De worsteling van twintigers M I boeken 35 Te makkelijk boek over jeugdzorg Geen goedkoop sentiment BOEKEN KORT donderdag 10 november 2011 wutr.^sai I II iUit|if|i^muw «,i'rciwiiiiniiwiiiiii||i|ii| 1 "Wil l'i'l■^MagBsasaw■mii HiMiimd HIM—asgaa—B—MMBM* MI WH WBBWBa—BBMBBIfBWW—B— Straatbeeld in Calcutta, een stad die als decor fungeert in 'Huwelijk'. foto EPA De ene wil de ander, maar de ander wil de ene niet. In soepel en raak proza schil dert Jeffrey Eugenides in Hu welijk drie twintigers die hun weg zoeken in de maat schappij. door Dirk-Jan Arensman Een veelschrijver kun je de Amerikaan Jeffrey Eugeni des (i960) niet noemen. Maar als hij iets publiceert, is het ook steevast verrassend, am bitieus en het wachten meer dan waard. Eerst was er zijn debuut, The virgin suïcides (1993), het in de wij-vorm vertelde relaas van een groep derti gers die terugkeken op hun puber obsessie voor de vijf zusjes Lisbon, die allen in hetzelfde jaar zelf moord pleegden. In 2002 volgde het Pulitzer Prize-winnende Middlesex, een epos rond een her mafrodiet dat drie generaties om spande en speelde in onder andere Detroit, Turkije en Berlijn. Nu, weer exact negen jaar later, is dan Huwelijk verschenen. Eugenides pakt je opnieuw moeiteloos in. Met zijn ideeënrijkdom, zijn prach tige stijl en zijn warm kloppend vertellershart. De plot van Huwelijk (oorspronke lijke titel: The marriage plotdraait om een driehoeksverhouding tus sen net afgestudeerde twintigers die in 1983 op het punt staan de veilige campus van Brown Univer sity in Providence, Rhode Island, te verruilen voor - ja, voor wat ei genlijk? Madeline Hanna is een kakkineus meisje van 22 dat dweept met de romantische klas siekers van )ane Austen en Henry lames, wat nog niet meevalt in een tijd waarin de Franse filosoof Jacques Derrida en deconstructivis me op haar universiteit hoogtij vie ren. Maddy wordt niet zo heimelijk aanbeden door student religieuze studies Mitchell Gramaticus. Maar die verlegen ziel moest zich schik ken in de rol van 'goede vriend' toen zij als een blok viel voor Leo nard Bankhead, een even energie ke als getormenteerde golden boy, die ze heeft ontmoet tijdens een college semiotiek. Eugenides karakteriseert ze fantas tisch. Maddy, met haar bevoorrech te tennisclubouders en zomers in Cape Cod, die lievig dolende Mitchell en Leonard, die zowel wat uiterlijk als karakter betreft be hoorlijk wat trekjes kreeg van wij len David Foster Wallace. En dat Eugenides lol heeft gehad in het erudiet bespotten van academi sche modes, is overduidelijk. Sterker: het zich daartegen afzet ten is één van de drij vende krachten achter het boek. Tussen de postmodern zwatelen de studenten in coltrui vond Maddy namelijk haar heil bij de hope loos impopulaire hoor collegereeks 'De huwe- lijksplot'. Daarin be toogde de docent dat de romankunst teloor ging toen verhalen die met 'Lezer, hij trouwde met me!' eindigden, door het feminisme en de mogelijkheid tot echtscheiding achterhaald raakten. Haar liefde voor Victoriaanse rela tiedrama's hield stand en Eugeni des geeft hier, grijnslachend en wel, een moderne draai aan die tra ditie. Trouwen doet Madeline inder daad, met Leonard, die als bioloog een aanstelling krijgt bij een uni versitair laboratorium. Maar het huwelijk blijkt net zo'n complexe aangelegenheid te zijn als je plaats vinden in de volwassen wereld. Ze ker omdat ze te kampen krijgt met de achtbaanachtige persoonlijk heid van haar echtgenoot, die ma- nisch-depressiefis. Met alle somberte en uit spattingen van dien. Ondertussen gaat Mitchell, nog steeds smachtend naar zijn grote liefde, op reis. Op zoek naar zichzelf, of naar zoiets als een (reli gieus) houvast of ethische leidraad. Een tocht die voert langs on der andere Athene en Calcutta, waar hij als vrijwilliger werkt voor Moeder Teresa. Die backpackerservaringen wor den net zo levendig en met gevoel opgeroepen als een middag op een psychiatrische afdeling of een ma nisch avontuur van de jonggehuw den in een casino in Monaco. De decors perfect geschilderd, het pro za soepel en raak. En al ziet Eugenides de komische kanten van de worstelingen van zijn perso nages, genadeloos belachelijk maakt hij ze nooit. Hun coming of age, met alle twijfels en hindernis sen, wordt, iets uitvergroot, de on ze. Grappig en pijnlijk herkenbaar. Een paar minpuntjes zijn er. Mad dy is, hoewel ze de meeste 'spreek tijd' krijgt, niet het interessantste personage. Sommige scènes lijken net wat uitgewalst te zijn. En die Leonard-David-Foster-Wallacecon- nectie heeft toch ook wel iets onge makkelijks. Huwelijk is deson danks tot het verrassende einde een waar genoegen. Jeffrey Eugenides - Huwelijk. Vertaling Jan de Nijs en Gerda Baardman. Prometheus, 19,95 euro. PARljS De roman 'De wande laar', uit 2007, wordt meer en meer een scharnierpunt in het werk van Adriaan van Dis. Vo rig jaar voerde hij in 'Tikkop' opnieuw Mulder op, de held van 'De wandelaar'. Van Dis' nieuwe boek gaat over de stad waarin hij Mulder had laten wandelen: Parijs. Zoals bekend, is Van Dis verknocht aan de lichtstad. Van zowel de liefde en chronische verbazing als van de wandelingen en tochten doet hij kond in 'Stadsliefde'. Q Adriaan van Dis - Stadsliefde. Augustus, 19,95 euro. WINTERBOEK Van Margriet tot Geen Stijl, geen periodiek dat niet ooit met een winterboek op de proppen komt. Gerbrand Bakker, schrijver van 'Boven is het stil', 'Juni' en 'De omweg' - en zo langzamerhand een van de meest succesvolle Neder landse schrijvers in het buiten land - heeft een winterboek ge maakt Met verhalen van colle ga's als Maarten 't Hart, Jan van Mersbergen, Ted van Lieshout en anderen. Met recepten ook (tulband), schaatsstips, puzzels, tekeningen en poëzie - voor het eerst gedichten van Bakker. Q) Gerbrand Bakker (red.) - Winterboek. Cossee, 17,50 euro. ALBUM In de popmuziek wordt te hooi en te gras het woord 'al bum' gebruikt als alternatief voor cd (want dat is het schijf je) of plaat (want dat was de vi- nylversie). Het woord sugge reert soms ook dat er samen hang bestaat tussen de liedjes op de geluidsdrager. Spinvis en Hanco Kolk geven er met 'tot ziens, Justine Keller' een nieu we betekenis aan. Hier verwijst het naar zowel stripalbum als de collectie nieuwe liedjes van Spinvis. Kolk maakte prachtige tekeningen en andere illustra ties bij de liedjes, die weer ty pisch Spinvis zijn: poëtisch, en even ongrijpbaar als eenvoudig. Een perfecte symbiose tussen beeld en geluid. Q Spinvis en Hanco Kolk - tot ziens, Justine Keller. Boek plus cd. 24,90 (geb.) De Harmonie. Q Marelle Boersma - Vals alarm Verbum, 14,95 euro door Mieske van Eek arelle Boersma wilde met Vals alarm niet alleen een spannend boek schrijven maar ook een door haar gesignaleerde mis stand aan de kaak stellen. Nu is het altijd een hachelijke zaak twee meesters te willen dienen, zeker in een boek dat gaat over zo'n gevoelig onder werp als het weghalen van kinderen bij hun ouders. Boersma was op het spoor ge zet door oud-Kamerlid Ine Aasted-Madsen - Van Stip hout. Zij maakt zich zorgen over de zorgvuldigheid waar mee jeugdzorg te werk gaat bij het uithuisplaatsen van kinderen. Aasted-Madsen vindt dat jeugdzorg grondiger onderzoek moet doen. De manier waarop Boersma het werk van de gezinsvoogd van Bureau Jeugdzorg be schrijft, heeft veel weg van een karikatuur. De gezins voogd treedt volstrekt solis tisch op, luistert nauwelijks naar de moeder en van een jeugdhulpverleningsinstantie om moeder en kind te bege leiden, is geen spoor te beken nen. Een nogal grove verteke ning van de gebruikelijke gang van zaken. Niet erg als je alleen een spannend boek wilt schrijven, maar tamelijk aanvechtbaar als je de preten tie hebt een misstand aan de kaak te stellen. Bovendien doet het goedkoop aan als zo veelste in Nederland de strontemmer uit te kieperen over de jeugdzorg. Boersma weet ongetwijfeld met haar tranentrekker over een nare echtscheiding en een moord heel wat lezers te raken. Jammer dat ze zich niet beperkt heeft tot een ge woon spannend verhaal. Dat ze met haar boek iets aan de kaak stelt, is een illusie. Q Jan van Mersbergen - Naar de overkant van de nacht Cossee, 18,90 euro door Jasper Henderson n zijn vijfde roman, Naar de overkant van de nacht, probeert Ian van Mersber gen niets minder dan de es sentie van carnaval, in het Limburgs 'Vastelaovond', te vangen. Het leverde een won derschoon boek op. Van Mersbergen maakt vanaf de eerste zin duidelijk waar het hem om te doen is: 'Tij dens Vastelaovend ben je niet verkleed als iemand anders, tijdens Vastelaovend ben je eindelijk jezelf. En dat is pre cies waar verteller Ralf zo be nieuwd naar is. Tijdens één lange, delirische nacht, opge deeld in - hoe kan het ook an ders - elf hoofdstukken, vol gen we hem op zijn zoek tocht. We beginnen bij een muziekkapel, het feest is al in volle gang. De kalender om Ralfs nek die de biertjes bij houdt, staat op veertig, het vriest 15 graden. Hij is zijn stem kwijt, de alcohol heeft al gezorgd voor een aangena me, 'constante roes. Een van de wonderlijke figu ren die Ralf tijdens de nacht ontmoet, is de Pater. Hij ver telt Ralf dat de Vastelaovend gaat over afscheid nemen, de balans opmaken door het mo ment, het nu zo lang moge lijk vast te houden. Van Mersbergen weeft heel mooi Ralfs achtergrond. Ner gens was hij thuis, hij hoorde nergens bij. De momenten dat hij denkt aan zijn leven thuis zijn hart verscheurend, zoals vrijwel el ke zin, elke scène in dit boek een intensiteit, een openheid heeft die maar moeilijk vol te houden lijkt, zowel voor de le zer als voor de schrijver zelf Van Mersbergen schrijft met het hart wijd open, maar weet te allen tijden het goed kope sentiment te vermijden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 35