gouden plan
Ml
'Kraan staat er snel
weer prachtig bij'
zeeland 123
12,3 miljoen
V/
'Da men
schonk dat
ding niet
voor niets'
Provincie heeft
nog geen geld
Timmerfabriek
Hangterrassen
boulevard gaan
weg voor winter
donderdag 3 november 2011
W
>1. -/ P I I1 f j
is uitgegeven aan investeringen in het terrein,
rentelasten en ontwikkeling van plannen.
;r -
is de waarde van het Scheldekwartier, die nu op de
schouders van de gemeente drukt.
Als hij die goedkeurt, dan wordt
de vrijblijvende fase afgesloten en
kunnen we gaan onderhandelen."
Vanavond kan Polderman dus ei
genlijk niet verliezen - de raad zal
hem moeten steunen. Maar zijn
hachje is daarmee nog niet gered.
„Dit besluit schept wel de verplich
ting er een succes van te maken. Ik
kan over twee jaar niet nog een
keer met een vrijblijvend verhaal
komen, laat staan met financiële
problemen. Of ik daar gerust op
ben? Daarom zei ik: ik heb goede
signalen van de ontwikkelaars ge
kregen. Aan de andere kant: die
doen dit natuurlijk niet voor hun
hobby. Het zullen harde onderhan
delingen worden."
Eén noot op zijn zang heeft Polder
man nog: de raad moet geld blij
ven steken in tijdelijk gebruik van
het Scheldeterrein. „We moeten
de tijdelijkheid zo leuk maken, dat
die een stimulans wordt voor men
sen om een huis te willen kopen.
Die opdracht onderschatten we
nu te veel, we laten dat lopen. Wij
als gemeente, maar ook de project
ontwikkelaars. Die moeten gaan
meebetalen, daar hebben ze alle
belang bij."
door Wendy van den Hurk
vlissingen - Op miljoenen van de
provincie hoeft de gemeente Vlis-
singen niet te rekenen voor het ge
bruiksklaar maken van de Timmer
fabriek. Dat betekent dat de verhui
zing van Omroep Zeeland naar de
fabriek nog steeds ver weg is.
Het 'afmaken' van de fabriek kost
2,9 miljoen euro. Aan de provincie
had de gemeente twee miljoen ge
vraagd. „Maar wij hebben 't niet",
aldus cultuurgedeputeerde Ben de
Reu. „Misschien blijkt in januari
dat we wat overhouden aan 2011,
maar dat zal niet veel zijn. Het be
lang van de Timmerfabriek voor
Vlissingen is bekend, maar er lig
gen nog duizend verzoeken. En de
tijd van de provinciale pinauto
maat is voorbij." Wat nu? „Nu zal
de gemeente het voorlopig moe
ten doen met een provisorische in
richting, denk ik."
Bovendien geeft dit meer tijd om
ontwikkelingsplannen verder uit
te werken, laat wethouder Piet Pol
derman weten. „Maar ons verzoek
is niet afgewezen. We blijven
hoop houden dat we rond de jaar
wisseling een positief bericht van
de provincie krijgen."
Een ontwerp voor de opgeknapte Schelde-kraan van Studio Bunk.
door Wendy van den Hurk
En inderdaad: restauratie van
de Scheldekraan kost geen
miljoen euro, maar 'slechts'
de helft. Het Bredase bedrijf MIT
heeft zijn onderzoek afgerond en
staat te trappelen om in Vlissingen
aan de slag te gaan.
Ook binnen de gemeente Vlissin
gen is het plan positief ontvangen,
maar dan moeten die tonnen wel
eerst nog op tafel gelegd worden.
Oud-Zeevaartschooldirecteur
Louis van Heulen, die eerder dit
jaar een inzamelingsactie begon,
zegt 'al een heel eind' te zijn. „Da-
men doet mee, de Lion's Club wil
een actie houden en overal waar
ik kom, worden spontaan toezeg
gingen gedaan. Duizend euro van
die, honderd van die. Iedereen in
Vlissingen wil die kraan behouden
en is bereid daar een bijdrage aan
te leveren. Nou, de gemeente heeft
nog 275.000 euro Europese subsi
die liggen. Plus dat bedrag, dat ze
zelf bijlegt. We komen er wel."
Het liefst zou MIT, die zich heeft
gespecialiseerd in het renoveren
van torenkranen, de oude kraan
volledig werkend maken. Dat kan,
vlissingen - Met de winter in aan
tocht hoeven de terrassen aan de
Boulevard Bankert in Vlissingen
niet te blijven hangen. Dat mag
zelfs niet, vanwege het stormsei
zoen dat nu is aangebroken. En
dus heeft Bouwbedrijf Joziasse,
dat ze ook heeft gebouwd en ze be
heert, ze deze week weer wegge
haald.
Maar in april volgend jaar, na het
stormseizoen, komen ze weer te
rug. Allebei, bij Restaurant Water
front en bij Amadore Grand Hotel
Arion. En nog een, bij restaurant
De Bourgondiër, meldt de ontwer
per, Joos Nijsse architectuur in
Middelburg.
volgens Frank Melcherts. „Met de
originele aandrijftechniek nog
ook, als je wil, maar dan kom je
wel weer iets duurder uit en dat
vergt bovendien meer onderhoud.
Ik zou gewoon kiezen voor come-
plete vernieuwing van de elektri
sche- installatie. Dan is alles mo
dern en op afstand bedienbaar.
Handig, want dat scheelt een hoop
klimwerk aangezien het huisje erg
hoog zit. Met een nieuwe installa
tie kan de kraan weer draaien, rij
den en hijsen wat 'ie kon hijsen.
Een ton of twintig in totaal."
Deze variant, in combinatie met
een complete conservering ('inpak
ken, stralen, verven') kost circa
580.000 euro. Zonder het operatio
neel maken, komt het bedrijf bijna
twee ton goedkoper uit. „De con
structie op zich is heel beperkt aan
getast. Echt doorgeroest is het
maar op een paar punten, die we
zullen herstellen. Alleen de wan
den van het machinehuisje achter
op de giek zullen moeten worden
vervangen. Verder is het vooral cor
rigeerwerk. Ik denk dat wij de klus
in een maand of drie, vier kunnen
hebben afgerond. Dan staat de
kraan er weer prachtig bij."
is het verlies dat de gemeente nu accepteert op het
Scheldekwartier om project uit het slop te trekken.
door Wendy van den Hurk
vlissingen - Vijf ton voor het op
knappen van de Scheldekraan? Ge
lijk doen! Al gelooft meneer Leer
er geen donder van.
Adrie Leer (87) was altijd baas van
het 'onderhoud eigen beheer' bij
de Schelde. Hij ging dus ook over
de kranen. „De mensen hebben
geen idee waar ze over praten. Het
was een goeie kraan, zonder meer,
maar we moeten het niet romanti
seren. Dat het vlak na de oorlog
zou zijn opgebouwd uit oud ijzer,
is een fabeltje. Wat denk je, dat ze
langs de deuren gingen? Natuur
lijk niet. Dat mag niet eens. Die
kraan is gemaakt van gekeurd ma
teriaal. Maar dat is nu slécht. Er is
twintig, wat zeg ik, vijfentwintig
jaar niets aan gedaan. Damen
heeft dat ding niet voor niets aan
de gemeente geschonken."
De torenkraan ligt nu een jaar of
vijf te verroesten langs de Konings
weg, maar eigenlijk werd hij al ja
ren niet gebruikt. „Ik heb 'em nog
voor de Timmerfabriek laten zet
ten, zodat 'ie nog nuttig kon zijn
bij de afbouw van de fregatten,
maar dat was het wel. )a, wat wil
je? Hij werkte op gelijkstroom. Dat
ding vrat energie, terwijl er al veel
modernere waren. 1\vee gelijksoor
tige kranen hebben we om die re
den laten slopen. En terecht ook."
Begrijp meneer Leer niet verkeerd,
hij heeft heus gevoel bij het histori
sche erfgoed van zijn stad. „Als ik
op dat terrein kom, doet het pijn.
Alles is weg. En ik zou het prach
tig vinden hoor, die kraan op het
dokje. Maar ik vrees, nee, ik weet
haast wel zeker dat het renovatie-
bedrag uiteindelijk zes nullen telt
en niet vijf En dan vraag ik me af,
als Vlissinger, of we dat wel moe
ten doen. Van onze belastingcen
ten, snap je."
Satino Black producten zijn gemaakt van
100% recycled papieren alle hulpstoffen
zijn 100% biologisch afbreekbaar. Satino
Black mag dan ook drie strenge
weststrate milieukeurmerken voeren: FSC-recycled,
O.vHuijDioE.f.cuiiu Europees Eco-label en Cradle to Cradle
Satino Black
•Toiletpapier
Handdoekjes
Poetspapier
Dispensers
Zeep
•Afvalzakken
Afvalbakken
Satino Black wordt C02 neutraal
geproduceerd en uiteraard zijr^
de verpakkingen 100%
recyclebaar. De dispensers
zijn van gerecycled
kunststof gefabriceerd.
Meer informatie? Neem
dan contact op met
Ronald Becks via 0118
63 0010 of mail naar
ronald@weststrate.nl
co.
FACILITAIR
KOM JIJ ONS TEAM VERSTERKEN? WWW.WESTSTRATE.NL/VACATURES