Nieuw Milligen ziet wat in de lucht hangt io russen komen Spierballenvertoon van Poetin De indringer: Tupoiev Tu-95 Bear dinsdag 8 november 2011 .Met een valk op de Quick Reaction Alert (QRA) op de vliegbasis Leeuwarden of Volkel gealarmeerd. Binnen enkele minuten na een dergelijke melding zijn twee F-i6's in de lucht. De gevechtslei ders in Nieuw Milligen leiden hen naar het toestel voor een onder schepping, een 'scramble'. Majoor Theo van Lochem (42) wijst in de zwaarbeveiligde ruim te van het AOCS op de groene stipjes op zijn computerscherm. „Hangt op dit moment allemaal in de lucht." Van Lochem had woensdag 17 au gustus dienst als gevechtsleider toen twee Russische TU-95 Bears zich een uitstapje boven Europa permitteerden. De bommenwer pers vlogen in het Navo-verant- woordelijkheidsgebied zonder zich te identificeren. Het door het AOCS gecontroleer de luchtruim strekt zich uit tot zo'n 150 kilometer ten noorden van de Waddeneilanden. Daar wachtten twee F-16's van de vlieg basis Leeuwarden de Bears op. De begeleiding duurde ongeveer to minuten. De jachtvliegtuigen volgden de Bears totdat ze rich ting het Britse luchtruim vlogen. De QRA van de Royal Air Force nam hen vervolgens over. Na de aanslagen op 11 september 2001 in New York en Washington gaat er ook dreiging uit van civiele vliegtuigen. Daarom wordt een toestel dat geen vluchtplan heeft, zijn transponder (identificatiesys teem) uit heeft staan of geen con tact maakt met de verkeersleiding als 'verdacht' gezien. Zoals in mei van dit jaar toen een Spaanse Airbus-320 op ruim 12 ki lometer hoogte het Nederlandse luchtruim binnenvloog zonder contact te hebben met de lucht verkeersleiding. Ook toen kwa men de gevechtsleiders in actie en werd de Q_RA ingezet. Nadat het vliegtuig was onder schept door de F-16's bleek dat de piloten van de Airbus niet de juis te frequentie hadden om te com municeren met de verkeerslei ding. Na coördinatie tussen de luchtverkeersleiding en de ge vechtsleiding gaven de F-16's de juiste frequentie door en kon het vliegtuig veilig zijn weg vervol gen. Met de Nationaal Coördinator Ter rorisme Bestrijding en het ministe rie van Veiligheid 8c Justitie oe fent de luchtmacht in het onder scheppen en eventueel uitschake len van een mogelijke dreiging. „Je kunt heel vaak zaken oefenen, maar op het moment dat het voor het eggie is, ontstaat er een gezon de spanning", zegt Van Lochem. „Het gaat om snel detecteren en identificeren van een vliegtuig. Is het een vriendje of een vijandje?" door Riekelt Pasterkamp Met een ouderwetse handbei worden de gevechtsleiders van het Air Operations Control Station (AOCS) in Nieuw Milligen gealarmeerd als er weer 'iets' onbekends in de lucht hangt. Het is dan alle hens aan dek voor dit onderdeel van de Ko ninklijke Luchtmacht. Dankzij twee radars, een op het ei gen terrein en de andere bij Wier in Friesland, kunnen ze bij het AOCS alles zien dat in het Neder landse verantwoordelijkheidsge- bied beweegt. Bij 'onbevoegd bin nendringen' van dit gebied wordt Het ministerie van Buitenlandse Zaken wacht nog steeds op ant woord uit Moskou. Dinsdag 11 ok tober moesten Nederlandse F-16's voor de vijfde keer dit jaar een Russische 'Bear' onderscheppen die onaangekondigd het gebied bo ven de Noordzee binnenvloog dat binnen de Navo onder Nederlands toezicht valt. Den Haag sprak Mos kou er op aan, niet voor de eerste keer trouwens. Volgens het Russische ministerie van Defensie vinden de vluchten plaats 'in strikte overeenstemming met internationale regelgeving'. Keer op keer zijn ze verbaasd over de commotie bij het 'gebruik van het internationale luchtruim', zegt onze correspondent Olaf Koens vanuit Moskou. Woordvoerder Job Frieszo van Bui tenlandse Zaken bevestigt dat Ne derland zich op 'geen enkele af spraak - juridisch gezien' kan be roepen. De Russen hoeven geen toestemming te vragen maar de Navo stelt het op prijs als zij hun komst aankondigen. Volgens Fries zo is Rusland 'op verschillende ni veaus' gevraagd de vluchten te melden met het oog op de lucht- verkeersveiligheid. Waarom komen de Russen? Het blijft gissen. Het meest waarschijn lijk is dat premier Poetin met de vluchten wil laten zien dat de Rus sen nog steeds meetellen, ook al nemen ze niet deel aan internatio nale militaire operaties. In de Koude Oorlog dook de 'Bear' vaak op in het Westerse lucht ruim. Na de val van de Berlijnse muur, de ineenstorting van het Warschau Pact en de Sovjet-Unie hadden de Russen ai snel geen geld meer voor brandstof. In 1992 staakten ze de vluchten. Maar op 20 augustus 2007 kondigde Poetin aan dat hij weer bommenwerpers richting het Westen ging sturen, 'ter bescherming' van Rusland. Er was inmiddels weer voldoende geld in kas. Vladimir Poetin foto EPA De Tupoiev Tu-95 'Bear' vloog voor het eerst in 1952 en is nog steeds onderdeel van de Russische luchtmacht. De laatste versies - in de jaren negentig van de vorige eeuw gebouwd - moeten nog tien tot vijftien jaar meegaan. De Tupoiev 95 is groot (ruim 46 meter lang en 50 meter breed) en is dankzij vier turboprop motoren met dubbele propellers die tegen elkaar in draaien ook snel, met een topsnelheid van 925 km per uur. Het is echter ook een log toestel. De F-16's die de 'Bears' onderschep pen, kunnen er dan ook vlak naast gaan vliegen zonder dat de Tu 95 van hen wegdraait De piloten kun nen via handsignalen met elkaar communiceren. De geheime dienst KGB plaatste tijdens de Kou de Oorlog op patrouilles agenten aan boord om te voorkomen dat er vriendschappelijk over en weer ge zwaaid werd. De Tu 95 maakt enorm veel herrie. Veel (oud-)piloten hebben gehoor problemen en de herrie maakt de Tu 95 minder geschikt voor onder- zeebootbestrijding: zelfs onder wa ter zijn de toestellen goed te ho ren. Ook de F-16 piloten horen de motoren brullen, ondanks hun drukcabines en headsets. Een duo F-16's heeft op 17 augus tus 2011 twee Russische bommen werpers net buiten het Nederland se luchtruim onderschept. De beel den zijn gemaakt met de helmcame ra van een van de F-16-vliegers. still YouTube kanaal Defensie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10