Eurolabel maakt vergelijken makkelijk
auto 13
72 dB
BANDEN Wie binnenkort nieuwe banden koopt, krijgt met label te maken
vrijdag 4 november 2011
B
Wie een nieuwe auto gaat ko
pen, is in de showroom ai jaren
gewend aan het energielabel op
de voorruit. Wie binnenkort
nieuwe banden aanschaft, krijgt
te maken met het Europese ban-
denlabel. Dat is in het leven ge
roepen om makkelijker te kun
nen vergelijken.
door Tony Vos
Een band is voor velen
een stuk rubber dat on
der de auto draait We
weten meestal wel dat
we de bandenspanning
met enige regelmaat moeten con
troleren en dat ze na enkele tien
duizenden kilometers aan vervan
ging toe zijn.
Verder houden we ons het liefst
zo min mogelijk met de banden
van de auto bezig.
De aanschaf van een nieuwe set
banden is echter dé gelegenheid
om te letten op eigenschappen
als brandstofefficiëntie, grip op
een natte ondergrond en het ge
luid dat de band produceert.
En juist die eigenschappen zijn
direct op het nieuwe Europese
bandenlabel af te lezen.
De weergave is in lijn met de
energielabels van auto's. Een
A-aanduiding betekent een uitste
kende prestatie, een band met de
letter G doet het slecht. Verder
laat het label nog een tot drie ge
luidsgolven zien die duiden op
een stille of juist rumoerige band.
De rolweerstand behoort tot de
vijf krachten die inwerken op een
rijdende auto.
Een rollende band vervormt en
verdrijft energie. Deze energie die
verloren gaat wordt rolweerstand
genoemd.
Er is een direct verband tussen rol
weerstand en brandstofverbruik
en dus de C02-uitstoot.
Vandaar dat een auto die de fa
briek verlaat met een bepaald
type band en in aanmerking
komt voor belastingvrijstelling,
bij montage van een ander type
band ineens niet meer aan de ei
sen voldoet en vrijstelling kan ver
Grip op een nat wegdek is pas voelbaar in de praktijk, maar voortaan ook op het label afleesbaar.
vallen. Bandenfabrikant Goodyear
plaatst op de zijkant van haar nieu
we banden een vermelding die de
rolweerstand weergeeft. LRR staat
voor een lage rolweerstand, ULRR
een ultra lage rolweerstand en EL-
RR duidt een extreme lage rol
weerstand aan.
Maar banden zijn niet alleen be
doeld om een zo laag mogelijk
brandstofverbruik te behalen. Ze
vormen immers het enige con-
tactvlak tussen auto en wegdek.
Op een droge ondergrond vol
doet onder normale omstandighe
den vrijwel iedere band.
Anders wordt het als het nat en
glibberig wordt. De grip die een
band op een nat wegdek biedt is
bepalend voor de veiligheid van
de auto. Daarom dat op het nieu
we Europese bandenlabel deze ei
genschap apart wordt vermeld,
ook weer in de categorieën A tot
en met G. Ook hier staat A voor
een maximale grip.
Een auto produceert niet alleen
motorgeluid. Ook de banden dra
gen aan het geluidsniveau bij, voor
al als de snelheid toeneemt.
Er zijn wettelijke normen voor het
externe geluid dat een auto mag
produceren, maar met de juiste
bandenkeuze kan dit extra worden
teruggedrongen.
Op het Europese bandenlabel
wordt dit uitgedrukt in drie ge
luidsgolven. Een band met drie ge
luidsgolven voldoet aan de huidige
maximale eis. Een band met
slechts één geluidsgolf presteert
aanzienlijk beter, maar liefst 3 deci
bel onder- de in de toekomst in te
voeren wettelijke limiet.
Al bij al zorgt het Europese ban
denlabel ervoor dat de consu
ment bij de aanschaf van nieuwe
banden beter geïnformeerd wordt
en zo ook beter kan vergelijken.
Alle bandenmerken moeten dit la
bel gaan voeren.
Met ingang van 1 november 2012
moeten alle banden die aan de
consument worden getoond in ga-
foto's Duniop
ragebedrijven of bij bandenbedrij
ven zichtbaar van de sticker zijn
voorzien. Ook moet de klant bij
aankoop van banden die niet ten
toongesteld zijn voor aankoop het
Europese label te zien krijgen.
Bovendien moet de informatie
van het label op de factuur wor
den vermeld of in een bijgevoegde
informatiefolder.
Maximale transparantie voor de
automobilist.
Het bandenlabel wordt tegelijk in
alle lidstaten van de Europese
Unie ingevoerd.
Overigens komt er geen bandenla
bel voor winterhanden en ban
den voor motorfietsen.
Vanaf november 2012 liggen nieuwe banden voorzien van het Europese bandenlabel in het schap.
pg^