Graficus, schilder en versierder 241 zeeland Schuiven met fictieve personages binnen vlakjes van de werkelijkheid Kwekerij opgerold en baas aangehouden GALERIE GALERIJ Organisator Johan Everaers van galerie Galerij in Pontes Pieter Zee man zet al 25 jaar werk van typerende kunstenaars in het centrum van de belangstelling. De focus richt zich dit keer op: Metten Koornstra. Man betrapt op diefstal van zand Concert jongerenkoor Jigdaljahu in kerk Schappen voedselbank gevuld donderdag 3 november 2011 'S-HEERENHOEK De politie heeft dinsdag een hen nepkwekerij opgerold aan de Van Zijlstraat in 's-Heerenhoek. Ruim 150 planten genoten licht en water dat illegaal van het nutsbedrijf werd afgetapt De planten en de materialen werden in beslag geno men en de 41-jarige eigenaar moest met de politie mee. door AH Pankow HANSWEERT Op een terrein van Rijkswaterstaat aan de Kanaalweg in Hansweert is woensdagmiddag een 67-jarige man uit Reimerswaal betrapt toen hij zijn karretje aan het volschep- pen was met zand. De politie som meerde hem het karretje weer net jes leeg te scheppen en stuurde hem weg met een proces verbaal. KAPELLE Solistisch, vrijgevochten, be scheiden, het zijn woor den die passen bij beel dend kunstenaar Metten Koornstra (1912 -1978). Hij staat centraal in de 'op één na laatste ex positie' in galerie Galerij bij scho lengemeenschap Pontes Pieter Zee man in Zierikzee. De 'op één na laatste', want organi sator Johan Everaers stopt er bin nenkort mee nu hij na bijna 35 jaar ook afzwaait als leraar Frans aan deze school. Maar dat is een ander verhaal. Voorlopig ik er nog veel te zien in galerie Galerij. Het werk van Metten - 'Tenny' voor hechte vrienden destijds - Koorn stra dus. Dat werk blijkt zeer gevarieerd. De man was graficus en op iets latere leeftijd ook kunstschilder, maar bij het 'grote publiek' werd hij vooral bekend als 'versierder van het Boe kenbal'. Van 1947 tot begin jaren 70 tekende hij voor het decoront werp van dit jaarlijkse festijn. Het idee een expositie aan deze man te wijden ontsproot bij Ever aers toen hij van Mirjam en Henk Penninga uit Den Bommel, trou we bezoekers van galerie Galerij, een ruimhartig aanbod kreeg. „Mir jam is een nicht van Koornstra en zij is in het bezit van meerdere kunstwerken van zijn hand en van aardig wat documentatie", vertelt Everaers. Dat materiaal kreeg hij in bruikleen voor de inrichting van deze expositie. Koornstra spreekt hem tot de ver beelding. „Hij werd in 1912 in Rot- Wie op de bovenverdie ping van galerie Galerij begint, volgt chronolo gisch de ontwikkeling van Koorn- stra's werk. In 1939 leerde hij op de Rotterdamse Academie de tech niek van het lithograferen. De eer ste litho's van zijn hand verraden bewondering voor Picasso en van zijn voorkeur voor het kubisme. De dikke inktlijnen maakten later plaats voor veel fragielere tekenin gen waarin bomen, landschappen, 'Soms zag Metten Koornstra enkele attributen die hij had gebruikt voor het Boekenbal een volgend jaar weer terug in de kramen op het Waterlooplein.' terdam geboren in een streng calvi nistisch milieu. Zijn vader over leed tijdens de Eerste wereldoor log en met zijn moeder verhuisde hij naar Haarlem. De christelijke school vormde voor hem een be proeving, die een onuitwisbare stempel op zijn karakter drukte. Hij kende een diepgewortelde drang naar onafhankelijkheid." ruimten en soms slechts een enke le mens een belangrijke rol spelen. „Mannen met bolle, ronde koppen en ferme neuzen zijn opvallend in weer een heel ander soort tekenin gen van zijn hand", constateert Everaers. Koornstra deed nog meer: Hij le verde met zijn bedrijfje Printshop 845 in Amsterdam tevens een bij drage aan de opbloei van de Neder landse grafiek. De werkplaats groei de uit tot een vermaarde instelling waar prominente kunstenaars hun grafiek lieten drukken. Pas op latere leeftijd ging deze kun stenaar ook schilderen. In galerie Galerij ontbreken zijn schilderijen, maar de bijbehorende documentai re uit 1968 geeft daar toch een aar dige indruk van. In de vitrines als onderdeel van de expositie prijken ook voorbeelden van boekomsla gen die hij ontwierp voor werk van onder meer Simon Carmiggelt en Hugo Claus. Naast werken in 'het platte vlak' is Koornstra op een bepaald moment ook driedi mensionaal gaan werken. Zo ont wierp hij theaterdecors voor de Ne derlandse Comedie en het Rotter dams Toneel. Maar hij werd dus vooral 'de versierder van het Boe kenbal'. „Traditie was dat veel be zoekers aan het einde van het bal een stuk van het decor trachtten mee te nemen. Soms zag Koonstra enkele attributen een volgend jaar weer terug in kramen op het Wa terlooplein", vertelt Everaers. Expositie, t/m 11 nov., Pontes Pieter Zeeman, Zierikzee, tijdens schooluren. door Ali Pankow kerkwerve - Bestuursleden van de Voedselbank Schouwen-Duiveland zet ten dozen tagliatelle in het magazijn. De voedselbank kreeg een flinke par tij levensmiddelen van de J-Walk, de jaarlijkse wandeling tegen kanker. De bank mag ook voor 500 euro diesel tanken. In totaal draagt de J-Walk 4550 euro bij. Het Wilhelminafonds krijgt 4850 euro. foto Dirk-Jan Gjeltema zierikzee - „De personages mogen fictief zijn, alles er omheen moet wel kloppen. Het is een soort scha ken: schuiven met die personages binnen de vlakjes van de werkelijk heid." Die toelichting gaf Stefan Brijs op zijn werkwijze als schrij ver gisteravond tijdens een matig bezochte literaire avond in fiZi in Zierikzee. Brijs ging in een gesprek met publi cist Frans Meulenberg uitgebreid in op zijn zojuist verschenen ro man Post voor Mevrouw Bromley. Het verhaal speelt zich afin de Eer ste Wereldoorlog en het wordt ver teld door hoofdpersoon John Patte rson. Hij is een jongen van amper 18 jaar, die er niks voor voelt naar het front te gaan, maar de voor keur geeft aan studeren. Herdenkingsmonument en im mense begraafplaatsen bij het Bel gische leper brachten Brijs op het idee ooit eens een boek te schrij ven over de WOI. Een documen taire over de slag bij de Somme in 1914 zette hem vijf jaar geleden echt aan het werk. Aan het schrij ven ging veel onderzoek vooraf. Daarbij stuitte Brijs op de verbijste rende propaganda-machine die in Engeland destijds alle jonge kerels aanzette 'een held' te worden. Brijs neemt het in zijn boeken lie ver op voor 'anti-helden'. Toch be landt ook de hoofdpersoon in dit boek uiteindelijk aan het West front en zoekt ook hij troost in de leugen van het heldendom. „Soms is de waarheid te rauw om te vertellen", constateerde Meulen berg samen met Brijs. De schrijver deed voorkomen als of het verloop van een verhaal hem soms zelf verrast. Hij werkt - naar eigen zeggen - niet volgens een vooraf vastliggende structuur. Met Post voor Mevrouw Bromley re sulteerde dat toch in een goed doordacht lijkende tegenstelling tussen beschaving en barbarisme. Litho uit de serie 'Figuren in het landschap' van Koornstra. Jongerenkoor Jigdaljahu uit Barend- recht en het kinder- en meisjes koor Jedaja uit Nieuwerkerk geven zaterdag een koorconcert in de Her vormde kerk in Kapelle. Dirigent is Willem Arie den Hertog. Het kin- der- en meisjeskoor staat onder lei ding van Henriëtte de Bat. Het con cert begint om 19.30 uur. Groteske versiering die Koornstra maakte voor een carnavalsviering.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 48