auto5
Porsche Panamera
Diesel: een pluim
Zafira Tourer: Opel weet
wat MPV-rijder verlangt
Swift Sport verrast met
wegligging en rijgedrag
Nieuwe motoren
voor Golf Cabriolet
Mini Roadster heeft
een laag zwaartepunt
Lexus brengt een
extra sportieve GS
vrijdag 4 november 2011
Porsche Panamera Diesel
Een serieuze limousine. Bagage 445-1.263 liter.
Gewicht 1.880 kg. Diesel 3.0 I, 250 pk.
Vanaf 102.800 euro.
Plus: rijgdrag, afwerking, geluidsniveau.
Min: vormgeving, binnenruimte.
gevolgd door een relatief bescheiden V6, bei
de benzine. Nog niet lang geleden maakten
we kennis met de politiek correcte Hybrid
en dan nu de vooral op de Europese markt
gerichte diesel. Niet vreemd dat een dergelij
ke versie verschijnt, immers alle Europese
concurrenten hebben een groot dieselaan-
bod. Porsche kan bij VW winkelen en koos
de 3 liter TDI. Die levert een vermogen van
250 pk en 550 Nm koppel bij 1.750 tr/min.
De motor wordt gekoppeld aan een acht-
traps Tiptronic S automaat, het geheel
wordt aangestuurd door de van Porsche be
kende boordelektronica. Dat betekent dat
de reacties op het gaspedaal en de bestu
ring, maar ook de afstemming van de schok
dempers, door de bestuurder te kiezen zijn.
Ook de Panamera Diesel wil goed vooruit,
topt op 242 km/u en sprint in 6,8 seconden
naar de 100 km/u. De vijfdeurs gedraagt
zich ook op een waardige manier als echte li
mousine. De zescilinder diesel klinkt voor
naam en is mooi stil. De bak schakelt schok-
loos en de isolatie van afrol- en buitengelui
den is van zo'n hoog niveau, dat voor alle
De wereld op zijn kop. Zo zal
de echte Porsche-adept een
diesellimousine ervaren.
Toch wordt dit voor het merk
een kaskraker.
door Tony Vos
Bij velen staat een echte Porsche
sportwagen hoog op de verlanglijst.
Maar naast de 911 en Boxster lanceer
de het merk jaren terug de Cayenne,
een SUV. Juist die auto, in tegenspraak met
alles waar Porsche voor stond, zorgde voor
groot succes. Dus waarom geen vierdeurs li
mousine en dan ook nog met dieselmotor?
Veel klanten hebben een sportwagen, SUV
en limousine in de garage. Porsche-rijders
houden van hun merk en kochten met pijn
in het hart een andersoortige auto bij de
concurrentie. De ontwerpers probeerden
binnen de traditionele vormtaal een vier
deurs te bouwen. Het werd een vijfdeurs
vanwege de coupéachtige achtersteven. Sma
ken verschillen, maar juist aan de achter
kant toont de auto niet helemaal in balans.
De lengte blijft net onder de 5 meter, maar
1,93 meter is behoorlijk breed. Schuin van
voren en van opzij ligt de Panamera pretti
ger op het netvlies.
Porsche begon de levering met V8 motoren,
Een vierdeurs Porsche limousine met dieselmotor, wie had dat ooit gedacht? foto Automedia
daags gebruik dit de fijnste Panamera is.
Het gemiddelde brandstofverbruik is wel de
gelijk een item bij Porsche: stilstaand voor
een stoplicht slaat de motor af, om bij het
loslaten van de rem vliegensvlug te starten.
De Panamera komt aan een gemeten gemid
deld brandstofverbruik van 1 op 15,4. Zo zui
nig is een Porsche nog nooit geweest, maar
zo zuinig zal de gemiddelde rijder ook niet
uitkomen. Toch is het goed mogelijk onge
veer 1 op 12 te rijden en dat is meer dan uit
stekend. Daarmee is de Panamera Diesel in
de praktijk de zuinigste Porsche uit het hui
dige programma. Chapeau!
Wie van de stijl van Porsche houdt, wordt
aan de binnenkant maximaal getrakteerd.
Veel leer, dik tapijt, fraaie afwerking, volop
instrumenten en een nog groter aantal
knoppen. Even studeren voordat duidelijk
is waarvoor alles dient. Typisch dat Porsche
nog steeds kiest voor een traditionele con
tactsleutel, maar die is dan wel volgens goed
gebruik links van de stuurkolom geplaatst.
De Panamera is strikt een vierzitter, met op
alle plaatsen goedgevormde stoelen. De mid
denconsole loopt helemaal naar achteren
door. De rugleuningen van de achterstoelen
kunnen worden neergeklapt, waardoor de
flexibiliteit wordt gediend.
Prijstechnisch kan de auto aardig mee met
de concurrentie. Vanaf 102.800 euro is de
Porsche diesellimousine te koop.
CONCURRENT#BMW 730d Blue Performance
Grote BMW met een dikke
uitstraling, veel binnenruim
te en naar wens met een ver
lengde carrosserie. Bagage
500 liter. Gewicht 1.840 kg.
Diesel 3.0 I, 245 pk.
Vanaf 97.020 euro, 730Ld (lang) 100.350 euro.
Plus: afwerking, binnenruimte, onderstel.
Min: duidelijk aanwezig op de weg.
door Willem de Volder
Opel voegt Tourer toe aan
de naam Zafira. De derde
generatie van de MPV om
vat veel technische snufjes en ver
beteringen. Vooral op het gebied
van rijcomfort. De Zafira Tourer is
compleet nieuw. Zowel het design
als de techniek onderging een me
tamorfose. De neus heeft de de-
signlijnen van de elektrische Am-
pera en het onderstel is een samen
gaan van de Opels Insignia (voor
as) en Astra (achteras).
In het interieur heerst rust. Omdat
de Zafira Tourer goed geïsoleerd is
én omdat de knoppenwinkel over
zichtelijk is. Opel spreekt van een
y loungesfeer en daarin kunnen we
ons wel vinden. Al had de muziek
tijdens de testsessie van een ander
genre mogen zijn. Desalniettemin
genoten we van het comfort en de
subtiele, rode interieurverlichting.
En we maakten kennis met de ve
le veiligheidsvoorzieningen. Opel
Eye-camera is zo'n voorziening en
vormt de basis voor intelligente rij-
hulpsystemen. Denk aan een waar
schuwing bij een dreigende aanrij
ding en cruise control op basis van
radartechnologie. De term 'Flex'
kwam ook met regelmaat voorbij:
FlexFix-fietsendrager (voor vier
fietsen) en Flex7-stoelenconcept.
Opel levert de Zafira Tourer in Ne
derland als vijfzitter, twee extra
stoelen zijn optioneel. De tweede
zitrij biedt drie zitplaatsen en na
wat schuifwerk twee comfortabele
fauteuils.
Opel zorgt ervoor dat de Zafira
Tourer ook motorisch zijn manne
tje staat. De auto wordt geleverd
met een keuze uit een 1.4 liter ben
zinemotor (120 en 140 pk) en een
2.0 liter diesel (130 en 165 pk). Tij
dens de kennismaking proefden
we dat de 1.4 liter 140 pk-versie vol
doende capaciteit heeft om heer
lijk te toeren met de Zafira Tourer.
Prijzen vanaf 28.595 euro.
door Willem de Volder
De Swift Sport is niet de
meest krachtige GTi-ach-
tige die in Nederland te
koop is. Dat neemt niet weg dat
de compacte Suzuki in de praktijk
verrast. De nieuwe versie staat be
gin volgend jaar vanaf 20.999 euro
bij de dealer.
De uitstraling belooft al veel. De
Suzuki Swift Sport, die wat groter
is dan zijn voorganger, is aan de
voorkant voorzien van een forse
grille en een sportbumper. Aan de
achterzijde zien we eveneens een
stevige bumper en een paar in
drukwekkende uitlaten, in combi
natie met uitstroomopeningen die
in de diffuser zijn geïntegreerd.
In het interieur wordt de beleving
Opel Zafira Tourer.
foto WdeV Suzuki Swift Sport. foto WdeV
onderstreept met sportieve accen
ten, zoals sportstoelen. Die zijn
verwarmbaar, maar wanneer je
een beetje vlot met de Swift Sport
aan de slag gaat, is dat overbodig.
De zijdelingse steun van de stoe
len is prima, het zitvlak had wat
langer mogen zijn.
Starten dan maar! Een vleugje gas
roept direct een glimlach op en
die blijft de gehele rit aanwezig.
Het onderstel - de spoorbreedte
en de wielbasis zijn iets toegeno
men - is door de technici aange
pakt, waardoor de Suzuki Swift
Sport in vergelijking met de vorige
versie wat beter in de bochten ligt.
Wel vraagt de auto om hard wer
ken. Er moet met de zesbak (dat
was een vijfbak) veel worden ge
schakeld. Hoog in de toeren blij
ven, is een vereiste om optimaal te
kunnen presteren (t36 pk bij 6.900
tr/min). Van 0 naar 100 km/u ver
loopt in 8,7 seconden.
Een rijke uitrusting is tegenwoor
dig meer dan een wens van de
sportieve rijder. Cruise control,
centrale deurvergrendeling, een
USB-aansluiting en Bluetooth zijn
onder meer standaard in de snelle
Suzuki.
Volkswagen heeft voor de Golf Ca
briolet twee nieuwe motoriserin
gen: een 1.4 liter TSI (benzine en
122 pk) en een 2.0 liter TDI (diesel
met 140 pk). Eerstgenoemde is
voorzien van een handgeschakel-
de zesbak en gaat de prijslijst in
voor 28.990 euro. De diesel is er
met handbak vanaf 34.490 euro.
De Mini Coupé heeft er een broer
tje bij: de Roadster staat eind fe
bruari 2012 bij de dealer en heeft
een lichtgewicht stoffen kap. Het
zwaartepunt ligt lager dan bij de
Coupé, waardoor de wegligging
nog beter is. Mini levert de Road
ster met motoren die in vermo
gen variëren van 122 tot 211 pk.
De Lexus GS 45oh F Sport maakt
hybride rijden extra sportief. De
forse GS 450h F Sport snelt in 5,9
seconden van o naar 100 km/u.
Het onderstel en de remschijven
zijn op het sportieve geweld afge
stemd. Aan het vermogen hebben
de techneuten niet gesleuteld.
Vanaf 94.975 euro, Pro Line 106.175 euro.
CONCURRENT#Audi A8 3.0 TDI quattro
Chique en statige limousine,
beschikbaar met vierwielaan-
drijving en in een verlengde
carrosserievariant. Bagage
510 liter. Gewicht 1.840 kg.
Diesel 3.0 I, 250 pk.
Plus: binnenruimte, afwerking, comfort.
Min: ondanks aluminium niet lichter.
Vanaf 93.324 euro, Lang 103.274 euro.
Plus: rijcomfort, bagagevolume, binnenruimte.
Min: raakt wat gedateerd.
CONCURRENT#Mercedes S350 CDI BlueTEC
Traditionele limousine met
hoogstaand comfort die in
het segment inmiddels een
beetje bejaard raakt. Bagage
560 liter. Gewicht 1.895 kg.
Diesel 3.0I, 258 pk.