spectrum 10 Zaterdag 12 november 2011 Sinterklaas als troost in crisistijd In tijden van crisis en onzekerheid is hij een anker: Sinterklaas. Zelfs tijdens de Tweede Wereldoorlog werd zijn feest gevierd. „Sinterklaas brengt iedereen samen." door Dick Hofland beeld CPD Of ze sinterklaas gaat vieren? Reken maar! De kinderen mogen dan al een tijdje het huis uit zijn, pakjesavond laat het gezin zich niet afne men. Terwijl ze de gordijnstoffen in de HEMA nauwkeurig bestudeert, verheugt de vrouw zich al op het feest. „Niet dat ik mijn kop in het zand steek hoor, maar het gaat momenteel alleen maar over crisis, cri sis en nog eens crisis. Dan is sinterklaas vie ren wel effe lekker." Ongevraagd krijgt ze goedkeurende knik jes van mensen die in de buurt staan. Mis schien, zo zeggen sommigen, zullen er wat minder cadeaus zijn dit jaar. Wat kleiner ook, maar daar gaat het ze niet om. Sfeer, lol, zeg maar de Hollandse gezelligheid, daar verlangen ze naar. Sint als troost, zo gek is dat niet, weet ]an van Wijk. „De geschiedenis heeft meer moeilijke tijden gekend, zeer zware perio den zelfs, waarin Sinterklaas altijd een lichtpunt was", zegt hij als voorzitter van het Sinterklaasgenootschap. „Sint is altijd welkom geweest, zelfs tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook al was het in die jaren extreem moeilijk om sinterklaas te vieren, het feest is altijd doorgegaan. Niet in de vorm van pakjesavond, dat is pas na de oorlog ontstaan, maar op de ochtend van 6 december lag er iets bij de kachel. Een kleinigheidje, maar uit een groot hart." Sinterklaas. Geboren in het jaar 270 en de man die, zo wil de legende, in zijn jonge jaren drie kinderen redde die al onder de pekel zaten om tot worst te worden ver werkt. Niet gek dus dat de sint door het schier oneindige leven gaat als kinder vriend. Dit jaar echter lijkt het of ook vol wassenen hem liever vroeger dan later wil len verwelkomen. Want in tijden van cri sis en onzekerheid is de o zo vertrouwde Sinterklaas een baken van rust. Vandaag komt hij aan in Dordrecht. Voor massapsycholoog Hans van de Sande is dat bovenal het begin van een ritueel. „Sinter klaas heeft iets magisch", zegt hij. ,Je geeft elkaar cadeaus, net als mensen in oude tij den een offer brachten aan de goden. Sin terklaas brengt iedereen samen, jong en oud. Dat is bijzonder, want we leven in apartheid: jong met jong, oud met oud. Daarmee zorgt Sinterklaas voor een ge zond tegenwicht." Dat wil, stelt Van de Sande, nog niet zeg gen dat het sinterklaasfeest voor velen een wondermiddel is tegen zorgen en onzeker heid. Want hij heeft sterk de indruk dat Nederlanders heel goed beseffen dat het crisis is, maar zich er geenszins door ge raakt voelen. „Omdat het niet zo vaak cri sis is, valt het erg op als je er één mee maakt. Ook al raakt deze crisis ons slechts beperkt. De meeste Nederlanders hebben het redelijk goed en het regent geen massa ontslagen. Maar het vertrouwen is weg, met name in mensen die leiding moeten geven, zoals politici. Men vertrouwt zich zelf misschien wel beter dan ooit." In dat licht is Sinterklaas een verademing: als er iemand te vertrouwen is, dan is hij het wel. Zegt Jan van Wijk: „Hij komt uit Spanje, waar de crisis harder toeslaat dan in Nederland, maar hij blijft zeggen: ik ben er voor jullie. Hij is een herkenbaar feno meen, er is een vertrouwensband. Dat wil niet zeggen dat hij elk jaar zonder meer te rugkomt, hij mag terugkomen. Van ons, de mensen, omdat wij hem van waarde vinden voor onze maatschappij." Sinterklaas overleeft volgens Van Wijk al les doordat hij met zijn tijd meegaat, zich aanpast aan de veranderingen in de samen leving. Zo was Zwarte Piet vijftig, zestig jaar geleden een heel andere figuur dan nu. De roe is weg en de zak is niet meer om stoute kinderen in te stoppen en mee te nemen naar Spanje, maar om cadeautjes in te doen. Hoe dan ook, Nederlanders vinden het vie ren van sinterklaas de belangrijkste natio nale traditie. Dat is althans de conclusie van het Nederlands Centrum voor Volks cultuur. De kans is zelfs groot dat het sin terklaasfeest op de Unesco-lijst van onmis baar immaterieel erfgoed wordt geplaatst. Ineke Strouken zal zich daar in elk geval sterk voor maken. Als directeur van het Centrum voor Volkscultuur neemt ze be gin volgend jaar deel aan de conferentie die daar voorstellen voor doet. „Niets is zo populair als sinterklaas", zegt ze. „Op grote afstand volgen de kerstboom optuigen, Ko ninginnedag en oliebollen bakken." Ze vindt het ook veruit het beste feest om te vieren in crisistijd, omdat het juist niet om geld gaat. „Sinterklaas biedt altijd hulp in crisistijd. Door de eeuwen heen heeft hij mensen geholpen die het moeilijk heb ben. Vroeger werden er bijvoorbeeld ca deautjes op de stoep gezet van mensen die het slecht hadden en die hoefden daar niet dankbaar voor te zijn. Bij kerst gaat het om geld uitgeven, maar juist bij sinterklaas gaat het niet om dure cadeaus, maar om iets van jezelf Heb je veel zorgen over geld, dan moet je juist sinterklaas vieren." Sint straft niet, maar beloont en waardeert en is daarom in de ogen van Jan van Wijk de ideale gast in moeilijke tijden. „Hij is, met zijn hele entourage, een ankerpunt in ons leven. Hij geeft zowel kinderen als ouderen een goed gevoel. Hij heeft het goed met ons voor, geeft ons een warm ge voel. Daarom voelen ouderen zich in deze tijd van het jaar vaak weer kind." Daarnaast, zegt massapsycholoog Van de Sande, is er voor volwassenen bijna geen groter genoegen dan kinderen een plezier doen. Daarom vinden ze het enig om in de aanloop naar 5 december samen te span nen. „Sinterklaas is bij uitstek het moment dat laat zien hoe Nederlanders in elkaar zit ten. Wij zijn erg huiselijk, zijn graag bij el kaar. In landen als Spanje, Italië, Frankrijk, Griekenland en Duitsland vinden mensen het gezellig met elkaar in een restaurant te gaan eten. Nederlanders niet. We gaan de laatste jaren wel vaker uit eten, maar het Nederlandse begrip gezelligheid slaat puur op de saamhorigheid die je thuis hebt." Hij ziet dat naarmate het buiten kouder wordt, mensen meer naar binnen gericht raken. En in overdrachtelijke zin is het bar koud: problemen met de euro en Europa, pensioenperikelen, onzekerheid over de toekomst. „Er worden nogal wat paniek verhalen over de mensen uitgestort en dat heeft namurlijk gevolgen. Bijvoorbeeld dat ze graag wat geld in huis willen hebben, meer sparen, wat voorzichtiger worden met uitgeven. Verhalen dat de euro ver dwijnt, dat Europa uit elkaar valt, die heb ben natuurlijk hun impact. Terwijl de Eu ropese Unie een gigantisch experiment is en dat gaat nu eenmaal met vallen en op staan. Het komt wel weer goed, maar dat wil men niet horen." Hoewel de hand wat vaker op de knip blijft, zal Sinterklaas zal deze keer naar ver wachting toch weer zo'n 5 procent meer uitgeven dan vorig jaar. Voor Van de San de hoeft dat niet, van hem mogen we te rug naar het welvaartsniveau van 1970. „Want toen waren we ook gelukkig." Hij benadrukt daarbij dat alles relatiefis. „Als we er in salaris 1 procent op vooruit gaan, hoor je alleen gejuich. Of beter nog: we vinden dat eigenlijk vanzelfsprekend. Als we 1 procent achteruit gaan, is het ach en wee. Omhoog gaan, maakt veel minder indruk dan omlaag gaan. Als iemand 'kijk uit, een wolf!' roept, let iedereen op." De natuurlijke neiging is dan te vluchten in het veilige. Of, zoals sociaalpsycholoog Kees van den Bos zegt: „In onzekere tijden hechten mensen meer aan dingen in hun cultuur of subcultuur, daar krijg je dan meer waardering voor. Dat kunnen leiden de figuren zijn, zoals politici, succesvolle topsporters of andere helden in onze cul tuur. Maar je zou ook kunnen denken aan Sinterklaas." Van den Bos herinnert aan de horrorfilm Sint van Dick Maas. Over het onheilspellen de affiche van de film kwamen alleen al bij de Reclame Codecommissie duizenden klachten binnen. „Op enkele uitzonderin gen na was de strekking toch dat je met je- handen van Sinterklaas moet afblijven. Het gevoel bij veel mensen is dat je niet naar moet doen over Sinterklaas, daar mag je niet te veel kritiek op hebben." Van den Bos bestudeert hoe mensen om gaan met onzekerheid. Dat we nu in zo'n periode leven, daaraan twijfelt hij niet. „Mensen merken het misschien nog niet in hun portemonnee, maar we anticiperen er wel op. Ongeveer driekwart van de be volking zet zich schrap. Voor het sinter klaasfeest willen ze wel in de buidel tasten, dat is eenmalig. Maar met structurele uitga ven is men voorzichtiger geworden." Dat het crisis is, ziet de Utrechtse hoogle raar ook aan de toenemende spanningen tussen verschillende groepen in de samen leving. „Mensen hebben de neiging hun toevlucht te zoeken bij een club waartoe ze behoren, omdat dat veilig is. En ze gaan dan meer waarde hechten aan die groep. In principe willen mensen op een ratione le manier met problemen omgaan, maar dat is niet altijd mogelijk. Europa, wat kun nen wij daar nou aan doen? Dan zoek je andere wegen en dat wil ik niet meteen een vlucht noemen, want het is een lo gisch mechanisme. De één koopt een boek, de ander viert liever sinterklaas." reageren? spectrum@wegener.nl beeld CPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 86