van vlaskavel Gz 59-west 7 spectrum Zaterdag 12 november 2011 opengespreid op het land. Theedoek van honderd procent linnen, waarin een luchtfoto van de kavel is verwerkt. doordat ik een prijs had gewonnen. Daar door was ik in staat de kavel te kopen. Zo doende kon ik precies gaan uitzoeken wat er allemaal van het vlas van die ene kavel kon worden gemaakt. Dat was voor mij een soort onderzoeksvraag." Ze pakte het met wetenschappelijke preci sie aan. Alles is exact verantwoord en keu rig gedocumenteerd. Door alle kosten en baten bij te houden, wordt uiteindelijk de economische meerwaarde van de kavel in zichtelijk. Ook probeert Meindertsma het vlas duurzaam en lokaal te laten verwer ken. Aangezien de toekomst van het ge was momenteel onder druk staat, onder zoekt ze tevens allerlei hoogwaardige, nieu we toepassingen. Het is een intensief en langdurig proces, zegt Meindertsma. „Eigenlijk ben ik nog maar op de helft. Er zitten heel veel materi alen in de tentoonstellingen die eigenlijk halffabrikaten zijn. Het is een soort avon tuur dat zich ontvouwt." Hoewel 'werk in uitvoering' is er veel te zien op de Middelburgse tentoonstelling, waar de geur van de vlas voor een passen de atmosfeer zorgt en waar merkbaar over elk detail is nagedacht. Zelfs de expositie- kasten zijn van vlas. Aan de hand van de film van Roel van Tour en allerlei materia len wordt het vlasproces inzichtelijk ge maakt. Ook worden bekende toepassingen ge toond, waaronder rollen touw, flessen lijn olie - allemaal keurig in het gelid - en vlas papier. Daarnaast laat Meindertsma fraaie eigen ontwerpen zien, waaronder touw- lampen, een poef van vlastouw en puur linnen theedoeken, waarin luchtfoto's van de kavel zijn verwerkt. Bijzonder is vooral de stoel waarvan de zitting van oersterk vlascomposiet gemaakt. Meindertsma is ingenomen met de samen werking met het Zeeuws Museum. „Ik was al een eind op weg, toen ik werd bena derd. Zij waren meteen enthousiast over dit idee. De samenwerking zorgt ervoor dat je mensen hebt die met je meedenken. Doordat er een deadline was, word je ook gedwongen te focussen. Voor mij is dit een mooi moment om te kijken: waar sta ik nu en wat vindt het publiek ervan?" De Zeeuwse invloed keert vooral terug in het linnen hemd dat ze heeft gemaakt en dat - onder het ZL-label van het museum - in beperkte oplage te koop zal zijn. Het hemd is niet genaaid, maar vastgezet met linnen strijktape, geïnspireerd door oude stoplappen uit de museumcollectie. De ro de borduurvlakken op het hemd hebben een eigentijdse variant gekregen: het zijn QR-codes. Wie die met zijn smartphone scant, krijgt direct filmpjes over het project te zien. Ook elders in de expositie worden dergelijke codes volop toegepast. Meindertsma zet haar onderzoek ook na de opening van de expositie voort. In april 2012 moet dat uitmonden in een boek. Ui teraard gemaakt van vlas. De expositie is t/m 23 september 2012 te zien in het Zeeuws Museum, Abdij plein, Middelburg. Geopend: di. t/m zo. 11.00-17.00 uur. Van 11 februari t/m 3 juni 2012 is er een overzichtstentoonstelling van Christien Meindertsma in het Textielmuseum in Tilburg. Opening tentoonstelling Vanwege de opening van de tentoonstelling is het Zeeuws Museum vandaag van 11.00 tot 17.00 uur gratis toegankelijk. Er zijn diverse gratis activiteiten: 13.00-13.45 uur: Rondleiding Vlas 13.15-13.40 uur: Verhaal op. zaal Verzameld Werk (jubileumexpositie) 13.30-15.30 uur: Rondleider op zaal Vlas met QR-code scanner. 13.40-14.00 uur: Verhaal op zaal Underground (jubileumexpositie) 14.30-15.15 uur: Rondleiding Vlas 14.45-15.10 uur: Verhaal op zaal Verzameld Werk 15.10.-15.30 uur Verhaal op zaal Underground 15.30 uur: Officiële opening Vlas in de Wan- delkerk. Aansluitend wordt het Vlasserslied ten gehore gebracht door het Seniorenkoor Koewacht o.l.v. Piet Apers en Harmonie Een dracht Maakt Macht o.l.v. Luc van Acker 16.00 uur: Bezoek tentoonstelling en drankje in het museumcafé 16.00-17.00 uur: Rondleider op zaal Vlas met QR-code scanner. Christien Meindertsma, met de door haar ontworpen touwlamp.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 83