gouden plan Ml 'Kraan staat er snel weer prachtig bij' zeeland 123 12,3 miljoen V/ 'Da men schonk dat ding niet voor niets' Provincie heeft nog geen geld Timmerfabriek Hangterrassen boulevard gaan weg voor winter donderdag 3 november 2011 W >1. -/ P I I1 f j is uitgegeven aan investeringen in het terrein, rentelasten en ontwikkeling van plannen. ;r - is de waarde van het Scheldekwartier, die nu op de schouders van de gemeente drukt. Als hij die goedkeurt, dan wordt de vrijblijvende fase afgesloten en kunnen we gaan onderhandelen." Vanavond kan Polderman dus ei genlijk niet verliezen - de raad zal hem moeten steunen. Maar zijn hachje is daarmee nog niet gered. „Dit besluit schept wel de verplich ting er een succes van te maken. Ik kan over twee jaar niet nog een keer met een vrijblijvend verhaal komen, laat staan met financiële problemen. Of ik daar gerust op ben? Daarom zei ik: ik heb goede signalen van de ontwikkelaars ge kregen. Aan de andere kant: die doen dit natuurlijk niet voor hun hobby. Het zullen harde onderhan delingen worden." Eén noot op zijn zang heeft Polder man nog: de raad moet geld blij ven steken in tijdelijk gebruik van het Scheldeterrein. „We moeten de tijdelijkheid zo leuk maken, dat die een stimulans wordt voor men sen om een huis te willen kopen. Die opdracht onderschatten we nu te veel, we laten dat lopen. Wij als gemeente, maar ook de project ontwikkelaars. Die moeten gaan meebetalen, daar hebben ze alle belang bij." door Wendy van den Hurk vlissingen - Op miljoenen van de provincie hoeft de gemeente Vlis- singen niet te rekenen voor het ge bruiksklaar maken van de Timmer fabriek. Dat betekent dat de verhui zing van Omroep Zeeland naar de fabriek nog steeds ver weg is. Het 'afmaken' van de fabriek kost 2,9 miljoen euro. Aan de provincie had de gemeente twee miljoen ge vraagd. „Maar wij hebben 't niet", aldus cultuurgedeputeerde Ben de Reu. „Misschien blijkt in januari dat we wat overhouden aan 2011, maar dat zal niet veel zijn. Het be lang van de Timmerfabriek voor Vlissingen is bekend, maar er lig gen nog duizend verzoeken. En de tijd van de provinciale pinauto maat is voorbij." Wat nu? „Nu zal de gemeente het voorlopig moe ten doen met een provisorische in richting, denk ik." Bovendien geeft dit meer tijd om ontwikkelingsplannen verder uit te werken, laat wethouder Piet Pol derman weten. „Maar ons verzoek is niet afgewezen. We blijven hoop houden dat we rond de jaar wisseling een positief bericht van de provincie krijgen." Een ontwerp voor de opgeknapte Schelde-kraan van Studio Bunk. door Wendy van den Hurk En inderdaad: restauratie van de Scheldekraan kost geen miljoen euro, maar 'slechts' de helft. Het Bredase bedrijf MIT heeft zijn onderzoek afgerond en staat te trappelen om in Vlissingen aan de slag te gaan. Ook binnen de gemeente Vlissin gen is het plan positief ontvangen, maar dan moeten die tonnen wel eerst nog op tafel gelegd worden. Oud-Zeevaartschooldirecteur Louis van Heulen, die eerder dit jaar een inzamelingsactie begon, zegt 'al een heel eind' te zijn. „Da- men doet mee, de Lion's Club wil een actie houden en overal waar ik kom, worden spontaan toezeg gingen gedaan. Duizend euro van die, honderd van die. Iedereen in Vlissingen wil die kraan behouden en is bereid daar een bijdrage aan te leveren. Nou, de gemeente heeft nog 275.000 euro Europese subsi die liggen. Plus dat bedrag, dat ze zelf bijlegt. We komen er wel." Het liefst zou MIT, die zich heeft gespecialiseerd in het renoveren van torenkranen, de oude kraan volledig werkend maken. Dat kan, vlissingen - Met de winter in aan tocht hoeven de terrassen aan de Boulevard Bankert in Vlissingen niet te blijven hangen. Dat mag zelfs niet, vanwege het stormsei zoen dat nu is aangebroken. En dus heeft Bouwbedrijf Joziasse, dat ze ook heeft gebouwd en ze be heert, ze deze week weer wegge haald. Maar in april volgend jaar, na het stormseizoen, komen ze weer te rug. Allebei, bij Restaurant Water front en bij Amadore Grand Hotel Arion. En nog een, bij restaurant De Bourgondiër, meldt de ontwer per, Joos Nijsse architectuur in Middelburg. volgens Frank Melcherts. „Met de originele aandrijftechniek nog ook, als je wil, maar dan kom je wel weer iets duurder uit en dat vergt bovendien meer onderhoud. Ik zou gewoon kiezen voor come- plete vernieuwing van de elektri sche- installatie. Dan is alles mo dern en op afstand bedienbaar. Handig, want dat scheelt een hoop klimwerk aangezien het huisje erg hoog zit. Met een nieuwe installa tie kan de kraan weer draaien, rij den en hijsen wat 'ie kon hijsen. Een ton of twintig in totaal." Deze variant, in combinatie met een complete conservering ('inpak ken, stralen, verven') kost circa 580.000 euro. Zonder het operatio neel maken, komt het bedrijf bijna twee ton goedkoper uit. „De con structie op zich is heel beperkt aan getast. Echt doorgeroest is het maar op een paar punten, die we zullen herstellen. Alleen de wan den van het machinehuisje achter op de giek zullen moeten worden vervangen. Verder is het vooral cor rigeerwerk. Ik denk dat wij de klus in een maand of drie, vier kunnen hebben afgerond. Dan staat de kraan er weer prachtig bij." is het verlies dat de gemeente nu accepteert op het Scheldekwartier om project uit het slop te trekken. door Wendy van den Hurk vlissingen - Vijf ton voor het op knappen van de Scheldekraan? Ge lijk doen! Al gelooft meneer Leer er geen donder van. Adrie Leer (87) was altijd baas van het 'onderhoud eigen beheer' bij de Schelde. Hij ging dus ook over de kranen. „De mensen hebben geen idee waar ze over praten. Het was een goeie kraan, zonder meer, maar we moeten het niet romanti seren. Dat het vlak na de oorlog zou zijn opgebouwd uit oud ijzer, is een fabeltje. Wat denk je, dat ze langs de deuren gingen? Natuur lijk niet. Dat mag niet eens. Die kraan is gemaakt van gekeurd ma teriaal. Maar dat is nu slécht. Er is twintig, wat zeg ik, vijfentwintig jaar niets aan gedaan. Damen heeft dat ding niet voor niets aan de gemeente geschonken." De torenkraan ligt nu een jaar of vijf te verroesten langs de Konings weg, maar eigenlijk werd hij al ja ren niet gebruikt. „Ik heb 'em nog voor de Timmerfabriek laten zet ten, zodat 'ie nog nuttig kon zijn bij de afbouw van de fregatten, maar dat was het wel. )a, wat wil je? Hij werkte op gelijkstroom. Dat ding vrat energie, terwijl er al veel modernere waren. 1\vee gelijksoor tige kranen hebben we om die re den laten slopen. En terecht ook." Begrijp meneer Leer niet verkeerd, hij heeft heus gevoel bij het histori sche erfgoed van zijn stad. „Als ik op dat terrein kom, doet het pijn. Alles is weg. En ik zou het prach tig vinden hoor, die kraan op het dokje. Maar ik vrees, nee, ik weet haast wel zeker dat het renovatie- bedrag uiteindelijk zes nullen telt en niet vijf En dan vraag ik me af, als Vlissinger, of we dat wel moe ten doen. Van onze belastingcen ten, snap je." Satino Black producten zijn gemaakt van 100% recycled papieren alle hulpstoffen zijn 100% biologisch afbreekbaar. Satino Black mag dan ook drie strenge weststrate milieukeurmerken voeren: FSC-recycled, O.vHuijDioE.f.cuiiu Europees Eco-label en Cradle to Cradle Satino Black •Toiletpapier Handdoekjes Poetspapier Dispensers Zeep •Afvalzakken Afvalbakken Satino Black wordt C02 neutraal geproduceerd en uiteraard zijr^ de verpakkingen 100% recyclebaar. De dispensers zijn van gerecycled kunststof gefabriceerd. Meer informatie? Neem dan contact op met Ronald Becks via 0118 63 0010 of mail naar ronald@weststrate.nl co. FACILITAIR KOM JIJ ONS TEAM VERSTERKEN? WWW.WESTSTRATE.NL/VACATURES

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 23