reizen, 4 FD Pablo De mensen hier hebben geen recht op pensioen en ïrijgen nooit een bonus The sound of music - de musical Zaterdag 5 november 2011 reizen@wegener.nl 024-3650360 Cowboy Pablo woont in een piepklein dorpje hoog in de Andes. Ik noem hem cowboy vanwege zijn prachtige hoed. Als je hem vraagt hoe hij de bevol king uit zijn huurt zou willen omschrijven, komt hij met twee woorden: humilde en trabajador, bescheiden en hard werkend. Hij kijkt er een beetje verontschuldigend bij. Tja, spannender kan hij het nu eenmaal niet maken. Geld is in zijn omgeving nauwelijks in omloop. Men doet voorname lijk aan ruilhandel. Een muurtje schilderen in het super marktje en je krijgt wat melk en rijst. Onkruid wieden bij de boer is goed voor een zakje aardappels. Wanneer dan toch een familielid uit de stad zo goed is wat echt geld te sturen, kunnen stenen worden gekocht om verder te bou wen aan een huisje dat nooit afkomt. In dat huisje niets. Ge scheurde plastic stoeltjes, een wrak bankje, keiharde bed den met dunne matrasjes. Uiteraard een kruisbeeld aan de muur en afbeeldingen van de heilige maagd, maar dat is, naast de kalender van de kerk, dan ook de enige opsmuk. Pablo heeft geen paard, maar wel een brommer. Daar is hij heel trots op.-Het enige moment waarop zijn droevige blik opklaart tot een voldane glimlach is het moment waarop de motor aanslaat. Maar thuis in de keuken kijkt hij weer peinzend naar de gestaag vallende regen. Over het leven kan hij kort zijn. „Dat is hard meneer, kei hard." Een bestaan op het platteland valt hier niet mee. Zijn vrouw kwijtgeraakt op jonge leeftijd. En vorig jaar is zijn jongste zoon gestorven door een bizar ongeluk. Het was zijn oogappel. Met zachte stem spreekt hij over zijn sardientje, zoals hij hem noemt, sardine. De jongste, maar de meest veelbelovende. Bijna elektri cien in de grote stad. Geëlektrocuteerd toen hij een verkeerde draad vastpakte. Een sardientje van 17 jaar. Ach ja meneer, we moeten het accepteren, we zijn maar eenvoudige mensen, humilde en trabaja dor. God zal wel weten wat hij doet. Ik ben snel vertederd, misschien wel ontroerd door dit soort mensen. Humilde, maar trots. En zich sterk bewust van het bestaan en de rol die zij daarin spelen. Bij het af scheid druk ik Pablo een paar biljetjes in de hand. Tevreden omdat ik het kan doen, beschaamd omdat het eigenlijk te weinig is. Hij geeft de helft aan zijn dochter, voor in de spaarpot. Van de rest zal Pablo benzine kopen, zo verklaart hij plechtig, met zijn blik gericht op brommer. Het is al laat en het daglicht dooft langzaam. We zullen in het dorpje moeten overnachten. Het is te gevaarlijk om in het donker de rimboe in te rijden. Pablo wil ons uitnodigen om bij hem thuis te slapen, maar beseft dat het hem aan bedden ontbreekt. Daarom wil hij voor ons een kamer in het kleine hotelletje op het plein betalen. Kost 8 dollar, weet ik. Dat wijzen we uiteraard van de hand. Of hij trou wens nog even voor moet rijden om ons de weg naar het dorp te wijzen? Verwonderd kijk ik hem aan. Het stortre gent en dan op de brommer gaan zitten? Bovendien is er maar één weg. Pablo toch, je kunt het ook overdrijven. Natuurlijk, ook wij leven hier in barre tijden. Economische crisis. Misschien wel een krimp van 3 procent. Dat wordt sappelende de komende jaren. Zeker weten. Dus 3 procent minder flatscreen, een paar procent goedkoper restaurantbe zoek, iets afknibbelen van de autoaanschaf Als we dat maar overleven. Maar elders op onze aarde is de pijn van de krimp er altijd. De gepijnigden weten niet beter. Zij hebben geen recht op pensioen, krijgen nooit bonussen, hebben niets aan de miljarden die wij rustig laten verdampen. Ze komen nooit langs 'af met recht op 200 gulden. Vaak moet ik aan Pablo denken, vooral wanneer ik op de betaalknop van de online winkel klik. Pablo met zijn droevi ge ogen. Humilde en trabajador tot het einde. Ik kan nog veel van hem leren. Eindredactie: Johan Bosveld reizen@wegener.nl Vormgeving: Ben Vosseberg Advertentieverkoop: Wegener Media Nationale Verkoop verkoop.dagbladen@wegener.nl De artikelen in deze bijlage komen tot stand onder verantwoordelijk heid van de redactie. Daarvoor werkt zij soms samen met reisorganisaties en verkeersbureaus. De redactie behoudt echter de volledige zeggenschap over de redactionele inhoud. De musical The sound of music van Richard Rodgers en Oscar Ham- merstein II begon na een succesvolle start op Broadway in 1959 aan een reis over de wereld, maar was nog nooit te zien in Salzburg, de stad waar de echte familie Von Trapp vandaan komt. De musical is nu thuis, zoals de Salzburgers zeggen. Sinds enkele weken staat de Duitse versie in het Salzburger Landestheater. Wietske van Tonge ren, een 30-jarig musicaltalent uit Dalfsen in Overijssel, speelt de rol van Maria. Sinds haar opleiding aan het Tilburgse conservatorium heeft Van Tongeren een succesvolle carrière in Oostenrijk en Duits land. De musical is in ieder geval tot juni 2012 te zien. Kijk voor data, kaartverkoop en meer informatie op: www.salzburger-landestheater.at Het echte verhaal van de familie Von 'Irapp Salzburg is een prachtige stad met veel barokke architectuur. foto Marcha van Schijndel In 1925 werd Maria, een aspirant-non in Salzburg, naar het huis van weduwnaar en marinekapitein Georg von Trapp gestuurd om les te geven aan een van zijn zeven kinderen. De lerares en de kapitein wer den verliefd en trouwden. Ze kregen samen nog drie kinderen. In de daaropvolgende jaren dertig verloor Von Trapp zijn familiekapitaal. Door zijn kinderen te laten optreden, verdiende het gezin geld. In 1937 won het gezin de eerste prijs op de Salzburger Festspielè. Om te ontkomen aan de nazi's, emigreerde de familie in 1938 naar Ame rika. Het gezin bleef vele jaren toeren door de VS als de Von Trapp family singers. Het ware verhaal van de familie Von Trapp wordt vertelt in de inte ressante expositie Die Trapp Familie, Realitat und 'Sound of Music' in het Panoramamuseum aan de Residenzplatz in Salzburg. De exposi tie toont aan de hand van interviews, geluidsopnames en originele, objecten van de familie Von Trapp, een andere, nieuwe kijk op het sterk geromantiseerde verhaal. De tentoonstelling is tot 3 november 2012 te bezoeken. Zie www.salzburgmuseum.at

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 94