auto5 Porsche Panamera Diesel: een pluim Zafira Tourer: Opel weet wat MPV-rijder verlangt Swift Sport verrast met wegligging en rijgedrag Nieuwe motoren voor Golf Cabriolet Mini Roadster heeft een laag zwaartepunt Lexus brengt een extra sportieve GS vrijdag 4 november 2011 Porsche Panamera Diesel Een serieuze limousine. Bagage 445-1.263 liter. Gewicht 1.880 kg. Diesel 3.0 I, 250 pk. Vanaf 102.800 euro. Plus: rijgdrag, afwerking, geluidsniveau. Min: vormgeving, binnenruimte. gevolgd door een relatief bescheiden V6, bei de benzine. Nog niet lang geleden maakten we kennis met de politiek correcte Hybrid en dan nu de vooral op de Europese markt gerichte diesel. Niet vreemd dat een dergelij ke versie verschijnt, immers alle Europese concurrenten hebben een groot dieselaan- bod. Porsche kan bij VW winkelen en koos de 3 liter TDI. Die levert een vermogen van 250 pk en 550 Nm koppel bij 1.750 tr/min. De motor wordt gekoppeld aan een acht- traps Tiptronic S automaat, het geheel wordt aangestuurd door de van Porsche be kende boordelektronica. Dat betekent dat de reacties op het gaspedaal en de bestu ring, maar ook de afstemming van de schok dempers, door de bestuurder te kiezen zijn. Ook de Panamera Diesel wil goed vooruit, topt op 242 km/u en sprint in 6,8 seconden naar de 100 km/u. De vijfdeurs gedraagt zich ook op een waardige manier als echte li mousine. De zescilinder diesel klinkt voor naam en is mooi stil. De bak schakelt schok- loos en de isolatie van afrol- en buitengelui den is van zo'n hoog niveau, dat voor alle De wereld op zijn kop. Zo zal de echte Porsche-adept een diesellimousine ervaren. Toch wordt dit voor het merk een kaskraker. door Tony Vos Bij velen staat een echte Porsche sportwagen hoog op de verlanglijst. Maar naast de 911 en Boxster lanceer de het merk jaren terug de Cayenne, een SUV. Juist die auto, in tegenspraak met alles waar Porsche voor stond, zorgde voor groot succes. Dus waarom geen vierdeurs li mousine en dan ook nog met dieselmotor? Veel klanten hebben een sportwagen, SUV en limousine in de garage. Porsche-rijders houden van hun merk en kochten met pijn in het hart een andersoortige auto bij de concurrentie. De ontwerpers probeerden binnen de traditionele vormtaal een vier deurs te bouwen. Het werd een vijfdeurs vanwege de coupéachtige achtersteven. Sma ken verschillen, maar juist aan de achter kant toont de auto niet helemaal in balans. De lengte blijft net onder de 5 meter, maar 1,93 meter is behoorlijk breed. Schuin van voren en van opzij ligt de Panamera pretti ger op het netvlies. Porsche begon de levering met V8 motoren, Een vierdeurs Porsche limousine met dieselmotor, wie had dat ooit gedacht? foto Automedia daags gebruik dit de fijnste Panamera is. Het gemiddelde brandstofverbruik is wel de gelijk een item bij Porsche: stilstaand voor een stoplicht slaat de motor af, om bij het loslaten van de rem vliegensvlug te starten. De Panamera komt aan een gemeten gemid deld brandstofverbruik van 1 op 15,4. Zo zui nig is een Porsche nog nooit geweest, maar zo zuinig zal de gemiddelde rijder ook niet uitkomen. Toch is het goed mogelijk onge veer 1 op 12 te rijden en dat is meer dan uit stekend. Daarmee is de Panamera Diesel in de praktijk de zuinigste Porsche uit het hui dige programma. Chapeau! Wie van de stijl van Porsche houdt, wordt aan de binnenkant maximaal getrakteerd. Veel leer, dik tapijt, fraaie afwerking, volop instrumenten en een nog groter aantal knoppen. Even studeren voordat duidelijk is waarvoor alles dient. Typisch dat Porsche nog steeds kiest voor een traditionele con tactsleutel, maar die is dan wel volgens goed gebruik links van de stuurkolom geplaatst. De Panamera is strikt een vierzitter, met op alle plaatsen goedgevormde stoelen. De mid denconsole loopt helemaal naar achteren door. De rugleuningen van de achterstoelen kunnen worden neergeklapt, waardoor de flexibiliteit wordt gediend. Prijstechnisch kan de auto aardig mee met de concurrentie. Vanaf 102.800 euro is de Porsche diesellimousine te koop. CONCURRENT#BMW 730d Blue Performance Grote BMW met een dikke uitstraling, veel binnenruim te en naar wens met een ver lengde carrosserie. Bagage 500 liter. Gewicht 1.840 kg. Diesel 3.0 I, 245 pk. Vanaf 97.020 euro, 730Ld (lang) 100.350 euro. Plus: afwerking, binnenruimte, onderstel. Min: duidelijk aanwezig op de weg. door Willem de Volder Opel voegt Tourer toe aan de naam Zafira. De derde generatie van de MPV om vat veel technische snufjes en ver beteringen. Vooral op het gebied van rijcomfort. De Zafira Tourer is compleet nieuw. Zowel het design als de techniek onderging een me tamorfose. De neus heeft de de- signlijnen van de elektrische Am- pera en het onderstel is een samen gaan van de Opels Insignia (voor as) en Astra (achteras). In het interieur heerst rust. Omdat de Zafira Tourer goed geïsoleerd is én omdat de knoppenwinkel over zichtelijk is. Opel spreekt van een y loungesfeer en daarin kunnen we ons wel vinden. Al had de muziek tijdens de testsessie van een ander genre mogen zijn. Desalniettemin genoten we van het comfort en de subtiele, rode interieurverlichting. En we maakten kennis met de ve le veiligheidsvoorzieningen. Opel Eye-camera is zo'n voorziening en vormt de basis voor intelligente rij- hulpsystemen. Denk aan een waar schuwing bij een dreigende aanrij ding en cruise control op basis van radartechnologie. De term 'Flex' kwam ook met regelmaat voorbij: FlexFix-fietsendrager (voor vier fietsen) en Flex7-stoelenconcept. Opel levert de Zafira Tourer in Ne derland als vijfzitter, twee extra stoelen zijn optioneel. De tweede zitrij biedt drie zitplaatsen en na wat schuifwerk twee comfortabele fauteuils. Opel zorgt ervoor dat de Zafira Tourer ook motorisch zijn manne tje staat. De auto wordt geleverd met een keuze uit een 1.4 liter ben zinemotor (120 en 140 pk) en een 2.0 liter diesel (130 en 165 pk). Tij dens de kennismaking proefden we dat de 1.4 liter 140 pk-versie vol doende capaciteit heeft om heer lijk te toeren met de Zafira Tourer. Prijzen vanaf 28.595 euro. door Willem de Volder De Swift Sport is niet de meest krachtige GTi-ach- tige die in Nederland te koop is. Dat neemt niet weg dat de compacte Suzuki in de praktijk verrast. De nieuwe versie staat be gin volgend jaar vanaf 20.999 euro bij de dealer. De uitstraling belooft al veel. De Suzuki Swift Sport, die wat groter is dan zijn voorganger, is aan de voorkant voorzien van een forse grille en een sportbumper. Aan de achterzijde zien we eveneens een stevige bumper en een paar in drukwekkende uitlaten, in combi natie met uitstroomopeningen die in de diffuser zijn geïntegreerd. In het interieur wordt de beleving Opel Zafira Tourer. foto WdeV Suzuki Swift Sport. foto WdeV onderstreept met sportieve accen ten, zoals sportstoelen. Die zijn verwarmbaar, maar wanneer je een beetje vlot met de Swift Sport aan de slag gaat, is dat overbodig. De zijdelingse steun van de stoe len is prima, het zitvlak had wat langer mogen zijn. Starten dan maar! Een vleugje gas roept direct een glimlach op en die blijft de gehele rit aanwezig. Het onderstel - de spoorbreedte en de wielbasis zijn iets toegeno men - is door de technici aange pakt, waardoor de Suzuki Swift Sport in vergelijking met de vorige versie wat beter in de bochten ligt. Wel vraagt de auto om hard wer ken. Er moet met de zesbak (dat was een vijfbak) veel worden ge schakeld. Hoog in de toeren blij ven, is een vereiste om optimaal te kunnen presteren (t36 pk bij 6.900 tr/min). Van 0 naar 100 km/u ver loopt in 8,7 seconden. Een rijke uitrusting is tegenwoor dig meer dan een wens van de sportieve rijder. Cruise control, centrale deurvergrendeling, een USB-aansluiting en Bluetooth zijn onder meer standaard in de snelle Suzuki. Volkswagen heeft voor de Golf Ca briolet twee nieuwe motoriserin gen: een 1.4 liter TSI (benzine en 122 pk) en een 2.0 liter TDI (diesel met 140 pk). Eerstgenoemde is voorzien van een handgeschakel- de zesbak en gaat de prijslijst in voor 28.990 euro. De diesel is er met handbak vanaf 34.490 euro. De Mini Coupé heeft er een broer tje bij: de Roadster staat eind fe bruari 2012 bij de dealer en heeft een lichtgewicht stoffen kap. Het zwaartepunt ligt lager dan bij de Coupé, waardoor de wegligging nog beter is. Mini levert de Road ster met motoren die in vermo gen variëren van 122 tot 211 pk. De Lexus GS 45oh F Sport maakt hybride rijden extra sportief. De forse GS 450h F Sport snelt in 5,9 seconden van o naar 100 km/u. Het onderstel en de remschijven zijn op het sportieve geweld afge stemd. Aan het vermogen hebben de techneuten niet gesleuteld. Vanaf 94.975 euro, Pro Line 106.175 euro. CONCURRENT#Audi A8 3.0 TDI quattro Chique en statige limousine, beschikbaar met vierwielaan- drijving en in een verlengde carrosserievariant. Bagage 510 liter. Gewicht 1.840 kg. Diesel 3.0 I, 250 pk. Plus: binnenruimte, afwerking, comfort. Min: ondanks aluminium niet lichter. Vanaf 93.324 euro, Lang 103.274 euro. Plus: rijcomfort, bagagevolume, binnenruimte. Min: raakt wat gedateerd. CONCURRENT#Mercedes S350 CDI BlueTEC Traditionele limousine met hoogstaand comfort die in het segment inmiddels een beetje bejaard raakt. Bagage 560 liter. Gewicht 1.895 kg. Diesel 3.0I, 258 pk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 61