Desnoods kan ik mijn boordkanon gebruiken voor een waarschuwingsschot' 11 Nederlandse F-i6's hebben dit jaar al vijf keer Russische 'Bear' bommenwerpers onderschept die het Navo-luchtruim binnenvlogen. De Koude Oorlog mag dan voorbij zijn, de Russische beer gromt nog steeds. Een steekspel in de lucht. i i 'i i 17 7 *7 dinsdag 8 november 2011 Majoor Theo Spijksma, piloot F-16 hangar opent en meehelpt de F-i6 klaar voor vertrek te ma ken. Spijksma zit dan al in de piepkleine cockpit, start de mo tor en een kwartier later kan hij al boven de Noordzee zijn, op jacht naar de Russische 'Bear'. 'Nieuw-Milligen' bepaalt de koers totdat hij de indringer op zijn eigen radar krijgt. „Dan gaan we eerst zo dicht naast de andere cockpit vliegen, dat ze ons wel moéten zien." Met handgebaren maakt hij de andere piloot duidelijk op wel ke radiofrequentie hij wil pra ten. „Dan is het de bedoeling dat we contact hebben. Ik kan een passagiersvliegtuig dat iets fout heeft gedaan dan doorver wijzen naar de verkeersleiding. Als een toestel niet reageert, kan ik nog met mijn vleugels een sein geven dat hij mij moet volgen, of ik kan een 'flare pop pen' om aandacht te trekken. En desnoods kan ik mijn boord kanon gebruiken voor een waar schuwingsschot, maar daar moet ik dan wel opdracht van heel hogerhand voor krijgen." Een flare is een soort vuurpijl die hitte afgeeft en eigenlijk be doeld is om inkomende raket ten af te leiden. De Russen vliegen meestal stoï cijns door. Spijksma lacht: „Ge lukkig doen ze geen dingen waardoor ik naar een volgende fase van het geweldsspectrum hoef te gaan." een beer jagen door Joep Trommelen beeld Ronald Visser, foto's Min. van Defensie en Russian AviaPhoto Team Aan de rand van vliegbasis Volkel scheert een bui zerd langs de bos rand. Dan klinkt een ijselijk gekras; twee kraaien schieten tevoorschijn en jagen de roofvogel na. Ver schrikt kiest die een andere koers. Een mooier voorbeeld voor wat de piloten van de Quick Reaction Alert vanaf Volkel doen, is eigen lijk niet te vinden. De buizerd is meestal een Russische bommen werper. De bosrand het Neder landse 'verantwoordelijkheidsge- bied' boven de Noordzee. Majoor Theo Spijksma (40) is zo'n 'kraai', een van de twee F-16-pilo- ten die deze dag een dienst van 24 uur draaien om metfen het lucht ruim te kunnen kiezen bij onraad. In de praktijk gaat het dan meestal om Russische Tupolev-95 'Bear' bommenwerpers, die dit jaar al vijf keer zonder dat aan te kondi gen de door de Navo aan Neder land toebedeelde zone boven de Noordzee betraden. De F-16 'Figh ting Falcon' (vechtende valk) jaagt dan op de Russische Beer. Een enkele keer betreft het een passagiersvliegtuig dat via de radio onbereikbaar lijkt. Veelal heeft de piloot dan een verkeerde frequen tie ingesteld. De Koninklijke Luchtmacht heeft voor dit soort gevallen altijd twee volgetankte F-16's gereed staan: of op vliegbasis Volkel in de Brabant se Peel, of in Leeuwarden. Ze staan in zwaarbewaakte hangars, gewapend met twee radargeleide en twee hittezoekende raketten, plus een boordkanon met 510 pa tronen. Want als het nodig is, moeten Spijksma en zijn collega's ook op de schietknop kunnen drukken. „Als wij opstijgen, hebben we met een contact met de gevechtslei ding in Nieuw-Milligen," vertelt hij achter een beker koffie in de ba rak waar hij een etmaal moet ver blijven. „Dan proef ik wel wat ér aan de hand is. Als het gaat om een vlieg tuig met onbekende bestemming, dan is het natuurlijk meteen met gebruik van de naverbrander met maximale snelheid eropaf. Een F-16 haalt al snel 2000 km per uur. Maar als die Russen weer eens langskomen, is er minder haast en hangen er meestal al vliegtuigen van andere Navo-landen bij. Die Russen willen waarschijnlijk al leen maar laten zien dat ze nog meetellen, maar je weet het nooit..." Spijksma heeft het zelf nog nooit meegemaakt, zo'n plotseling alarm. Wel heeft hij oorlogserva ring in Afghanistan. Hij weet der halve: „Als er echt een alarm af gaat en je moet naar je kist sprin ten, dan krijg je wel even een adre- nalinepiek." Maar die is er tijdens een normale wacht in de direct naast de hangar gelegen barak niet echt. In de och tend draagt de oude ploeg (twee piloten, twee crewchiefs) zijn ta ken over aan de nieuwe. De F-16's worden grondig geïnspecteerd, en daarna is er tijd voor andere taken. Studie bijvoorbeeld; ze zijn nooit uitgeleerd, moeten kennis up-to- date houden en bekend zijn met laatste ontwikkelingen en details van het vliegen. Maar een breed beeld-tv en een rek vol dvd's ver klappen dat de tijd ook op andere manieren gedood moet worden. „Ik schat dat ik per dag een uurtje of acht echt taken te doen heb," zegt Spijksma. Hij ziet zijn werk 'als een soort ver zekering'. „Het geld dat naar defen sie gaat, is in mijn ogen een verze keringspremie. Je kunt het jezelf niet veroorloven je niet te verzeke ren. Als er dan wat fout gaat, heb je de poppen écht aan het dansen. Zeker sinds er vliegtuigen worden gebruikt om aanslagen mee te ple gen." Als 'Nieuw-Milligen' alarm slaat, kleedt Spijksma zich in enkele mi nuten aan. Met een G-pak, dat hem via een ingenieus systeem van luchtpompen beschermt te- 'Het geld dat naar defensie gaat, is een verzekeringspremie' gen het 'wegzuigen' van bloed uit zijn hersenen door de krachten die vrijkomen als een straaljager plots van richting verandert. Als hij midden in de nacht een tele foontje krijgt, drukt hij op een ro de knop in zijn slaapkamertje waardoor de hele basis in opperste staat van alarm komt. Dan rent hij naar de hangar, sa men met een crewchief, die de I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11