auto 13
Caravanbranche gaat voor compact
JAARBEURS Populariteit kleine auto's leidt tot groter aanbod lichtgewicht
Zonnecellen op tentdoek
vrijdag 11 november 2011
«MM'MMimfij iv mm"1i "'""rn'rannnririi i 'iwtiiMBintinrwwrwMfrffliim^ ri'ir TMA*
Als de caravan en de camper de
winterstalling in gaan, begint ei
genlijk al weer het nieuwe sei
zoen. Tijd voor een blik op de
trends die zijn opgedoken op de
onlangs gehouden kampeer en
Caravan Jaarbeurs in Utrecht.
door Willem de Volder
De Kampeer en Caravan Jaarbeurs biedt volop sfeer.
ANWB heeft de Carthago C-Tourer gekozen als Camper van het Jaar 2012.
n het belevingspaviljoen 'Out
door Living in the Future'
werd de bezoekers tijdens de
laatste Kampeer en Caravan Jaar
beurs in Utrecht een blik op kam
peren in de toekomst geboden.
We mogen de komende jaren nieu
we en innovatieve eigenschappen
gaan toeschrijven aan tentdoek. Er
zijn ontwikkelingen naar zelfreini
gende soorten en weer anderen
die licht geven in het donker.
Straks hebben we geen insecten
spray meer nodig maar kan het
tentdoek de muggen verjagen,
struikelen we in het donker nooit
meer over scheerlijnen doordat de
voortent kan oplichten en worden
laptop of mobiele telefoon opgela
den met energieopwekkende cel
len die op het tentdoek worden ge
plaatst.
De kampeerindustrie blijft ver
nieuwen.
e verkoop van compac
te auto's is 'booming'.
De caravanbouwers is
dat niet ontgaan. Zij
doen er alles aan om
de 'tweede woning' zo licht moge
lijk te maken zodat ook de
Renault Clio, de Citroen C3, de Mi
ni en de Seat Ibiza komende zo
mer niet werkeloos op stal hoeven
blijven.
Het Duitse Carado (onderdeel van
Hymer) heeft als doelgroep 'men
sen met een compacte auto'. Dat
wordt op de stand nog eens extra
bekrachtigd met een display waar
op de auto's worden genoemd die
capabel zijn om de 'Delight' te
trekken. De caravan heeft een leeg-
gewicht van 840 kilogram en is
met 870 kilogram rijklaar. „Aan
comfort en veiligheid boet de ko
per niet in", weet Ton Niessen van
de importeur. „De lichtgewicht
heeft een ingebouwde veiligheids
koppeling, stootdempers, een 45 li
ter vers watertank en vijf jaar
dichtheidsgarantie. De gewicht
winst gaat vooral schuil in de toe
gepaste materialen."
Carado is niet de enige producent
die op de beurs caravans etaleert
die trekbaar zijn met een compac
te auto. Petra Lankenau, woord-
voerdster van Weinsberg (onder
deel Knaus Tabbert), koppelt er
nog enkele andere aspecten aan.
„We willen met de prijs van onze
nieuwe caravans dichter naar de
bedragen kruipen die voor gebruik
te exemplaren worden betaald. Ui
teraard vraagt dat om compromis
sen. Zo zit in ons instapmodel een
polyester in plaats van een houten
vloer." Zij geeft aan dat mensen
ook steeds meer mee willen ne
men als ze op vakantie gaan. Een
lager gewicht van de caravan bete
kent dat meer aardappels en krat
ten bier? „Nee, dat is overdreven.
Vergeet niet dat voortaan ook een
volledig arsenaal aan elektronische
Carado: met de compacte Mini en de caravan op pad. foto's Automedia
apparatuur zoals televisie en lap
tops voor het hele gezin mee wor
den genomen." Ook Dethleffs laat
zich niet onbetuigd als het over
lichtgewicht en prijsbewust reizen
gaat en etaleert de Sunlight die te
gen dezelfde achtergrond is ont
wikkeld.
De kampeerder van tegenwoordig
heeft steeds meer wensen. De ver
grijzing slaat toe, dat is zichtbaar
op de beurs, en die kampeerder
wil graag twee aparte, vrijstaande,
eenpersoonsbedden. Immers, om
voor een sanitaire stop midden in
de nacht over de partner heen
klauteren, is geen optie. De cara
vanbranche heeft dat begrepen en
biedt die voorziening in zowat alle
modellen aan. Het hefbed is een
spaart flink ruimte en deze voor
ziening duikt steeds vaker op in ca
ravan en camper. Overdag hangt
het bed keurig tegen het plafond
en voor de (nachtjrust wordt het,
al dan niet elektrisch, naar bene
den gelaten.
Knaus Tabbert neemt met de t@b
afstand van de vergrijzing. Het is
een hele aparte caravan, een die
qua vormgeving door z'n sterk af
lopende achterkant en opvallende
kleuren als sunrise, wit en lemon
verwijst naar de jaren zestig en ze
ventig. De instapprijs bedraagt
8000 euro en termen als 'offroad',
'freedom' en 'paradise' worden De Hobby Premium is door de ANWB gelauwerd als Caravan van het Jaar.
aan deze t@b gekoppeld. Het is
duidelijk dat het grote Duitse cara-
vanmerk ook kampeertoekomst
ziet voor de jonge 'loungers', want
ook die kwalificatie duikt op.