alleen vermist of gesneuveld, vaak zijn ook huizen verwoest en oogsten mislukt. Vol gens 3 FM gaat het om meer dan 10 miljoen moeders. 12 miljoen mensen, slachtoffers van 'stille rampen', zijn geholpen met de opbrengst van de zeven edities Serious Request, volgens het Rode Kruis. Het bedrag van vorig jaar is tot nog toe besteed aan 13.250 aids- wezen in dertien landen, waaron- der Haïti, Ethiopië en Zimbabwe. Het Rode Kruis hoopt uiteindelijk 25.000 kinderen met aids te kun nen helpen. Veel mensen starten hun eigen ac ties om geld op te brengen, op ko- minactie.nl staat alles op een rijtje. Donateurs vroegen in 2006 de hit Chelsea Dagger van The Fratellis het vaakst aan, Martin Solveigs Hello was vorig jaar het populairst. Ook in België (laatste keer) en Zweden zijn dit jaar vergelijkbare acties. Wellicht doet ook Kenia weer mee. De Leidse Rederij Rembrandt maak te bezwaar tegen het Huis. De ge meente had volgens hen zonder overleg de gracht waar de rederij gevestigd is, 'verkocht' aan 3 FM. De rederij was tegen de werkwijze van de gemeente, niet tegen het Huis. Na een gesprek met de wet houder is de rederij gerustgesteld en is het bezwaar ingetrokken. Twitter mee over Serious Request 2011 en gebruik de hashtag #SR11. Opbrengst Serious Request Serious Request is een jaarlijks terugkerend evenement dat sinds 2004 plaatsvindt. Het is een initiatief van 3FM en het Rode Kruis. Vorig jaar stond het Glazen Huis in Eindhoven. De actie bracht toen een recordbedrag van ruim 7,1 miljoen euro op voor aidswezen in Afrika. x miljoen euro iets aan doen", zegt hoogleraar ontwikkelingssamenwerking Paul Hoebink. Het aantal particuliere initiatieven is de laatste jaren dan ook enorm gegroeid. Hoebink: „Die mensen halen geld op voor een eigen project, zoals een school tje. Er is nog weinig onderzoek naar gedaan, maar de schatting is dat dat er zo'n zesduizend zijn." Hoebink is kritisch over die goed bedoelde initiatieven. „Er is veel amateurisme. Niet-professionals weten vaak niets over de omstan digheden ter plekke zoals de machtsverhoudingen en het lokale beleid." Soms gaat een project dwars door het beleid van de loka le overheid of de cultuur heen, zegt de hoogleraar. „Neem wees huizen: het wordt wel eens verge ten dat wezen in veel ontwikke lingslanden normaal gesproken worden opgevangen in een gezins situatie, bijvoorbeeld bij naaste fa milie." Een weeshuis heeft daar door geen overlevingskans zonder hulpgeld, stelt Hoebink. „Dat soort projecten is vooral goed voor idealistische mensen hier, maar de vraag is of ze goed zijn voor de mensen daar." Het is dan ook 'volstrekt onte recht' om te denken dat je je geld beter aan kleine initiatieven kunt geven dan aan professionele orga nisaties, vindt Hoebink. Ondanks het groeiende aantal par ticuliere projecten geldt voor de meeste mensen nog steeds dat ze niet uit zichzelf gaan helpen of geld doneren. Ze moeten gevraagd worden, zegt Pamala Wiepking, die als universitair docent sociolo gie aan de Erasmus Universiteit on derzoek doet naar waarom men sen geven aan goede doelen. Se rious Request, een samenwerking van 3FM en het Rode Kruis, is uniek en slim opgezet, zegt ze. „Door de aandacht op de radio en op sociale media weten de dj's in het Glazen Huis enorm veel men sen te mobiliseren." Bovendien wordt het mensen heel gemakke lijk gemaakt om te doneren. „Dat kan op verschillende manieren en het wordt goed uitgelegd." Zo kun nen mensen geld geven voor een verzoekplaatje, op items bieden in een veiling of met een eigen actie geld inzamelen en langsbrengen. Dat appelleert aan het gevoel dat mensen zelf iets willen doen. Maar volgens Wiepking geven mensen vooral aan Serious Re quest om de dj's te steunen. „Dat die zonder te eten zes dagen lang plaatjes draaien, vinden veel men sen een enorme prestatie. Dat wekt sympathie op." zie onze website:binnenland Waar doen de dj's het eigenlijk voor? Eric Corton legt uit. 2004 5 c >- U-ë s h 4 2005 O O I <3 c rc §j i Donaties Regering €7 7.135.707,- j. €5.249.466,- €2.203.549,- 2006 5 p -£,-c .EL J •- re <u vu vu "O 2 infographic CRW bron Serious Request 2007 |IS 111 s E c gj O o O 2008 2009 2010 O 3 jj qj :z C1-C i-S* o <5 a v> C 4Ü -E C 2 E 3 _C- I Q3 <U to

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11