De Randstad is niet langer spectrum 8 Zaterdag 12 november 2011 Zeeuwse woningcorporaties moesten meebetalen aan het opknappen van Vogelaarwijken, vooral in de Randstad, maar moesten vervolgens in Den Haag de hand ophouden om leegstand aan te pakken. foto Ruben Oreel De verhoudingen in Nederland gaan verschuiven, constateerde commissaris van de koningin Karla Peijs vorige maand in de johan de Wittlezing die ze hield in Dordrecht, de geboorteplaats van deze zeventiende-eeuwse staatsman. Ze voorziet een kentering in het beeld van Nederland: dat van stad en rand. Die kentering voltrekt zich min of meer vanzelf. Peijs wil ze slechts duiden en een zetje in de goede richting geven. Hier volgt een samenvatting van haar lezing. We staan aan de voora vond van een belangrij ke kentering. Een ken tering in ons beeld van Nederland. Het oude beeld van Nederland, het beeld dat tot het verleden gaat behoren, is dat van de stad en de rand. Dat is het beeld dat ons zegt dat ons land uit twee delen bestaat: de Randstad (de stad) en de rest van Neder land (de rand). In het oude beeld van Nederland wordt Zeeland aangemerkt als een uithoek. Een gebied dat 'uit de route' ligt. Een gebied waarvan je aan mensen buiten de provin cie heel goed moet uitleggen waarom je er woont Maar ten opzichte van wat is Zee land dan een uithoek? Zeeland ligt midden in de Rijn-Schelde Delta: veruit de belangrijkste maritieme toegangspoort tot Europa. Onze zuiderbu ren hoefje niets te vertellen over het grote strategische belang van het gebied voor Vlaanderen en Antwerpen in het bijzon der: de kurk waar de Vlaamse economie op drijft. Het is niet voor niks dat België in 1918 heeft geprobeerd Zeeuws-Vlaanderen te annexeren! Ten opzichte van wat is Zeeland dan een uithoek? Het antwoord is natuurlijk: de Randstad. De mate waarin een gebied in Nederland tot de periferie wordt gere kend, wordt bepaald door de afstand tot de Randstad. Dat wil zeggen, in het oude, tanende beeld van Nederland. En dat geldt dus niet alleen voor Zeeland, maar ook voor bijvoorbeeld Groningen, Friesland, Drenthe, Limburg en Brabant. De Randstad en de rest van Nederland. De Randstad ligt in het centrum en bepaalt de focus op de rest van Nederland. De Rand stad bepaalt de maat der dingen. Dat is het oude beeld van Nederland. Dat is het beeld dat wij gaan verlaten, maar dat tege lijkertijd bijzonder hardnekkig is. De Rand stad is de norm en die zogenaamde Rand stadnorm werkt vandaag de dag nog door in veel zaken. We zien het terug in regelge ving en prestatienormen, in de priorite- ring van maatschappelijke opgaven, in be stuurlijke inrichtingsvraagstukken en in schaaldiscussies. Eerst de prestatienorm. In Den Haag is ja ren geleden de prestatienorm voor de aan- rijtijden voor ambulances bepaald: overal in Nederland moet een ambulance binnen 15 minuten ter plaatse kunnen zijn. Nu werkt dat misschien goed in de Randstad, maar niet in Zeeland. Om van eiland naar eiland te komen moet je vaak omrijden, naar een brug of naar een dam. Dat kost tijd. Dus als wij die prestatienorm willen halen, moeten wij veel meer ambulances (per hoofd van de bevolking) hebben dan gemiddeld in Nederland. En wie betaalt dat? Wie de norm stelt....? De bijzondere geografische omstandighe den van Zeeland, en dat geldt ongetwijfeld ook voor andere provincies, maken dat Randstadnormen er vaak niet werken. Het gaat niet alleen over ambulances, het gaat ook over de toegankelijkheid van de zorg in het algemeen, over het onderwijs en over vele andere voorzieningen, zoals het openbaar vervoer. Het ligt heel erg voor de hand, maar toch wordt met die specifieke lokale en regionale omstandighe den vaak geen rekening gehouden. De do minante focus op de Randstad maakt dat onmogelijk, omdat de rest van Nederland simpelweg achter een blinde vlek ver dwijnt. Dat blijkt ook bij de prioritering van maat schappelijke opgaven. De Vogelaarheffing is een mooi voorbeeld. Via die heffing moesten ruim 400 woningcorporaties in Nederland geld geven aan 50 corporaties die de 40 zogenoemde Vogelaarwijken op knappen. Dan hebben we het dus over wij ken waarvan de problematiek zich concen treert in de grote steden. En van die wij ken ligt ongeveer driekwart in de Rand stad. Door die Vogelaarheffing kon de vreemde situatie ontstaan dat woningcor poraties in plattelandsgebieden eerst hun geld moesten weggeven aan de Randstad en vervolgens in diezelfde Randstad hun hand moesten ophouden om hun eigen problematiek zoals leegstand en vergrij zing aan te kunnen pakken. Want daar hadden ze geen geld meer voor! Die spanning tussen landelijke, Randstede lijke prioriteiten enerzijds en regionale be langen anderzijds speelt nu overigens ook bij de vorming van de nationale politie. Ook daar bestaat grote zorg dat de aan dacht voor landelijke, Randstedelijke prio riteiten ten koste zal gaan van regionale of lokale aandachtsgebieden. Het gevolg is dat de politie onvoldoende aandacht kan besteden aan de regio-specifieke uitdagin gen en dat zij de voeling met de plaatselij ke bevolking verliest. Sterker nog, het risi co bestaat dat politiecapaciteit uit de regio verdwijnt. De Randstad bepaalt de maat der dingen en dat merken we ook in de discussies over bestuurlijke inrichtingsvraagstukken. De rode draad in die discussies is vaak de vraag: wie doet wat? De kerntakendiscus sie. Volgens het huidige kabinet liggen de kerntaken van het middenbestuur, de pro vincies dus, op de gebieden ruimte, econo mie en natuur. Maar de ene provincie is de andere niet. In sommige provincies, met name de Rand stadprovincies, zijn relatief veel voorzienin gen aanwezig die door het rijk of door de grote steden worden bekostigd. Denkt maar aan rijksmusea en topsportfacilitei- Zeeland is geen uithoek, maar midden in de Rijn-Schelde Delta de belangrijkste maritieme toegangspoort tot Europa. foto Ronald den Dekker Dat in de Randstad vaak geen oog is voor de geografische omstandigheden daarbuiten, blijkt wel uit de normen voor aanrijtijden voor ambulances. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 84