9 spectrum KRITI r EK V O O RB IJ 'anochtend was ik vertrokken. - - iet nog een kind alleen opvoeden. .X m alleen maar denken aan mijn haren, Wolfs ogen, nog dik van de'sic z- •oedend zijn. Al was hij niet bepamd jchter en hij zou ook weer onvoorw&atvr. voor zorgen. niet. Het kon niet en het werd tijd dat ussie met hem, die ongetwijfeld zou eindig n uiteindeliik het instorten van Geert imarv. Saskia Noort Zaterdag 5 november 2011 Fragment uit Terug naar de kust 'Vrijheid' is een ander woord voor 'niets te verliezen hebben', zong Janis Joplin ooit Dat motto hangt ook aan Koorts. Noorts vrijheid 'in positieve zin' is dat ze geld ver dient met schrijven. „Daar droomde ik al tijd al van, dat je alleen maar met een boek bezig kon zijn. Daar staan nu wel veel an dere verplichtingen tegenover. Als je een maal zo succesvol bent als ik, kun je doen en laten wat je wilt. )e krijgt ook de meest uiteenlopende aanbiedingen. Er is me wel eens gevraagd als een soort relatiedeskundi- ge een televisieprogramma te gaan presen teren. Dat doe ik niet, want dan kom ik he lemaal niet meer aan schrijven toe." Toch heeft ze zich als relatie-expert even kunnen laten gelden. Als Koorts verschijnt, zit er voor haar net een tournee van twee maanden op langs diverse theaters. Met Playboy-hoofdredacteur Jan Heemskerk las ze voor uit hun columns voor de glossy Linda en ze beantwoordde vragen uit het publiek over de strijd tussen de seksen, seks, gezin of werk. „Zo'n theatertour is la chen. Dat op de deuren van de kleedka mers onze namen staan, dat wij met wat we zelf gewoon heel leuk vinden - vragen stellen, antwoorden geven, praten over man/vrouw-dingetjes - een zaal vol krij gen. Soms was het trekken aan de zaal. Maar als eenmaal de eerste vraag er is, ko men anderen ook los. En als ze eenmaal los zijn, moet je ze weer terug op hun stoel zien te krijgen." Ze is geen volbloed podiumbeest. „Ik moest wel over iets heen stappen, ja. We zijn geen acteurs. Sommi ge mensen vonden dat tegenvallen, dat we alleen maar voorlazen. Maar ja, we zijn nu eenmaal schrijvers." Haar eerste twee thrillers zijn verfilmd, haar voorlaatste - De verbouwing - haalt ook de bioscoop. Deze maand gaat een to neelstuk naar het boek De eetclub in pre mière en Koorts wekte ook al interesse uit de filmwereld. „Ik twitterde dat ik een thriller schreef over Ibiza en er belde al een producent." Al die bewerkingen van haar boeken, is een ontzettende kick. Waar het kan, probeert ze er bij betrokken te zijn. „Ik heb het script van De eetclub ge zien, de acteurs de tekst horen voorlezen, ben naar een doorloop geweest. Dus in zo verre houd ik een vinger aan de pols." Konden recensenten haar voorheen nogal flink raken, met kritiek op haar werk kan ze steeds beter overweg. Sterker, ze heeft de indruk dat er gaandeweg minder op haar geschoten wordt „De verbouwing had best redelijke recensies. Mijn naam wordt ook niet meer iedere keer genoemd als het gaat om de ondergang van de literatuur." Maar als je wint, heb je niet louter vrien den, ondervond ze. Verschillende collega's gaven haar de wind van voren. De een zei dat ze zich moest wegscheren uit de we reld van de literatuur. Een ander zei na het Boekenbal Noort 'een arrogant rotwijf te vinden. De schrijfster zet grote ogen op: „En ik deed niks! Ik ging een drankje halen en stelde me aan haar voor." Schouderop halend: „Ach, het was een manier voor haar om aandacht te krijgen." De oorzaak van die bejegeningen is plat, meent Noort. „Ik denk dat het gewoon or dinaire jaloezie is. Misschien is het niet eens gericht op mij als persoon. Ik zit nu op het toppunt van mijn roem, krijg veel aandacht. Als je twaalf jaar ouder bent en een ander in de spotlights ziet staan, voelt dat natuurlijk niet lekker. Dan kun je nog wel zo belezen zijn, het blijft moeilijk. Tel kens als een schrijver populair wordt, wordt er geroepen dat de literatuur te gronde wordt gericht. Maar ondertussen gaat de literatuur gewoon door. Er komen nieuwe auteurs, nieuwe thrillerschrijvers. De redding van de literatuur ligt in ieder geval niet in de handen van één iemand." Ondertussen dubt ze over de vraag of ze Koorts zal inzenden voor de Gouden Strop. Twee keer was ze genomineerd, daarna be sloot ze niet meer met het circus rond de thrillerprijs mee te doen. „Ik heb Nieuwe buren niet ingezonden vanwege alles erom heen. Ik zat op dat moment ook tegen mijn scheiding aan. Ik had geen zin in ge zeur en juryrapporten waarin vervelende dingen over mij gezegd werden. Maar ik ben nu verder, kan er beter mee omgaan. Dat heb ik echt moeten leren." Ooit verschijnt er van haar hand ook een literaire roman. Ideeën heeft ze wel. „Maar telkens kwam er weer een thriller mssen. Weet je, ik heb ook een lichte kant. Mijn droom is ooit een roman te schrijven, waarin die wordt gecombineerd met de strijd tussen de seksen. Ik-heb wel het ge voel dat dit de tijd is om het te doen." reageren? spectrum@wegener.nl Geboren op 13 april 1967 in Bergen. Opleiding: School voor Journalistiek, theater wetenschap. Burgerlijke staat: geschei den, twee kinderen. Werkte als redacteur voor bladen als Viva en Marie Claire, schrijft tegenwoordig columns voor Linda. Debuteerde in 2003 met de thriller Terug naar de kust Tweemaal genomineerd voor de Gouden Strop. Van de boeken verschenen vertalingen in onder meer Duitsland, Frankrijk, Rusland, Denemarken en Noorwegen. Won in 2009 publieksprijs Prix SNCF du polar voor de Franse vertaling van De eet club. Terug naar de kust en De eetclub zijn verfilmd. Van De verbouwing wordt nu een film gemaakt. Deze maand is de première van het toneelstuk De eetclub. Saskia Noort - Koorts. Uitgeverij Anthos. Verschijnt op 10 november. Prijs: 19,95 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 89