m de kijkcijfers media 35 The big Lebowski TERUGGESPOELD Mensen vergapen zich graag aan de tv-beslommeringen van echte mensen. Maar 'reality' en 'echt' zijn twee op zichzelf staande begrippen in tv-land, zegt Barbara Kuipers. Ze schreef Niet te filmen, een op haar belevenissen gebaseerde roman over het gemanipuleer achter de schermen, door Monique Brandt media@wegener.nl 024-3650570 Zaterdag 5 november 2011 In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. De broers Coen vinden 'The big Le bowski' uit 1998 niet hun beste film. Bioscoopsucces blijft uit, maar de film wordt een onverval ste culthit. Briljante dialogen, bizarre perso nages in combinatie met een zeer grappig scenario, dat niet is geschreven om de kij ker te wijzen op een bepaalde moraal. Er zijn, vooral in Amerika, nog steeds spe ciale Lebowski-feesten, waar mensen ver kleed als een karakter uit de film opdraven. In New York is een winkel die alleen T-shirts met Lebowski-opdruk verkoopt. Het is simpelweg een van de meest onweer- door Branko Eijssen staanbare komedies van de laatste twee de cennia en verdient het predikaat klassieker. Waarom? Poging tot antwoord aan de hand van een begrippen- en namenlijst The Dude: de man om wie het draait. JefF Bridges is JefF Lebowski ofwel The Dude, een aartsluie hippie op sandalen, die geen enkele ambitie koestert en zijn tijd het liefst doorbrengt op de bowlingbaan met zijn vrienden. Als het even kan blowend. In de film wordt hij aangezien voor de mil jonair Lebowski, wiens vrouw schulden heeft bij foute figuren. Twee kerels vallen zijn huis binnen, duwen zijn hoofd in de wc-pot en pissen op zijn geliefde tapijt. Waarna alles volledig uit de hand loopt. Walter Sobchak: de beste bowlingmaat van The Dude. John Goodman speelt een geflipte Vietnamveteraan, die zich tot het joden dom heeft bekeerd. Dat levert hilarische si tuaties op. Hij kan zijn agressie ook nauwe lijks de baas en aarzelt niet een pistool te De meeste karakters in The big Lebowski zijn op zijn minst 'bijzonder' te noemen. trekken en zo een discussie in zijn voor deel te beslechten. The )esus. Als Jesus Quintana (John Turtur- ro) in zijn strakke, paarse pakje in beeld komt, klinkt een vrolijk, zomers, Spaans deuntje. De aartsrivaal van Walter en The Dude kijkt smerig in de camera en daagt zijn tegenstanders uit. Hij mag ook graag aan zijn paarse bowlingbal likken en de meest vreselijke kreten uitslaan. White Russian. In menig scène drinkt The Dude een White Russian, een cocktail van wodka en koffielikeur. In de jaren na het uitkomen van 'The big Lebowski' groeit in hippe bars de vraag naar White Russians. Op de themafeesten is het dé huisdrank. Maude. Julianne Moore is de gesjeesde kun stenares Maude Lebowski en dochter van de echte Lebowski, met wie ze een belab berde relatie heeft Haar werk wordt als 'sterk vaginaal' omschreven. Ze wil niets liever dan een kind verwekken met The Dude om haar vader op stang te jagen. Jeff Bridges zei in de Engelse krant Metro. „Het is een fantastische film. Ook al zou ik er niet in hebben meegespeeld, dan nog zou hij hoog staan op mijn favorietenlijst" Barbara Kuipers. foto Eelco Hofstra/GPD M H etis jouw taak H om spraakma- kende quotes te scoren. Hoe je I het doet, maakt I mij niet uit. Al les is geoorloofd." Dat was voor journaliste Barbara Kuipers de eer ste les tijdens haar periode als ver slaggeefster bij het programma Temptation island, waarin stelletjes op een exotische plek een relatie test ondergingen. En wat voor test: waar nodig werden veel drank en aantrekkelijke verleiders en verleid sters ingevlogen om de voor de ge legenheid gescheiden geliefden in de fout te laten gaan. Als dat niet hielp, kregen de kandidaten sugges tieve beelden voorgeschoteld, waarop de wederhelft in hoogst be denkelijke pose te zien was. Over haar ervaringen achter de schermen van reality-tv schreef Kuipers de roman Niet te filmen. In het boek belandt Sophie, de ik-persoon, net afgestudeerd van de School voor Journalistiek, op het Thaise eiland Phuket om te fil men voor het tv-programma Love island. Barbara Kuipers (32) werkte sinds die eerste klus zes jaar als verslag geefster voor realityprogramma's als Dames in de dop, Prins zoekt vrouw en Peking express. In haar de buutroman geeft ze een onthul lend en smakelijk geschreven kijk je achter de schermen van reali- ty-televisie. „Na mijn eerste pro ductie dacht ik al dat wat achter de schermen gebeurde, hilarischer was dan de tv-uitzendingen zelf" Ze benadrukt dat het een roman is, maar zeker driekwart van het boek bestaat uit waargebeurde er varingen. „Ik wilde kandidaten be schermen en oud-collega's niet al te erg tegen het zere been schop pen. Maar er zijn genoeg mensen die het heiligschennis vinden dat ik de trucs van reality-tv onthul." Niet te filmen geeft een aardig kijk je in de keuken van het populaire tv-genre. In die keuken is het niet helemaal pluis. Reality-tv is vrij wel geheel vooropgezet. Iets wat je als kijker wel vermoedt, maar nooit zeker weet. Het verloop van het merendeel van de series is van tevoren al in uitgeschreven scripts vastgesteld, inclusief de kandida ten die worden weggestuurd. Aan de verslaggevers de taak de kandi daten zo te sturen dat de scripts ook werkelijkheid worden. Naar gelang ze meer door de wol geverfd werd, begon Kuipers te be seffen dat haar eigen grenzen ver vaagden. „De kandidaten worden in-je hoofd louter poppetjes, zijn geen echte mensen meer. )e wordt harder. Aan de andere kant, ook de kandidaten weten meestal heel goed waar ze mee bezig zijn. Ter wijl ik vond dat ze zichzelf voor lui zetten, liepen enkelen rond als echte tv-sterren. Wat ik heb ge leerd, is dat ik een heel ander refe rentiekader heb. Die mensen uit Oh oh Cherso denken: Ik verdien hiermee, prima toch! Velen, zoals Britt in Echte meisjes in de jungle of Barbie in Oh, oh Cherso, doen zich dommer voor om op tv komen." Kuipers schreef het boek in de hoop een discussie over reality-tv op gang te brengen. „Met name jongeren denken dat wat ze op tv zien, echt waar is. Bovendien wor den de grenzen elk seizoen ver legd. Het zou goed zijn als daar openlijk over werd gesproken. In Temptation island 1 gebeurde niet veel, in serie 6 werd op de tweede dag al gekrikt." Kuipers stelt in het boek ook haar eigen gedrag als maker aan de kaak. Zij manipuleerde er ook op los om de gewenste quotes te krij gen. De vaak hysterische taferelen op de set werden normaal. „Als er een paar dagen niets gebeurt, voel je steeds meer druk van de bazen. Zenders geven al bij voorbaat aan: we willen best een volgend sei zoen, maar er moet wel méér ge beuren. Als maker ga je dan zoe ken naar extremere kandidaten." Naar eigen zeggen heeft ze honder den keren willen stoppen. „Bij Pe king express vielen de kandidaten met hun dure sneakers en nieuw ste jeans het huis van doodarme mensen binnen, terwijl ze zeiden: No money, no money. Ik heb wel eens letterlijk met een baby in mijn armen gezeten die bijna doodging. De ouders wilden dat wij het kind meenamen naar Ne derland. Voor die mensen is het le ven geen spel." Kuipers beseft dat de deur naar rea lity-tv voor haar dicht is. „Dat geeft niet. Dat hoofdstuk is voor mij gesloten." EU Barbara Kuipers - Niet te filmen. De Boekerij, 17,95 euro. Reageren? redactie.media@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 115