Nissan Micra kan partijtje meeblazen auto 15 Mazda verhoogt comfort van de '3' met facelift Peugeot geeft de 208 primeur nieuwe motoren wmmmsssm vrijdag 11 november 2011 Door alleen het toevoegen van een compressor aan de nieuwe driecilinder motor, voldoet de Nissan Micra aan de normen voor belastingvrijstelling. door Tony Vos Er is veel te doen over de nieuwe nor men voor belastingvrijstelling van extra zuinige auto's. Duidelijk is in elk geval dat de vrijstellingsgrenzen worden aangescherpt. De Nissan Micra DIG-S, zoals officieel de naam luidt van de Nissan Micta-variant met compressor, staat er goed op. Tot en met eind 2013 kan de handgeschakelde versie met een C02-uit- stoot van 95 gram per kilometer zonder bpm en wegenbelasting worden verkocht. Terwijl de gewone 1.2 liter zonder compres sor nu al niet in aanmerking komt voor extra voordeel. De driecilinder 1.2 liter benzinemotor is de enige mogelijkheid die Nissan nog in haar compacte model biedt. Door er simpelweg een compressor op te plaatsen, heeft de klant toch een keuze.. Al lijkt die, gezien de belastingvrijstellingen, altijd in het voordeel van deze DIG-S uit te vallen. Maar afgezien van de financiën biedt de compressormotor ook andere voordelen. Het vermogen is geklommen van 80 naar 98 pk en er is ook een merkbare invloed op het koppel, dat van 110 naar 142 Nm gaat. Nu zijn we van turbomotoren gewend dat een hoger koppel bij een aantrekkelijk laag Nissan Micra DIC-S Connect Edition Vlot en zuinig, behoorlijk comfortabel. Bagage 265- 1132 liter. Gewicht 955 kg. Benzine 1.2 I, 98 pk. Vanaf 12.995 euro, Connect Edition 15.350 euro. Plus: belastingvrij, binnenruimte, prestaties. Min: gebruikte kunststoffen. toerental wordt bereikt. Een compressor wordt mechanisch aangedreven en levert meer druk naarmate het toerental toe neemt. Vandaar dat bij deze Nissan het maximale koppel pas bij 4.400 toeren per minuut wordt behaald. Toch is al meteen bij het wegrijden duide lijk merkbaar dat de motor er harder aan trekt. De bekende roffel van een driecilinder klinkt in de verte. Soepeitjes schakelend door de vijf versnellingen sprint de compac te vijfdeurs in 11,3 seconden naar 100 kilo meter per uur en heeft een volwassen top snelheid van 180. De vlotte motor verbruikt op papier erg weinig brandstof, slechts 1 li ter op 24,4 kilometer. Maar in de dagelijkse praktijk blijkt dat een illusie. Gemiddeld moet eerder rekening worden gehouden met 1 op 17 en dat is nog steeds prima. Nissan heeft het programma met de lance ring van de huidige Micra vorig jaar hele maal omgegooid. Werd de Micra de laatste paar generaties in Engeland geproduceerd, deze versie komt uit India. De driedeurs car rosserie is verdwenen en hetzelfde geldt voor de dieselmotor. De Micra is in huidige gedaante in alle richtingen gegroeid, maar heeft toch nog het bolle karakter van zijn voorganger behouden. Het resultaat is dat er achterin meet been- en hoofdruimte is ge schapen en dat het bagagevolume is toege nomen. Tegelijk begeeft de Micra zich met een lengte van 3,78 meter keurig aan de on derkant van het segment. Meer dan voorheen is de Micra een wereld auto, die vanuit India naar alle werelddelen wordt geëxporteerd. Ook landen waar lou ter vraag is naar eenvoudig, betrouwbaar en betaalbaar vervoer. Daarom is vooral de in richting van het interieur wat minder ver fijnd dan bij het vorige model. Nogal wat harde kunststoffen en bijvoorbeeld dunne (bewegende) deurpanelen. Daar tegenover staat overigens wel dat de Micra goedkoper is geworden, waardoor deze eigenschappen weer in balans zijn. Het nieuwe onderstel waarop de Micra is ge baseerd, heeft een compacte wielophanging als kenmerk, zodat binnen bescheiden afme tingen een maximale ruimte kan worden ge creëerd. Voor huis-, tuin- en keukengebruik voldoet de Micra uitstekend. De afstem ming is behoorlijk comfortabel, zonder dat de carrosserie sterk overhelt in bochten of duikt bij fors remmen. Nissan levert de DIG-S in vier uitrustingsva rianten, vanaf 12.995 euro. De Connect Edition met standaard onder meer navigatie komt op 15.350 euro en dat is 1050 euro meer dan de gewone Micra, waarvoor wel wegenbelasting en bpm wordt afgerekend. CONCURRENT «Mazda21.3 BiFuel Sportief gelijnde, compacte auto die door toevoeging van een af-fabriek LPG-sys- teem is vrijgesteld van belas tingen. Bagage 250-787 liter. Gewicht 975 kg. Benzine/ LPG 1.3 I, 75 pk. Plus: onderstel, belastingvrijstelling, afwerking. Min: harde kunststoffen. door Willem de Volder De derde generatie Mazda3 heeft ten opzichte van zijn voorganger aan comfort ge wonnen. Bestuurder en passagiers spinnen er garen bij. Van de nieuwe SkyActive-techno- logie blijft de '3' verstoken. Mazda integreert de nieuwe ontwikkelin gen alleen als totaalpakket in nieu we modellen. De binnenkort te verschijnen CX-5 is de eerste expo nent. Toch worden met de nieuwe 3 technologische stappen gezet. De auto etaleert een beter rijge- voel dan zijn voorganger. Een nieu we stabilisatorstang aan de voor kant zorgt voor meer carrosserie stijfheid en voor een directere be sturing. Kleine wijzigingen aan de wielophanging achter en een wat andere schokdemperafstelling dra gen daar ook toe bij. Een nieuwe neus en kleine designaanpassin gen aan de achterzijde onderstre pen de vernieuwingen. Praktisch gewin gaat schuil in een wat ingekorte achterbumper, waar door in- en uitladen van spullen wat gemakkelijker gaat. Mazda le vert de nieuwe 3 als hatchback, se dan en supersnelle MPS. Er is een keuze uit vier benzinemotoren en twee diesels (20 procent bijtelling mogelijk). De prestaties van de 1.6 liter benzine (105 pk) werden getest. Het is geen MPS met 2.3 li ter (260 pk), maar goed genoeg voor de dagelijkse familiaire of za kelijke mobiliteit. Een indicator wijst op de ideale schakelmomen ten en Mazda's navigatiesysteem op basis van TomTom-technologie zorgt voor een goed verloop van de tocht. Veiligheid was al een be langrijk issue, dat wordt vertaald in gebruikelijke airbags en actieve (whiplashbescherming). De prij zen beginnen bij 18.990 euro voor de benzine en 25.290 euro (Busi ness) voor de diesel. De krachtige MPS is er vanaf 45.490 euro. door Tony Vos Heel logisch is bij Peugeot de 208 de opvolger van de 207. Het model is pittiger vorm gegeven en krijgt nieuwe motoren. Volgend voorjaar komen de nieu we drie- en vijfdeurs hatchback op de markt. Het is bijna uniek dat de 208 qua formaat een stapje terug doet, al zal dat qua interieurruim te niet echt merkbaar zijn. De leng te is met 7 centimeter afgenomen en de auto doet 1 centimeter min der in hoogte. In het front zijn wat trekjes van de nieuwste Peugeot- modellen te zien, zoals de chroom omlijnde grille en de op de motor kap geplaatste leeuw. Aardig is de vorm van de achterlichten, die als een boemerang om een stuk plaat Nieuwe Mazda 3. foto WdeV Peugeot 208: kleiner. foto Peugeot werk heen zijn gevormd. Maar on danks de compleet nieuwe koets, toont de 208 schuin van achteren onverwacht vertrouwd. Het interieur krijgt een bijzonder tintje. Het analoge instrumenta rium is veel hoger geplaatst dan ge bruikelijk, waardoor een head-up- display niet nodig is. De bestuur der krijgt op deze manier veel snel ler informatie over de snelheid en bijvoorbeeld de adviezen van de schakelindicator. De 208 krijgt binnen Peugeot de primeur van een nieuwe motoren familie. Er staan driecilinders klaar met een inhoud van 1.0 en 1.2 liter en vermogens van 68 en 82 pk. Dat klinkt bescheiden, maar zou genoeg moeten zijn omdat de 208 gemiddeld 110 kilogram lichter is dan zijn voorganger. Dood ge wicht, dat nu niet meer meegeno men hoeft te worden. De zuinigste benzinemotor stoot 99 gram aan CO2 per kilometer uit en de e-HDi diesel komt aan 8f gram per kilometer. Dat bete kent in eerste instantie geen bpm en wegenbelasting. De exacte intro ductiedatum en de prijzen zijn op dit moment nog niet bekend. Facelift maakt de Passat CC 'gewoon' De volgende die in het rijtje face lifts bij Volkswagen aan de beurt is, is de Passat CC, waarvan er in middels 270.000 zijn verkocht. Door de strakkere neus en de ach terlichten die zo uit de normale Passat lijken te komen, is de Pas sat CC een deel van zijn typische kenmerken kwijt. Eeuwig zonde! Prijs van elektrische Ford Focus is bekend Ford is een van de volgende spe lers op de markt voor elektrische voertuigen. In de VS is nu de prijs vrijgegeven van de Focus met 125 pk sterke elektromotor. Die kost daar 39.200 dollar. Gezien de andere prijzen van elektrische voertuigen mag dit ongeveer 1 op 1 in euro's worden vertaald. MG6 wordt voorlopig nog niet geëxporteerd MG begon eerder dit jaar de pro ductie van de nieuwe MG6. Bij succes op de Britse markt zou een linksgestuurde versie voor Europa worden overwogen. Die terug keer zit er (voorlopig) niet in. Tot nu toe werden er namelijk maar zo'n 250 stuks van verkocht. Aan de buitenkant is niet te zien dat de Micra een compressormotor heeft. foto's Automedia CONCURRENT #Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack Een aantrekkelijk vormgege ven, voldoende ruime en compacte auto, met een belastingvrije 1.2 liter motor. Bagage 288-923 liter. Gewicht 1004 kg. Benzine 1.2 I, 85 pk. Plus: binnenruimte, vormgeving, belastingvrij. Min: praktijkverbruik. Vanaf 13.900 euro, Gold 15.000 euro. CONCURRENT#Lancia Ypsilon TwinAir Gold Bijzonder vormgegeven nieu weling, standaard als vijf deurs, met eveneens afwij kende interieurinrichting. Bagage 245-820 liter. Gewicht 950 kg. Benzine 0.9 I, 85 pk. Plus: vormgeving, inrichting, belastingvrij. Min: motorgeluid, hoofdruimte achterin.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 67