io I economische crisis Dubbele dip zal niemand verrassen Na het consumentenvertrouwen taant nu ook het optimisme onder ondernemers. De angst voor een nieuwe recessie, de beruchte dubbe le dip, groeit in Nederland snel. Er is echter een verschil met de crisis van 2008: deze keer zien we de pro blemen aankomen en kunnen we ons dus voorbereiden. woensdag 2 november 2011 door Ap van den Berg De wijzers van de va derlandse economi sche barometers wij zen steeds meer de verkeerde kant op. Werknemers worden zenuwachti ger. De website Z24.nl voorspelt al economische krimp in oktober (0,9 procent) en lichte krimp voor november (0,4). „Er is een groot verschil ten op zichte van september 2008. Toen werd de wereld overvallen door de bankencrisis. Deze nieuwe dip konden we zien aankomen. Dat scheelt, want bedrijven hebben er op kunnen anticiperen", zegt Bert Bruning, directeur van kredietver zekeraar Atradius. Aanwijzingen voor een haperende welvaart gingen de afgelopen maanden gepaard met alarmeren de berichtgeving in de media. Het regende winstwaarschuwingen en massa-ontslagen. Reuzen als KPN, Tata Steel (voorheen Hoogovens), AkzoNobel en banken (ABN Am- ro en Rabobank) schrapten duizen den banen. Philips slankt ook flink af. Onder het mom van: zodra de concurrentie nóg heviger wordt, moeten producten nóg goedkoper worden geproduceerd. Ook in het buitenland pakken don kere wolken zich samen. In Enge land bijvoorbeeld neemt de defen- siegroep BAE Systems afscheid van 3.000 werknemers, nadat eer der 15.000 mensen de zak hadden gekregen. Deze zomer verbaasde Lloyds Ban king Group met een sanering van 15.000 arbeidsplaatsen (besparing: 1,1 miljard euro). Daarvoor was het personeelsbestand ook al met 28.000 ingekrompen. Lang niet alle werkgevers hanteren momenteel de botte bijl om zich te prepareren op de slechtere voor uitzichten, zo blijkt uit onderzoek van adviesbureau KPMG onder 1.500 grote, middelgrote en kleine Nederlandse ondernemingen. Be drijven die grote kostenbesparings programma's doorvoeren en rigou reus hakken in personeel en ar beidsvoorwaarden, zijn sterk in de minderheid. „Uit de enquêtegegevens maken we op dat bijna 70 procent van de respondenten de uitgaven bevriest of terugschroeft door - deels - te stoppen met het inhuren van der den. Anderen laten personeel vrij willig afvloeien, stellen investerin gen uit of zetten productielijnen tijdelijk stil. Weer anderen bedie nen zich van de bekende kaas schaafmethode: per afdeling bud getten met een paar procent verla gen", stelt William Koot, partner van KPMG Advisary. Een op de vijf respondenten houdt volgens de onderzoekers van KPMG rekening met 'een dub bele dip'. Koot: „Bijzonder is dat die verwachting bijna puur op ge voel is gebaseerd, want het leeu wendeel van de bedrijven heeft cij fermatig nog helemaal geen last van de crisis." Dit geldt niet voor de retail (win kels), die al enkele jaren stevig lijdt onder de crisis vanwege het afge- 'Wanneer leiders er weer een potje van maken, breken andere tijden aan' nomen consumentenvertrouwen. In onzekere tijden houden men sen liever de hand op de knip, merkt ook de horeca. In de bouwnijverheid gaat het evenmin goed. Door stagnatie in huizenverkoop en nieuwbouw zijn de perspectieven van Konink lijke BAM Groep sinds 2008 meer jarig bijgesteld, waardoor 2.000 van de 28.000 werknemers in Eu ropa afvloeiden. „In het beeld van louter kommer en kwel herkennen wij ons niet. Wij spreken liever van een code oranje in plaats van rood", zegt di recteur communicatie Arno Pronk. „Met name bij de aanleg van rijks wegen in Nederland en Duitsland doen we het goed. Dat geldt ook voor de bouw van ziekenhuizen, scholen en gerechtsgebouwen in Groot-Brittannië en gevangenis sen in België. Onze installatietech niek rendeert ook prima." Vastgoedbedrijven presteren daar entegen minder rooskleurig, en ook tienduizenden zelfstandigen zonder personeel schreeuwen om werk. De voedingsindustrie, chemie en farmacie trekken zich traditioneel weinig aan van economische te genwind. De aankoop van een au to kun je een jaar uitstellen, maar eten laten staan of even afzien van een geneesmiddel doen mensen nu eenmaal niet zo gauw. De luchtvaartbranche doet het mo menteel relatief ook goed. Er zijn veel reizigers vanwege de goedko pe tickets. Kredietverzekeraar Atradius be schikt ook over de individuele ge gevens van tienduizenden onder nemingen, die nodig zijn om de ri sico's van kredietpolissen goed te kunnen inschatten. „Op basis daar van weten we ook dat onderne mers in Nederland nu moeite heb ben om nieuwe afspraken met ban ken te maken voor herfinanciering van hun bedrijven. De export blijft wel behoorlijk op niveau. En het aantal verkochte kredietpolis sen is ten opzichte van begin dit jaar vrijwel gelijk. Qua verzekerd bedrag zelfs hoger", legt directeur Bruning uit. Ondernemers dekken zich met kre dietverzekeringspolissen in tegen wanbetalingen. De polissen zijn feitelijk een smeermiddel voor za kelijke transacties. Bruning verwacht dat ons land 'meerdere maanden van lichte krimp tegemoet gaat, gevolgd door een langere lichte groei'. „Dat kan hier en daar heel lastig worden, maar is voor de meeste bedrijven en inwoners wel te hanteren", zegt hij. „Harde voorwaarde is wel dat de EU-leiders de schuldencri sis goed managen. Wanneer ze er toch weer een potje van maken, zoals de Grieken nu weer lijken te doen, breken er andere tijden aan. Dan is de beer los en praat je over andere scenario's."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10