Middelburg is als fietsstad al i8l zeeland 'Waar mag je wel en niet fietsen?' Dominee Arnemuiden uit ambt ontheven k 50% korting 50% korting Wooninterieur Lowpinl Paviljoen Panta Rhei mogelijk naar Baarland De gemeente Middelburg heeft gisteren op de Markt voorbijgangers geënquêteerd over fietsen in de binnenstad. Het is het begin van het Europese project voor fietsvriendelijke steden. Wooninle tovoir k ee Heb jij een hart. lil Manteling 'Dijken moeten na versterking groen blijven' vrijdag 11 november 2011 2e Zonwering-product op onze gehele collectie Van Gttersweg, Arnemuiden. T 0118 606 905 door Frank van Cooten BAARLAND - Het huidige gebouw van strandpaviljoen Panta Rhei in Vlissingen verhuist mogelijk vol gend jaar naar het strand van Baar land. Robbert Northolt van comfortcam- ping Scheldeoord in Baarland en Kimmo Pankow van restaurant De Korenbeurs in 's-Heerenhoek ko pen het gebouw, inclusief de inven taris en de bar, van eigenaar Willem-Jan Buijs van Panta Rhei. Buijs bouwt momenteel een nieuw paviljoen een meter of vijf verderop. Zodra het nieuwe Panta Rhei is geopend, begint de demon tage van het oude gebouw en kan het verhuizen naar Baarland. Northolt en'Pankow willen het pa viljoen op april opbouwen en op 30 oktober weer afbreken. „We be ginnen voorzichtig. Als het pavil joen aanslaat, willen we daar iets permanents neerzetten", zegt Pankow. De initiatiefnemers spraken drie weken geleden informeel met het waterschap. Om op de waterke ring te bouwen, is een ontheffing nodig. „Een officiële aanvraag is nog niet ingediend", aldus een woordvoerster van het schap. "Zusterstraat 3" Goes Di Wo Do Vrij Za 13.00-17.00 uur 13.00-17.00 uur 13.00 - 21.00 uur* 11.00-17.00 uur 13.00-17.00 uur 's winters -18.00 uur FIETSBELEID door Theo Giele MIDDELBURG - Aan beide zijden van de Noordzee en het Kanaal stroomt Europees geld naar over heden en stichtingen om in totaal zes steden fietsvriendelijker te ma ken. Voor het project Bike Friendly Cities heeft de Europese Unie in to taal ruim drie miljoen euro uitge trokken. Ruim negen ton daarvan komt terecht in Middelburg. Het komt allemaal uit de Brusselse pot 'Interreg 2 Mers Seas Zeeën Pro- gramme'. Die negen ton is de helft van de 1,8 miljoen euro die de gemeente Middelburg wil besteden aan het verbeteren van de fietsroutes en -parkeerruimte in de binnenstad, het aanleggen van 'missing links' in de fietsroutes in de gemeente en het maken van een parkeeront- haalkamer. Met dat laatste wordt een groot parkeerterrein bedoeld waar mensen hun auto neerzetten en vervolgens per (huur)fiets naar de binnenstad gaan. De gemeente is zelf ruim 300.000 euro kwijt, de resterende zes ton komt van de provincie Zeeland. De verschillen op fietsgebied tus sen het ene en het andere land dat meedoet aan het project Bike Friendly Cities zijn groot. Zo vin den in Engeland veel automobilis ten het maar niks dat die langza me fietsers op hun weg rijden. De weg is voor gemotoriseerd verkeer. Wie zich op eigen kracht voortbe weegt, hoort thuis op het trottoir. Op de website van de Cambridge Cycling Campaign (CCC) wordt dan ook veel zendingswerk ver richt. ]a, je mag gewoon op de weg fietsen, ook al wijzen autobestuur ders nog zo vaak met hun vinger naar hun voorhoofd. Nederland is voor de fietsende Brit het beloofde land. Na een ex- 2 Mers Seas Zeeën cursie laat de CCC-delegatie weten dat 'natuurlijk niet alles perfect is, maar over het algemeen zijn de fietsvoorzieningen in Nederland van een hogere kwaliteit en om vang dan in het Verenigd Konink rijk'. Een bewijs dat de Nederland se overheid de fietser serieus neemt. 'Geen wonder dat er zo veel gefietst wordt in Nederland.' Geen wonder ook dus dat een Ne derlandse gemeente, in dit geval Middelburg, de voortrekker is in een fietsproject, en voor de buiten landse partners ook het grote voor beeld. In 2008 werd het Europese pro gramma 2 Mers Seas Zeeën opge start. Het project Bike Friendly Ci ties is daar onderdeel van. De deelnemers aan het fietspro ject zijn: Middelburg; Boulogne sur Mer en Hardelot-Neufchate! in Frankrijk; Cambridge en Sou- thend-on-Sea en stichting Sustrans in Engeland; stichting Mobiel in Kortrijk, België en provincie Zee land; Tot 2013 is er 167 miljoen euro beschikbaar voor projecten waarin partners uit de kuststreken van Noord-Frankrijk, Zuid-Oost-Enge- land, Vlaanderen en Zuid-West-Ne- derland samenwerken; Zo doen Vlissingen en Middelburg mee in een project rond Erfgoed uit de Tweede Wereldoorlog; Deze week werd bekend dat Mid delburg het opknappen van Win kelcentrum Dauwendaele en Plein 1940 in het Europese project Agora wil door Carla van de Merbel Mevrouw Goedhart is er eens goed voor gaan zitten. Het invullen van de enquête over fietsen in Middelburg duurt zo'n tien minu ten, zeggen de medewerkers van de gemeente. Ze schenken daarom koffie in hun kraam op de drukke Markt. Mevrouw Goedhart woont in Klarenbeek en rijdt veel met haar fiets door Middelburg. Ze heeft weinig klachten. „Het is goed te doen. Vooral sinds de hob bels uit de Nieuwstraat zijn gehaald." Nou ja, een paar verbeterpunten dan: „Bij de Stationsbrug is het nog niet ideaal. En er zijn niet zoveel beveiligde fiet senstallingen in de stad." Dat laatste heeft ze dan ook aangegeven in de enquête. Die gaat verder over het ge bruik van de fiets in het algemeen. „Een aantal mensen geeft aan dat het in het centrum onduidelijk is waar je wel en niet mag fietsen en op welke tijdstippen", zegt Jacqueline Pruijsers van de ge meente. „Er was een mevrouw die het wel een goed idee vond om daar een folder voor te maken." De enquêteurs van de gemeente proberen uit elke leeftijdsgroep mensen naar hun kraam te lokken. Toch zijn het vooral de ouderen die de tijd nemen de vragenlijst in te vullen. Sommigen komen uit zichzelf naar de kraam. Iedereen ontvangt na afloop een groen keykoord, mét logo van de Europese Unie. En elke tiende geënquêteerde krijgt de fietsgids 'Rij met me mee ZLD' van de provincie. In totaal werden 117 enquêtes ingevuld. Daarbij zijn ook de enquêtes die medewerkers van de provincie hielden op de Markt. Volgende week zaterdag (19 no vember) wordt er weer geënquêteerd op de Markt. Ook op een aantal scholen in Middelburg worden vra genlijsten ingevuld. ARNEMUIDEN - Dominee H. Juffer van de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) in Arnemuiden is op eigen verzoek 'eervol' ontheven van het ambt van predikant in die plaats. Dat heeft de HHK-kerkenraad van Arnemuiden laten weten in een persbericht. juffer werd in juni 2008 verbon den aan de HHK in Arnemuiden. Het was zijn eerste gemeente. Na Bij beschikking van de kantonrechter te Middelburg d.d. 18 augustus 2011 is mevrouw B.S.J. Avermaete, geboren op 20-07-1956, wonende te 4561 VH Hulst, Bellinistraat 22, onder curatele gesteld met benoeming van mr. B Kwakkenbos, kantoorhoudende te 4481 AW KLOETIN- GE, Koningin Julianastraat 2 tot curator. gerezen privé-moeilijkheden ging hij al geruime tijd niet meer voor in Amemuiderrr Wel preekt hij in andere gemeenten van de HHK. De HHK-gemeente van Arnemui den ontstond nadat de plaatselijke Nederlandse Hervormde Gemeen te in 2004 meeging met de fusie van Hervormden, gereformeerden en Lutheranen tot Protestantse Kerk in Nederland. Circa 380 le- 2e Zonwering-product op onze gehele collectie Van Cittersweg, Arnemuiden, T 0118 606 905 den van de hervormde gemeente in Arnemuiden traden toen toe tot de HHK. Dat landelijk kerkverband bestaat uit hervormden die uittraden om dat zij het niet eens waren met de komst van de PKN. Uit onvrede over de verwikkelingen rond Juf fer hebben diverse leden intussen de HHK-gemeente vaarwel ge zegd. Zij vonden onder andere on derdak bij gereformeerde gemeen ten in de regio. Juffer heeft een benoeming tot pas toraal werker in zorgcentrum De Vliedberg te Ouddorp aanvaard. Daarnaast zal hij ook pastorale werkzaamheden in de hersteld hervormde gemeente Korendijk verrichten. Juffer heeft zich met zijn gezin gevestigd in Nieu- we-Tonge. r. Word vrijwiffigev! I Mantelzorg Zorgvrijwilligers Tel 0118 553530 www.mantelingwalcheren.nl GOES - De zeedijken tussen Katten- dijke en het Katseveer moeten na dijkverzwaringen zo groen moge lijk blijven. De gemeente Goes wenst geen brede geasfalteerde on- derhoudswegen. Ze zal water schap Scheldestromen en Rijkswa terstaat vragen met die wens reke ning te houden. „We willen dat de dijken, met name tussen het Goe- se Sas en het Katseveer, hun mooie groene aanblik behouden. Een smalle asfaltstrook voor onder- houdsmaterieel vinden we nog kunnen, maar we willen niet een soort buitendijkse snelweg", geeft burgemeester René Verhulst het collegestandpunt weer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 18