geld werk 117 Gratis spellen kosten soms geld De oude Griek Bruce tooit gevels AkzoNobel Logo's donderdag 3 november 2011 Grappig dat je 8-jarige zoon allerlei spelletjes kan spelen op de iPad of smartphone. Tót de afrekening van de creditcard in de bus valt en er honderden euro's zijn afgeschreven. door Irene van den Berg illustratie Ruben L. Oppenheimer Ouders die het overkomt dat hun kinderen per ongeluk iets hebben gekocht, kunnen meestal hun geld terugvorderen, maar dat is niet eenvoudig. Voorkom dus dat je kind geld uitgeeft aan online spellen. Een berucht voorbeeld is Smurfs' village, dat hoog in de ranglijsten prijkt van meest gedownloade apps. Spelers verzorgen hun eigen tuintje in Smurfendorp en worden be loond met munten waarmee ze steeds mooiere gewassen en versieringen kunnen kopen. Installeren is gratis, maar in het spel kunnen deelnemers om verder te komen zo geheten Smurfberries kopen. De prijzen zijn niet mals. Een emmer Smurfberries kost 'slechts' 3,99 dollar, maar voor een krui wagen of grote kar vol met digitale vrucht jes betaal je maar liefst 39,99 of 79,99 dollar. Smurfberries kopen gaat kinderlijk eenvou dig. Na het invoeren van het wachtwoord om de app te downloaden, blijkt er op de iPhone en iPad namelijk een gat van vijftien minuten te zijn, waarbij er zonder registra tie aankopen gedaan kunnen worden. Dit geldt ook voor andere online games. Gelukkig hoeven ouders niet klakkeloos te accepteren dat ineens honderden euro's van hun creditcard zijn 'weggesmurft'. Kinderen onder de 18 mogen namelijk in principe geen overeenkomsten aangaan zonder toe stemming van hun ouders. Doet een kind dit toch, dan kunnen de ouders de aankoop terugdraaien. In praktijk is het echter lastig vol te houden dat een minderjarige geen enkele aankoop mag doen. Weinig tieners hebben zin aan de hand van mama een pakje kauwgom te gaan kopen. Daarom mogen kinderen wel aankopen doen die bij hun leeftijd passen, zoals een tijdschrift, cd of bioscoopkaartje. Hoe ouder het kind is, des te normaler het is dat hij duurdere spullen koopt. Deze aan kopen kunnen niet door ouders worden te ruggedraaid. ,Je kunt in z'n algemeenheid dus niet zeggen, dat iedere aankoop van een minderjarig kind in een online game door ouders ongedaan gemaakt kan worden", rea <mSHSt geert woordvoerder Paul Trienekens van Consuwijzer. Maar bij een 8-jarige die voor honderden euro's aankopen doet, is het niet moeilijk te verdedigen dat toestemming van de ouders vereist is. Ouders moeten zich vol gens Consuwijzer in zo'n geval bij de ont wikkelaar van de app melden. Ook als het om een buitenlandse partij gaat, kunnen ouders hun geld terugeisen. „Het gaat erom dat een bedrijf zich op de Nederlandse markt richt", zegt Trienekens. Er is helaas geen geschillencommissie voor online games. Dus als de aanbieder niet over de brug komt, rest alleen een gang naar de rech ter. Overigens zijn er op internet ook verha len te vinden van ouders die via Apple hun geld hebben teruggekregen. Ouders kunnen door de instellingen van hun telefoon of tablet aan te passen ook voorkomen dat kinderen tijdens een spelle tje aankopen doen. Bij de iPhone en iPad werkt het als volgt: ga naar 'Instellingen' van de iPhone/iPad, ga naar 'Algemeen', ga naar 'Beperkingen', schakel bovenaan 'be perkingen aan' in - je moet nu een pincode opgeven waarmee de beperking weer opge heven kan worden - en zet onderaan 'Ko pen vanuit apps' uit. Ook heel belangrijk: praat er met je kinde ren over en probeer ze duidelijk te maken dat online aankopen ook écht geld kunnen kosten. door Eduard Sloot Wat is het verhaal achter het logo van Nederlandse bedrijven? Vandaag: AkzoNobel. „Het mannetje kijkt naar de zon, naar de toe komst. Hij wil die beetpakken." Zo be schrijft Berry Oonk het huidige logo van verfbedrijf AkzoNobel. „Dat benadrukt inno vatie, om steeds betere verf voor bijvoor beeld auto's en vliegtuigen te ontwikkelen." Het huidige logo dateert van 2008 en is een doorontwikkeling van het logo dat AkzoNo bel in 1988 introduceerde. Dat oude logo toonde hetzelfde mannetje, maar in een tweedimensionaal vlak. Het nieuwe logo moet innovatie en oog voor de toekomst uit stralen, zegt Oonk, bij Akzo verantwoorde lijk voor de merkstrategie. „En er is een extra kleur blauw in verwerkt. Dat is de blau we kleur van ICI, het Britse verfbedrijf dat door AkzoNobel is overgenomen in 2007." Nog een minieme wijziging sinds 2008: Ak zo en Nobel zijn nu aan elkaar geschreven. „In media stond vaak alleen de naam Akzo", zegt Oonk. „Terwijl Nobel teruggaat tot de beroemde Zweedse chemicus Alfred Nobel. Het is fantastisch dat in je bedrijfsnaam te hebben. Nu staat in elke krant AkzoNobel." Het mannetje doet mogelijk eerder denken aan een fitnesscentrum dan aan een verf- en chemiebedrijf maar is juist bedoeld om 'het menselijke in de chemie' naar voren te bren gen. Het logo is in 1988 ontworpen door de Brit Wally Olins, die zich liet inspireren door een Grieks reliëf uit het jaar 450 voor Christus, afkomstig van het Griekse eiland Samos. Het hing boven de ingang van een school. De vorm is bijna tot in detail in het Akzo-Iogo terug te vinden. Het mannetje met de open armen moet menselijkheid, een brede oriëntatie en kracht uitstralen, stelt Oonk. Sinds tien jaar heeft het 'Akzo- mannetje' een naam: Bruce. Deze naam is te danken aan een Amerikaanse Akzomede- werkster in Chicago, vertelt de merkstrateeg. „Haar zoontje noemde het Akzo-mannetje spontaan Bruce. Die naam was op niks geba seerd, maar de vrouw nam hem mee naar kantoor. Dat is blijven hangen en nu is Bruce bij heel AkzoNobel bekend." reageren? nieuwsredactie@wegener.nl GELD EN WERK/^TIONLINE zie onze websitfe^ek Geld en werk is ook online te vinden op de website. Rubrieken, columns en hoofdverhalen zijn terug te lezen in de ze nieuwe sectie. Verder wordt Geld en werk dagelijks ververst met actuele be richten over personal finance.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 17