Virtuoze bassisten samen op podium 2 luit selectie Theater Nomade HooilKoorts Frederik Ashton Brothers donderdag 10 november 2011 door Mischa Beckers De Amerikaanse bassist Reg gie Washington is een mu zikale veelvraat die zich thuisvoelt in vele genres. Hij wilde graag een band vormen met een andere bassist. Dat werd Matt Gar rison. De heren speelden bij de groten uit de jazzwereld. Met drummer Gene Lake gaan ze op een korte tournee door Europa. In Nederland staat slechts één con cert gepland. Daarvoor wilde Was hington naar Porgy Bess. Hij speelde eerder in de Terneuzense jazzclub met Roy Hargrove's RH Factor en genoot van de sfeer. Za terdagavond is hij daar met zijn bij zondere trio. 1\vee bassisten en een drummer is een niet veel voorkomende, maar voor Washington een volstrekt lo gische combinatie. „Andere instru menten worden samen bespeeld, dus waarom niet de bas? Een basgi taar geeft veel verschillende gelui den, nuances en gevoelens, niet al leen 'boemboemboem'. Net als met een gitaar, saxofoon of piano creëer je er diverse tonale modi en klankkleuren mee. Daar experi menteer ik graag mee om mooie muziek te maken. De sleutel ligt in het vinden van de juiste mensen om dat te doen." Het idee om met meer bassisten te gelijkertijd te spelen, valt niet uit de lucht. Hij probeert het te verwe zenlijken in zijn project ReubenS BasS ChoiR. „Eigenlijk is het idee al twintig jaar oud", zegt Washing ton. „Ik heb geprobeerd om BasS ChoiR in verschillende samenstel lingen bijeen te krijgen over de ja ren met geweldige bassisten als Me' shell N'degeocello, Avishai Cohen, John Patitucci, Marcus Miller, Eric Revis, Matthew Garrison, Richard Bona, Dave Holland en Rich Brown." „Een goede baSsist is altijd veelge vraagd. Het was dus echt lastig om er drie of vier tegelijkertijd bijeen te krijgen. Matt Garrison was één van de eersten die ik sprak over dit concept, in 1996. Dus ik dacht: waarom niet? Hij had nu wat tijd over en allebei spelen we erg graag met Gene Lake." Sowieso is Garrison geen onbeken de voor Washington. Hun muzika le paden kruisten bij Steve Cole- COLOFON UitGids: elke donderdag als bijlage bij de PZC en BN/Oe Stem. Informatie over voorstellingen, restau rants, exposities, winkels, evenementen en films. U kunt ons informeren: E-mail: redsec@pzc.nl Website: www.pzc.nl/uit - op de si te is een formulier beschikbaar, waar u alle gegevens over voorstel ling of evenement kunt invullen. PZC-redactiesecretariaat, Postbus 91, 4330 AB Middelburg. Telefoon: 0118 434010 Redactie: Jan van Damme: 0118 434014, j.vandamme@pzc.nl Rolf Bosboom: 0118 434006, r.bosboom@pzc.nl Advertenties: Verkoopteam Zeeland: 0118 434070, teamzeeland@bndestem-pzc.nl Reggie Washington man en het M-base Collective. „Al lebei begrijpen we de diversiteit van de bas. Onze geluiden zijn ver schillend. In bepaalde opzichten is onze aanpak anders, maar we ko men overeen in de zoektocht naar stimulerende, interessante en ge passioneerde muziek. Ik houd ook van onze muzikale verschillen. Bei den weten we dat er maar twee soorten muziek bestaan: goede en slechte. Het concert in Porgy en Bess is de eerste in de reeks. Het publiek is dus getuige van een spe ciaal concert." Op het repertoire staan stukken van de twee bassisten. „En we spe len een van Gene's composities die ik net opgenomen heb voor mijn nieuwe album. We passen die nummers wat aan en spelen een aantal standards met mijn ar rangementen. Afhankelijk van hoe de repetities gaan en het gevoel op het podium improviseren we ook een en ander". Washington wil graag met dit trio opnemen. Hij beseft dat het met dit gezelschap vele kanten op kan gaan. De. komende weken bespre ken ze wat het gaat worden. On dertussen is de bassist bezig met het mixen van zijn tweede soloal bum. In de lente van 2012 komt de cd uit. „Laten we ervoor zorgen dat ik dan terugkom voor de relea se." Reggie Washington, Matt Garrison en Gene Lake, zaterdag in Porgy en Bess, Terneuzen. Aanvang 21:00u door Martin Hendriksma Cabaretier Kees Torn is bezig met zijn af- scheidstournee. Mor genavond treedt hij met de reprise van zijn program ma Loze kreten op in het Ledel- theater in Oostburg, de plaats waar hij in 1967 werd geboren. „Ik ben mezelf een beetje moe", zegt Kees Torn. De hele zomer werkte hij aan een dvd-box van zijn negen cabaretprogramma's. „Van mijn debuut is alleen een op name met een handycammetje ge maakt. Vrijwel onbruikbaar. Ande re opnames lagen her en der ver spreid over het land." Het terugzien van al zijn werk noemt hij een wisselende erva ring. In vrijwel elk programma ble ken onderdelen te zitten die hij bij nader inzien 'niet zo best' vond. Anderzijds: het programma waar hij het meest tegenop zag, Plek zat, viel hem weer bijzonder mee. „Ik maakte het toen ik smoorverliefd was op mijn vriendin José en vreesde dat het gênant zou zijn om terug te zien. Er zat een veel te lang telefoongesprek met haar in, maar daar kreeg ik als kijker juist de slappe lach van. Zoiets zou ik nu niet meer durven." De dvd-box markeert het afscheid van Kees Torn van de Nederlandse podia. Dit seizoen herneemt hij zijn laatste programma Loze kreten en daarna is het afgelopen. Over zijn redenen was hij, toen hij het nieuws een jaar geleden bekend maakte, tamelijk uitgesproken. Hij was de achtergrondmuziek zat van de restaurants waar hij op zijn tournees noodgedwongen moest eten. En Beethoven stopte toch ook na zijn Negende? Nu zegt hij: „Het werd steeds zwaarder om een nieuw program ma te maken. Ie wilt niet in herha ling vallen en toch put je elke keer uit dezelfde bron. Het zoveelste liefdesliedje, wéér die whisky en die sigaren. Het reizen vind ik ook heel vermoeiend." Samengevat: „Ik heb het wel gezien." Torn debuteerde in 1995 met Laat maar laaien, waarmee hij kort daar voor het Leids Cabaret Festival had gewonnen. Handelskenmer ken bleven al die tijd zijn inventie ve rijmgebruik en zijn zotte mono logen, regelmatig onderbroken door stiltes waarmee hij het ge duld van het publiek op de proef stelde (en even een trek van zijn si gaar kon nemen). Door zijn kos tuums van ouderwetse snit, de pre cisie in zijn woordgebruik, zijn ver strooidheid en het bedaarde tem po vormde Torn een tegenwicht voor het spierballencabaret in de Nederlandse schouwburgen. On danks de goede recensies en de Poelifinario, de prijs voor het beste cabaretprogramma die hij in 2007 met Dood en verderf won, oogde hij vaak als een op het podium ver dwaalde gast. „Ik heb nooit geambieerd om caba retier te worden", beaamt Torn. „Al jaren loop ik bij mijn impresa rio te klagen dat ik het zat ben. Ik zal je een geheim verklappen: na mijn derde programma wist ik al dat ik bij mijn negende zou stop pen. Ik was er toen achtergeko men dat de beginletters van de ti tels van mijn eerste drie program ma's het woord 'lap' vormden. Zet je ze nu alle negen achter elkaar, dan staat er 'lapmiddel'." Zijn slechtste programma is wel licht zijn laatste. De recensies van Loze kreten waren in elk geval min der gunstig dan normaal. Torn was niet verbaasd door de kritiek. „De recensenten hadden volko men gelijk", zegt hij. „Het pro gramma is mislukt. Ik wilde mijn fascinatie voor wetenschap met het publiek delen. Daardoor werd het meer een college natuurweten schap dan cabaret. Na de première heb ik de knop omgedraaid en ben ik het grappiger gaan maken." Niettemin: uitkijken naar die laat- ste reeks voorstellingen doet hij nog steeds niet. „Ik zie er als een berg tegenop, kon het maar vast de laatste zijn." Die is op 5 mei. Grinnikend: „Ook mijn Bevrij dingsdag." Hij heeft nog geen vastomlijnd plan voor wat hij daarna gaat doen. Eén ding is zeker: in de schouwburgen zullen ze hem niet veel meer zien. „Ik volg collega's als Wim Helsen, Jeroen van Mer- wijk en Maarten van Roozendaal. Veel andere cabaretiers vind ik ge makzuchtig. Ze staan een avondje zomaar wat te lullen - als theater bezoeker wil ik méér." De conclusie is na zestien jaar caba ret onvermijdelijk: „Eigenlijk hou ik er niet zo van." Kees Torn, morgen in Ledeltheater in Oostburg. Aanvang: 20.15 uur. r u - :r» v Theater Nomade van Ab Gietelink komt na Gijsbrecht van Aemstel en Max Havelaar met een bewerking van Georg Büchners toneelklassie- ker Dantons Dood (1835). Een histo risch getrouwe enscenering met kleurrijke personages in i8e-eeuw- se kostuums en pruiken. Donderdag 10 nov, Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur. Vrijdag 11 nov, De Mythe, Goes, 20.00 uur. De Walcherse bandcompetitie HooilKoorts gaat een nieuw sei zoen in. In de eerste ronde treden vier beginnende Zeeuwse rock bands aan: The Venue, Remote World, The Shards en Punt! Spe cial act deze avond is de Neder1 landstalige popband Smout, ooit zelf deelnemer. Vrijdag 11 november, café Tramzicht, Domburg, 20.00 uur. De Spelerij voert de theatervoor stelling Frederik op, onder regie van Paula Bangels. Het is het ont roerende en grappige verhaal van twee bijzondere mensen - Fre derik en Bart - met autisme op zoek naar wat ze zelf willen. De rollen worden gespeeld door Ma- thias Sercu en David Cantens. Vrijdag 11 november, 't Spiegeltheater, Middelburg, 20.00 uur. De Ashton Brothers zijn weer te rug, na de ernstige ziekte van Friso van Vemde. In Charlatans, a medici ne show tarten ze opnieuw de wet ten van de natuur. Met een mix van variété, revue, slapstick, circus- acrobatiek en kleinkunst brengen ze een ode aan onsterfelijke charla tans. Zaterdag 12 november, Stadsschouw- EP burg, Middelburg, 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 72