de maat der dingen 9 spectrum Zaterdag 12 november 2011 Ondertussen loopt de Randstad zelf vol, met allerlei proble men zoals files tot gevolg. foto Ed Oudenaarden/ANP Karla Peijs voorziet een kentering in het beeld van Nederland, waarin wordt gedacht aan 'de Randstad' en 'alles daarbuiten'. foto Mechteld Jansen ten. Maar Drenthe heeft geen rijksmu seum en Zeeland heeft geen gemeentelijke topsporthallen. Door de afwezigheid van dit soort voorzieningen is er in sommige provincies dus, meer dan in de Randstad, noodzaak om (als provincie) aanvullend op te treden. En dat betekent ook buiten de door het rijk voorgeschreven kerntaak gebieden. Dat wil zeggen, als we in de ver schillende regio's in Nederland een min of meer gelijk voorzieningenniveau nastre- Tot slot dan de schaaldiscussies. In het algemeen ben ik niet tegen schaalvergrotingen. Als dit tot grote re efficiency en effectiviteit leidt: prima. Het punt is alleen dat schaalvergrotingen wel opvallend vaak ten gunste van de Randstad worden uitgevoerd. En dat gaat dan weer ten koste van de werkgelegen heid buiten de Randstad. In Zeeland zijn in de afgelopen decennia vele, vele rijksdiensten vertrokken of afge slankt. Het Kadaster bijvoorbeeld, terwijl er geen enkele reden was om de opscha- ling hiervan niet in Zeeland te laten plaats vinden. Immers, bij het Kadaster gaat alles online. Onnodig dus. En het gevolg van dit vertrek van werkgelegenheid is natuurlijk dat Zeeland een minder aantrekkelijk woon- en vestigingsklimaat krijgt, jonge ren trekken weg (veel naar de Randstad na tuurlijk!) op zoek naar een baan en de voorzieningen komen steeds verder onder druk te staan. En dit is niet alleen een Zeeuws probleem. Want een verslechte ring van het woon- en vestigingsklimaat in Zeeland kan bepalend zijn in de keuze van bedrijven om in Nederland te blijven of zich elders te vestigen. Bijvoorbeeld voor zo'n groot bedrijf als DOW Chemi cal. Dan is het dus ook een Nederlands pro bleem. Zo is er sprake van een soort domi no-effect dat alleen kan worden doorbro ken als we het oude beeld van Nederland, van 'de Randstad en de rest van Neder land', loslaten. En dat is nu precies wat er staat te gebeu ren. Vanwaar die kentering? Daar zijn een paar redenen voor. In de eerste plaats, om dat het economisch zwaartepunt in Neder land verschuift. De Randstad is niet langer de enige economische motor van Neder land. De rest van Nederland draagt zeker zoveel bij aan ons bruto binnenlands pro duct. Het is niet zo dat in de Randstad het meeste geld wordt verdiend. Ook dat is een hardnekkig beeld. Sla de statistieken van het CBS er maar op na. Als wij uitgaan van de maximale variant van de Randstad, dus de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland, Utrecht en Flevoland sa men, dan was hun bijdrage aan het bruto binnenlands product (marktprijzen) in 1995 en in 2008 nog geen 50 procent. Dat percentage komt ongeveer overeen met het inwonertal van deze provincies. Het economische belang van regio's bui ten de Randstad wordt vaak onderschat en dat is steeds minder makkelijk vol te hou den. Er gebeurt veel in de regio. In Zee land ontwikkelen we de Kanaalzone van Terneuzen naar Gent, waarin op innovatie ve wijze wordt gewerkt aan de ontwikke ling van de agrochemie. We werken inten sief samen met West-Brabant om de main tenance industrie verder te ontwikkelen. En ook elders in Nederland ontwikkelen de regio's zich in rap tempo. De tweede reden voor de onvermijdelijke kentering in het oude beeld van Neder land is simpel. De Randstad is gewoon vol, terwijl daarbuiten nog voldoende ruimte is. Uit gegevens van TNO (2006) blijkt dat de bevolkingsdichtheid in de Randstad 30 procent hoger ligt dan in stedelijke gebie den als Londen en Parijs. In Utrecht wach ten mensen 8 jaar op een woning en bij ons staan ze leeg! De concentratie op de Randstad heeft ge leid tot enorme congestieproblemen, to renhoge huizen- en grondprijzen en belas ting van het milieu. In 2005 was 81 pro cent van de files in Nederland geconcen treerd in de Randstad. De filevorming is daar erger dan in bijvoorbeeld de Vlaamse Diamant (Antwerpen,-Brussel-Gent-Leu- ven) en het Rijn-Ruhrgebied. En wat ge beurt er als met de vorming van de natio nale politie alle beheerstaken in een politie dienstencentrum in Utrecht worden gecen traliseerd? Dat gaat om zo'n 9000 banen. Zeg dat de helft van de mensen in die ba nen met de auto komt. Dat zijn 4.500 au to's in de spits erbij: 4.500 x 5 meter. Dat is weer ruim 22 kilometer file. Er moet een visie komen op de infrastruc tuur en de ruimtelijke ordening in Neder land die gericht is op de ontlasting van de Randstad in plaats van een verdere bélas- ting. Het beleid moet zich niet langer rich ten op het repareren van knelpunten, die zich natuurlijk in de Randstad concentre ren. Dan blijven we achter de feiten aanlo pen. Een andere oplossing, die daarmee hand in hand moet gaan, is natuurlijk het creëren van werkgelegenheid buiten de Randstad. Om te beginnen door schaalver groting van rijksdiensten niet langer hoofd zakelijk ten gunste van de Randstad uit te voeren. Maar het gaat om meer dan de rijksdiensten alleen. Het gaat erom hoe je de juiste taak op de juiste plaats krijgt. Een derde reden voor het einde van centra le positie van de Randstad in ons beeld van Nederland, is dat het politiek niet lan ger houdbaar is. Gevestigde politieke par tijen verliezen steun in de grensgebieden. Dit is met name in het Zuiden zichtbaar, zoals de afgelopen Tweede Kamerverkie zingen duidelijk gebleken. Ook de op komst in de grensregio's was relatief laag. Met name in Limburg, Brabant, Oost-Gro- ningen en delen van Friesland. En voor een belangrijk deel is dit te wijten aan het feit dat men zich in die regio's onderbe deeld voelt. Dat verandert pas als de Rand stadnorm wordt losgelaten. Hoe ziet het nieuwe beeld van Nederland er dan uit? Het nieuwe beeld van Neder land is een land van verschillende regio's, dus niet van de Randstad en de rest, maar van regio's met ieder een sterk eigen pro fiel. En dan heb ik het natuurlijk ook over de mainports Amsterdam en Rotterdam, maar niet uitsluitend en niet per se in de context van de Randstad. Het gaat om regio's waarvan de samenstel lende delen elkaar aanvullen en versterken op het gebied van wonen, werken en mo biliteit. Regio's die daardoor in staat zijn zich te ontwikkelen tot een internationale topregio. Eén van die regio's met zo'n sterk profiel is onze Delta. Ik denk dan grofweg aan het gebied dat wordt begrensd door Rotter dam in het noorden, West-Brabant in het oosten en Zeeland in het westen. De Rijn-Scheldedelta. Deze regio moet in staat zijn tot een krachtige gemeenschappe lijke agenda, omdat veel maatschappelijke en economische opgaven in de regio juist verbonden zijn aan de delta. En het is een regio die internationaal veel gewicht in de schaal legt. En daar hoort natuurlijk een passende vi sie op de ruimtelijke ordening in die re gio's bij. Daar hoort bij dat er ruimte is voor differentiatie en maatwerk in Neder land en dat de overheersende Randstad fixatie inderdaad verdwijnt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 85