zeeland 117 'Er komt heel veel bij kijken' Eigen dochter in de hoofdrol Kamerkoor zet prestatie neer Minnaar virtuoos en verfijnd op debuut-cd Auteur Peter Buwalda geeft lezing bij SLAZ Cantare viert jubileum van dirigent Bours maandag 7 november 2011 „Ik ben geen man van schema's. Ik ben gewoon aan de slag gegaan, waarna het een beetje uit de hand is gelopen." Matthias Hoekman, finalist FilmStars 2011 „Het zou mooi zijn als er een producent opstaat die zegt: we gaan hier een lange speelfilm van maken." Bo van Scheyen, finalist FilmStars 2011 Simone van Boven, Yvonne Kemps en Paola Pica volgen de pabo-opleiding aan de Hogeschool Zeeland. Vorig jaar moesten ze als opdracht een mini- productie maken. Hun dramado cente was zo enthousiast over wat dat opleverde, dat zij hun tipte mee te doen aan FilmStars. De drie hebben het met Latrinalia direct tot de finale geschopt. „We wilden geen standaardfilm ma ken", zegt Van Boven (19). „De vorm is daarom wat apart. Er wordt bijvoorbeeld bijna niet in ge sproken, terwijl het geschreven woord juist een bijzondere plaats inneemt." De film, opgenomen in de Zware Plaatwerkerij in Vlissingen, speelt zich afin het toilet van een nacht club. „Er komen allerlei mensen binnen die allemaal iets hebben meegemaakt, zonder dat je als kij ker precies weet wat(er aan de hand is." De drie hadden geen enkele filmer- Scène uit Latrinalia. varing. „We wisten eigenlijk hele maal niet hoe dat in zijn werk ging. Onze coach, Nathalie Pleu- nis, heeft ons er heel goed door heen geholpen." „De algelopen maanden hebben we geleerd hoe je een complete film moet maken en dat er heel veel bij komt kijken. Het was echt ongelofelijk veel werk." nl-ni.facebook.com/pages/ Latrinalia/169382139797119 Enkele jaren geleden hoorde Bo van Scheyen (44) een bij zonder verhaal waarvan ze meteen wist: dit moet een film worden. Sindsdien is ze volop be zig met scenario schrijven en ande re facetten van het filmvak. „Het heeft me helemaal gegrepen." Dat ene verhaal moet er ooit ko men, maar met Moirn levert ze al een proeve van bekwaamheid. Het is een kinderfilm ('maar volwasse nen zullen het ook leuk vinden') over een meisje dat ervan droomt een zeemeermin te worden. „Mijn dochter, Moira, roept dat al vanaf haar tweede." De achtjarige Moira speelt zelf de hoofdrol. Het was een ambitieus project, in clusief onderwaterscènes. „Geluk kig vinden heel veel mensen het leuk om te helpen. Daardoor kun je met een budget van 5000 euro een film maken die in het echt wel een paar ton zou kosten." Het is 'een enorm leerproces' ge- Opnamen voor Moira in de Oosterschelde. weest. „Een volgende keer moet ik bijvoorbeeld niet alles zelf willen doen. Dat was nu heel zwaar." Hoewel ingenomen met het resul taat, hoopt Van Scheyen dat de door Jeanette Vergouwen Het Zeeuws-Vlaams Kamer koor is op de goede weg. Dirigent en koor gaan een echte uitdaging niet uit de weg. De Mariavespers van Pergolesi vertol ken vergt moed en concentratie. Dit werk werd dit weekend twee maal uitgevoerd. De première vond plaats in 's-Heerenhoek in de neogotische kerk. Een prachtig, groot gebouw met een voor zan gers gemakkelijke akoestiek. Er is wel één euvel: de nagalm duurt vijf tot zes seconden. Koor en solis te moesten dus rekening houden met deze galm, hard zingen hoef de niet en mocht ook niet. Het koor bracht vier delen uit de Ma riavespers. De eerste inzet was mooi en zette de trend voor het to tale concert. Marcel van Westen liet niets aan het toeval over en gaf werkelijk alles aan. Hij zorgde er voor dat er geen echte ontsporin gen waren en door zijn strakke di rectie bleven de vocalisten gecon centreerd. Het ad hoe orkest begeleidde zorg vuldig. De trompetten zorgden voor een extra feestelijke klank kleur. Soliste Sarah Peire zong met overtuiging. Vooral het Sanctum (uit Confitebor) klonk prachtig. Dit deel lag precies goed in haar tessituur. Haar hoge tonen klon- KLASSIEKE MUZIEK Pergolesi concert Vespro della Beate Vergine van Pergolesi. Door het Zeeuws-Vlaams Kamer koor o.l.v. Marcel van Westen, m.m. v. Sarah Peire (sopraan). Gehoord vrijdag 04 november in de r.k. kerk in 's-Heerenhoek. ken af en toe wat geforceerd en de dictie kwam, ook vanwege de akoestiek, niet altijd goed over. Per golesi hecht veel waarde aan de ex pressie van woorden. Sarah Peire vertolkte het woord laudabile (uit Laudate pueri) absoluut jubelend met prachtige versieringen. Ook het woord Gloria klonk bijzonder door de prachtig open bloeiende klank die volledig op ademsteun werd gebracht. Het koor blonk uit in de meer ge dragen passages, maar hield ook stand in de fugatische gedeelten. De koorbalans is goed, alleen de te noren kunnen wat versterking ge bruiken. janno den Engelsman speelde op het kistorgel enkele intermezzi. Vi valdi en Pasquini waren een te rechte keus, vooral de Variationi van Pasquini klonken boeiend en werden knap geregistreerd. foto Mischa de Muynck film een aanzet is tot meer. „Het zou mooi zijn als er een producent opstaat die zegt: we gaan hier een lange speelfilm van maken." Q www.facebook.com/moiramovie MIDDELBURG - Auteur Peter Buwal da is morgenavond te gast bij de Stichting Literaire Activiteiten Zee land (SLAZ). Hij geeft een lezing over zijn roman Bonita Avenue. De bijeenkomst in de aula van de Zeeuwse Bibliotheek in Middel burg begint om 20.00 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar bij De Drvkkery en de Zeeuwse Bibliotheek. Peter Buwalda (1971), onlangs nog jurylid bij Film by the Sea, was journalist en redacteur bij verschil lende uitgeverijen. Hij schreef ver halen en essays voor uiteenlopen de tijdschriften, waaronder De Gids, Vrij Nederland, Bunker Hill en Hollands Maandblad. Als romancier debuteerde hij vorig jaar met Bonita Avenue, dat is uitge groeid tot een bestseller. Het boek werd genomineerd voor diverse be langrijke prijzen, waaronder de Li- bris Literatuurprijs en de NS Pu blieksprijs. Buwalda leek vorige week de grote favoriet te zijn voor de AKO Literatuurprijs. Die bleek echter naar Marente de Moor te gaan. Bonita Avenue won wel de Acade mica Debutantenprijs, evenals de Selexyz Debuutprijs. VLISSINGEN - Vocaal Ensemble Cantare geeft komend weekeinde onder leiding van dirigent Léon Bours twee concerten. Deze be staan geheel uit composities van Bours zelf De aanleiding is het feit dat hij zijn 25-jarig jubileum als professioneel musicus viert. Het belangrijkste onderdeel van het programma is een Requiem: Missa Pro Defiinctis, dat in premiè re gaat. De concerten zijn zaterdag 12 no vember om 20.00 uur in de Sint Ja- cobskerk in Vlissingen en zondag 13 november om 15.00 uur in de Geerteskerk in Kloetinge. www.cantaregoes.nl door Jeanette Vergouwen De debuut-cd van pianist Hannes Minnaar (Goes, 1984) bevat drie duidelijk verschillende composities. De eer ste pianosonate van Rachmaninov wordt niet vaak opgenomen en het is bewonderenswaardig dat Minnaar koos om dit echt moeilij ke werk op zijn eerste cd vast te leggen. Rachmaninov portretteer de in de drie delen de personages uit Faust. De interpretatie vereist persoonlijkheid, durf en een grote technische vaardigheid. Minnaar demonstreert in de hoek- delen dat hij behoorlijk virtuoos kan spelen. De structuur is inge wikkeld, maar Minnaar houdt al les strak en transparant, waardoor de spanning blijft voortduren. De snelle loopjes met vele akkoorden en de contrasterende mysterieuze passages komen goed uit de verf. Het langzame middendeel is bijna verhalend en klinkt diep triest. Het wordt met grote expressiviteit vertolkt. Het slotdeel is duivels moeilijk. De interpretatie van Minnaar over tuigt omdat hij zowel de lyrische als ritmisch sterke fragmenten met passie speelt. De twee werken van Ravel (Sonati ne en Miroirszijn totaal anders. De speelstijl vergt hier juist een poëtische inbreng en tevens een perfect gevoel voor ritme en kleu ren. De verfijnde Sonatine kent een klassieke vorm. Vloeiende mu ziek in pastelkleuren. Het Menuet is elegant en klinkt plechtig. Het trio met rijke versieringen contras teert mooi. Het snelle slotdeel in toccatavorm eindigt virtuoos. Miroirs bestaat uit vijf delen, die Ravel ieder opdroeg aan een van zijn vrienden. Minnaar speelt dit werk vol nuances; soms wat di rect, dan weer aarzelend en poë tisch (Oiseaux tristes). In Barque sur I'océan, waarin kabbe lende golven en ook stormachtig weer uitgebeeld moeten worden, vertolkt Minnaar de verschillende impressies verfijnd, soepel en hel der. Na de virtuositeit in Alborado del gracioso, klinkt La vallée des doches dromerig en ingetogen. In het gehele werk hadden de tegen stellingen nog iets meer benadrukt mogen worden. www.hannesminnaar.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 35