geld werk 117
Gratis spellen kosten soms geld
De oude Griek Bruce tooit gevels AkzoNobel
Logo's
donderdag 3 november 2011
Grappig dat je 8-jarige zoon allerlei
spelletjes kan spelen op de iPad of
smartphone. Tót de afrekening van
de creditcard in de bus valt en er
honderden euro's zijn afgeschreven.
door Irene van den Berg
illustratie Ruben L. Oppenheimer
Ouders die het overkomt dat hun
kinderen per ongeluk iets hebben
gekocht, kunnen meestal hun
geld terugvorderen, maar dat is
niet eenvoudig. Voorkom dus dat je kind
geld uitgeeft aan online spellen.
Een berucht voorbeeld is Smurfs' village,
dat hoog in de ranglijsten prijkt van meest
gedownloade apps. Spelers verzorgen hun
eigen tuintje in Smurfendorp en worden be
loond met munten waarmee ze steeds
mooiere gewassen en versieringen kunnen
kopen. Installeren is gratis, maar in het spel
kunnen deelnemers om verder te komen zo
geheten Smurfberries kopen. De prijzen
zijn niet mals. Een emmer Smurfberries
kost 'slechts' 3,99 dollar, maar voor een krui
wagen of grote kar vol met digitale vrucht
jes betaal je maar liefst 39,99 of 79,99 dollar.
Smurfberries kopen gaat kinderlijk eenvou
dig. Na het invoeren van het wachtwoord
om de app te downloaden, blijkt er op de
iPhone en iPad namelijk een gat van vijftien
minuten te zijn, waarbij er zonder registra
tie aankopen gedaan kunnen worden. Dit
geldt ook voor andere online games.
Gelukkig hoeven ouders niet klakkeloos te
accepteren dat ineens honderden euro's van
hun creditcard zijn 'weggesmurft'. Kinderen
onder de 18 mogen namelijk in principe
geen overeenkomsten aangaan zonder toe
stemming van hun ouders. Doet een kind
dit toch, dan kunnen de ouders de aankoop
terugdraaien.
In praktijk is het echter lastig vol te houden
dat een minderjarige geen enkele aankoop
mag doen. Weinig tieners hebben zin aan
de hand van mama een pakje kauwgom te
gaan kopen. Daarom mogen kinderen wel
aankopen doen die bij hun leeftijd passen,
zoals een tijdschrift, cd of bioscoopkaartje.
Hoe ouder het kind is, des te normaler het
is dat hij duurdere spullen koopt. Deze aan
kopen kunnen niet door ouders worden te
ruggedraaid. ,Je kunt in z'n algemeenheid
dus niet zeggen, dat iedere aankoop van een
minderjarig kind in een online game door
ouders ongedaan gemaakt kan worden", rea
<mSHSt
geert woordvoerder Paul Trienekens van
Consuwijzer. Maar bij een 8-jarige die voor
honderden euro's aankopen doet, is het niet
moeilijk te verdedigen dat toestemming van
de ouders vereist is. Ouders moeten zich vol
gens Consuwijzer in zo'n geval bij de ont
wikkelaar van de app melden. Ook als het
om een buitenlandse partij gaat, kunnen
ouders hun geld terugeisen. „Het gaat erom
dat een bedrijf zich op de Nederlandse
markt richt", zegt Trienekens. Er is helaas
geen geschillencommissie voor online
games. Dus als de aanbieder niet over de
brug komt, rest alleen een gang naar de rech
ter. Overigens zijn er op internet ook verha
len te vinden van ouders die via Apple hun
geld hebben teruggekregen.
Ouders kunnen door de instellingen van
hun telefoon of tablet aan te passen ook
voorkomen dat kinderen tijdens een spelle
tje aankopen doen. Bij de iPhone en iPad
werkt het als volgt: ga naar 'Instellingen'
van de iPhone/iPad, ga naar 'Algemeen', ga
naar 'Beperkingen', schakel bovenaan 'be
perkingen aan' in - je moet nu een pincode
opgeven waarmee de beperking weer opge
heven kan worden - en zet onderaan 'Ko
pen vanuit apps' uit.
Ook heel belangrijk: praat er met je kinde
ren over en probeer ze duidelijk te maken
dat online aankopen ook écht geld kunnen
kosten.
door Eduard Sloot
Wat is het verhaal achter het logo van
Nederlandse bedrijven? Vandaag:
AkzoNobel.
„Het mannetje kijkt naar de zon, naar de toe
komst. Hij wil die beetpakken." Zo be
schrijft Berry Oonk het huidige logo van
verfbedrijf AkzoNobel. „Dat benadrukt inno
vatie, om steeds betere verf voor bijvoor
beeld auto's en vliegtuigen te ontwikkelen."
Het huidige logo dateert van 2008 en is een
doorontwikkeling van het logo dat AkzoNo
bel in 1988 introduceerde. Dat oude logo
toonde hetzelfde mannetje, maar in een
tweedimensionaal vlak. Het nieuwe logo
moet innovatie en oog voor de toekomst uit
stralen, zegt Oonk, bij Akzo verantwoorde
lijk voor de merkstrategie. „En er is een
extra kleur blauw in verwerkt. Dat is de blau
we kleur van ICI, het Britse verfbedrijf dat
door AkzoNobel is overgenomen in 2007."
Nog een minieme wijziging sinds 2008: Ak
zo en Nobel zijn nu aan elkaar geschreven.
„In media stond vaak alleen de naam Akzo",
zegt Oonk. „Terwijl Nobel teruggaat tot de
beroemde Zweedse chemicus Alfred Nobel.
Het is fantastisch dat in je bedrijfsnaam te
hebben. Nu staat in elke krant AkzoNobel."
Het mannetje doet mogelijk eerder denken
aan een fitnesscentrum dan aan een verf- en
chemiebedrijf maar is juist bedoeld om 'het
menselijke in de chemie' naar voren te bren
gen. Het logo is in 1988 ontworpen door de
Brit Wally Olins, die zich liet inspireren
door een Grieks reliëf uit het jaar 450 voor
Christus, afkomstig van het Griekse eiland
Samos. Het hing boven de ingang van een
school. De vorm is bijna tot in detail in het
Akzo-Iogo terug te vinden. Het mannetje
met de open armen moet menselijkheid,
een brede oriëntatie en kracht uitstralen,
stelt Oonk. Sinds tien jaar heeft het 'Akzo-
mannetje' een naam: Bruce. Deze naam is te
danken aan een Amerikaanse Akzomede-
werkster in Chicago, vertelt de merkstrateeg.
„Haar zoontje noemde het Akzo-mannetje
spontaan Bruce. Die naam was op niks geba
seerd, maar de vrouw nam hem mee naar
kantoor. Dat is blijven hangen en nu is
Bruce bij heel AkzoNobel bekend."
reageren?
nieuwsredactie@wegener.nl
GELD EN WERK/^TIONLINE
zie onze websitfe^ek
Geld en werk is ook online te vinden op
de website. Rubrieken, columns en
hoofdverhalen zijn terug te lezen in de
ze nieuwe sectie. Verder wordt Geld en
werk dagelijks ververst met actuele be
richten over personal finance.