auto 13 Caravanbranche gaat voor compact JAARBEURS Populariteit kleine auto's leidt tot groter aanbod lichtgewicht Zonnecellen op tentdoek vrijdag 11 november 2011 «MM'MMimfij iv mm"1i "'""rn'rannnririi i 'iwtiiMBintinrwwrwMfrffliim^ ri'ir TMA* Als de caravan en de camper de winterstalling in gaan, begint ei genlijk al weer het nieuwe sei zoen. Tijd voor een blik op de trends die zijn opgedoken op de onlangs gehouden kampeer en Caravan Jaarbeurs in Utrecht. door Willem de Volder De Kampeer en Caravan Jaarbeurs biedt volop sfeer. ANWB heeft de Carthago C-Tourer gekozen als Camper van het Jaar 2012. n het belevingspaviljoen 'Out door Living in the Future' werd de bezoekers tijdens de laatste Kampeer en Caravan Jaar beurs in Utrecht een blik op kam peren in de toekomst geboden. We mogen de komende jaren nieu we en innovatieve eigenschappen gaan toeschrijven aan tentdoek. Er zijn ontwikkelingen naar zelfreini gende soorten en weer anderen die licht geven in het donker. Straks hebben we geen insecten spray meer nodig maar kan het tentdoek de muggen verjagen, struikelen we in het donker nooit meer over scheerlijnen doordat de voortent kan oplichten en worden laptop of mobiele telefoon opgela den met energieopwekkende cel len die op het tentdoek worden ge plaatst. De kampeerindustrie blijft ver nieuwen. e verkoop van compac te auto's is 'booming'. De caravanbouwers is dat niet ontgaan. Zij doen er alles aan om de 'tweede woning' zo licht moge lijk te maken zodat ook de Renault Clio, de Citroen C3, de Mi ni en de Seat Ibiza komende zo mer niet werkeloos op stal hoeven blijven. Het Duitse Carado (onderdeel van Hymer) heeft als doelgroep 'men sen met een compacte auto'. Dat wordt op de stand nog eens extra bekrachtigd met een display waar op de auto's worden genoemd die capabel zijn om de 'Delight' te trekken. De caravan heeft een leeg- gewicht van 840 kilogram en is met 870 kilogram rijklaar. „Aan comfort en veiligheid boet de ko per niet in", weet Ton Niessen van de importeur. „De lichtgewicht heeft een ingebouwde veiligheids koppeling, stootdempers, een 45 li ter vers watertank en vijf jaar dichtheidsgarantie. De gewicht winst gaat vooral schuil in de toe gepaste materialen." Carado is niet de enige producent die op de beurs caravans etaleert die trekbaar zijn met een compac te auto. Petra Lankenau, woord- voerdster van Weinsberg (onder deel Knaus Tabbert), koppelt er nog enkele andere aspecten aan. „We willen met de prijs van onze nieuwe caravans dichter naar de bedragen kruipen die voor gebruik te exemplaren worden betaald. Ui teraard vraagt dat om compromis sen. Zo zit in ons instapmodel een polyester in plaats van een houten vloer." Zij geeft aan dat mensen ook steeds meer mee willen ne men als ze op vakantie gaan. Een lager gewicht van de caravan bete kent dat meer aardappels en krat ten bier? „Nee, dat is overdreven. Vergeet niet dat voortaan ook een volledig arsenaal aan elektronische Carado: met de compacte Mini en de caravan op pad. foto's Automedia apparatuur zoals televisie en lap tops voor het hele gezin mee wor den genomen." Ook Dethleffs laat zich niet onbetuigd als het over lichtgewicht en prijsbewust reizen gaat en etaleert de Sunlight die te gen dezelfde achtergrond is ont wikkeld. De kampeerder van tegenwoordig heeft steeds meer wensen. De ver grijzing slaat toe, dat is zichtbaar op de beurs, en die kampeerder wil graag twee aparte, vrijstaande, eenpersoonsbedden. Immers, om voor een sanitaire stop midden in de nacht over de partner heen klauteren, is geen optie. De cara vanbranche heeft dat begrepen en biedt die voorziening in zowat alle modellen aan. Het hefbed is een spaart flink ruimte en deze voor ziening duikt steeds vaker op in ca ravan en camper. Overdag hangt het bed keurig tegen het plafond en voor de (nachtjrust wordt het, al dan niet elektrisch, naar bene den gelaten. Knaus Tabbert neemt met de t@b afstand van de vergrijzing. Het is een hele aparte caravan, een die qua vormgeving door z'n sterk af lopende achterkant en opvallende kleuren als sunrise, wit en lemon verwijst naar de jaren zestig en ze ventig. De instapprijs bedraagt 8000 euro en termen als 'offroad', 'freedom' en 'paradise' worden De Hobby Premium is door de ANWB gelauwerd als Caravan van het Jaar. aan deze t@b gekoppeld. Het is duidelijk dat het grote Duitse cara- vanmerk ook kampeertoekomst ziet voor de jonge 'loungers', want ook die kwalificatie duikt op.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 65