60 jaar kleurrijk en tijdloos 29 wonen l:::l 024-3650509 Marimekko Zaterdag 12 november 2011 De nieuwe winkel van Marimekko in New York. Het 60-jarige Finse textielmerk verkoopt niet alleen kleurrijke producten, maar ook 'inspiratie'. foto's PR van de serie Sex and the City het merk een boost. Voor het raam van haar appartement in de hitserie hingen Marimekko-gordijnen. Ook liep de actrice in een opvallende bikini van het Finse merk rond. Allround toepasbaarheid en tijdloosheid van de dessins kenmerken de kracht van het merk. Een onlangs opnieuw uitgebracht patroon met schetsen van de Finse hoofd stad Helsinki zou gisteren getekend kunnen zijn, terwijl de print in 1952 is ontworpen door een van de ontwerpers van het eerste uur: Per-Olof Nyström. Veel van de prints, waaronder bestseller Unikko met klaprozen- patroon (grappig: dit motief werd gepresen teerd kort nadat de directie had besloten dat pen- en stippenpatronen in de armen en droegen ze op festivals. In de jaren tachtig werd Marimekko een beursgenoteerd bedrijf Aanvankelijk zon der veel succes; de aandelen kelderen snel in waarde. De nieuwe eigenaar krikte de cijfers in de jaren negentig op door het van jong en vernieuwend ontwerptalent. Het succes van de kleurrijke prints is dus wisselend. Anno nu lijken de zaken goed gaan onder directeur Ihamuotila. Naast openen van nieuwe winkels, schafte het be drijf een hypermoderne textieldrukmachine aan en komen er weer talloze nieuwe pro ducten en prints bij. Marimekko staat niet langer bekend als een merk voor overjarige hippies of linkse intellectuelen. Zal ook Mi chelle Obama straks haar weg weten te vinden naar de winkel in Manhattan? Ongetwijfeld kent Mari mekko ook een toekomst met pieken en dalen. Trendy en fris probeert het merk in elk geval al tijd te zijn. Zoals met het jubileumproject, waarbij het thema 'samenwerken' centraal stond. Studenten van designopleidingen over de hele wereld wer den gevraagd nieuwe ont werpen te maken waaruit de filosofie van Marimekko spreekt: 'alles is mogelijk als je het samen doet'. Een van de winnende ideeën brengt merk en gebruiker samen. Juri Hayashi en Nitta Keiko, designstudenten uit Japan, bedach ten Live Pattern: een multimediale manier waarop gebruikers onderling nieuwe patro nen voor textielontwerpen kunnen delen via Marimekko. Wie weet, is dat de oplos sing voor de toekomst, zodat de consument het merk blijft zien als actueel en tijdloos. www.marimekko.com www.marimekko.fi/designcompetition rs-ji Reageren? i" wonen@wegener.nl Marimekko nooit meer bloemenpatronen zou uitbrengen) en recentelijk de poëtische patronen Vattenblank (betekent glinsterend water) van Astrid Sylwan, zijn ontworpen door jonge designers die zich niet laten lei den door trends. Marimekko kreeg in het 60-jarig bestaan ook de nodige dipjes te verwerken. In de ja ren vijftig, kort na de oprichting, had het merk het financieel moeilijk. Pas toen 'de wereld' begon te wennen aan de nieuwe, kleurrijke stoffen, veroverde Marimekko meer marktaandeel. Ook in de jaren zestig ging Marimekko bijna failliet, om in de ja ren zeventig terug te slaan met nieuwe fa brieken en winkels. Jongeren sloten de stre- namese vrouw een housewarming- party, voor haar familie en vrien den, op ons dakterras. Ik had een liedje ingestudeerd van Crosby, Stills, Nash en Young en bracht dat, heel overtuigend, als een soort liefdesverklaring aan mijn echtge note. Ik uit mijn dak, zij uit hun dak. Geweldig! Maar toen kwam het: ik gaf mijn vrouw een zoen, op haar mond. Dat is not done hier hè, in het openbaar je gene genheid tonen. Mijn nichtje sloeg zelfs haar handen voor de ogen." Gelukkig ben je in ieder geval met haar getrouwd! „Ja, maar dat heeft lang geduurd. We zijn eerst gewoon samen ge weest; verkering, zoals in Neder land, zonder officiële status. Ze was nog maar kort weduwe, dan hoort het niet dat je al zo snel een nieuwe relatie begint. Moet je ze ker een jaar wachten, rouwen, op het platteland wel vier jaar. Toen hebben we ons verloofd. Dat ook richting haar familie uitgedragen. En naar haar vrienden, die ik van- De hoge woning annex guesthouse van Cees Verburg in Hanoi, foto's CV WIE Cees Verburg (53), Nguyen Thi Thai (43) en de kinderen Hay (21), Bob (17) en Huong (10) BEROEP eigenaren reisbureau en guesthouse (www.vietnamcarte.nl) EERDER hij: Apeldoorn, Amersfoort, Zaltbommel, Dordrecht; zij: roots in Vietnam NU Hanoi, Vietnam (sinds 2001) af dat moment 'officieel' mocht ontmoeten. Zes jaar geleden zijn we getrouwd. Niet op traditionele wijze. Het was in een kamer waar meer gemengde stellen wachtten op het plechtige moment dat ze naar voren mochten komen om hun handtekening te zetten." Klinkt romantisch. „Ik had al een huwelijk achter de rug. Met mijn Nederlandse ex, met wie ik in 2001 naar Vietnam kwam om een reisbureau te begin nen. Die relatie is niet fijn geëin digd. Dan heb je er een beetje je buik vol van. Maar ik heb rekening te houden met wensen van ande ren, mijn vrouw en mijn drie kin deren - twee geadopteerd - voor wie je alles goed wilt regelen. Dan waren er ook nog wat praktische redenen. Zo mag je als buitenlan der in Vietnam geen grond kopen. Als je getrouwd bent met een Viet namese kan dat wel op haar naam. En als ik dan vertel dat huren in dit land wordt gezien als geldver spilling én het belangrijk wordt ge vonden je eigen geboortegrond te hebben, begrijp je de keuze om te trouwen nog beter. En ja, natuur lijk was het ook liefde!" Nu woon je dus op eigen grond. „Klopt, ons huis/guesthouse/reis- bureau staat op 80 vierkante me ter en telt 5 verdiepingen. Eigenlijk te hoog, maar na overhandiging van een dikke envelop was het oké. Hanoi is vanwege de stijgen de welvaart, het grote inwoneraan tal, de verbeterde infrastructuur en de grondschaarste één van de duurste plekken ter wereld voor een eigen huis. Wij betaalden 1.500 dollar per vierkante meter, nu is die prijs 4.000 dollar. Op het platteland is het goedkoper. We be wonen zelf één verdieping, op de andere zijn gastenkamers. Veel klanten van ons reisbureau - wij organiseren avontuurlijke, indivi duele reizen in Vietnam - logeren in ons guesthouse. Dan zitten ze middenin het leven. Natuurlijk neem ik ze graag mee naar beken de spots als het Ho Chi Minh-mau- soleum, 'Hanoi Hilton' - waar veel Amerikaanse gevangenen tijdens de oorlog zaten - en de Cu Chi- tunnels, maar liever naar een authentiek dorpje. Om de echte Viemamese sfeer te proeven." r>-ji Reageren en aanmelden? wonen@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 105