Nissan Micra kan
partijtje meeblazen
auto 15
Mazda verhoogt comfort
van de '3' met facelift
Peugeot geeft de 208
primeur nieuwe motoren
wmmmsssm
vrijdag 11 november 2011
Door alleen het toevoegen van een compressor aan de nieuwe driecilinder
motor, voldoet de Nissan Micra aan de normen voor belastingvrijstelling.
door Tony Vos
Er is veel te doen over de nieuwe nor
men voor belastingvrijstelling van
extra zuinige auto's. Duidelijk is in
elk geval dat de vrijstellingsgrenzen
worden aangescherpt. De Nissan Micra
DIG-S, zoals officieel de naam luidt van de
Nissan Micta-variant met compressor, staat
er goed op. Tot en met eind 2013 kan de
handgeschakelde versie met een C02-uit-
stoot van 95 gram per kilometer zonder
bpm en wegenbelasting worden verkocht.
Terwijl de gewone 1.2 liter zonder compres
sor nu al niet in aanmerking komt voor
extra voordeel.
De driecilinder 1.2 liter benzinemotor is de
enige mogelijkheid die Nissan nog in haar
compacte model biedt. Door er simpelweg
een compressor op te plaatsen, heeft de
klant toch een keuze.. Al lijkt die, gezien de
belastingvrijstellingen, altijd in het voordeel
van deze DIG-S uit te vallen.
Maar afgezien van de financiën biedt de
compressormotor ook andere voordelen.
Het vermogen is geklommen van 80 naar
98 pk en er is ook een merkbare invloed op
het koppel, dat van 110 naar 142 Nm gaat.
Nu zijn we van turbomotoren gewend dat
een hoger koppel bij een aantrekkelijk laag
Nissan Micra DIC-S Connect Edition
Vlot en zuinig, behoorlijk comfortabel. Bagage 265-
1132 liter. Gewicht 955 kg. Benzine 1.2 I, 98 pk.
Vanaf 12.995 euro, Connect Edition 15.350 euro.
Plus: belastingvrij, binnenruimte, prestaties.
Min: gebruikte kunststoffen.
toerental wordt bereikt. Een compressor
wordt mechanisch aangedreven en levert
meer druk naarmate het toerental toe
neemt. Vandaar dat bij deze Nissan het
maximale koppel pas bij 4.400 toeren per
minuut wordt behaald.
Toch is al meteen bij het wegrijden duide
lijk merkbaar dat de motor er harder aan
trekt. De bekende roffel van een driecilinder
klinkt in de verte. Soepeitjes schakelend
door de vijf versnellingen sprint de compac
te vijfdeurs in 11,3 seconden naar 100 kilo
meter per uur en heeft een volwassen top
snelheid van 180. De vlotte motor verbruikt
op papier erg weinig brandstof, slechts 1 li
ter op 24,4 kilometer. Maar in de dagelijkse
praktijk blijkt dat een illusie. Gemiddeld
moet eerder rekening worden gehouden
met 1 op 17 en dat is nog steeds prima.
Nissan heeft het programma met de lance
ring van de huidige Micra vorig jaar hele
maal omgegooid. Werd de Micra de laatste
paar generaties in Engeland geproduceerd,
deze versie komt uit India. De driedeurs car
rosserie is verdwenen en hetzelfde geldt
voor de dieselmotor. De Micra is in huidige
gedaante in alle richtingen gegroeid, maar
heeft toch nog het bolle karakter van zijn
voorganger behouden. Het resultaat is dat er
achterin meet been- en hoofdruimte is ge
schapen en dat het bagagevolume is toege
nomen. Tegelijk begeeft de Micra zich met
een lengte van 3,78 meter keurig aan de on
derkant van het segment.
Meer dan voorheen is de Micra een wereld
auto, die vanuit India naar alle werelddelen
wordt geëxporteerd. Ook landen waar lou
ter vraag is naar eenvoudig, betrouwbaar en
betaalbaar vervoer. Daarom is vooral de in
richting van het interieur wat minder ver
fijnd dan bij het vorige model. Nogal wat
harde kunststoffen en bijvoorbeeld dunne
(bewegende) deurpanelen. Daar tegenover
staat overigens wel dat de Micra goedkoper
is geworden, waardoor deze eigenschappen
weer in balans zijn.
Het nieuwe onderstel waarop de Micra is ge
baseerd, heeft een compacte wielophanging
als kenmerk, zodat binnen bescheiden afme
tingen een maximale ruimte kan worden ge
creëerd. Voor huis-, tuin- en keukengebruik
voldoet de Micra uitstekend. De afstem
ming is behoorlijk comfortabel, zonder dat
de carrosserie sterk overhelt in bochten of
duikt bij fors remmen.
Nissan levert de DIG-S in vier uitrustingsva
rianten, vanaf 12.995 euro. De Connect
Edition met standaard onder meer navigatie
komt op 15.350 euro en dat is 1050 euro
meer dan de gewone Micra, waarvoor wel
wegenbelasting en bpm wordt afgerekend.
CONCURRENT «Mazda21.3 BiFuel
Sportief gelijnde, compacte
auto die door toevoeging
van een af-fabriek LPG-sys-
teem is vrijgesteld van belas
tingen. Bagage 250-787 liter.
Gewicht 975 kg.
Benzine/ LPG 1.3 I, 75 pk.
Plus: onderstel, belastingvrijstelling, afwerking.
Min: harde kunststoffen.
door Willem de Volder
De derde generatie Mazda3
heeft ten opzichte van zijn
voorganger aan comfort ge
wonnen. Bestuurder en passagiers
spinnen er garen bij.
Van de nieuwe SkyActive-techno-
logie blijft de '3' verstoken. Mazda
integreert de nieuwe ontwikkelin
gen alleen als totaalpakket in nieu
we modellen. De binnenkort te
verschijnen CX-5 is de eerste expo
nent. Toch worden met de nieuwe
3 technologische stappen gezet.
De auto etaleert een beter rijge-
voel dan zijn voorganger. Een nieu
we stabilisatorstang aan de voor
kant zorgt voor meer carrosserie
stijfheid en voor een directere be
sturing. Kleine wijzigingen aan de
wielophanging achter en een wat
andere schokdemperafstelling dra
gen daar ook toe bij. Een nieuwe
neus en kleine designaanpassin
gen aan de achterzijde onderstre
pen de vernieuwingen.
Praktisch gewin gaat schuil in een
wat ingekorte achterbumper, waar
door in- en uitladen van spullen
wat gemakkelijker gaat. Mazda le
vert de nieuwe 3 als hatchback, se
dan en supersnelle MPS. Er is een
keuze uit vier benzinemotoren en
twee diesels (20 procent bijtelling
mogelijk). De prestaties van de
1.6 liter benzine (105 pk) werden
getest. Het is geen MPS met 2.3 li
ter (260 pk), maar goed genoeg
voor de dagelijkse familiaire of za
kelijke mobiliteit. Een indicator
wijst op de ideale schakelmomen
ten en Mazda's navigatiesysteem
op basis van TomTom-technologie
zorgt voor een goed verloop van
de tocht. Veiligheid was al een be
langrijk issue, dat wordt vertaald
in gebruikelijke airbags en actieve
(whiplashbescherming). De prij
zen beginnen bij 18.990 euro voor
de benzine en 25.290 euro (Busi
ness) voor de diesel. De krachtige
MPS is er vanaf 45.490 euro.
door Tony Vos
Heel logisch is bij Peugeot de
208 de opvolger van de 207.
Het model is pittiger vorm
gegeven en krijgt nieuwe motoren.
Volgend voorjaar komen de nieu
we drie- en vijfdeurs hatchback op
de markt. Het is bijna uniek dat de
208 qua formaat een stapje terug
doet, al zal dat qua interieurruim
te niet echt merkbaar zijn. De leng
te is met 7 centimeter afgenomen
en de auto doet 1 centimeter min
der in hoogte. In het front zijn wat
trekjes van de nieuwste Peugeot-
modellen te zien, zoals de chroom
omlijnde grille en de op de motor
kap geplaatste leeuw. Aardig is de
vorm van de achterlichten, die als
een boemerang om een stuk plaat
Nieuwe Mazda 3.
foto WdeV Peugeot 208: kleiner. foto Peugeot
werk heen zijn gevormd. Maar on
danks de compleet nieuwe koets,
toont de 208 schuin van achteren
onverwacht vertrouwd.
Het interieur krijgt een bijzonder
tintje. Het analoge instrumenta
rium is veel hoger geplaatst dan ge
bruikelijk, waardoor een head-up-
display niet nodig is. De bestuur
der krijgt op deze manier veel snel
ler informatie over de snelheid en
bijvoorbeeld de adviezen van de
schakelindicator.
De 208 krijgt binnen Peugeot de
primeur van een nieuwe motoren
familie. Er staan driecilinders klaar
met een inhoud van 1.0 en 1.2 liter
en vermogens van 68 en 82 pk.
Dat klinkt bescheiden, maar zou
genoeg moeten zijn omdat de 208
gemiddeld 110 kilogram lichter is
dan zijn voorganger. Dood ge
wicht, dat nu niet meer meegeno
men hoeft te worden.
De zuinigste benzinemotor stoot
99 gram aan CO2 per kilometer
uit en de e-HDi diesel komt aan
8f gram per kilometer. Dat bete
kent in eerste instantie geen bpm
en wegenbelasting. De exacte intro
ductiedatum en de prijzen zijn op
dit moment nog niet bekend.
Facelift maakt de
Passat CC 'gewoon'
De volgende die in het rijtje face
lifts bij Volkswagen aan de beurt
is, is de Passat CC, waarvan er in
middels 270.000 zijn verkocht.
Door de strakkere neus en de ach
terlichten die zo uit de normale
Passat lijken te komen, is de Pas
sat CC een deel van zijn typische
kenmerken kwijt. Eeuwig zonde!
Prijs van elektrische
Ford Focus is bekend
Ford is een van de volgende spe
lers op de markt voor elektrische
voertuigen. In de VS is nu de prijs
vrijgegeven van de Focus met
125 pk sterke elektromotor. Die
kost daar 39.200 dollar. Gezien de
andere prijzen van elektrische
voertuigen mag dit ongeveer 1 op
1 in euro's worden vertaald.
MG6 wordt voorlopig
nog niet geëxporteerd
MG begon eerder dit jaar de pro
ductie van de nieuwe MG6. Bij
succes op de Britse markt zou een
linksgestuurde versie voor Europa
worden overwogen. Die terug
keer zit er (voorlopig) niet in. Tot
nu toe werden er namelijk maar
zo'n 250 stuks van verkocht.
Aan de buitenkant is niet te zien dat de Micra een compressormotor heeft. foto's Automedia
CONCURRENT #Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack
Een aantrekkelijk vormgege
ven, voldoende ruime en
compacte auto, met een
belastingvrije 1.2 liter motor.
Bagage 288-923 liter.
Gewicht 1004 kg.
Benzine 1.2 I, 85 pk.
Plus: binnenruimte, vormgeving, belastingvrij.
Min: praktijkverbruik.
Vanaf 13.900 euro, Gold 15.000 euro.
CONCURRENT#Lancia Ypsilon TwinAir Gold
Bijzonder vormgegeven nieu
weling, standaard als vijf
deurs, met eveneens afwij
kende interieurinrichting.
Bagage 245-820 liter.
Gewicht 950 kg.
Benzine 0.9 I, 85 pk.
Plus: vormgeving, inrichting, belastingvrij.
Min: motorgeluid, hoofdruimte achterin.