Graficus, schilder en versierder
241 zeeland
Schuiven met fictieve personages
binnen vlakjes van de werkelijkheid
Kwekerij opgerold en
baas aangehouden
GALERIE GALERIJ
Organisator Johan Everaers van galerie Galerij in Pontes Pieter Zee
man zet al 25 jaar werk van typerende kunstenaars in het centrum van
de belangstelling. De focus richt zich dit keer op: Metten Koornstra.
Man betrapt op
diefstal van zand
Concert jongerenkoor
Jigdaljahu in kerk
Schappen voedselbank gevuld
donderdag 3 november 2011
'S-HEERENHOEK
De politie heeft dinsdag een hen
nepkwekerij opgerold aan de Van
Zijlstraat in 's-Heerenhoek. Ruim
150 planten genoten licht en water
dat illegaal van het nutsbedrijf
werd afgetapt De planten en de
materialen werden in beslag geno
men en de 41-jarige eigenaar moest
met de politie mee.
door AH Pankow
HANSWEERT
Op een terrein van Rijkswaterstaat
aan de Kanaalweg in Hansweert is
woensdagmiddag een 67-jarige
man uit Reimerswaal betrapt toen
hij zijn karretje aan het volschep-
pen was met zand. De politie som
meerde hem het karretje weer net
jes leeg te scheppen en stuurde
hem weg met een proces verbaal.
KAPELLE
Solistisch, vrijgevochten, be
scheiden, het zijn woor
den die passen bij beel
dend kunstenaar Metten
Koornstra (1912 -1978). Hij staat
centraal in de 'op één na laatste ex
positie' in galerie Galerij bij scho
lengemeenschap Pontes Pieter Zee
man in Zierikzee.
De 'op één na laatste', want organi
sator Johan Everaers stopt er bin
nenkort mee nu hij na bijna 35
jaar ook afzwaait als leraar Frans
aan deze school. Maar dat is een
ander verhaal. Voorlopig ik er nog
veel te zien in galerie Galerij. Het
werk van Metten - 'Tenny' voor
hechte vrienden destijds - Koorn
stra dus.
Dat werk blijkt zeer gevarieerd. De
man was graficus en op iets latere
leeftijd ook kunstschilder, maar bij
het 'grote publiek' werd hij vooral
bekend als 'versierder van het Boe
kenbal'. Van 1947 tot begin jaren
70 tekende hij voor het decoront
werp van dit jaarlijkse festijn.
Het idee een expositie aan deze
man te wijden ontsproot bij Ever
aers toen hij van Mirjam en Henk
Penninga uit Den Bommel, trou
we bezoekers van galerie Galerij,
een ruimhartig aanbod kreeg. „Mir
jam is een nicht van Koornstra en
zij is in het bezit van meerdere
kunstwerken van zijn hand en van
aardig wat documentatie", vertelt
Everaers. Dat materiaal kreeg hij
in bruikleen voor de inrichting
van deze expositie.
Koornstra spreekt hem tot de ver
beelding. „Hij werd in 1912 in Rot-
Wie op de bovenverdie
ping van galerie Galerij
begint, volgt chronolo
gisch de ontwikkeling van Koorn-
stra's werk. In 1939 leerde hij op
de Rotterdamse Academie de tech
niek van het lithograferen. De eer
ste litho's van zijn hand verraden
bewondering voor Picasso en van
zijn voorkeur voor het kubisme.
De dikke inktlijnen maakten later
plaats voor veel fragielere tekenin
gen waarin bomen, landschappen,
'Soms zag Metten Koornstra enkele attributen die hij
had gebruikt voor het Boekenbal een volgend jaar weer
terug in de kramen op het Waterlooplein.'
terdam geboren in een streng calvi
nistisch milieu. Zijn vader over
leed tijdens de Eerste wereldoor
log en met zijn moeder verhuisde
hij naar Haarlem. De christelijke
school vormde voor hem een be
proeving, die een onuitwisbare
stempel op zijn karakter drukte.
Hij kende een diepgewortelde
drang naar onafhankelijkheid."
ruimten en soms slechts een enke
le mens een belangrijke rol spelen.
„Mannen met bolle, ronde koppen
en ferme neuzen zijn opvallend in
weer een heel ander soort tekenin
gen van zijn hand", constateert
Everaers.
Koornstra deed nog meer: Hij le
verde met zijn bedrijfje Printshop
845 in Amsterdam tevens een bij
drage aan de opbloei van de Neder
landse grafiek. De werkplaats groei
de uit tot een vermaarde instelling
waar prominente kunstenaars hun
grafiek lieten drukken.
Pas op latere leeftijd ging deze kun
stenaar ook schilderen. In galerie
Galerij ontbreken zijn schilderijen,
maar de bijbehorende documentai
re uit 1968 geeft daar toch een aar
dige indruk van. In de vitrines als
onderdeel van de expositie prijken
ook voorbeelden van boekomsla
gen die hij ontwierp voor werk
van onder meer Simon Carmiggelt
en Hugo Claus. Naast werken in
'het platte vlak' is Koornstra op
een bepaald moment ook driedi
mensionaal gaan werken. Zo ont
wierp hij theaterdecors voor de Ne
derlandse Comedie en het Rotter
dams Toneel. Maar hij werd dus
vooral 'de versierder van het Boe
kenbal'. „Traditie was dat veel be
zoekers aan het einde van het bal
een stuk van het decor trachtten
mee te nemen. Soms zag Koonstra
enkele attributen een volgend jaar
weer terug in kramen op het Wa
terlooplein", vertelt Everaers.
Expositie, t/m 11 nov., Pontes Pieter
Zeeman, Zierikzee, tijdens schooluren.
door Ali Pankow
kerkwerve - Bestuursleden van de Voedselbank Schouwen-Duiveland zet
ten dozen tagliatelle in het magazijn. De voedselbank kreeg een flinke par
tij levensmiddelen van de J-Walk, de jaarlijkse wandeling tegen kanker. De
bank mag ook voor 500 euro diesel tanken. In totaal draagt de J-Walk 4550
euro bij. Het Wilhelminafonds krijgt 4850 euro. foto Dirk-Jan Gjeltema
zierikzee - „De personages mogen
fictief zijn, alles er omheen moet
wel kloppen. Het is een soort scha
ken: schuiven met die personages
binnen de vlakjes van de werkelijk
heid." Die toelichting gaf Stefan
Brijs op zijn werkwijze als schrij
ver gisteravond tijdens een matig
bezochte literaire avond in fiZi in
Zierikzee.
Brijs ging in een gesprek met publi
cist Frans Meulenberg uitgebreid
in op zijn zojuist verschenen ro
man Post voor Mevrouw Bromley.
Het verhaal speelt zich afin de Eer
ste Wereldoorlog en het wordt ver
teld door hoofdpersoon John Patte
rson. Hij is een jongen van amper
18 jaar, die er niks voor voelt naar
het front te gaan, maar de voor
keur geeft aan studeren.
Herdenkingsmonument en im
mense begraafplaatsen bij het Bel
gische leper brachten Brijs op het
idee ooit eens een boek te schrij
ven over de WOI. Een documen
taire over de slag bij de Somme in
1914 zette hem vijf jaar geleden
echt aan het werk. Aan het schrij
ven ging veel onderzoek vooraf.
Daarbij stuitte Brijs op de verbijste
rende propaganda-machine die in
Engeland destijds alle jonge kerels
aanzette 'een held' te worden.
Brijs neemt het in zijn boeken lie
ver op voor 'anti-helden'. Toch be
landt ook de hoofdpersoon in dit
boek uiteindelijk aan het West
front en zoekt ook hij troost in de
leugen van het heldendom.
„Soms is de waarheid te rauw om
te vertellen", constateerde Meulen
berg samen met Brijs.
De schrijver deed voorkomen als
of het verloop van een verhaal
hem soms zelf verrast. Hij werkt -
naar eigen zeggen - niet volgens
een vooraf vastliggende structuur.
Met Post voor Mevrouw Bromley re
sulteerde dat toch in een goed
doordacht lijkende tegenstelling
tussen beschaving en barbarisme.
Litho uit de serie 'Figuren in het landschap' van Koornstra.
Jongerenkoor Jigdaljahu uit Barend-
recht en het kinder- en meisjes
koor Jedaja uit Nieuwerkerk geven
zaterdag een koorconcert in de Her
vormde kerk in Kapelle. Dirigent is
Willem Arie den Hertog. Het kin-
der- en meisjeskoor staat onder lei
ding van Henriëtte de Bat. Het con
cert begint om 19.30 uur. Groteske versiering die Koornstra maakte voor een carnavalsviering.