Middelburg is als fietsstad al
i8l zeeland
'Waar mag je wel en niet fietsen?'
Dominee Arnemuiden uit ambt ontheven
k
50% korting
50% korting
Wooninterieur Lowpinl
Paviljoen Panta
Rhei mogelijk
naar Baarland
De gemeente Middelburg heeft gisteren op de Markt voorbijgangers
geënquêteerd over fietsen in de binnenstad. Het is het begin van
het Europese project voor fietsvriendelijke steden.
Wooninle tovoir
k ee
Heb jij
een hart.
lil
Manteling
'Dijken moeten
na versterking
groen blijven'
vrijdag 11 november 2011
2e Zonwering-product
op onze gehele collectie
Van Gttersweg, Arnemuiden. T 0118 606 905
door Frank van Cooten
BAARLAND - Het huidige gebouw
van strandpaviljoen Panta Rhei in
Vlissingen verhuist mogelijk vol
gend jaar naar het strand van Baar
land.
Robbert Northolt van comfortcam-
ping Scheldeoord in Baarland en
Kimmo Pankow van restaurant De
Korenbeurs in 's-Heerenhoek ko
pen het gebouw, inclusief de inven
taris en de bar, van eigenaar
Willem-Jan Buijs van Panta Rhei.
Buijs bouwt momenteel een
nieuw paviljoen een meter of vijf
verderop. Zodra het nieuwe Panta
Rhei is geopend, begint de demon
tage van het oude gebouw en kan
het verhuizen naar Baarland.
Northolt en'Pankow willen het pa
viljoen op april opbouwen en op
30 oktober weer afbreken. „We be
ginnen voorzichtig. Als het pavil
joen aanslaat, willen we daar iets
permanents neerzetten", zegt
Pankow.
De initiatiefnemers spraken drie
weken geleden informeel met het
waterschap. Om op de waterke
ring te bouwen, is een ontheffing
nodig. „Een officiële aanvraag is
nog niet ingediend", aldus een
woordvoerster van het schap.
"Zusterstraat 3"
Goes
Di
Wo
Do
Vrij
Za
13.00-17.00 uur
13.00-17.00 uur
13.00 - 21.00 uur*
11.00-17.00 uur
13.00-17.00 uur
's winters -18.00 uur
FIETSBELEID
door Theo Giele
MIDDELBURG - Aan beide zijden
van de Noordzee en het Kanaal
stroomt Europees geld naar over
heden en stichtingen om in totaal
zes steden fietsvriendelijker te ma
ken. Voor het project Bike Friendly
Cities heeft de Europese Unie in to
taal ruim drie miljoen euro uitge
trokken. Ruim negen ton daarvan
komt terecht in Middelburg. Het
komt allemaal uit de Brusselse pot
'Interreg 2 Mers Seas Zeeën Pro-
gramme'.
Die negen ton is de helft van de
1,8 miljoen euro die de gemeente
Middelburg wil besteden aan het
verbeteren van de fietsroutes en
-parkeerruimte in de binnenstad,
het aanleggen van 'missing links'
in de fietsroutes in de gemeente
en het maken van een parkeeront-
haalkamer. Met dat laatste wordt
een groot parkeerterrein bedoeld
waar mensen hun auto neerzetten
en vervolgens per (huur)fiets naar
de binnenstad gaan. De gemeente
is zelf ruim 300.000 euro kwijt, de
resterende zes ton komt van de
provincie Zeeland.
De verschillen op fietsgebied tus
sen het ene en het andere land dat
meedoet aan het project Bike
Friendly Cities zijn groot. Zo vin
den in Engeland veel automobilis
ten het maar niks dat die langza
me fietsers op hun weg rijden. De
weg is voor gemotoriseerd verkeer.
Wie zich op eigen kracht voortbe
weegt, hoort thuis op het trottoir.
Op de website van de Cambridge
Cycling Campaign (CCC) wordt
dan ook veel zendingswerk ver
richt. ]a, je mag gewoon op de weg
fietsen, ook al wijzen autobestuur
ders nog zo vaak met hun vinger
naar hun voorhoofd.
Nederland is voor de fietsende
Brit het beloofde land. Na een ex-
2 Mers Seas Zeeën
cursie laat de CCC-delegatie weten
dat 'natuurlijk niet alles perfect is,
maar over het algemeen zijn de
fietsvoorzieningen in Nederland
van een hogere kwaliteit en om
vang dan in het Verenigd Konink
rijk'. Een bewijs dat de Nederland
se overheid de fietser serieus
neemt. 'Geen wonder dat er zo
veel gefietst wordt in Nederland.'
Geen wonder ook dus dat een Ne
derlandse gemeente, in dit geval
Middelburg, de voortrekker is in
een fietsproject, en voor de buiten
landse partners ook het grote voor
beeld.
In 2008 werd het Europese pro
gramma 2 Mers Seas Zeeën opge
start. Het project Bike Friendly Ci
ties is daar onderdeel van.
De deelnemers aan het fietspro
ject zijn: Middelburg; Boulogne sur
Mer en Hardelot-Neufchate! in
Frankrijk; Cambridge en Sou-
thend-on-Sea en stichting Sustrans
in Engeland; stichting Mobiel in
Kortrijk, België en provincie Zee
land;
Tot 2013 is er 167 miljoen euro
beschikbaar voor projecten waarin
partners uit de kuststreken van
Noord-Frankrijk, Zuid-Oost-Enge-
land, Vlaanderen en Zuid-West-Ne-
derland samenwerken;
Zo doen Vlissingen en Middelburg
mee in een project rond Erfgoed
uit de Tweede Wereldoorlog;
Deze week werd bekend dat Mid
delburg het opknappen van Win
kelcentrum Dauwendaele en
Plein 1940 in het Europese project
Agora wil
door Carla van de Merbel
Mevrouw Goedhart is er eens goed voor gaan
zitten. Het invullen van de enquête over
fietsen in Middelburg duurt zo'n tien minu
ten, zeggen de medewerkers van de gemeente. Ze
schenken daarom koffie in hun kraam op de drukke
Markt.
Mevrouw Goedhart woont in Klarenbeek en rijdt
veel met haar fiets door Middelburg. Ze heeft weinig
klachten. „Het is goed te doen. Vooral sinds de hob
bels uit de Nieuwstraat zijn gehaald." Nou ja, een
paar verbeterpunten dan: „Bij de Stationsbrug is het
nog niet ideaal. En er zijn niet zoveel beveiligde fiet
senstallingen in de stad." Dat laatste heeft ze dan ook
aangegeven in de enquête. Die gaat verder over het ge
bruik van de fiets in het algemeen.
„Een aantal mensen geeft aan dat het in het centrum
onduidelijk is waar je wel en niet mag fietsen en op
welke tijdstippen", zegt Jacqueline Pruijsers van de ge
meente. „Er was een mevrouw die het wel een goed
idee vond om daar een folder voor te maken."
De enquêteurs van de gemeente proberen uit elke
leeftijdsgroep mensen naar hun kraam te lokken.
Toch zijn het vooral de ouderen die de tijd nemen de
vragenlijst in te vullen. Sommigen komen uit zichzelf
naar de kraam. Iedereen ontvangt na afloop een
groen keykoord, mét logo van de Europese Unie. En
elke tiende geënquêteerde krijgt de fietsgids 'Rij met
me mee ZLD' van de provincie.
In totaal werden 117 enquêtes ingevuld. Daarbij zijn
ook de enquêtes die medewerkers van de provincie
hielden op de Markt. Volgende week zaterdag (19 no
vember) wordt er weer geënquêteerd op de Markt.
Ook op een aantal scholen in Middelburg worden vra
genlijsten ingevuld.
ARNEMUIDEN - Dominee H. Juffer
van de Hersteld Hervormde Kerk
(HHK) in Arnemuiden is op eigen
verzoek 'eervol' ontheven van het
ambt van predikant in die plaats.
Dat heeft de HHK-kerkenraad van
Arnemuiden laten weten in een
persbericht.
juffer werd in juni 2008 verbon
den aan de HHK in Arnemuiden.
Het was zijn eerste gemeente. Na
Bij beschikking van de kantonrechter
te Middelburg d.d. 18 augustus 2011 is
mevrouw B.S.J. Avermaete, geboren op
20-07-1956, wonende te 4561 VH Hulst,
Bellinistraat 22, onder curatele gesteld
met benoeming van mr. B Kwakkenbos,
kantoorhoudende te 4481 AW KLOETIN-
GE, Koningin Julianastraat 2 tot curator.
gerezen privé-moeilijkheden ging
hij al geruime tijd niet meer voor
in Amemuiderrr Wel preekt hij in
andere gemeenten van de HHK.
De HHK-gemeente van Arnemui
den ontstond nadat de plaatselijke
Nederlandse Hervormde Gemeen
te in 2004 meeging met de fusie
van Hervormden, gereformeerden
en Lutheranen tot Protestantse
Kerk in Nederland. Circa 380 le-
2e Zonwering-product
op onze gehele collectie
Van Cittersweg, Arnemuiden, T 0118 606 905
den van de hervormde gemeente
in Arnemuiden traden toen toe
tot de HHK.
Dat landelijk kerkverband bestaat
uit hervormden die uittraden om
dat zij het niet eens waren met de
komst van de PKN. Uit onvrede
over de verwikkelingen rond Juf
fer hebben diverse leden intussen
de HHK-gemeente vaarwel ge
zegd. Zij vonden onder andere on
derdak bij gereformeerde gemeen
ten in de regio.
Juffer heeft een benoeming tot pas
toraal werker in zorgcentrum De
Vliedberg te Ouddorp aanvaard.
Daarnaast zal hij ook pastorale
werkzaamheden in de hersteld
hervormde gemeente Korendijk
verrichten. Juffer heeft zich met
zijn gezin gevestigd in Nieu-
we-Tonge.
r.
Word vrijwiffigev!
I Mantelzorg
Zorgvrijwilligers
Tel 0118 553530 www.mantelingwalcheren.nl
GOES - De zeedijken tussen Katten-
dijke en het Katseveer moeten na
dijkverzwaringen zo groen moge
lijk blijven. De gemeente Goes
wenst geen brede geasfalteerde on-
derhoudswegen. Ze zal water
schap Scheldestromen en Rijkswa
terstaat vragen met die wens reke
ning te houden. „We willen dat de
dijken, met name tussen het Goe-
se Sas en het Katseveer, hun
mooie groene aanblik behouden.
Een smalle asfaltstrook voor onder-
houdsmaterieel vinden we nog
kunnen, maar we willen niet een
soort buitendijkse snelweg", geeft
burgemeester René Verhulst het
collegestandpunt weer.