Eurolabel maakt vergelijken makkelijk auto 13 72 dB BANDEN Wie binnenkort nieuwe banden koopt, krijgt met label te maken vrijdag 4 november 2011 B Wie een nieuwe auto gaat ko pen, is in de showroom ai jaren gewend aan het energielabel op de voorruit. Wie binnenkort nieuwe banden aanschaft, krijgt te maken met het Europese ban- denlabel. Dat is in het leven ge roepen om makkelijker te kun nen vergelijken. door Tony Vos Een band is voor velen een stuk rubber dat on der de auto draait We weten meestal wel dat we de bandenspanning met enige regelmaat moeten con troleren en dat ze na enkele tien duizenden kilometers aan vervan ging toe zijn. Verder houden we ons het liefst zo min mogelijk met de banden van de auto bezig. De aanschaf van een nieuwe set banden is echter dé gelegenheid om te letten op eigenschappen als brandstofefficiëntie, grip op een natte ondergrond en het ge luid dat de band produceert. En juist die eigenschappen zijn direct op het nieuwe Europese bandenlabel af te lezen. De weergave is in lijn met de energielabels van auto's. Een A-aanduiding betekent een uitste kende prestatie, een band met de letter G doet het slecht. Verder laat het label nog een tot drie ge luidsgolven zien die duiden op een stille of juist rumoerige band. De rolweerstand behoort tot de vijf krachten die inwerken op een rijdende auto. Een rollende band vervormt en verdrijft energie. Deze energie die verloren gaat wordt rolweerstand genoemd. Er is een direct verband tussen rol weerstand en brandstofverbruik en dus de C02-uitstoot. Vandaar dat een auto die de fa briek verlaat met een bepaald type band en in aanmerking komt voor belastingvrijstelling, bij montage van een ander type band ineens niet meer aan de ei sen voldoet en vrijstelling kan ver Grip op een nat wegdek is pas voelbaar in de praktijk, maar voortaan ook op het label afleesbaar. vallen. Bandenfabrikant Goodyear plaatst op de zijkant van haar nieu we banden een vermelding die de rolweerstand weergeeft. LRR staat voor een lage rolweerstand, ULRR een ultra lage rolweerstand en EL- RR duidt een extreme lage rol weerstand aan. Maar banden zijn niet alleen be doeld om een zo laag mogelijk brandstofverbruik te behalen. Ze vormen immers het enige con- tactvlak tussen auto en wegdek. Op een droge ondergrond vol doet onder normale omstandighe den vrijwel iedere band. Anders wordt het als het nat en glibberig wordt. De grip die een band op een nat wegdek biedt is bepalend voor de veiligheid van de auto. Daarom dat op het nieu we Europese bandenlabel deze ei genschap apart wordt vermeld, ook weer in de categorieën A tot en met G. Ook hier staat A voor een maximale grip. Een auto produceert niet alleen motorgeluid. Ook de banden dra gen aan het geluidsniveau bij, voor al als de snelheid toeneemt. Er zijn wettelijke normen voor het externe geluid dat een auto mag produceren, maar met de juiste bandenkeuze kan dit extra worden teruggedrongen. Op het Europese bandenlabel wordt dit uitgedrukt in drie ge luidsgolven. Een band met drie ge luidsgolven voldoet aan de huidige maximale eis. Een band met slechts één geluidsgolf presteert aanzienlijk beter, maar liefst 3 deci bel onder- de in de toekomst in te voeren wettelijke limiet. Al bij al zorgt het Europese ban denlabel ervoor dat de consu ment bij de aanschaf van nieuwe banden beter geïnformeerd wordt en zo ook beter kan vergelijken. Alle bandenmerken moeten dit la bel gaan voeren. Met ingang van 1 november 2012 moeten alle banden die aan de consument worden getoond in ga- foto's Duniop ragebedrijven of bij bandenbedrij ven zichtbaar van de sticker zijn voorzien. Ook moet de klant bij aankoop van banden die niet ten toongesteld zijn voor aankoop het Europese label te zien krijgen. Bovendien moet de informatie van het label op de factuur wor den vermeld of in een bijgevoegde informatiefolder. Maximale transparantie voor de automobilist. Het bandenlabel wordt tegelijk in alle lidstaten van de Europese Unie ingevoerd. Overigens komt er geen bandenla bel voor winterhanden en ban den voor motorfietsen. Vanaf november 2012 liggen nieuwe banden voorzien van het Europese bandenlabel in het schap. pg^

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 59