wonen |Cjs|| wonen@wegener.nl 2 3 024-3650509 Zaterdag 5 november 2011 KOPIËREN Premsela, Nederlands Instituut voor Design en Mode, organiseerde tij dens de Beijing Design Week een debat over het kopiëren van ont werp, 'Copy/Culture in China'. Vol gens Tim Vermeulen van Premsela is het zinnig kanttekeningen te plaatsen bij al te rigide stellingname over kopieergedrag. „De westerse designcultuur is geobsedeerd door authenticiteit, maar wellicht hoort kopiëren er bij in de ontwikkeling van een economie. Wij kopieerden ooit de Amerikanen, en de Japan ners begonnen ook met een perio de van kopiëren." lï-ji Reageren? wonen@wegener.nl Chair. De strakke kuip met rafeli ge, papieren randen op een hou ten onderstel is een ontwerp van Innovo Design, gevestigd in de re gio Shanghai. Het Chinese bedrijf werkt samen met designers uit de hele wereld. Zoals met de Duitser Christoph John, die zes jaar gele den de overstap naar China maak te, nadat hij in Milaan de Chinese Zhang Lei van Innovo Design had ontmoet. Samen met hem en zijn Servische collega Jovana Bogdano- vic werkte hij aan de Paper Chair, waarvoor ze de Young Talents of the Year-prijs van de Chinese Elle Decoration in de wacht sleepten. De inspiratie voor deze stoel ligt ook in de Chinese maaktraditie. De drie ontwerpers collaboreer den met een werkplaats waar ze bekende papieren parasols ma ken. „Op dezelfde manier als bij de parasol, zijn we vellen papier op elkaar gaan plakken. Daar blijk je een heel sterke en comfortabele zitkuip van te kunnen maken." Innovo kiest voor samenwerking met kleine traditionele bedrijven, omdat die worden bedreigd in hun bestaan in de groeistuipen die de Chinese economie mee maakt. „Iedereen wil snel geld ver dienen op dit moment. Naden ken over concepten of de waarde van je merk, is er niet bij. In dat proces gaat veel verloren, wij pro beren juist wat te redden." WIE Marjan Sipsma (46) en Reece Kurta (46) BEROEP mede-eigenaren van inspectiebedrijf voor pijpleidingen (Kurtec Inspections, onderdeel van Velosi) EERDER zij: Gouda, Groot-Ammers, Sydney (Australië), Tuil; hij: Tuil, geboren en getogen in Nieuw-Zeeland NU Petaling Jaya, Maleisië (sinds 1998) zijn, hoor. Die indruk wil ik niet wekken. Natuurlijk, in de ogen van de werkster óf de office boy - de jongen die je inhuurt om post te bezorgen - zijn we rijk. Maar verder... In Kenny Hills, in Kuala Lumpur, staan bungalows die ze ker 15 miljoen ringgit kosten, 3 mil joen euro. Ons huis brengt nu, na de ingrijpende verbouwing, 5 mil joen ringgit op, ruim 1 miljoen eu ro. Daarmee wil ik alleen maar aangeven dat in Maleisië een bevol kingsgroep bestaat die extreem rijk is. De middenklasse groeit, maar er is ook nog steeds een gro te groep arme mensen. De inko mensverschillen zijn gigantisch." Wat criminaliteit in de hand werkt... „Dat klopt. Zo hadden wij een werkster in huis die geld had ge leend van en aan allerlei dubieuze figuren, de Chinese maffia. Dan moet je afscheid van haar nemen, want die lui wil je echt niet op je stoep hebben staan. Je moet in dit land sowieso niet uitweiden over geld, luxe zaken of bezittingen. Zeker niet tegen Jan en alleman." Hoe is jullie buurt: op stand? „Tal van nationaliteiten. Niet heel chique. Onze buren zijn Frans en Singaporees. Ook wonen er In diërs en Engelsen. Vorige week vierden we met buurtgenoten Dee- pavali: Hindoe Festival of Lights. Vuurwerk, lekker eten, gezellig sa men. Ja, mijn leven is goed zo. Dat was in 1998, toen wij ons bedrijf startten, wel anders. Het was hard werken, met weinig tijd voor in burgeren. ik gaf mezelf twee jaar de tijd om te wennen. Nu ken ik de weg, de mensen en de buurt. Grote nadelen kan ik zo niet be denken. Of het moet de occasional cobra of aap zijn, die vanuit de aan grenzende jungle ons huis binnen komen. Eng? Nee, het wordt ge woon. Ik heb al eens een varaan vanaf de bovenverdieping via de trap naar beneden gesleept. Ach, misschien verandert ons leven als we besluiten ook de laatste 35 pro cent van onze aandelen in ons be drijf te verkopen. Er is meer op de wereld. Zo zijn we laatst op vakan tie in Istanbul geweest, prachtige stad! Wat zeg je, een tweede huis? Ha, wie weet..." li-y Reageren en aanmelden? wonen@wegener.nl Schrijftafel zonder lijm of schroe ven, een ontwerp van Sarah Zhang. KRATTENMEUBELS Ga op een willekeurige dag in Pe king de straat op en verbaas je over de lange files die het cen trum stilzetten. Chinezen - lees: de stedelingen - drukken zich van daag de dag vooral uit in auto's, kleding, sieraden en gadgets. Woninginrichting staat op het tweede plan. Een nieuwe bank is duurder dan een nieuw horloge, en je pronkt er minder mee. Bo vendien valt wonen niet mee in een stad als Peking. Huurwonin gen zijn extreem duur, huurders- rechten een onbekend begrip. Het gevolg? Chinezen verruilen vaak - en op staande voet - het ene klei ne appartement voor het andere. De Chinese ontwerper en rijzen de ster Li Naihan laat zich graag inspireren door het woningpro bleem. Ze wordt geroemd om haar inventiviteit in het bedenken van slimme oplossingen voor wie klein woont en vaak verkasL Inventiviteit is precies waar de Chinese overheid op aanstuurt bij de nieuwe lichtingen designstu denten. Niet toevallig was de over heid de grote trekker en duwer achter de Beijing Design Week, die eind september voor het eerst op grote schaal werd gehouden. Binnen- en buitenlandse ontwer pers en merken presenteerden zich onder meer in een oude in dustriewijk, waar Nederlands ont- The Crates van Li Naihan: compacte en verrijdbare meubels voor kleinbe huisde Chinezen die regelmatig 'op staande voet' moeten verhuizen. Paper Chair van Innovo Design, geïnspireerd op papieren parasols. werp te zien was in de Dutch De sign Generator, maar ook in het oude stadsdeel Dashilar tussen de lampionnen en dampende fon duepannen. Daar plaatste Naihan in een oude fabriek een paar van haar The Crates-meubels. De com pacte keukens, bedden en kapta fels staan steevast op wielen en kunnen worden ingeklapt tot compacte en verrijdbare dozen. AMBACHTELIJK HOUTWERK Li Naihan is dé Chinese meubel ontwerper van dit moment. Zegt Aric Chen, creative director van de Beijing Design Week, maar ook Isabelle Pascal. De Francaise heeft zich in Peking gevestigd en houdt zich bezig met het ontdek ken en begeleiden van Chinees ontwerptalent. Want dat is ontlui kend, weet zij. Maar die ontwer pers hebben de grootste moeite hun ontwerpen vermarkt te krij gen. „Bij fabrieken hoefje niet aan te komen met een order on der de duizend stuks", vertelt ze in het theehuis in Dashilar, dat ze voor de designweek inrichtte met werk van jong Chinees talent. „Steeds vaker zie je dat ontwer pers zelf een atelier of fabriekje be ginnen. Of ze sluiten zich aan bij een van de oude werkplaatsen die je nog vindt in China." Dat past bovendien goed bij de be hoefte van jonge Chinese ontwer pers om hun roots te onderzoe ken. „En dat gaat niet over draken en rode lampionnen", klinkt Pas cal plots fel. „Jonge Chinese ont werpers voelen de diepe behoefte hun eigen verhaal te vertellen", zegt Pascal. „Dat begint vaak met wat over is van de oude ambach ten waarin ze zichzelf opnieuw ontdekken en uitvinden." Pascal wijst naar het werk van Sa rah Zhang. Zoals de meeste Chine zen spreekt zij geen Engels. Maar met handen en voeten en via een tolk maakt ze duidelijk dat in een houtbewerkingsateliertje buiten de stad haar werk is gemaakt: een schrijftafel en kast waar geen lijm of schroef aan te pas kwamen. POEFSTOEL Pascal zeifis het hele jaar door te vinden in theehuis Wuhao, mid den in de stad. Wuhao dient als decor voor het werk van de jonge Chinese (en internationale) ont werpers die ze scout. „Kijk, dit is de toekomst van China", zegt Wu Hao's Que Jang, terwijl ze een groot armgebaar maakt. In een van de opgeknapte ruimtes van het theehuis zit een groep jonge Chinese ontwerpers. Jang, een van de weinige aanwezigen die Engels spreekt, licht toe. Hij knikt in de richting van een jongen, Nick Wu. Hij ontwierp het be hang dat een wand van het thee huis siert. Het is knalrood met ogenschijnlijk moderne, grafische patronen. Wu ontleende de mo tieven aan die van de meer dan duizend jaar oude wandschilderin gen in de grotten van Dunhuang in het noordwesten van China. Dan een knikje naar Xiao Tianyu, die de poefs Harmony ontwierp, bestaande uit een met stof bekle de 'kei' waarin een traditioneel houtbewerkte rugleuning is 'gesto ken'. Die poefstoel nam Pascal in eigen, gelimiteerde productie. ALS EEN PAPIEREN PARAPLU In het theehuis in Dashilar waar Zhang haar ontwerpen toont, staat - voor haar eigen schrijftafel - een opvallende stoel: de Paper designopleidingen als paddestoelen uit de grond. Maar wat maken de studenten eigenlijk? Een introductie Chinees design anno 2011. door Renske Schriemer Neppers en kopieën, die koop je uit China. Maar in Peking beseffen ze ook: wie zelf ontwerpt, komt verder. Dus schieten de De verbouwde villa van Marjan Sipsma en Reece Kurta in Maleisië, foto's MS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 103